{{ctrl.notification}}
رفسنجان

رفسنجان

رفسنجان یکی از شهرهای تاریخی و زیبا در شمال غرب استان کرمان می باشد، این شهر یکی از شهرهایی است که از نظر اقتصادی یکی از بهترین و بزرگترین صادر کننده های غیر نفتی در ایران محسوب می شود، علاوه بر این شهر بزرگترین تولید کننده پسته در ایران نیز می باشد، از دیگر جاذبه های این شهر می توان به آثاروابنیه تاریخی نظیر: قلعه‌ها، کاروانسراها، بازارها، برج‌ها، عمارت‌ها، آب‌انبارها، معبدها، امامزاده‌ها، تپه‌ها و محوطه‌های باستانی و مراکز فرهنگی مذهبی اشاره کرد، در ادامه آس چارتر به معرفی این شهر زیبا و تاریخی خواهد پرداخت، آس چارتر به شما این امکان را خواهد داد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط چارتر ارزان هواپیما تهران رفسنجان را به راحتی در این سامانه دریافت نمایید.

رفسنجان

آب و هوای رفسنجان

شهر رفسنجان دارای آب و هوای نیمه کویری است و  دارای آب و هوای نيمه صحرايی و خشکی می باشد که آن هم بخاطر میزان بارندگی بسیار کم است که تابستان های گرم و زمستان های سردی را دارد، ارتفاع این شهر از سطح دریا حدود 1469 متر می باشد. بیشترین بارندگی در این شهر در زمستان ها و اوایل بهار بیشتر می باشد، و این شهر فقط در ارتفاعات آن می توانید آب و هوای کوهستانی را تجربه کنید.

رفسنجان

پوشش گیاهی رفسنجان

رفسنجان شهری که در میان کوه ها محاصره شده است، و در آن قسمت هایی که در ارتفاع قرار گرفته اند، آب و هوای معتدل و سردی حاکم می باشد، بنابراین در این مناطق پوشش گیاهی متنوعی همچون: درختان بنه، بادام کوهی، یاس وحشی، انجیرکوهی، زارچ و بوته‌های درمنه و گیاهانی دارویی مانند: آلاله، آویشن، کاکوتی، بادرنج، زوفا، زیره، بومادران، کلپوره و عنغزه را دارا می باشد.

پوشش جانوری رفسنجان

رفسنجان همچنین از لحاظ پوشش جانوری دارای گونه های مختلفی از حیوانات می باشد، از این جانوران می توان به حیواناتی مانند قوچ، میش‌ کوهی، روباه، خرگوش، گرگ، کفتار، جوجه تیغی، سیخور، موش‌صحرایی، انواع مارمولک‌ها، مارهای افعی،‌ تیر‌مار و مار آبی و پرندگانی همچون عقاب، شاهین، کبوتر زاغ، هودی، هدهد، کبک و تیهو اشاره کرد.

رفسنجان
موقعیت جغرافیایی رفسنجان

رفسنجان یکی از شهرهای استان کرمان که در غرب و در فاصله 109 کیلومتری این استان قرار گرفته است، شهر رفسنجان شامل 6 شهر و 16 دهستان و دارای 5 بخش می باشد، این بخش ها شامل بخش مرکزی، انار، کشکوئیه، نوق و فردوس می باشد،  رفسنجان از قسمت شمال به استان یزد از جنوب به بردسير و سيرجان، از مغرب به شهر بابک و از سمت شرق به کرمان منتهی می شود. م هم ترین کوه های رفسنجان نوق و داوران است که رفسنجان در ميان دو رشته كوه قرار گرفته است. این شهر دارای آبادی های زیادی است که در میان دره ها و یا در ارتفاعات قرار گرفته اند. نام‌های رفسنگان و رفسنگ از نام های قدیمی شهر رفسنجان بوده است که به معنی مس و کانی است که هردو مواد معدنی هستند.
رفسنجان

اقتصاد شهر رفسنجان

شهر رفسنجان یکی پرجمعیت ترین و مهم‌ ترین نقاط ایران در زمینه منابع و ذخایر زیرزمینی دراستان کرمان است، که از نظر اقتصادی نقش بسیار مهمی در استان و کشور دارد. رفسنجان در میان دو استان بزرگ کرمان و یزد قرار دارد که راه آهن تهران از از این میان عبور می کند که از اهمیت و موقیعت ویژه ای برخوردار است. بیشتر مردم رفسنجان کشاورز هستند، و در گذشته به کار پنبه کاری مشغول بوده اند که امروزه کاشت و برداشت پسته جای پنبه را گرفته است، و اگر به کرمان سفر کرده باشید باغ های پسته را در اطراف شهر کرمان بسیار خواهید دید، حدود 20 هزار تن در سال از این باغ ها جمع آوری می شود که بزرگترین صادر کننده پسته در ایران محسوب می شود و توانسته لقب بزرگترین صادرکننده ی غیر نفتی در ایران و جهان را به خود اختصاص داده است. از دیگر موارد اقتصادی این شهر می توان به بزرگ‌ ترین کارخانه‌ های کاشی، بزرگ‌ ترین معادن مس جهان که مس سرچشمه نام دارد، ازدیگر معادن می توان به معادن سنگ مرمر، نمک و سرب اشاره کرد. از دیگر شغل هایی که از نظر اقتصادی در این شهر بسیار حائز اهمیت می باشد، قالی بافی، صنایع ماشینی، ماشین آلات کشاورزی، دستگاه های نان پزی و دستگاه های پسته پاک کنی اشاره کرد، همچنین بزرگ‌ ترین جنگل مصنوعی و مناطق ییلاقی و وجود آثار با ارزش تاریخی بسیار کهن که این شهر را از نظر اقتصادی نسبت به دیگر شهرها متمایز کرده است.

