{{ctrl.notification}}
دریاچه ارواح

 

دریاچه ارواح

دریاچه ای مرموز و اعجاب انگیز در استان مازندران که یکی از شگفت انگیزترین و جذاب ترین دیدنی ها در این استان می باشد که در شهر نوشهر واقع در روستای صلاح الدین کلا قرار گرفته است. دریاچه ارواح یکی از قدیمی ترین دریاچه های مازندران که حدود 2.0 میلیون سال قدمت دارد و مربوط به دوره کواترنری می باشد. این دریاچه یکی از برجسته ‌ترین جاهای دیدنی نوشهر که دارای بکرترین و زیباترین مناظر طبیعی در شمال ایران است، که سالانه گردشگران و مسافران زیادی از سرتاسر ایران به این منطقه سفر می کنند و از این دریاچه زیبا بازدید می کنند. در ادامه با آس چارتر همراه باشید تا با اسرارآمیزترین دریاچه طبیعی مازندران آشنا شوید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر هواپیما در مشهد می باشد.

 

 

درباره دریاچه ارواح

دریاچه ارواح یکی از جاذبه‌های منحصربه‌ فرد مازندران است، مساحت کل این منطقه به بیش از ۴۰ هکتار می‌رسد، این دریاچه حدود ۷۰۰ متر طول و حدود ۳۰۰ متر عرض دارد. وجود جاذبه های طبیعی بسیار زیاد در اطراف این دریاچه یه حس خارق العاده و عجیبی را برایتان به وجود می آورد، وجود درختان شکسته با ریشه‌های بیرون زده از خاک، که به دلیل قرار گرفتن در کنار آب در طول سالیان بسیار زیاد پوسیده اند و شکسته اند، وجود درختان ممرز و توسکا فراوان و آب وهوای معتدل و دلپذیر، جاری شدن آب در دشت و وجود درختان بیرون زده از آب، وجود مه و آب باتلاقی این دریاچه، فضایی وهم‌آلودی را به وجود آورده است، زمانی که مه به بالاترین سطح خود می ‌رسد، تصاویری خارق العاده رابه وجود می آورد، که این دریاچه را یکی از اسرارآمیزترین نقطه دیدنی در مازندران تبدیل کرده است. این دریاچه و مناظر اطراف آن بعنوان اثری طبیعی و بکر در فهرست مناطق حفاظت ‌شده در شمال ایران و همچنین در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار گرفته است. گونه‌های مختلف جانوری بیشماری در این منطقه حفاظت شده زیست می کنند.

 

 

 

وجه تسمیه نام دریاچه ارواح

این دریاچه زیبا که از عجیب ‌ترین جاهای دیدنی استان مازندران است در ارتفاعات جنگلی قرار دارد و اطراف این دریاچه پوشیده شده از درختان توسکا و ممرز می باشد به همین دلیل این دریاچه در میان مردم محلی با نام دریاچه ممرز معروف و شناخته شده است. این دریاچه لقب‌هایی مانند ترسناک، وهم‌آلود و اسرارآمیز دارد، که به دلیل ترسناک بودن آن به دریاچه ارواح معروف گردیده است. 

 

 

 

صدای های شنیدنی در دریاچه ارواح

جالب است بدانید این دریاچه یکی از مناطق بکر و دست نخورده ای بوده است که طی سالیان درازی کسی آن را حتی نمی شناخته است، آن هم به دلیل باورهای مردم بومی در این منطقه بوده که باعث بکر ماندن محیط تالاب شده است و سکوتی عمیق که در این منطقه وجود دارد می توانید صدای هایی را بشنوید. ترکیب سکوت با زوزه‌های حیوانات در دوردست که کمی برایتان رعب آور است به همین دلیل فضای مه آلود و صداها حیوانات همرهه با صدای باد صداهای را به وجود می آورده که مردم محلی فکر می‌کردند صدا توسط روح‌های موجود در دریاچه ایجاد می شود. همچنین انعکاس تصویر درختان شکسته در آب وقتی هوا تیره و روشن است منظره ای خوفناکی را به وجود می آورد که همراه با صداها گویی شبحی در حال ناله کردن است و ممکن است از دل تنه درختی یهو بیرون بپرد. به همین دلیل درباره این دریاچه افسانه های خوفناکی ساخته شد که هیچ کدام واقعیت نداشته است و کسی در آن منطقه روحی را مشاهده نکرده است. اما در صورتی که این صداها، صدای آواز پرندگان، صدای جریان زندگی جانوران، صدای آب، صدای حرکت حیوانات وحشی و پرندگان میان درختان که بسیار شنیدنی و جذاب است و حس جالبی دارد که با سکوت کردن می توانید آنها را بشنوید.

