{{ctrl.notification}}
دیدنی های ماسال

دیدنی های ماسال

ماسال یکی از زیباترین نقاط روی زمین است، ماسال در شمال غربی رشت در استان گیلان واقع شده و به عنوان یکی از ییلاق‌های مهم این استان شناخته می‌ شود. ماسال شهر مرتفعی است و در میان شهرهای استان گیلان از نظر ارتفاع، بعد از رودبار در جایگاه بلندترین و مرتفع‌ترین شهر قرار دارد. این شهر در بین کوه ها واقع شده است. ماسال منطقه‌‌ای بکر و جذاب که مقصد خوش آب و هوای بسیاری از گردشگران و مسافران در فصول مختلف می باشد، ماسال منطقه سرسبز و حیرت انگیز و زیبایی‌هایی شگفت انگیز و منحصر به فرد که دارای چشم اندازهای فوق العاده‌ای می باشد، که می توانید زیبایی‌های شگفت انگیزی را تجربه کنید. با ما در آس چارتر همراه باشید تا با جاذبه های دیدنی و شگفت انگیز این شهر آشنا شوید.

دیدنی های ماسال

جاذبه های دیدنی ماسال

ماسال علاوه بر زیبایی طبیعی بکر و خیره کننده و ییلاقات مشهور نظیر: ییلاق شالما، ییلاق ملومه بند، ییلاق واشیار، ییلاق گنذر، ییلاق لیپا، ییلاق نسا، ییلاق خریدول، ییلاق گامیشان و ییلاق سیاهدول دارای منطقه ای باستانی و غنی تاریخی نیز می باشد، چندین اثر تاریخی در طبیعت ماسال از جاذبه های این منطقه است.

 

ییلاق شاندرمن

شاندرمن یا ییلاق دشت آلنزه یکی از جاهای دیدنی ماسال و ییلاق خوش آب و هوا در این منطقه است. ییلاق تابستانی دشت آلنزه به دلیل طبیعت سرسبزش توسط کوه های سبز زیبا احاطه شده است. آب و هوای کوهستانی و خنک این منطقه لذت طبیعت گردی و کوهنوردی و جاذبه هایی همچون: چشمه های خروشان، جنگل های انبوه، پوشش گیاهی متنوع و آبشارهای دیدنی، درختان افرای 200 ساله و درختان میوه، کوه‌های بلند اطراف دشت، صدای پرندگان، رمه گوسفندان و عبور گله اسب‌های وحشی جاذبه های ان منطقه را دو چندان می کند. همچنین در مقابل این ییلاق زیبا شاندرمن بنای تاریخی امامزاده ابراهیم النزه و درخت تنومندی با قدمت 200 سال قرار دارد که قدمت زیاد منطقه را نشان می دهد، از دیگر جاذبه های دیدنی در این منطقه می توان به رودخانه‌ی خروشان مرغک، دره‌ی زیبای خشکه‌ دریا، آبشار پلکانی شته ‌میل، جنگل سرسبز وزمه مندن و آبشار باشکوه جیره وز، روستای تاریخی بی تم، ییلاق کهن سیفی و ییلاق شاله، دشته من و هفته خونی اشاره کرد. این ییلاق در شمال غرب استان گیلان و در ۴۰ کیلومتری ماسوله قرار دارد.

دیدنی های ماسال

غارهای ماسال

یکی از جاذبه های ماسال غارهای زیبای آن است که در ماسال حدود 17 غار بزرگ و کوچک وجود دارد که بزرگترین آنها غار آویشو است و غار خندیله پشت، چسلی و غار کلچال از دیگر غارهای در این منطقه است.

 

غار آویشو ماسال

یکی از غارهای شهرستان ماسال که بزرگترین غار در این منطقه محسوب می شود غار آویشو است، این غار در سال 1389 در شهر ماسال کشف شد که حدود 75 کیلیون سال قدمت آن می باشد، غار آویشو طولانی ترین غار استان گیلان است که رودخانه ای از میان آن می گذرد. غار آویشو حفره ای در ارتفاع 1460 متری از سطح دریا دارد، عمق این غار به حدود 150 متر می رسد، غار آویشو دارای مناظر جذابی است، قندیل‌های آهکی در اشکال مختلف که زیبایی های این غار می باشد و ۹ چاه اصلی نیز در داخل این غار قرار دارد، غار آویشو مقصد بسیاری از گردشگران و غارنوردان داخلی و خارجی است. غار آویشو در آثار طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است. این غار زیبا در 22 کیلومتری شهر ماسال قرار دارد. توجه داشته باشید برای بازدید از این غار حتما وسایل ایمنی مخصوص به همراه خود داشته باشید.

