{{ctrl.notification}}
دیدنی های ترکمن صحرا

 

دیدنی های ترکمن صحرا

یکی از شهرهای معروف و دیدنی در شمال شرقی کشورمان ایران که منطقه ای سرسبز و وسیعی است، ترکمن صحرا می باشد با جنگل‌هایی سبز، دشت‌های مخملین، رودها و آبشارهای پر آب، جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی فراوان طبیعتی بکر و زیبا و آب و هوایی دلپذیر که گردشگران زیادی را از سرتاسر ایران به خود جذب کرده است، شهری با تاریخی غنی و مردمی اصیل و با فرهنگ که آشنایی با آن ها و زندگی و جاذبه های این منطقه می توانید سفری خاطره‌انگیز و لذت بخشی را تجربه کنید، با آس چارتر تا پایان این مقاله همراه باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر هواپیما ارزان در مشهد می باشد.

 

دیدنی های ترکمن صحرا

دیدنی های ترکمن صحرا

ترکمن صحرا نیز همچون جاهای دیدنی دیگر در ایران یکی از مناطق بسیار جذاب گردشگری و پرطرفدار بشمار می رود، ترکمن صحرا دارای منطقه ای وسیعی می باشد که دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فوق‌العاده‌‌ی همچون: بلندترین برج آجری جهان، هزار دره‌ها، اسب‌های اصیل و آزاد ترکمن و گورستان سنگی مرموز که مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب کرده و هر مسافری را شگفت ‌زده می ‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با جاذبه های این منطقه آشنا شوید.

 

 مقبره خالد نبی

از معروف ترین و محبوب ترین جاهای دیدنی در ترکمن صحرا مقبره خالد نبی می باشد، که در که بر فراز کوه گوگجه و در ۹۰ کیلومتری شمال شرق شهر گنبد کاووس قرار گرفته است، این مقبره در منظره ای دیدنی و شگفت انگیزی واقع شده است که هر بیننده ای را ساعت ها محو تماشای خود می کند؛ تپه ماهورها، دره‌ها و گل‌های رنگارنگ به قدری زیباست که از دیدن این مناظر خسته نخواهید شد، برای دسترسی به این مقبره جاده‌های پرپیچ و خم صحرای ترکمن را به سمت کوه گوگجه باید بالا بروید که مناظر بسیار دیدنی و جذابی را برایتان در پیش دارد. در نزدیکی مقبره خالد نبی مقبره عالم بابا و مقبره چوپان آتا هم قرار دارد که از نزدیکان خالد نبی بوده‌اند.

 

دیدنی های ترکمن صحرا

گورستان مرموز در ترکمن صحرا

در نزدیکی مقبره خالد نبی گورستانی مرموزی قرار دارد که یکی از جالبترین و عجیب ترین آثار تاریخی می باشد که در هیچ جا نظیرش نیست، در این گورستان عظیم حدود 600قبر وجود دارد، این گورستان قدمتی بیش از هزار سال دارد. اثار تاریخی به اعتقاد عده ی زیادی یادآور اندام‌های بدن مردان و زنان می باشد، پیکره های سنگی که شبیه به اندام انسان ها می باشد، به گفته برخی نیز این پیکره ها سنگی دشمنان خالد نبی بوده‌اند که دچار خشم خدا شده اند. به اعتقاد برخی نیز این پیکره ها متعلق به خالد بن سنان و یارانش است که از دست قوم خورشید به این کوه پناه آورده اند و برای ایتکه اسیرو گرفتار آنها نشوند از خدا خواسته اند که آنها را به سنگ تبدیل کند. این پیکره ها که دارای قدمت زیادی می باشد در طول زمان دچار صدمات زیادی شده است و بعنوان یک اثر تاریخی با ارزش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این قبرستان در نزدیکی مقبره خالد نبی و در کوه گوگجه قرار دارد که علاوه بر بازدید آن می توانید از بقیه جاذبه ها و چشم‌اندازهای فوق‌العاده آن دیدن نمایید.

 

 

سیمین ‌شهر

از دیگر جاهای دیدنی در ترکمن صحرا سیمین شهر می باشد، این شهر تاریخی دارای دیدنی های تاریخی و طبیعی بسیاری می باشد، در سیمین شهر چندین بنای تاریخی و کارگاه‌های نمدمالی، چاقوسازی و قالی بافی وجود دارد که زنان ترکمن در این کارگاه ها فعالیت زیادی دارند. سیمین شهر به گورستان مرموز بسیار نزدیک می باشد.