 

 

 

پوشش جانوری دریاچه ارواح

وجود جنگل های هیرکانی در این منطقه و مناظر بکر در اطراف این دریاچه به صورت پناهگاهی برای زندگی جاندران مختلفی شده است، این منطقه دارای اکوسیستم طبیعی می باشد، این منطقه دارای حیوانات وحشی و پرندگان مختلف می باشد. از پوشش جانوری در این منطقه می توان به حیواناتی مثل مار، وزغ، روباه، انواع آبزیان،‌ گراز، خرس، گرگ، شغال،‌ سگ و گربه وحشی و… اشاره کرد. همچنین آبزیانی مانند انواع ماهی‌ها و جانوران دوزیستی مانند وزغ‌ها و مارها نیز در این دریاچه دیده می شود. جالب است بدانید در هوای بسیار سرد بیشتر حیوانات وحشی به اطراف این دریاچه پناه می برند. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط چارترهواپیما ارزان کیش ساری را از سامانه آس چارتر دریافت نمایید.

 

 

 

جاذبه های دیدنی در اطراف دریاچه ارواح

دریاچه زیبا و منحصربفرد ارواح در نوشهر دارای جاذبه های شگفت انگیز بسیار جذابی می باشد، و یکی از مقاصد گردشگری در نوشهر محسوب می شود که گردشگران و مسافران زیادی سالانه برای بازدید به این منطقه سفر می کنند. وجود جاذبه های مختلف و نزدیک به این دریاچه وجود دارد که می توانید در حین بازدید از این دریاچه به بازدید از آنها نیز بپرازید. در ادامه با جاذبه های اطراف دریاچه ارواح آشنا خواهید شد. از این جاذبه های دیدنی می توان به دیو چشمه که در ۵۰ کیلومتری شمال غربی این دریاچه قرار دارد، تنگه دار در ۵۵ کیلومتری شمال غربی دریاچه ممرزو همچنین روستای حیرت، دریاچه خضر نبی، آبشار زانوس و بندرگاه نوشهر اشاره کرد، که بسیار جذاب و دیدنی می باشد.

 

 

پارک جنگلی سی سنگان

یکی از جنگل های جلگه ای ایران که از جاذبه های گردشگری مازندران محسوب می شود در فاصله 17 کیلومتری از دریاچه ارواح قرار دارد، این جنگل سرسبز و زیبا از معروف ترین پارک جنگلی های ایران است که حدود 600هکتار مساحت دارد، این پارک جنگلی در کنار دریا خزر قرار گرفته که ترکیب جذابی را پدید آورده است، پوشش گیاهی این پارک جنگلی شامل درختچه‌های شمشاد فراوان و همچنین درختان بلوط تنومند، درخت افرا، توسکا، لرگ، آزاد، لیلکی، انجیر، داغداغان، انار، ازگیل، سرخ ولیک، گوجه جنگلی، توت، سیاه تلو، سیاه ال و سیاه اربه و ... می باشد و جانورانی همچون خرس قهوه‌ای، پلنگ، روباه، گربه جنگلی، گراز، شوکا، مرال و شغال در این جنگل زندگی می کنند. از تفریحات و امکانات این پارک جنگلی می توان به انواع تفریحات آبی از جمله قایق‌سواری، جت اسکی، ورزش‌هایی مانند کارتینگ و والیبال ساحلی و انواع امکانات رفاهی که برای رفاه و آسایش گردشگران فراهم شده است اشاره کرد.

