{{ctrl.notification}}
روز جهانی زن

روز جهانی زن

یکی از مناسبت هایی که درجهان مرسوم است روز جهانی زن می باشد، این روز در بیشتر کشورهای جهان گرامی داشته می شود. این روز در تاریخ هشتم مارس می باشد که به روز بزرگداشت و روز جهانی زن نام گذاری شده است. در این مقاله آس چارتر به معرفی این روز جهانی مطالبی را به شما ارائه می دهد تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می  دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان مشهد کیش چارتر را براحتی از این سامانه دریافت نمایید.

روز جهانی زن

تاریخچه روز جهانی زن

تاریخچه روز جهانی زن به سال 1909 در روز 28 فوریه باز می گردد که برای نخستین بار در نیویورک آمریکا برگزار شد، که این روز بزرگ بر اثر اعتصاب اتحادیه جهانی زنان کارگر صنایع پوشاک در سال 1908 اتفاق افتاد. کاگران زن کارخانـه نساجی کتان در شهر نیویورک بعد از 50 سال فشار کار و حقوق کم ، شرایط کاری سخت دست به اعتصاب زدند. و برای جلوگیری از اعتصاب آنها، نگهبانان کارگران اعتصاب کننده زن را در محل کارشان حبس کردند و بعد هم به دلایل نامعلومی کارخانه آتش گرفت، و در این آتش سوزی حدود 129 زن در این آتش سوختند و تعداد کمی توانستند نجات پیدا کنند. همین امر باعث شد تا برای مبارزه بر خشونت علیه زنان و بی عدالتی در حقوق آنها کشورهای اروپایی و آمریکا دست به اعتصاب سراسری بزنند و از حقوق زنان دفاع کنند، در این میان خانم کلارا زتکین یکی از مدافعان حقوق زنان در آلمان تقاضا و خواستار کارکردن زنان فقط در 8 ساعت و تعطیلات آنها در دوران بارداری و زایمان و همچنین دیگر حقوق زنان شد.

روز جهانی زن

همچنین در ۸ مارس ۱۹۱۷ بافنده گان زن در پتروگراد تظاهراتی بزرگی را برپا کردند، آنها در این تظاهرات درخواست نان و صلح و به پایان رساندن جنگ جهانی اول، کمبود مواد غذایی و پایان تزاریسم بودند، این حرکت و نظاهرات آنها در تمام شهر انجام شد و آغازگر انقلاب دوم روسیه در اکتبر بود. آغاز انقلاب روسیه را روزجهانی زن می دانند.

روز جهانی زن

روز بزرگداشت زن در جهان

روز جهانی زنان در ابتدا تاریخ مشخصی نداشت، بعد از اعتصاب ها و تظاهرات بی شمار زنان در بیشتر کشورها برای دفاع از حقوق خود، در ۲۸ فوریه ی سال ۱۹۰۹ در نیویورک آمریکا نخستین مراسم روز زن توسط حزب سوسیالیست آمریکا برگزار شد. برگزاری این مراسم برای یادبود از زنان کارگری بود که در صنایع پوشاک در سال 1908 بود. این روز جهانی اکنون هرساله در تاریخ 8 مارس برگزار می شود. روز جهانی زنان در اتحاد جماهیر شوروی و سایر کشورهای کمونیستی را روز بزرگداشت دستاوردهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی زنان می دانند، که هر ساله در ۸ مارس برای جشن گرفته می ‌شود.

روز جهانی زن

در سال 1913 در آخرین شنبه فوریه کشور روسیه روز جهانی زنان را برای اولین بنام زور ملی زنان نامید و در آن روز جشنی را برگزار کرد. در کشور آلمان نیز در سال 1914 در تاریخ 8 مارس برای اولین بار جشن روز جهانی زنان برگزار گردید. همچنین در ۱۹ مارس ۱۹۱۱ در کشورهایی همچون اتریش، دانمارک، آلمان و سوئیس روزجهانی زن برگزار شد. اما در همان سال تنها در کشورهای اتریش و مجارستان تظاهرات برگزار شد.

در ابتدا روز بزرگداشت زن را در کشورهایی همچون آمریکا، آلمان و اروپای شرقی یم رویداد سیاسی سوسیالیستی در میان احزاب محسوب می شد اما بعدها بعنوان یک فرهنگ در میان مردم جا افتاد و در سال 1909 این نخستیت جشن بزرگداشت بعنوان یک رویداد سیاسی سوسیالیستی در میان احزاب برگزار شد و کم کم این رخداد جهانی به کشورهای همسایه نیز راه یافت و در بیشتر کشورها امروزه به شکل های مختلف برگزار می شود.