 

دیدنی های ترکمن صحرا

شهر آق قلا

از دیگر شهرهای ترکمن صحرا شهر آق قلا است؛ شهر تاریخی که گردشگران زیادی را به سوی خود کشانده است، در این شهر یک یک پل تاریخی بزرگ و بسیار جذاب وجود دارد که سالانه از آن زیاد بازدید می شود. در اطراف این پل مغازه ها و فروشگاه های بسیاری قرار دارد که که می توانید در حین بازدید از این پل تاریخی از فروشگاه ها و مغازه های اطراف آن دیدن و خرید نمایید. با تهیه بلیط هواپیما ارزان زاهدان گرگان از سایت آس چارتر از تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

 

 

هزار دره ترکمن صحرا

از جذاب ترین دیدنی های ترکمن صحرا هزار دره می باشد، هزار دره در شمال ترکمن صحرا در ۴۵ کیلومتری نوار مرزی ترکمنستان واقع شده است، در این منطقه تپه‌ها و دره‌های بی‌شماری قرار دارد، 17 قله با ارتفاعی بیش از ۳۶۰۰ متر در این منطقه وجود دارد، این منطقه ی جذاب از  سنگ‌های سست و رسوبات ریز به وجود آمده است و یک پدیده‌ی زمین شناسی می باشد. ناهمواری های زیادی در این منطقه وجود دارد که بر اثر وجود آبراهه های زیاد در این منطقه است، به دلیل این ناهمواری ها به هزار دره معروف شده است. این دره همچنین فاقد پوشش گیاهی می باشد فقط در فصول بهار و پاییز رسوب های رودخانه‌ای به شکل مخملی سبز همانند تابلوی زیبای نقاشی در می آید.

 

دیدنی های ترکمن صحرا

آبشار کبودوال

از جذاب ترین و زیباترین آبشارهای خزه ‌ای ایران خزه‌ای ایران آبشار کبودوال در استان گلستان است، این آبشار در جنوب شرقی علی آباد کتول و به ترکمن صحرا بسیار نزدیک است و می توانید در سفر به ترکمن صحرا از این آبشار مخملی جذاب نیز دیدن نمایید، این آبشار بخاطر وجود گردشگران بسیار زیاد دارای امکاناتی مانند آلاچیق، چادر و سکوی استراحت، نمازخانه و سرویس بهداشتی است.

 

اسب‌های اصیل ترکمن

دوسداشتنی ترین جاذبه ای که گردشگران زیادی محو تماشای آن می شوند اسب‌های اصیل ترکمن می باشد که در این منطقه بسیار زیاد وجود دارد، اسب‌های اصیل ترکمن به استقامت، شجاعت و سرعت زیاد معروف می باشند. جالب است بدانید از نسل های گذشته این اسب های اصیل و شجاع در دوران داریوش هخامنشی در جنگ ها استفاده می شده که در پیروزی هخامنشیان نقش بسیار زیادی داشته اند. پرورش و تربیت این اسب های اصیل و معروف در جنوب گرگان و شرق گنبدکاووس بیشتر رایج می باشد.

 

 

دیدنی های ترکمن صحرا

گمیش تپه

از دیگر دیدنی‌های صحرای زیبای ترکمن گمیش تپه است، این تپه ی زیبا و بسیار دیدنی در شمالی شرقی دریای خزر و در نزدیکی مرز ترکمنستان واقع شده است، گمیش در زبان ترکی به معنی نقره می باشد. در این تپه تاریخی و جذاب یک ساختمان تاریخی قرار دارد این بنا خانه تاریخی گوکلانی است که قدمت آن به دوره پهلوی اول باز می گرددو از دیگر جاهای دیدنی در این تپه موزه مردم شناسی می باشد که در این موزه شما می توانید با تاریخ و فرهنگ مردم ترکمن صحرا آشنا شوید.

 

گنبد کاووس

گنبد کاووس یا گنبد قابوس یکی از جاذبه های دیدنی در ترکمن صحرا است، است این برج آجری بلند حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد و قدمت آن به سده‌ چهارم هجری بازمی گردد. این برج بلند آجری بلندترین برج آجری جهان است و محل دفن کاووس بن وشمگیر می باشد. برروی این برج کتیبه ای تاریخی دورتا دور آن وجود دارد که با خط کوفی برروی آن نوشته های حک شده است.