 

 

دریاچه سد آبیدر

در 13 کیلومتری شمال غربی دریاچه ارواح دریاچه ی دیگری بنام دریاچه سد آبیدر قرار دارد، دریاچه سد آبیدر از جذاب ترین جاذبه های دیدنی در نوشهر می باشد، این سد بر روی این دریاچه برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی زمین‌ های این منطقه در سال 1372 تاسیس و به بهره‌ برداری رسید. آب این دریاچه از رودخانه کجور تامین می گردد. مساحت دریاچه‌ آبیدر حدود ۳۸ هکتار است و حدود ۱۲۵ متر ارتفاع از سطح دریا دارد، مردم محلی این منطقه این دریاه را بنام نام آویدر یا دریاچه صلاح الدین کلا نیز می‌شناسند. اطراف سد آبیدر امکانات رفاهی و اقامتی مناسبی وجود دارد که گردشگران و مسافران به راحتی می توانند در اطراف این دریاچه به تفریح و گردش بپردازند.

 

 

آبشار چلندر

آبشار چلندر از دیگر جاذبه‌های طبیعی نوشهر که در اطراف دریاچه ارواح نزدیکی روستای چلندر قرار گرفته است، این آبشار حدود 4.5 متر ارتفاع دارد و آب آن  در حوضچه هایی می ریزد که منظره بسیار جذابی را ایجاد کرده است، این حوضچه ها برای شنا در تابستان بسیار مناسب است، برای بازدید از این آبشار باید حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در جنگل‌های اطراف روستای چلندر پیاده روی کنید تا به آبشار برسید.

 

 

روستای کندلوس

در جنوب غربی دریاچه ارواح روستایی زیبا و دیدنی وجود دارد که دارای جاذبه های بسیار زیبا و دیدنی می باشد، این روستای دیدنی دارا طبیعتی بکر که گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند، خانه‌های گاه‌گلی و چوبی، پوشش گیاهی  متنوع، چشمه‌های آب معدنی و آب و هوای دلپذیر و جاذبه‌های تاریخی مانند حمام تاریخی مربوط به دوره قاجار و دو موزه با نام‌های موزه گیاهان دارویی و موزه مردم‌شناسی از جاذبه های گردشگری این روستا می باشد.

 

دریاچه فراخین

از دیگر جاذبه های دیدنی در نزدیکی دریاچه ارواح دریاچه فراخین است که در نزدیکی روستای کندلوس قرار دارد. این دریاچه حدود ۱۳۰ متر طول و ۳۵ متر عرض دارد و مساحت آن حدود نیم هکتار می باشد. دریاچه فراخین بسیار به مرداب هسل شباهت دارد، این دریاچه دارای امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری می باشد، از جمله این تفریحات می توان به موتور سواری، دوچرخه ‌سواری، پیاده‌ روی در دل جنگل، عکاسی، پیک‌ نیک، کمپینگ و قایق‌ سواری با قایق بادی شخصی می باشد که می توانید به راحتی به تفریح بپردازید.

 

 

 

وسایل مورد نیاز برای بازدید از دریاچه ارواح

برای بازدید از این دریاچه زیبا و دیدنی وسایل مورد نیاز و تجهیزاتی همچون آب آشامیدنی، فلاسک چای، کرم ضدآفتاب، کفش پیاده‌ روی مناسب، کمک‌های اولیه، داروهای عمومی، میان ‌وعده مقوی، کارت شناسایی، قاشق، لیوان، چنگال و بشقاب، نقشه یا GPS، دوربین عکاسی، عصا، بارانی و لباس ضدآب، تلفن همراه، پول نقد، پاور بانک، کوله‌ پشتی، کیسه زباله، یک وعده غذای سبک قابل ‌حمل، داروهای شخصی، لباس مناسب فصل و قمقمه  به همراه داشته باشید.

