{{ctrl.notification}}
دیدنی های قم

معرفی دیدنی های قم

شهر قم از دیگر شهرهای زیارتی ایران که جایگاه دوم را بعد از مشهد مقدس در میان شهرهای زیارتی و مذهبی ایران را دارد، وجود بارگاه مطهر حضرت معصومه س در شهر قم این شهر را به یکی از مهم‌ ترین مراکز جهان شیعه مبدل ساخته است، این شهر بزرگترین حوزه ی علمیه ایران و مرقد حضرت معصومه (ع) را در خود جای داده است، که از مهم ترین و اصلی ترین جاذبه های مذهبی و تاریخی در این شهر می باشد. شهر قم هفتمین کلان شهر بزرگ ایران که دارای موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی می باشد و با استان های مهم ایران همچون استان های اصفهان، تهران، مرکزی و سمنان هم مرز می باشد. شهر قم از لحاظ آب و هوایی یک شهر کویری است که زمستان های سرد و تابستان بسیار گرمی دارد، در این مقاله آس چارتر به معرفی جاذبه های دیدنی شهر قم می پردازد با ما همراه باشید تا با دیدنی های این شهر مذهبی بیشتر آشنا شوید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در مشهد می باشد.

مدرسه فیضیه قم

مدرسه فیضیه قم از معروف ترین مدارس در شهر قم است، که در شمال صحن عتیق حرم حضرت معصومه س قرار دارد، مدرسه فیضیه قم توسط فتحعلی شاه ساخته شده و قدمت آن به قرن ششم هجری قمری باز می گردد، مدرسه فیضیه از لحاظ معماری دارای 2 طبقه و 4 ایوان و 40 حجره می باشد، که قسمت هایی از این مدرسه به قرن 14 هجری قمری باز می گردد از تزئینات زیبای این مدرسه می توان به کاشی های معرق زیبای آن اشاره کرد که دارای طراحی منحصربفردی از دوره صفویه می باشد. مدرسه فیضیه قم از لحاظ موقعیتی در نزدیکی مسجد اعظم و مدرسه دارالشفا قرار دارد و کانون مرکزی حوزه علمیه قم به حساب می رود، مدرسه فیضیه قم در نیمه نخست قرن سیزدهم جایگزین مدرسه آستانه شد و مهم‌ ترین درس‌ های حوزه قم و اجتماعات حوزوی در این مدرسه برگزار می شود. مدرسه فیضیه  قم در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۸۶ با شماره ۲۰۷۱۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

دریاچه حوض سلطان

از دیگر جاذبه های دیدنی قم دریاچه حوض سلطان است، این دریاچه به نام های دریاچه ساوه، دریاچه قم  و دریاچه شاهی نیز شهرت دارد، این دریاچه زیبا در سال 1883 میلادی بر اثر ساخت جاده شوسه تهران قم به وجود آمده است، مساحت این دریاچه حدود 330 کیلومتر در جنوب رشته ‌کوه‌ البرز قرار دارد. دریاچه حوض سلطان به میزان بارندگی در فصول مختلف وسعت آن کم و زیاد می شود. دریاچه حوض سلطان در چاله غربی و حوض مره در چاله شرقی قرار دارد که توسط یک آبراهی به هم متصل می شوند. دریاچه حوض سلطان از جذاب ترین جاذبه های دیدنی شهر قم که همچون آینه ای بزرگ در روی زمین قرار گرفته است، رودهای قره‌ چای و رود شور به داخل این دریاچه می ریزند، این دریاچه دارای نمک بسیار زیادی می باشد، که به دریاچه نمک نیز معروف است از دریاچه حوض سلطان سالانه مقدار زیادی نمک استخراج می شود.

مسجد جمکران

از معروف ترین و محبوب ترین جاذبه های شهر قم که سالانه میزبان تعداد بسیار زیادی گردشگر و زائر از سرتاسر ایران و جهان می باشد، مسجد جمکران است، مسجد جمکران در 6 کیلومتری شهر قم قرار دارد و در بین مسلمانان دارای ارزش و اهمیت بسیار بالایی می باشد و طبق شواهد تاریخی مسجد جمکران به دستور امام زمان ع و توسط حسن مثله جمکرانی در سال 373 هجری قمری ساخته شده است. بخش های مختلف این مسجد شامل» مسجد مقام، 6  ورودی، 1 شبستان اصلی، 2 شبستان مزین به آینه کاری با 2 گنبد که مساحت هر یک حدود 4 هزار مترمربع می باشد، 14 مناره، چاه جمکران می باشد، از جاذبه های دیدنی در نزدیکی مسجد جمکران می توان به کوه و قلعه غز قال سی، قلعه گبری، تپه های قل درویش اشاره کرد.

