{{ctrl.notification}}
دروازه ارگ سمنان

دروازه ارگ سمنان

سمنان یکی از شهرهای کویری که در جنوب رشته کوه البرز و شمال دشت کویر و در بین راه تهران به خراسان قرار دارد، شهر تاریخی که شاید کمتر شناخته شده باشد، این شهر دارای قدمت و تاریخچه طولانی می باشد، استان سمنان دارای آب و هوای خشک و معتدل است. سمنان نیز مانند دیگر شهرهای ایران دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری است در این مقاله آس چارتر به معرفی دروازه ارگ یکی از تاریخی ترین و قدیمی ترین بناهای این شهر خواهد پرداخت. همراه ما تا پایان این مقاله باشید. آس چارتر به شما ایت امکان را می دهد بلیط چارتر ارزان مشهد تهران را به راحتی از این سامانه دربافت نمایید.

دروازه ارگ سمنان

تاریخچه دروازه ارگ سمنان

یکی از مشهور ترین جاذبه های شهر سمنان دروازه ارگ است، این دروازه ای تاریخی نماد شهر سمنان می باشد، در گذشته ها این ارگ ها از مهم ترین مراکز حکومتی در شهرها بوده اند، که در امنیت شهر نقش مهمی داشته اند. در زمان‌های قدیم ارگ‌ها جای مهمی برای پادشاهان بوده است به همین علت طراحی آن‌ها اهمیت بالایی داشتند. بنای تاریخی دروازه ارگ سمنان مربوط به دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار است. ارگ تاریخی سمنان در دوران حکومت حاجی بهمن میرزا بها الدوله فرزند فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است، ناصر الدین شاه قاجار در اولین سفری که در سال 1284 هجری قمری به مشهد داشت، 3 روز در این مشهد اقامت داشت در طی همین سفری که داشت دستور داد که برای ارگ حکومتی سمنان یک دروازه بسازند. ساخت دروازه شمالی ارگ حکومتی درسال 1302 هجری قمری در زمان حکومت انوشیروان میرزا ضیا الدوله پسر عباس میرزا نایب السلطنه به پایان رسید. در آن دوره این ارگ بعنوان دارالحکومه شهر کاربری داشته است. دروازه ارگ سمنان تنها دروازه شمالی و باقی مانده ارگ سمنان می باشد. دروازه ارگ سمنان به دلیل توسعه شهرها در مرکز و در داخل یک میدان قرار گرفته است. دروازه ارگ سمنان در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۵۸ با شماره ی ثبت ۳۹۵ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دروازه ارگ سمنان

معماری دروازه ارگ سمنان

ساختار بی نظیر و ویژگی های منحصر به فرد دروازه ارگ بعنوان نماد تاریخی سمنان و از جاذبه های دیدنی و محبوب در شهر سمنان است، این بنای تاریخی دارای معماری جذابی  از دوره قاجار می باشد، دروازه ارگ سمنان دارای دو نمای شمالی و جنوبی می باشد، که نمای شمالی جذاب تر از نمای جنوبی ست. این دو نما به صورت قرینه از همدیگر قرار دارند، دروازه جنوبی ارگ سمنان دارای 2 اتاق است که بطور قرینه قرار گرفته اند و در جلوی آن ها ایوان های زیبایی قرار گرفته است، دو راهروی کوچک نیز که به ورودی اصلی راه دارد در آن قرار دارد. نمای شمالی دروازه ارگ سمنان که از نمای جنوبی جذاب تر و دیدنی تر است دارای از تزئینات کاشی و مناره هایی با کاشی های هفت رنگ می باشد که جذابیت بی نظیری به نمای این دروازه داده است. ساختمان اصلی این دروازه آجری و حدود 7 متر ارتفاع آن می باشد، این بنا همچنین بخش های مختلفی وجود داشت که از جمله آن می توان به آب انبار، حمام، قراول خانه، حسینیه، تلگراف خانه، برج نگهبانی و .. اشاره نمود. که این بخش ها بعدها به دستور حاکم این ساختمان‌ها تخریب شدند و تنها دروازه ارگ باقی ماند. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتر کیش تهران را به راحتی تهیه نمایید..

دروازه ارگ سمنان

تزئینات دروازه ارگ سمنان

دروازه ارگ سمنان بنایی تاریخی متعلق به دوره قاجار که بامعماری منحصربفردی ساخته شده است، همانطور که در بالا گفته شد، نمای شمالی دروازه ارگ سمنان دارای تزئینات کاشی و مناره هایی با کاشی های هفت رنگ می باشد، از دیگر قسمت های جذاب دروازه ارگ سردر آن می باشد که دارای کاشی های هفت رنگی است که بر روی آن نبرد رستم و دیو سپید نقاشی شده است، در قسمت بالای ورودی این دروازه کاشی کاری هایی با تصویری از سربازان قاجاری با تجهیزات آن ها طراحی شده است و در دو طرف ورودی نیز تصویر شیر و خورشید و سرباز قاجاری نقش بسته شده است، درهای این دروازه از جنس الوار قطور با گل میخ های آهنی می باشد. پنج کتیبه به خط زیبا نستعلیق سفید و زمینه لاجوردی در بالای دیوار اصلی دروازه ارگ وجود دارد که توسط هنرمند معروف سید محمد باقر طباطبایی سمنانی طراحی شده اند. قسمت هایی از دروازه ارگ که به مرور زمان تخریب شده بودند، بعد از بازسازی و مرمت نورافکن هایی نیز بر روی آنها نصب شد، تزئینات و معماری با نقش و نگارهای خیره کننده این بنا بسیار دیدنی و جذاب می باشد.