 

 

بهترین زمان بازدید از دریاچه ارواح

برای بازدید از دریاچه ارواح می توانید در هرفصلی که می خواهید سفر کنید اما در فصلی مانند پاییز و زمستان که هوا سرد و بارانی است و گاهی بارش برف در این منطقه زیاد می باشد. اتراق و بازدید از این منطقه بخاطر لغرندگی اطراف دریاچه امکان ‌پذیر نیست، بنابراین بهترین فصل سفر بهار و تابستان می باشد. فقط توجه داشته باشید در بازدید از دریاچه زیبای ارواح و این طبیعت بکر دست نخورده از آسیب رساندن به محیط زیست دریاچه و اطراف آن از

 

 

 

اقامت در دریاچه ارواح

برای بازدید ار دریاچه ارواح اگر دوست داشتید شبی را در این منطقه اقامت نمایید می توانید برای خود سرپناهی مطمئن و باکیفیت در نزدیکی دریاچه ارواح برای اقامت پیدا کنید، به همین دلیل چندین اقامتگاه مناسب در اطراف این دریاچه وجود دارد که می توان به آپارتمان جنگلی صنوبر، کلبه دوبلکس وسطی، ویلا جنگلی نوشهر، مسافرخانه ساحلی سالار، آپارتمان دوبلکس سینا، مجتمع اقامتگاهی حمید اشاره کرد.

 

 

مسیر دسترسی به دریاچه ارواح

برای بازدید از این جاذبه منحصربفرد شگفت انگیز می توانید از مسیر نور به سمت نوشهر بروید، دریاچه ارواح در ۴۷ کیلومتری نوشهر قرار دارد. از نوشهر شما می توانید از چند مسیر مختلف خود را به جاده اصلی دریاچه ارواح برسانید، از جاده رویان می توانید به سمت روستایی بنام بلده رفته و از آنجا به سمت جاده دریا بیشه و مسیر جاده ونوش حرکت کنید و در انتها شما از این مسیر به ابتدای جنگل‌های حفاظت شده ممرز و جاده دریاچه ارواح خواهید رسید، از جاده ونوش نیز می توانید به سمت روستای صلاح الدین کلا و ونوش رفته و بعد از عبور از آن به سمت ورودی و نگهبانی منطقه حفاظت‌ شده اطراف دریاچه می رسید، بعد از ورودیمسیر خاکی حدود ۱۵ کیلومتر را باید طی کرده که می توانید این مسافت را با ماشین‌های آفرود یا پیاده طی نمایید، پیاده روی در این مسیر خاکی حدود ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت طول خواهد کشید. لازم است بدانید برای ورود ماشین آفرود به این منطقه نیاز به مجوز از محیط بانی دارید و همچنین برا عبور از نگهبانی نیز نیاز به مجوز عبور دارید که برای عموم آزاد است فقط در مواقعی که شرایط آب و هوایی مساعد نباشد اجازه ورود نیز داده نمی شود. با تهیه بلیط چارتر هواپیما ارزان اهواز ساری از سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس دریاچه ارواح: استان مازندران، نوشهر، روستای صلاح الدین کلا، دریاچه ممرز یا ارواح

 

 

 

نویسنده: شادی شادکام

 

date_range شنبه 28 مرداد 1402 remove_red_eye 5003 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

مسیر دسترسی به دریاچه آبیدر چگونه است؟

برای دسترسی به دریاچه آبیدر می توانید به سمت نور حرکت کنید و بعد از جنگل سیسنگان به روستای صلاح الدین کلا نزدیک شوید و این دریاچه در نزدیکی دریاچه ارواح و روستای صلاح الدین کلا می باشد.

بهترین زمان سفر به دریاچه ارواح کدام فصل است؟

بهترین فصل برای بازدید و سفر به دریاچه ارواح فصل بهار و تابستان می باشد.

آیا می توان در اطراف دریاچه ارواح اقامت داشت؟

در اطراف دریاچه ارواح امکانات اقامتی و رفاهی وجود ندارد و برای کمپ زدن در طبیعت باید تجهیزات کاملی به همراه داشته باشید. در غیر این صورت باید از اقامتگاه هایی که در فاصله دورتری از دریاچه قرار دارند استفاده نمایید.

دریاچه ارواح در کدام شهر قرار دارد؟

دریاچه ارواح در استان مازندران، حد فاصل شهرهای نور و نوشهر و در فاصله ۴۷ کیلومتری از جنوب شرقی نوشهر قرار دارد.