{{ctrl.notification}}
دیدنی های گرمسار

معرفی و تاریخچه گرمسار

شهرستان گرمسار یکی از شهرهای دیدنی و تاریخی که در غرب استان سمنان قرار دارد. این شهر حدود ۵۱۸۲ کیلومتر مربع مساحت دارد، گرمسار که در گذشته بنام خوار معروف بوده و یکی از ایالات ملک ری و یکی از مناطق آباد ایران محسوب می شده است، قدمت این شهرستان به دوره قبل از اسلام و دوران اشکانیان ايران باستان باز می گردد، شهر باستانی گرمسار همچنین جزو یکی از شانزده سرزمین اوستا به نام ورن بوده در زمان اشکانیان این شهر از اهمیت بسیارزیادی برخوردار بود و در زمان سلوکیان در این شهر بناهای مهم متعددی ساخته شده که یکی از این بناهای معروف و با ارزش خاراکس می باشدو همچنین یکی از مهمترین نواحی استراتژیک ایران قدیم یعنی دروازه کاسپین یا دربند خزر ماد را از پارت جدا می کرد از دیگر آثار تاریخی در این شهر می باشد که در کتب تاریخی زیاد از آن یاد شده، شهر گرمسار دارای آثار باستانی متعددی از قلعه های عظیمی تاریخی بوده که در طی طول هزاران سال فرسایش یافته و به تپه هایی بزرگ تبدیل شده، این قلعه های تاریخی عبارتند از قلعه ایوان کی، قلعه ده نمک، قلعه سردار، قلعه های ریکان، قلعه های کهک، قلعه پاده، قلعه پنج تن، قلعه رشمه که در زمان هخامنشیان، اشکانیان و سلوکیان بنا شده اند. در ادامه آس چارتر به معرفی این شهر زیبا و جاذبه های آن می پردازد، همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر هواپیما ارزان در شهر می باشد.

وجه تسمیه نام گرمسار

شهرستان گرمسار در گذشته به نام خوار معروف بوده و در سال ۱۳۱۹ خورشیدی به گرمسار تغییرنام یافته است. این شهرستان همچنین به نام قشلاق نیز معروف بوده که بیشتر افراد مسن گرمسار را قشلاق می گویند، به این دلیل قشلاق می نامند که در قدیم شهر گرمسار از 4 بلوک قشلاق، ريكان، ياتری و آرادان تشکیل شده بود، همچنین گرمسار لقب خورشید تابان را به خود گرفته چون در در همسایگی کویر قرار دارد و اولین زیستگاه یوزپلنگ ایرانی می باشد.

 

دیدنی های گرمسار

شهر باستانی و تاریخی گرمسار دارای جاذبه های دیدنی و جذاب بسیار زیادی می باشد که در  ادامه چند مورد از آنها را برایتان معرفی خواهیم کرد.

 

کاروان ‌سرای شاه عباسی ده نمک

یکی از بناهای تاریخی در شهر گرمسار می توان به کاروان ‌سرای شاه عباسی ده نمک اشاره کرد که قدمت آن به دوره صفویان باز می گردد، این کاروانسرا یکی از آثار ملی ایران و جاذبه های دیدنی که دارای معماری و نمای بسیار جذابی می باشد، این کاروانسرا شامل بخش هایی نظیر: حجره، اتاق، ایوان، شاه‌ نشین و برج دیده‌ بانی می باشد، این کاروانسرا بعنوان یک اقامتگاه توریستی مورد استفاده قرار می گیرد اگر علاقه زیادی به تاریخ و گذشته ها دارید اقامت در این کاروانسرا را حتما تجربه نمایید، کاروان ‌سرای شاه عباسی ده نمک  دارای امکانات رفاهی مناسبی همچون سرویس بهداشتی مشترک و رختخواب‌ های سنتی، حمام و ... می باشد،این کاروانسرا حدود 26 اتاق و ظرفیتی حدود 100 مسافر را دارد.

امامزاده سلطان شاه نظر

از بناهای تاریخی و زیارتی در گرمسار امامزاده سلطان شاه نظر می باشد، قدمت امامزاده سلطان شاه نظر به دوران ما قبل اسلام باز می گردد، این امام زاده بر روی تپه ‌ای ساخته شده و معماری آن به دوره قاجار می رسد و دارای معماری مستطیلی شکل و ضریحی چوبی و طاق‌ های مخروطی‌ شکل می باشد که از مصالحی همچون خشت، آجر و سفال ساخته‌ شده و با گچ کاری های زیبایی تزئین شده است. امامزاده سلطان شاه نظر در بهترین موقعیت قرار دارد که دارای آب و هوای دلنشینی می باشد و بهترین گزینه برای تفریح و زیارت می باشد.

