{{ctrl.notification}}
روستای برگ جهان

روستای برگ جهان

تهران شهر بزرگ و پرجمعیت که بعنوان مرکز ایران و در قلب ایران واقع شده است، این شهر لاکچری و مدرن از روستاها و دهات کوچکتر تشکیل شده است، و امروزه یکی از بزرگترین شهرهای ایران محسوب می شود، روستاهای سرسبز و دیدنی در اطراف تهران امروزه بعنوان یکی از جاذبه های گردشگری محسوب می شوند که می توانید چند روزی خودتان را از دود و دم و هوای آلوده شهر تهران دور کنید و از هوای پاک و آرامش و سکوت این روستا ها استفاده کنید، در ادامه آس چارتر به معرفی یکی از روستاهای زیبا و سرسبز تهران روستای برگ جهان می پردازد، آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر پرواز کیش تهران در مشهد می باشد.

بلیط چارتر کیش تهران

معرفی روستای برگ جهان

روستای برگ جهان قدمت زیادی دارد و یکی از کهن ترین روستاهای منطقه لواسانات است، روستای برگ جهان حدودا ۴۰ کیلومتر تا تهران فاصله دارد، و همچنین این روستا در 13 کیلومتری شهر لواسان در قلب دهستان لواسانات و 11 کیلومتری شرق روستای افجه قرار دارد، در این روستا رودخانه برگ جهان قرار گرفته است، که از کوه های اطراف روستای برگ جهان سرچشمه می گیرد و به رود رودبار و به سد لتیان می پیوندد، این روستا ۲۰۲۶ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و یکی از قدیمی ترین روستاهای منطقه لواسانات است. همچنین این روستا از محله های گوناگون تشکیل شده است که شامل، محله های سر ده، پا ده، روبار و شاهان کالبد می باشد.

روستای برگ جهان

بافت و معماری روستای برگ جهان

این روستا از نظر سکونت دارای بافت مسکونی متمرکزی است. مصالحی که در گذشته برای ساخت خانه‌های این روستا استفاده می کردند شامل سنگ، خشت، گل و چوب بوده است، دیوار خانه های این روستا نیز ضخیم و سقف خانه ها را با تیرهای چوبی که از سرشاخه ‌های درختان و کاهگل می پوشاندند. اما امروزه این خانه ها بازساری شده است و سقف‌های خانه ها شیروانی یا ایزوگام کرده اند، بعضی از خانه ها نیز بصورت دوطبقه ساخته شده است. که هرخانه دارای یک حیاط مرکزی و ایوان و چند اتاق و زیرزمین می باشد.

شغل مردم روستای برگ جهان

مردم روستای برگ جهان برای گذران زمدگی خود به مشاغلی همچون دامداری، کشاورزی، تولید عسل، باغداری و همچنین مشاغل دیگری که کمی امروزی تر است مشغول هستند.

محصولات روستای برگ جهان

همانطور که در بالا گفته شد شغل بیشتر مردم این روستا کشاورزی و دامداری می باشد، از این رو در این روستا تولیدات عمده ای قبیل گندم، جو و حبوبات وهمچنین دیگر محصولات کشاورزی که از باغ ها و درخت ها این روستا برداشت می شود، مانند: آلبالو، گیلاس، زردآلو، هلو، گردو و سیب است. فرآورده‌های لبنی روستا هم شامل شیر، ماست و کره است و همچنین عسل هم یکی از محصولات ارگانیک در این روستا است.

آب وهوای روستای برگ جهان

روستای برگ جهان در منطقه کوهستانی قرار گفته است، که در تابستان ها دارای آب و هوای معتدلی و متنوعی می باشد، و زمستان های بسیار سردی را دارد.

روستای برگ جهان

مسیر دسترسی به روستای برگ جهان

برای رفتن به سمت روستای برگ جهان از سمت تهران وارد جاده گردنه قوچک به گلندوئک می شوید و بعد از رسیدن به روستای افجه و عبور از آن به روستای برگ جهان خواهید رسید.

آدرس روستای برگ جهان

تهران، جاده دماوند، جاجرود، سد لتیان، روستای نیکنامده، روستای برگ جهان

روستای برگ جهان

جاذبه های گردشگری روستای برگ جهان

روستای کوهستانی برگ جهان با داشتن رودخانه ی زیبا و کوه های سرسبز و باغات و درختان میوه و مزارع جذاب و چشم نواز به تنهایی بسیار جذاب وچشم نواز است، که نمی توانید از این همه زیبایی و طبیعت بی نظیرش چشم بردارید، از این رو این روستا یکی از روستاهای گردشگری تهران به حساب می آید، که سالانه از جاهای مختلف برای بازدید به این روستا سفر می کنند خصوصا تهرانی ها که در ایام تعطیل بیشتر به این روستاها می روند و تعطیلات خود را در طبیعت بی نظیر روستا می گذرانند. در ادامه به معرفی جاذبه های دیدنی روستای برگ جهان می پردازیم با ما همراه باشید.