 

پارک جنگلی ریزمندان ماسال

شکی نیست که ماسال مملو از جاذبه های متنوع و جذاب است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند، پارک جنگلی ریزمندان از دیگر جاذبه های دیدنی در ماسال که حدود 200 هکتار مساحت دارد. پارک جنگلی ریزمندان امکانات و تجهیزات زیادی در اختیار گردشگران قرار داده است، در گیلان حدود 24 پارک جنگلی وجود دارد، در این پارک جنگلی تنوع زیادی از درختان و درختچه های مختلفی مانند راش، بلوط، توسکا، افرا، سنجد، سرخدار، ازگیل، انار و ... وجود دارد و یکی از جاذبه های پرطرفدار گردشگری در این منطقه به شمار می رود.

دیدنی های ماسال

باغ پرندگان ماسال

تماشای پرندگان و تماشای پرواز آنها و شنیدن صدای آنها بسیار آرامش بخش و لذت بخش است، باغ پرندگان یکی دیگر از جاذبه های دوستداران حیات وحش در ماسال است، این باغ توسط آقای تمجیدی ساخته شده است به همین دلیل بنام وی نیز معروف گشته است، در باغ پرندگان انواع پرندگان مختلف بومی و بسیار زیبا را مشاهده كنید، علاوه بر دیدن پرندگان زیبا این باغ دارای امکانات رفاهی و اقامتگاه های راحت و مناسبی نیز می باشد، در سفر به ماسال حتما از این باغ و پرندگان زیبای آن دیدن نمایید.

 

آبشارهای ماسال

شهر ماسال در منطقه کوهستانی و در نزدیکی رشته کوه تالش قرار دارد، در این منطقه آبشارهای بزرگ و کوچک زیادی وجود دارد، از معروف ترین آبشارهای ماسال می توان به ویوز، آبشار خون و آبشار تولی نساء و آبشار رامینه و آبشارهای توچال اشاره کرد. ارتفاع این آبشارها به ترتیب: آبشار ویوز در مجاورت منطقه ییلاقی اولسبلنگاه در ماسال، آبشار خون با ارتفاع بیش از ۱۵ متر، آبشار تولی نساء و آبشار رامینه با ارتفاع ۱۰ متر می باشد. آبشار رامینه را می توان زیباترین آبشار منطقه و یکی از زیباترین آبشارهای ایران دانست.

 

بقعه آقا سید مهرعلی و سید رضا علی

از دیگر جاذبه های دیدنی و مذهبی در ماسال بقعه آقا سید مهرعلی و سید رضا علی می باشد، که در روستای شالما که یکی از توابع شهر ماسال قرار دارد. آرامگاه آقا سید مهرعلی و سید رضاعلی دارای گنبد طلایی کوچکی است که بر روی سقف شیروانی بقعه نصب شده است. برای دسترسی به این آرامگاه باید از ایوان آن که مقداری بالاتر از سطح زمین قرار دارد و نیاز به چند پله بالا رفتن دارد، عبور کرد. قبر آقا سید مهرعلی و سید رضاعلی در میان سرسبزی توسط تپه های سبز احاطه شده است، در فضای داخلی امامزاده ضریح های چوبی وجود دارد.

دیدنی های ماسال

منطقه باستانی اسبه ریسه ماسال

منطقه باستانی اسب ریسه یکی از ییلاقات ماسال که در روستای اسب ریسه روستای هومه واقع شده است، قدمت این منطقه به حدود هزاره اول قبل از میلاد می رسد، این منطقه سرسبز و خوش آب و هوا همچنین دارای بناهای تاریخی زیادی نیز می باشد، این مکان قرن‌ها پس از ورود اسلام به ایران محل سکونت مردم بوده است. دیوارهای این منطقه باستانی از گل و ملات آهک ساخته شده است، و در این مکان آثار باستانی با ارزشی همچون: کاسه، کوسه، گلدان و ... کشف شده است، همچنین بقایای 28 گوردخمه در گورستان این گورستان پیدا شده است که به دوران هخامنشیان برمی گردد. از دیگر جاذبه های این منطقه بلندترین دیوارهای کوهنوردی دیواره سنگی اسب رایز قرار دارد، که علاقه مندان به صخره نوردی برای صخره نوردی این مکان را انتخاب می کنند. منطقه باستانی اسب به عنوان اثری تاریخی و ملی با شماره 21534 و در تاریخ 7 اسفند سال 1386 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

اماکن مذهبی ماسال

از دیگر نقاط دیدنی این منطقه، اماکن مذهبی و امامزاده ها است. بقعه های متبرکه زیادی در این منطقه وجود دارد که از جمله آنها می توان به آرامگاه آقا سعید مهرعلی و آقا سعید رضاعلی در دهکده توریستی شرما، مقبره شاهزاده هاشم چسلی، مقبره سان بست و سید صفی الدین زیارتی کرکپشت، گورستان میر محله اشاره کرد. خندیله پشت و شاه معلم ماسال، بقعه امامزاده شافعی، بقعه متبرکه سبز قبا، اولاد امام موسی بن جعفرع، آرامگاه امامزاده میرزا، پیر جلودار و آقا سرای فومن، آرامگاه عون بن علی، محمد حنیفه می باشد. این ارامگاه ها در دل طبیعت قرار دارد که می توانید علاوه بر زیارت از فضای دلنشین و هوای عالی این منطقه نیز استفاده و لذت ببرید.