رفسنجان

پوشش مردم رفسنجان

مردم رفسنجان دارای لباس محلی کرمانی، بلوچی و زرتشتی می باشند، پوشاک محلی زنان رفسنجان شامل: چارقد، پیچه، چادر دلاغ، شلیت، پیراهن شش ‌ترک، یل، ساغری و گالش است و پوشاک محلی مردان آنها شامل: انواع کلاه‌های نمدی، شاپو، عمامه و کاموایی، پیراهن، قبا، ساغری، گیوه، مچ پیچ و پاپیچ می باشد. پوشش لباس نوزادان نیز شامل دورگوشو، کلاه چینو، لچک، شمیلو است.

غذاهای رفسنجان

شهر رفسنجان نیز مانند دیگر شهرهای ایران دارای فرهنگ و سنت خاصی می باشد و همچنین هر شهری دارای غذاهای سنتی مخصوص به خود می باشد، از جمله غذاها و خوراکی‌های سنتی رفسنجان می توان به اوماچو، کلمپه، کماچ، پی تو، آب گرمو، چمال، گورماست، اماچو، کشک مغز و بزقورمه می باشد.

رفسنجان

سوغات رفسنجان

معمولا به هر شهری که سفر می کنیم از معروف ترین محصولات و خوراکی ها و صنایع دستی آن شهر بعنوان سوغات و تحفه ای برای نزدیکان خود تهیه می کنیم، از مهم ترین و معروف ترین سوغات های شهر رفسنجان نیز می توان به پسته و محصولاتی دیگر همچون قاووت پسته، حلوای پسته و کره پسته اشاره کرد.

رفسنجان

جاذبه های رفسنجان

شهر رفسنجان دارای جاذبه های دیدنی و طبیعی و تاریخی بسیار زیادی همچون بادگيرمعين، كاروانسرای ناصريه، دره راگه، غار چاه دریا، كاروانسرای وهاب ‌زاده و مجموعه حاج‌آقا علی و... می باشد. در ادامه با معرفی این جاذبه های همراه ما باشید، با تهیه بلیط چارتر هواپیما ارزان تهران کرمان در سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

رفسنجان

دره راگه رفسنجان

از زیبا ترین جاذبه های دیدنی در رفسنجان دره راگه می باشد، این دره در 20 کیومتری رفسنجان قرار دارد، این دره قدمت تاریخی دارد و طبق کاووش ها عمر آن به دوران چهارم زمین شناسی بازمی گردد، این دره دارای طبیعت بی نظیر و صخره هایی با اشکال مختلف می باشد، که بسیار دیدنی و بی نظیر می باشند.

غار چاه دریا رفسنجان

غار چاه دریا از دیگر جاذبه های طبیعی در رفسنجان می باشد این جاذبه طبیعی حفره ای عمیقی شبیه به دو قیف در دل کویر و در فاصله 15 کیلو متری رفسنجان می باشد، قطر این دو قیف یکی 60 متر و دیگری 30 متر است، این غار زیبا یکی از جاذبه های ممحصربفرد و زیبا در دل کویر می باشد، که مقصد جذابی برای غارنوردان و علاقه مندان به غارنوردی می باشد.

رفسنجان

خانه تاریخی حاج علی آقا

یکی از بناهای تاریخی رفسنجان خانه ی تاریخی حاج علی آقا می باشد، که مربوط به دوره قاجار و مختص یکی از تجار و ثروتمندان آن دوره بنام زعیم الله رفسنجانی معروف به حاج علی آقا بود. این بنای تاریخی بی نظیر از بزرگترین و زیباترین بناهای خشتی و سنتی در ایران و جهان می باشد، خانه تاریخی حاج علی آقا دارای 7 هزار متر مربع وسعت است و دارای معماری اصیل سنتی ایرانی است، و شامل بخش هایی همچون: حوضخانه، تالار شاه نشین، تالار های پاییزی و زمستانی، مطبخ، حیاط، زیرزمین و چندین اتاق می باشد. این بنای باشکوه با آجر کاری های بی نظیری تزئین شده است.

رفسنجان

بادگیر معین

از دیگر بناهای تاریخی رفسنجان بادگیر معین می باشد، رفسنجان بخاطر قرار گیری در قسمت کویری ایران دارای بادگیر هایی  با اشکال و اندازه های مختلف بر بافت تاریخی و بعضی از  روستاهای این شهر می باشد، بادگیر معین نیز یکی از جاذبه های تاریخی که واقع در عمارت معین و مربوط به دوره قاجار در رفسنجان می باشد، ارتفاع این بادگیر حدود 16 متر می باشد و از مصالحی همچون خشت خام، آجر، چوب و کاهگل آن را ساخته شده است، همچنین این بادگیر دارای کتیبه ای تاریخی نیز است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما لحظه آخری در شهر مشهد می باشد.

نویسنده: شادی شادکام

date_range پنجشنبه 04 اسفند 1401 remove_red_eye 133 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0