 

دیدنی های ترکمن صحرا

تالاب اینچه برون

در نزدیکی آق قلعه در جنوب رودخانه اترک تالاب بسیار جذابی قرار دارد، این تالاب کوچک دارای جذابیت بسیاری می باشد، انواع پرندگان بومی خاص و کمیاب و پرندگان مهاجر در این تالاب زیست می کنند. اگر علاقه به تماشای پرندگان دارید این تالاب بهترین گزینه می باشد و همچنین طبیعت بی نظیر و تماشایی این تالاب بسیار دیدنی می باشد. از پرندگان بومی و مهاجر این منطقه می توان به اردک، غاز، کبوتر چاهی، گنجشک، سار، دراج اشاره کرد.

 

 

دیدنی های ترکمن صحرا

بازارهای ترکمن صحرا

خرید از بازارهای ترکمن صحرا از دیگر جاذبه ها برای گردشگران و مسافران به این شهر می باشد، در ترکمن صحرا بازارهایی وجود دارد، که می توانید لوازم مورد نیاز و سوغاتی‌های دلخواهتان را از آنجا خرید کنید، از معروف ترین بازارهای ترکمن صحرا بازارهای هفتگی در این منطقه است، بازارهای هفتگی در این منطقه در شهرهای مختلف به ترتیب شنبه‌ها در آزاد شهر و سیمین شهر، یکشنبه‌ها در منطقه کلاله، دوشنبه‌ها در بندرترکمن، پنجشنبه‌ها در آق ‌قلا و جمعه‌ها در شهر گنبد برگزار می شود. در بازارهای روز و معروف ترکمن صحرا شما می توانید انواع مواد غذایی شامل شکر سرخ، ماهی خشک و دودی یا تازه و انواع صنایع دستی ترکمن، زیورآلاتی نظیر طلا و نقره و لباس‌های سنتی این شهر را تهیه نمایید.

 

سوغات و صنایع دستی ترکمن صحرا

ترکمن صحرا دارای سوغات و صنایع دستی بی نظیر و متنوعی می باشد، سوغات و صنایع دستی ترکمن صحرا از برجسته ترین و معروف ترین صنایع دستی در ایران محسوب می شود، قالی بافی از مرسوم ترین صنایع دستی این منطقه می باشد، که هنر دست زنان هنرمند و قالی باف این منطقه است، از صنایع دستی ترکمن صحرا می توان به قالی های زیبا با طرح ها و نقوش زیبا از طبیعت ترکمن صحرا، قارچین یا پشتی، گلیم، نمدمالی، ابریشم بافی، لباس‌های محلی، سوزن دوزی، زیورآلات و صنایع چوبی که از مهم‌ترین سوغات و صنایع دستی ترکمن صحرا می باشد.

 

 

دیدنی های ترکمن صحرا

پوشش گیاهی ترکمن صحرا

ترکمن صحرا دارای پوشش گیاهی متنوع و بسیار غنی می باشد، انواع گیاهان چمنی و تیره گندمان همچون جو خودرو، برموس، فالاریس و دم و گیاهان شورپسند و مقاوم نظیر اشنیان و گز که برای پرورش شتر و بز مناسب است و گیاهان متنوع دیگر که برای پرورش گوسفند و گاو مناسب است در این منطقه بسیار زیاد وجود دارد. 

 

پوشش جانوری ترکمن صحرا

پوشش جانوری در این منطقه شامل پرندگان دراج، قرقاول، شاهین، عقاب و جانداران دیگر نظیر گرگ، روباه ترکمنی، کفتار، خرگوش، موش صحرایی، جوجه تیغی، مار و آهو اشاره کرد که در این منطقه زیست می کنند.

دیدنی های ترکمن صحرا

موقیعت ترکمن صحرا

ترکمن صحرا دارای موقعیت جغرافیایی بالایی می باشد، ترکمن صحرا در شمال شرقی کشور قرار دارد، ترکمن صحرا از شمال به جمهوری ترکمنستان، از جنوب به کوهپایه‌های جنگلی البرز شمالی، از شرق به خراسان شمالی و بجنورد و از غرب به دریای خزر و بندر گز منتهی می شود. ترکمن صحرا حدود ۴۰۰ کیلومتر طول دارد و دارای عرضی متفاوت در قسمت های مختلف می باشد، این منطقه شهرهای زیادی همچون شهرهای بندر ترکمن، آق قلا، گنبد کاووس، سیمین‌شهر، داشلی برون، نگین شهر، مراوه تپه، کلاله و گرگان را در خود جای داده و قسمت وسیعی از استان‌های گلستان و خراسان شمالی در بر گرفته است.