 

پارک ملی کویر

از جاذبه های طبیعی بسیار جذاب در شهر گرمسار پارک ملی کویر می باشد، این پارک ملی دارای تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی زیادی بوده و موجودات کمیاب در معرض خطر انقراض نیز می باشد، به این پارک ملی به آفریقای کوچک معروف می باشد و جانوارنی نظیر آهو، گورخر و یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، کفتار، روباه قرمز، قوچ و میش و شغال و پرندگانی مهاجر و بومی همچون کبک، تیهو، انواع گنجشک، چکاوک، پرستو، عقاب طلایی، غاز و مرغابی در این پارک ملی زیست می کنند. پارک ملی کویر دارای آب ‌وهوای گرم و خشکی است که بهترین فصل بازدید از آن در فصل پاییز می باشد.

 

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن از دیگر جاهای دیدنی گرمسار می باشد، این کویر که بنام ریگ جن معروف است دارای داستان ‌های و روایت‌ های  ترسناکی می باشد که راوی آنها مردم بومی این منطقه می باشند که گفته‌ها و باورها خود را برای دیگران نقل کرده اند. کویر ریگ جن یکی از صعب ‌البورترین مناطق دنیا و سومین ریگزار بزرگ ایران بشمار می رود، مساحت این کویر حدود 3800 کیلومتر مربع می باشد، کویر ریگ جن در بین مرز استان‌ های سمنان و اصفهان قرار گرفته، این کویر یکی از بهترین گزینه ها برای تفریح و کویرگردی می باشد، برای رفتن به کویر ریگ جن حتما با راهنما به کویر گردی بپردازید و حتما کلاه آفتابی، کرم ضد آفتاب، لباس رنگ ‌روشن و آستین‌ دار، کفش مناسب، پاوربانک، آب کافی، قطب ‌نما، چادر مسافرتی، ظروف برای پخت و گرم کردن غذا، اجاق مسافرتی، کیسه خواب، جعبه کمک‌های اولیه، با خود به همراه داشته باشید و همچنین می توانید تفریحات کویرنوردی مانند: شترسواری و آفرودسواری، تماشای صورت فلکی و ستاره‌های آسمان و راه‌رفتن روی شن‌ ها و ماسه ‌های نرم را تجربه کنید.

آب انبار گرمسار

یکی از دیدنی های شهر گرمسار آب انبار گرمسار است که در ضلع شمالی مسجد جامع گرمسار قرار گرفته است، این آب انبار بزرگ ‌ترین آب انبار در شهر گرمسار می باشد و قدمت آن به دوره قاجار باز می گردد، آب انبار گرمسار دارای چهل پله و پاشیر بزرگ و عریض، یک هواکش مکعبی شکل کوچک، مخزنی استوانه‌ ای شکل و گنبد پله‌ ای مدور آجری شکل می باشد. عمق آبگیر این آب انبار حدود ۱۴ متر بوده و آب آشامیدنی اهالی شهر و حومه را تا 5 سال تأمین می‌ کرده است. آب انبار گرمسار در سال ۱۳۸۰ و به شماره ۳۷۸۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. با تهیه بلیط چارتر لحظه آخری اصفهان تهران در سامانه آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

 

 

پارک جنگلی پروفسور کردوانی

در شهر گرمسار پارک جنگلی دیدنی پروفسورکردوانی قرار دارد، که حدود 90 هکتار وسعت دارد، پروفسورکردوانی پدر کویر شناسی ایران بود و برای کویرها و بیابان های ایران خدمات ارزنده ای را انجام داد، پارک جنگلی پروفسورکردوانی یکی از دیدنی های توریستی در شهر گرمسار می باشد. پارک جنگلی پروفسورکردوانی دارای 2 حلقه چاه و حدود 60 هزار اصله درخت می باشد و یکی از جاذبه های دیدنی در شهر گرمسار محسوب می شود.