 

مشهد میرزا کوچک خان جنگلی

مشهد میرزا کوچک خان جنگلی به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری ماسال می باشد. میرزا کوچوک خان نام مستعار یونس استاد سرایی است وی از مبارزان مشروطه و رهبر نهضت جنگل بود. آرامگاه میرزا کوچوک خان در محله ای به نام سلیمان داراب در جنوب شهر رشت قرار دارد، بقعه مشهد میرزا کوچک خان جنگلی به شکل هشت ضلعی به مساحت 40 متر مربع و ارتفاع 9 متر می باشد، و این آرامگاه از مصالح محلی مانند خشت، آجر، کاشی و چوب استفاده شده است. آرامگاه مشهد میرزا کوچک خان جنگلی در ارتفاع 2 هزار و 380 متری از سطح زمین قرار دارد. وی در تاریخ 20 دی 1300 بر اثر طوفان در مسیر فرار به کوه های خلخال بر اثر طوفان، سرمای شدید درگذشت.

دیدنی های ماسال

قلعه کول ماسال

قلعه کول یکی از جاهای دیدنی ماسال است که در قلعه کول یا روستای کوه تاس قرار دارد. این قلعه بر روی تپه ای به ارتفاع 35 متر از سطح زمین قرار دارد. قدمت این محوطه باستانی به قرن دوم و سوم هجری می رسد. این اثر باستانی در 18 بهمن 1394 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

شنبه بازار ماسال

از دیگر جاذبه های دیدنی در ماسال بازار هفتگی  در این شهر است، که در روزهای شنبه برگزار می شود. در این بازار محصولات تازه محلی به فروش می رسد. علاوه بر این، غذاهای محلی مانند ترشی و مربای خانگی نیز به فروش می رسد. این بازار قدیمی یکی از شلوغ ترین بازارهای این شهر است، قدم زدن در شنبه بازارماسال و تماشای کردم در حال خرید، فروشنده ها و تنوع اجناس و کالاها در این بازار بسیار لذت بخش است. شما می توانید در این بازار انواع خوراکی های خوشمزه را به عنوان سوغاتی خریداری کنید.

دیدنی های ماسال

مسیر دسترسی به ماسال

ماسال از شمال با رضوانشهر، از شرق با فومن و صومعه‌ سرا و از غرب و جنوب با خلخال و استان اردبیل منتهی می شود، برای رفتن به این ماسال و بازدید از جاذبه های دیدنی ماسال ابتدا باید از طریق فومن یا بندر انزلی به سمت ماسال بروید، مسیر ماسال از سمت رشت حدود 55 کیلومتر و از تهران حدود 360 کیلومتر فاصله دارد.

 

بهترین فصل سفر به ماسال

شهرستان زیبای ماسال دارای آب و هوای کوهستانی است که در هر فصلی زیبایی و جذابیت خاص خود را دارد، در فصل بهار بسیار خنک و در فصل تابستان بسیار مرطوب و شرجی است، در فصل پاییز نیز بارندگی و برگ ریزان در این شهر مناظر فوق العاده زیبایی را به وجود می آورد که مناسب برای عکاسی می باشد، ماسال دارای زمستان های بسیار سردی می باشد که بارش برف زیادی را در پی دارد. بهترین فصل برا سفر به این شهر فصل بهار است.

دیدنی های ماسال

غارهای معروف ماسال کدامند؟

شهرستان ماسال  بیش از ۱۷ غار بزرگ و کوچک دارد، این غارها عبارتند از: غار باستانی خندیله پشت، غار چسلی، غار کلچال و غار آویشو.

 

جاهای دیدنی شاندرمن ماسال کدامند؟

از جاذبه های ییلاق شاندرمن رودخانه‌ی خروشان مرغک، دره‌ی زیبای خشکه‌دریا، آبشار پلکانی شته ‌میل، جنگل سرسبز وزمه مندن و آبشار باشکوه جیره وزن می باشد.

 

آبشارهای معروف ماسال کدامند؟

آبشار رامینه و آبشار تولی نسا از معروف ‌ترین آبشارهای ماسال هستند.

 

date_range سه شنبه 26 اردیبهشت 1402 remove_red_eye 168 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0