 

زبان مردم ترکمن صحرا

جالب است بدانید زبان مردم ترکمن، شاخه‌ای از زبان ترکی و از زبان‌های آلتایی و اغوز گرفته شده است و مردم در این منطقه به زبان رسمی کشور ترکمنستان صحبت می کنند. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط ارزان هواپیما چارتر تهران بجنورد را در این سامانه دریافت نمایید.

 

دیدنی های ترکمن صحرا

غذای های ترکمن صحرا

ترکمن صحرا نیز مانند دیگر شهرها و مناطق ایران دارای غذاهای بومی و محلی بسیار ی می باشد که دارای تنوع  خاص خود می باشد و بسیار خوش طعم و خوشمزه می باشد. چکدیرمه، خورش ساک، قاتلاما، اکمک، باسترمه و بولامه، ماش پلو، ماش پتی خارش، ترچلو، بورانی، اوکشی پلا، دمپختی پلا، ترشی پلا، نخود پلو، کپور کله، هلی آش، گوجه آش، آش ماست، شیر آش، اسبه آش، آش خمیر و دو آش از غذاهای معروف ترکمن صحرا می باشد. از رسمی ترین غذاهای این شهر خورش ساک است که از ترکیب موادی همچون نخود، فلفل، گوشت، آرد، اسفناج، روغن، سیر و پیاز تهیه می شود و مخصوص مراسماتی همچون جشن‌ها یا عزاداری ها می باشد. باسترمه نیز از غذاهای معروف این شهر که نوعی غذای پلویی مه در ترکیب آن انار نیز استفاده می شود و با ماهی سرو می شود.

 

دیدنی های ترکمن صحرا

آب و هوای ترکمن صحرا

ترکمن‌ صحرا دارای آب‌وهوایی متفاوت در بخش های مختلف می باشد، قسمت هایی که در نزدیکی دریای خزر، استان گلستان، بندر ترکمن و جزیره آشوراده قرار دارد دارای آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای  می باشد و مناطقی شمال بندر ترکمن، گنبدکاووس، آق قلا و مراوه تپه بخاطر قرار گیری در امتداد صحرای خشک جمهوری ترکمنستان دارای آب و هوای نیمه‌خشک و نیمه بیابانی می باشد.

 

بهترین زمان برای سفر به ترکمن صحرا

ترکمن صحرا دارای آب و هوای کوهستانی است، که در فصل‌های پاییز و زمستان آب و هوا بسیار سرد و در تابستان و بهار هوا معتدل می باشد، بهترین زمان برای سفر به ترکمن صحرا فصل بهار، ماه‌های فرودین و اردیبهشت و همچنین اوایل تابستان و اوایل پاییز می باشد که برای سفر مناسب می باشد.

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range سه شنبه 24 مرداد 1402 remove_red_eye 7295 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

چگونه به ترکمن صحرا دسترسی داشته باشیم؟

برای دسترسی به ترکمن ‌صحرا می توانید با قطار از مسیر ریلی تهران به گرگان و یا از طریق هواپیما فرودگاه نکا و فرودگاه گرگان بلیط تهیه نمایید و همچنین برای سفر با خودروی شخصی ساکنین تهران می توانند از طریق جاده فیروزکوه به ساری، ساکنین شمال و شمال غرب و مسیرهای مشهد، قوچان، کلاله، نیشابور، سبزوار، شاهرود از جاده گیلان به مازندران به این شهر دسترسی داشته باشند.

بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا کدام فصل است؟

بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا از نظر آب و هوایی در فصل بهار و اوایل تابستان می باشد.

معروف ترین جاذبه گردشگری ترکمن صحرا کدام می باشد؟

گورستان خالد نبی، بندر ترکمن، گنبد قابوس، جزیره آشوراده، روستای قره قاشلی، مقبره خالد نبی، تپه‌های باستانی شیروان، آبشار کبودوال، پل خشتی، گورستان سنگی، تالاب آلماگل از معروف ترین جاذبه های این شهر می باشد.

ترکمن صحرا کجا است؟

ترکمن صحرا در شمال شرقی ایران است که قسمت وسیعی از استان گلستان و استان خراسان شمالی را در برگرفته است.