شهر کهک

شهر کهک از دیگر مناطق دیدنی و مهم در ۳۰ کيلومترى جنوب شهر قم می باشد، این منطقه از مناطق خوش آب و هوا و بسیار دیدنی که به ارتفاعات بسیاری منتهی می شود، شهر کهک دارای بناهای تاریخی و جاذبه هابی طبیعی زیادی است، بناهای تاریخی همچون خانه ملاصدرا، امامزاده زینب خاتون که این شهر محل زندگی ملاصدرا بوده، از جاذبه های طبیعی و آثار باستانی شهرکهک نیز می توان به غارهای کهک، پل امامزاده عبدالله یا پل سپه، خانه ملاصدرا، منطقه شکار ممنوع کهک،   اشاره کرد. شهر کهک دارای آب ‌وهواى معتدل و خشکی است، این منطقه همچنین دارای ۲۳ گونه علفی، ۱۰۴ گونه بوته‌ای، ۸۰ گونه درختچه‌ای و ۴۰ گونه درختی می باشد و از پوشش جانوری آن نیز می توان به گربه پالاس، پلنگ، کل و بز، قوچ و میش، گراز، گرگ، انواع خزند گان و جوند گان اشاره کرد.

 

بازار قدیم قم

از بناهای تاریخی و دیدنی با معماری منحصربفرد ایرانی می توان به بازار قدیم قم اشاره کرد، این بازار تاریخی متعلق به دوره سلجوقی و ایلخانی می باشد که در آن زمان ساخت آن آغاز گردید و در دوره ی صفوی و دوره قاجار این بازار شکل امروزی به خود گرفت، در دوره های مخالف تاریخی قسمت هایی به این بازار اضافه گردید، بازار قدیم قم شامل راسته، چهارسوق، سرا، شاه نشین و تیمچه بزرگ می باشد و دارای بخش بازار کهنه و بازار نو می باشد. تیمچه بازار قم دارای ۷ حجره در طبقه‌ پایین و ۱۵ حجره در طبقه بالا است،  انواع لوازم ‌خانگی، پوشاک، ظروف مسی، لوازم صوتی تصویری، پرده، پارچه، خوراکی و غیره در بازار قدیم قم به فروش می ‌رسد. بازار قدیم قم در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۹۳۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. با تهیه بلیط چارتر ارزان هواپیما مشهد تهران در سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

 

غار وشنوه

از دیگر جاذبه های دیدنی در قم غار تاریخی وشنوه می باشد، این غار در ۶۰ کیلومتری شهر قم در کوهستان اردهال بخش جنوبی روستای وشنوه واقع شده است، در این موهستان حدود سه غار وجود دارد، غار وشنوه یک غار آبی است که آب های زیرزمینی از طریق شیارهای موجود در دیوار غار به درون غار می ریزند. این غار طبق کشف آثار تاریخی کشف شده همچون سفالینه های متعدد قدمت این غار را به 3000 یا 3200  سال قبل از میلاد مسیح نسبت داده اند، همچنین آثار دیگر ی که نشان می دهد در غار وشنوه قدمتی 5000 هزار ساله دارد که معدن ‌کاری و ذوب فلزات از شغل های آن زمان بوده است. در نزدیکی این غار تاریخی همچنین زیارتگاهی وجود دارد که متعلق به امامزاده هادی ع می باشد و به دوره صفویه می باشد این زیارتگاه نیز قدمتی ۷۰ ساله دارد و دارای معماری و تزئینات زیبایی از نقاشی ها و طراحی های میرحسن نقاش می باشد. غار تاریخی وشنوه در ۲۵ آبان ماه ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۳۶۴۹ به‌عنوان اثر ملی ثبت شده است.

مقبره های باغ گنبد سبز

از آثار تاریخی دیگر در شهر قم مقبره های باغ گنبد سبز می باشد، که طبق کتیبه‌های موجود در آن قدمت این مقبره ها به قرن هشتم هجری باز می گردد، این بنای تاریخی از سه مقبره تشکیل شده است که متعلق به سه تن از بزرگان عرب اشعری از فرمانروایان خاندان صفی می باشد که قدمت آن به سال ۷۹۲ هجری قمری می رسد. در کتیبه های موجود در این زیارتگاه اسامی اشخاصی که در این مقابر دفن شده اند ثبت شده است و نفر سوم از روی آن پاک شده است، که طبق نوشته های روی کتیبه دو نفر از مقابر گنبد سبز را مدفن خواجه اصیل ‌الدین و خواجه علی صفی می باشد، مقبره های گنبد سبز یکی از جاذبه ‌های قم به شمار می‌ رود که در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌اند.

 

کاروانسرای حوض سلطان

از دیگر بناهای تاریخی در شهر قم کاروانسرای حوض سلطان است در دوره ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است و متعلق به دوره صفویه می باشد، کاروانسرای حوض سلطان روی پایه‌ ای سنگی در میانه راه تهران قم قرار گرفته است، کاروانسرای حوض سلطان دارای معماری بی نظیری به سبک ایرانی و دارای سه تالار ستون ‌دار در سه گوشه بنا می باشد، کاروان ‌سرا حوض سلطان در فهرست آثار ملی ایران، با شماره ۷۶۶۵۹ به ثبت ملی رسیده است.