کاروانسرای قصر بهرام

کاروانسرای قصر بهرام یکی از بناهای تاریخی در شهر گرمسار که مربوط به دوره ساسانی می ‌باشد، این کاروانسرا توسط بهرام ساسانی معروف به  بهرام گور ساخته شده است، این کاروانسرا بیشتر مکانی برای اقامت پادشاهان صفوی د‌ر مواقع شکار و سفرهای شاهانه آنها بوده است، چون در مسیری که کاروان ها از آن عبور کند قرار ندارد. کاروانسرای قصر بهرام در جنوب گرمسار و در دامنهای شمالی سیاه کوه قرار دارد. معماری این کاروانسرا به شکل مستطیل شکل و از مصالحی نظیر سنگ و آجر ساخته شده است، این کاروانسرا همچنین دارای چند برج با دو دروازه شمالی و جنوبی و شش برج با سنگ بزرگ یک پارچه می باشد. برای تامین آب آشامیدنی در این کاروانسرا را با استفاده از لوله‌ هاى سفالینی که به حالت دو مجراى روى هم از چشمه شاه دامنه سیاه‌ کوه آب را به استخرهاى بزرگی که در این کاروانسرا ساخته شده منتقل می کنند.

 

آب و هوای گرمسار

گرمسار دارای آب ‌وهوای گرمی می باشد، میانگین دمای سالانه این شهر حدود ۱۸ درجه سانتی‌ گراد می باشد که در بیشتر روزها شهر گرمسار از هوای گرم برخوردار است، خصوصا در تابستان ها که اصلا  نمی توانید داغی و گرمی بیش از حد دمای هوا را تحمل کنید، حتی در زمستان هوای سردی را تجربه نخواهید کرد.

بهترین فصل سفر به گرمسار

برای سفر به شهر گرمسار بهترین زمان ماه‌های فروردین و اردیبهشت می باشد زیرا آب و هوا در این شهر بسیار گرم است و ممکن است تابستان در هوای گرم این شهر طاقت نیاورید بنابراین بهترین زمان ماه‌های فروردین و اردیبهشت می باشد.

 

مسیر دسترسی به گرمسار

برای سفر به شهر گرمسار می توانید از وسایل شخصیه مختلفی همچون ماشین شخصی، اتوبوس و قطار استفاده نمایید، اگر با خودروی شخصی استفاده می کنید می توانید از مسیر بزرگراه نواب صفوی به بزرگراه امام‌ رضا را طی نمایید که حدود ۱۱۴ کیلومتر مسافت آن است و و ۱ ساعت ‌ونیم زمان می برد.

 

 

موقعیت جغرافیایی شهر گرمسار

شهر گرمسار دارای موقعیت جغرافیایی خوبی می باشد، این شهر در ۱۱۰ کیلومتری مرکز استان سمنان و ۹۵ کیلومتری تهران واقع شده است، شهر گرمسار حدود ۵۱۸۲ کیلومتر مربع وسعت دارد، شهر گرمسار از لحاظ جغرافیایی از شمال به دماوند، از غرب به ورامین، از شرق به آرادان و از جنوب به کویر مرکزی منتهی می‌ شود. همچنین راه ‌آهن سرتاسری شمال گرگان و مشهد و و جاده اصلی تهران به مشهد نیز در این شهر واقع شده است.

سوغات و صنایع دستی گرمسار

شهر گرمسار دارای رونق و تنوع بسیار زیادی  از محصولات کشاورزی و صنایع دستی متنوع می باشد، از محصولات کشاورزی این منطقه می توان به گندم، پنبه، خربزه، انار و انجیر اشاره کرد و صنایع دستی و سوغات آن نیز قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، پارچه بافی، خرجین بافی و سفال‌گری، منبت کاری، معرق کاری می باشد که با این تولیدات توانسته شهر گرمسار در بازارهای جهانی طرفداران زیادی برای صنایع دستی و محصولات کشاورزی خود پیدا کند. همچنین محصولات لبنی خالص این شهر طرفداران بسیار زیادی دارد از جمله انار و رب انار که بسیار مورد توجه می ‌باشد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتری اهواز تهران را به راحتی دریافت نمایید.

 

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range یکشنبه 02 مهر 1402 remove_red_eye 5199 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

صنایع دستی شهر گرمسار کدامند؟

از صنایع دستی شهر گرمسار می توان به قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، پارچه بافی، خرجین بافی و سفال‌گری، منبت کاری، معرق کاری اشاره کرد.

جاذبه های دیدنی در شهر گرمسار کدامند؟

کاروان ‌سرای قصر بهرام، امامزاده سلطان شاه نظر، مجموعه تاریخی سیاه‌کوه، تپه‌های مریخی، کویر ریگ جن، غار نمکی، تنگه ظلمات و پارک ملی کویر از جاذبه های دیدنی در شهر گرمسار می باشند.