روز جهانی زن

هدف از برگزاری روز جهانی زن در جهان

روز جهانی زن برای موضاعاتی همچون دفاع از حقوق زنان و برابری جنسیتی، حقوق باروری و خشونت و سوء استفاده علیه زنان، و داشتن حق رای و تبعیض جنسیتی شغلی در جهان بعنوان یک روز جهانی شناخته شد. که سالانه میلیونها تن زن و مرد در سرتاسر جهان در تاریخ 8 مارس با گردهمایی و اجتماعات این روز بزرگ و گرامی می دارند. با تهیه بلیط هواپیما چارتر لحظه آخری اصفهان مشهد در سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

روز جهانی زن

جنبش زنان برای حق رای

یکی دیگر از جنبش های جهانی زنان در کشورهای مختلف برای حق رای بوده است، این جنبش برای اولین بار در نیوزلند آغاز شده بود که سرچشمه این جنبش از تظاهرات زنان کارگر در آمریکای شمالی و اروپا بوده است، طبق این جنبش ها کنفرانسی بین‌المللی در آلمان صورت گرفت، نمایندگان آلمانی در این کنفرانس روز جهانی زن را مختص به زنان را انتخاب کردند که هرساله در چه روزی برای زنان بزرگداشتی را برگزار کنند، اما برای حق را دادن انها تاریخی را مشخص نکردند، به همین دلیل در سال بعد با برگزاری راهپیمایی و بزرگداشت روز جهانی زنان، توانسند در سال 1917 سرانجام حق را را به دست بیاورند. همچنین بعد این جنبش ها در سال 1977 روزجهانی زن توسط سازمان ملل تصویب شد و به یک روزجهانی تبدیل شد و این روز را به‌عنوان روز حقوق زنان و صلح بین‌المللی به‌ رسمیت شناخته شد.

روز جهانی زن

جشن مردگیران و پاسداشت روز زن در ایران باستان

در ایران باستان در پنجمین روز از ماه دوازدهم جشنی برای پاسداشت و بزرگداشت روز زن در گذشته های دور برگزار می شده است که امروزه آن روز به روز عشق یا سپندارمذگان معروف بوده است. در ایرات باستان در هر ماه جشنی برگزار می شده است که در ماه اسفند، اسفندگان یا اسپندگان را نمایانگر تمایلات مادرانه و باروری می دانستند. آنها در این روز برای پاسداشت از همسران و بانوان خود با گرفات جشن و هدیه در خانواده از همسران و مادران خود تقدیر می کردند. این جشن به مردگیران معروف شده بود، که مصادف بود با روز سپندارمذگان، که جشن ویژه زنان در ایران بوده است.

روز جهانی زن

بزرگداشت روز زن در ایران

در تقویم روزشمار و رسمی کشورمان ایران روز بزرگداشت زن و مادر برابر است با تاریخ ولادت حضرت فاطمه زهرا س که تاریخ آن 20 جمادی ‌الثانی می باشد. این روز را که میلاد بانوی دو عالم است که برای ارزش و مقام والای مادران که از نماد فداکاری، ایمان، تقوا و مهربانی، نماد ایثار و از خود گذشتگی می باشند، به همین دلیل این روز را برای قدر دانی از جایگاه زنان روز زن و مادر نام گذاری کرده اند. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان چارتری در شهر مشهد می باشد.

روز جهانی زن

روز زن و مادر در کشورهای مختلف

روز بزرگداشت مادر و همچنین زن در کشورهای مختلف دیگر نیز برگزار می شود. اما تاریخ برگزاری و تجلیل از این روز در تاریخ های مختلفی برگزار می شود.

در بیشتر کشورهای اروپایی نظیر: آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزیلاند، جاپان، مالیزیا، فلیپین، سنگاپور، بنگلادیش،چین، هانگ کانگ، تایوان، دنمارک، بلجیم،اتریش، سویزرلیند،جرمنی، فنلیند، نیدرلند،جمهوری چک، سلواکیا، کروشیا،ایتالیا، ترکیه، یونان، برازیل، انگولا، چلی، کولومبیا، کیوبا، ایکوادور، هاندوراس، جامایکا، مالتا، پیرو، اروبا، بهاماس، باربادوس، برمودا، بنیری، افریقای جنوبی، یوروگوا، ونزویلا و زیمبابویدر... در روزهای یکشنبه تاریخ 2 می جشن می گیرند.

روز جهانی زن

در کشورهایی همچون: فرانسه، جمهوری دومینیکن، هایتی و سویدن نیز در آخرین یکشنبه ماه می، کشورهای کوریای جنوبی و آلبانیا در تاریخ دهم ماه می ، کشور های هند، پاکستان، سنگاپور، عمان، قطر، مکسیکو، گواتیمالا و السلوادور در تاریخ دهم ماه می و در تاریخ 21 مارس اولین روز اول بهار در کشور های عربی مثل بحرین، مصر، لبنان، سوریه، فلسطین، کویت، سعودی و یمن و همچنین در کشور های البانیا، بلغاریا، رومانیا، بلاروسیه، اوکراین، بوسنیا و هرزه گوینا، صربستان، مونتینگرو، سلوانیا، مکدونیا و ویتنام در تاریخ 8 مارچ جشنی برای این بزرگداشت برگزار می شود.

روز جهانی زن

نویسنده: شادی شادکام

date_range یکشنبه 14 اسفند 1401 remove_red_eye 99 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0