 

قبرستان شیخان

قبرستان شیخان از دیگر جاهای دیدنی در شهر قم که قدمت آن به 1100 سال پیش بازمی‌ گردد، قبرستان شیخان در بخش شرقی حرم حضرت معصومه س قرار دارد،  قبرستان شیخان وسعت زیادی دارد و چندین نفر از اصحاب ائمه از جمله زکریا ابن آدم و زکریا ابن ادریس، از اصحاب و راویان امام جعفر صادق، امام رضا و امام جواد ع در آن دفن شده اند. همچنی تعدادی از علمای دیگر همچون میرزا جواد آقا ملکی تبریزی فقیه و عارف، فخرالسادات برقعی از مقتولان قتل‌های زنجیره‌ای ایران، سید علی فرش فروش حسینی اردهالی، محمد حسین فاضل تونی، مقبره عباسعلی شاهرودی، آیت ‌الله کبیر و دو فرزندش حسین کبیر و احمد کبیر، ، آیت‌الله سید محمد تقی جواد قمی، میر سید محمد فاطمی قمی و آیت‌الله سید مرتضی علوی فریدونی، از مدرسان حوزه علمیه و داماد آیت‌الله گلپایگانی، سید جواد حسینی طاهری، آیت ‌الله میرزا ابوطالب حسینی قمی، داماد میرزای قمی و آیت ‌الله سید حسن سیدی و برخی از شهدای انقلاب اسلامی و همچنین دکتر قریب که از اولین پزشکان متخصص طب اطفال و بنیان ‌گذار طب نوین اطفال در ایران می باشد در این قبرستان مدفون هستند. قبرستان شیخان از امکاناتی همچون فضای سبز، پارکینگ با ظرفیت محدود، سرویس بهداشتی، آب شرب و نیمکت برخوردار و بازدید از قبرستان شیخان رایگان می باشد.

 

کارونسرای پل دلاک

از دیگر بناهای تاریخی در شهر قم کارونسرای پل دلاک است که در جاده تهران به قم قرار گرفته است، قدمت تاریخی این کاروانسرا به دوره صفوی بازمی ‌گردد و در نزدیکی روستای ملک آباد اقع شده است، این کاروانسرا دلاک دارای تزیینات آجری و دو قوس شاخ بزی بر سر در ورودی قرارگرفته و همچنین دو ستون عریض که در دو طرف آن به چشم می خورد، حیاط این کاروانسرا 8 ضلعی است و ایوان هایی با قوس‌های تیزه‌ دار در دور این حیاط قرار گرفته است، کارونسرای پل دلاک در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰، با شماره ثبت ۴۸۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مجتمع تجاری الغدیر

مجتمع تجاری الغدیر از دیگر دیدنی های شهر قم که از بزرگ ‌ترین مراکز خرید در این شهر بشمار می رود، مجتمع تجاری الغدیر دارای 5 طبقه می باشد، مجتمع تجاری الغدیر دارای امکاناتی نظیر پارکینگ طبقاتی با بیش از ۲ هزار خودرو، آسانسور، پله ‌برقی، شهربازی سرپوشیده و فست‌ فود، سرویس بهداشتی، رستوران، کافی شاپ و ... می باشد، مجتمع تجاری الغدیر از بهترین و پر طرفدار ترین اماکن دیدنی در شهر قم است که سالانه میزبان گردشگران و مسافران بسیار زیادی می باشد.

 

خانه ملاصدرا

خانه تاریخی ملاصدرا از دیگر بناهای تاریخی شهر قم است، این خانه تاریخی در منتهی الیه غرب روستای کهک در محله چال حمام واقع شده است، قدمت این خانه تاریخی به دوره صفویه بازمی‌ گردد، خانه تاریخی ملاصدرا دارای معماری سنتی ایرانی به سبک خانه های مناطق گرمسیری ساخته شده است، خانه تاریخی ملاصدرا دارای سقفی بلند و پوشش گنبدی و دیوارهایی با تزئینات گچ بری شده و یک باغ بسیار زیبا در داخل حیاط آن، قناتی پر آب در قسمت شرقی خانه، هشت اتاق و 1 شبستان می باشد در سال ۱۳۷۷ شمسی این خانه مورد مرمت قرار گرفت. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما لحظه آخری شیراز تهران  را در این سامانه براحتی دریافت نمایید.

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range یکشنبه 19 شهریور 1402 remove_red_eye 1075 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

کاروانسرای حوض سلطان مربوط به چه دورانی است؟

کاروانسرای حوض سلطان متعلق به دوره ی قاجاریه می باشد.

جاهای دیدنی کهک قم کدامند؟

جاذبه های دیدنی در شهر قم می توان به غار کهک، پل امامزاده عبدالله، منطقه شکار ممنوع کهک و خانه ملاصدرا اجاره کرد.

بازار قدیم قم در کجا قرار دارد؟

بازار قدیم در شهر قم در حاشیه خیابان طالقانی و در حد فاصل خیابان ۱۹ دی و عمار یاسر واقع شده است.