روستای برگ جهان

قلعه دختر برگ جهان

یکی از جاذبه های دیدنی در روستای برگ جهان که در فاصله سه کیلومتری شمال روستا و در ارتفاع ۲۷۲۰ متری قرار گرفته است، قلعه دختر یا قلعه بند معروف می باشد. متاسفانه این قلعه باستانی به دست اهالی روستای برگ جهان تخریب شده است و از مصالح آن در سایر بنا‌های روستا استفاده شده است. این قلع باستانی در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ است.

روستای برگ جهان

غار خمیره یا زندان خانه لار برگ جهان

جالب است بدانید یکی از جاذبه های دیدنی در این روستا که در ارتفاعات شمال غربی این روستا قرار دارد، غاری است که به زندان‌خانه لار معروف است. این غار در گذشته به‌‌عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. که از همان زمان به این نام میز معروف شده است. ابعاد این غار در حدود 2 در 2 می باشد و طول آن نیز حدود ۳۰ متر است. چند راه فرعی نیز در داخل غار وجود دارد. که این راه ها زیاد عمق چندانی ندارند.

روستای برگ جهان

آبشار برگ جهان

از جذاب ترین جاها دیدنی در روستای برگ جهان آبشار برگ جهان در شمال شرقی روستا است، این آبشار در قله‌های سرسیاه غار کوه سیاه‌چال‌ها قرار گرفته که کسانی که به طبیعت گردی و کوهپیمایی علاقه مند هستند می توانند در مسیر به سمت قله از این آبشار زیبا و جذاب دیدن نمایند.

بلیط چارتر کیش تهران

امام زاده اسماعیل ع برگ جهان

بقعه امام زاده اسماعیل یکی از زیارتگاه های که در ضلع غربی روستای برگ جهان می باشد، این بقعه قدمتش به قرن ششم و هفتم هجری باز می گردد، امامزاده اسماعیل (ع) یکی  از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است، این بقعه یکی از آثار بار ارزش در این روستا به شمار می آید، که طبق تحقیقات بر روی بنای قدیمی آن قدمتی حدود ۷۰۰ سال دارد و مصالح استفاده شده برای این بقعه از جنس سنگ و ساروج بوده است، که در بازساری اکنون جای خود را به بنایی با پلان مربع شکل و گنبدی مخروطی با پوشش شیروانی داده است که حدود ۵۰ متر مربع مساحت دارد. بقعه امامزاده اسماعیل در فهرست آثار تاریخی فرهنگی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

تنگل خانه برگ جهان

تنگل خانه یا صخره رسوبی از دیگر جاذبه های دیدنی در روستای برگ جهان که در ضلع غربی روستا در شمال رودخانه برگ جهان قرار دارد، این صخره رسوبی بزرگ حدود ۴۵ متر ارتفاع دارد، این تپه که در جهت شمالی جنوبی گسترش یافته، به تنگل‌ خانه معروف است و در گذشته قلعه‌ بوده‌ است و مردم روستا در مواقعی که احساس خطر می کردند از ترس و هجوم دشمنان به آن پناه می ‌بردند. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بلیط هواپیما یزد تهران را بتوانید به راحتی تهیه نمایید.

بلیط چارتر کیش تهران

تکیه سرده برگ جهان

تا حدود 100 سال پیش در روستای برگ جهان یک حسینیه وجود داشت و آن تکیه سرده بود. زمین این تکیه موقوفه فردی بنام اسماعیل بوده است، که قدمت وقف این زمین بین 150 تا 200 سال پیش تخمین زده شده است، ابتدا چهار طرف این ملک وقفی را دیوارهای گلی احاطه کرده و سه ضلع آن به صورت سکو و سقف ساخته شده که به طاق معروف است. یک طرف طاق توسط دیوار اطراف و طرف دیگر توسط ستون ها و کفی های چوبی نگه داشته شده است. ورودی یا دالان شیب دار رو به حیاط شیب دار است، در وسط حیاط نیزسکوی بزرگ و مربعی به نام سکوی تکیه برای برگزاری مراسم قربانی ساخته اند. در فصل زمستان که حیاط تکیه پوشیده از برف است، اهالی برای جلوگیری از سرما، کرسی هایی را به صورت دسته جمعی و قبیله ای می گذارند و عزادری را برگذار می کنند. همچنین در ایام سوگواری و عزاداری تمامی اهالی روستای شاهان، روبر آقانور، روبرک، پاده و سرده در این تکیه جمع می شوند.

همچنین شما می توانید با وارد شدن به لینک های زیر اطلاعات مربوط به گردشگری تهران را مطالعه فرمایید.

شهربازی های تهران

هتل های لاکچری تهران 3

بهترین رستوران های تهران

بهترین رستوران های ترکیه ای تهران

date_range دوشنبه 18 مهر 1401 remove_red_eye 254 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0