دروازه ارگ سمنان

آب و هوای شهر سمنان

آب ‌وهوای شهر سمنان بخاطر نزدیکی به دشت کویر خشک و معتدل است. شهر سمنان در قسمت جنوبی در نزدیکی رشته کوه البرز و از قسمت جنوب به دشت کویر منتهی می شود.

 

بهترین فصل سفر به سمنان

همانطور که گفتیم سمنان دارای آب و هوای خشک و معتدل می باشد، از این رو بهترین فصل بازدید و سفر به سمنان اوایل فصل بهار و پاییز، ماه‌های مهر، آبان و اردیبهشت می باشد که مناسب ترین فصول برای سفر به سمنان می باشد.

دروازه ارگ سمنان

بهترین مسیر دسترسی به دروازه ارگ سمنان

برای سفر به سمنان و بازدید از بنای تاریخی دروازه ارگ، اگر از سمت تهران می خواهید به سمنان بروید باید فاصله ای حدود 222 کیلومتر را طی نمایید، این مسافت 3 ساعت زمان می برد، که باید از جنوب‌ شرقی تهران وارد اتوبان بعثت شوید و بعد از عبور از شهرهای خاورشهر، مامازند، شریف آباد، لاسجرد و سرخه در انتها وارد شهر زیبا و تاریخی سمنان شوید. یا از سمت شرق تهران از جاده هراز و عبور از شهرهای مختلف مانند پردیس، رودهن، بومهن، دماوند و آب سرد می توانید به سمنان برسید. برای طی این مسافت می توانید از خودروی شخصی یا دیگر وسایل نقلیه مثل اتوبوس و قطار استفاده نمایید.

دروازه ارگ سمنان

جاذبه های دیدنی نزدیک به دروازه ارگ سمنان

سمنان شهر تاریخی که از جذاب ترین جاذبه های تاریخی آن که دروازه ارگ می باشد که در بالا به معرفی آن پرداختیم در ادامه می خواهیم دیگر جاذبه ها و جاهای دیدنی این شهر را برایتان معرفی نماییم. جاهای دیدنی از جمله موزه تاریخ سمنان، گرمابه پهنه، موزه مهر و سکه کومش، قلعه پاچنار، خانه طاهری، عمارت و باغ امیر و ... که در نزدیکی دروازه ارگ قرار دارند و می توانید به راحتی از آنها بازدید نمایید.

دروازه ارگ سمنان

موزه تاریخ سمنان

موزه تاریخ از جاهای دیدنی سمنان می باشد، این موزه از دو قسمت حیوانی و گیاهی تشکیل شده است، موزه تاریخ سمنان گونه‌های مختلف حیوانات و چگونگی زندگی انسان‌ها که باعث انقراض گونه ای از حیوانات شده هست را به نمایش گذاشته شده است، ورودی این موزه تابلویی از یوزپلنگ آسیایی که نماد شهر سمنان می باشد که در بدو ورود خواهید دید.  

دروازه ارگ سمنان

گرمابه پهنه سمنان

از دیگر جاهای دیدنی سمنان بنای تاریخی گرمابه پهنه می باشد، قدمت این بنای تاریخی به دوران صفوی و قاجار باز می گردد، گرمابه پهنه دارای معماری و تزئینات بسیار زیبایی می باشد، سقف این گرمابه به ‌صورت گنبدی شکل ودارای نورگیر‌های متعدد زیبایی می باشد، این گرمابه دارای  کاشی کاری‌ های زیبا در بخش بانوان و آقایان‌ می باشد. گرمابه پهنه سمنان در سال های اخیر مرمت و بازسازی شده است. در کنار این گرمابه غرفه‌های متعددی وجود دارد که می توانید سوغاتی‌های بی نظیری همچون جواهرات و زیورآلات را از این غرفه های تهیه نمایید.

 

موزه مهر و سکه کومش

از دیگر جاهای دیدنی سمنان موزه مهر و سکه کومش می باشد، این موزه کلکسیون بی ‌نظیری از ۲۴ برگ اسکناس، ۵۰۰ عدد سکه و ۸۰ مهر را در خود جای داده است، همچنین اطلاعات مختلفی درباره هر یک از آثار نیز در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفته شده است. بازدید از این موزه شما را به دوران های تاریخی مختلف می برد و دیدن آن برایتان لذت بخش خواهد بود.

دروازه ارگ سمنان

قلعه پاچنار

قلعه پاچنار از دیگر بناهای تاریخی در شهر سمنان می باشد، که در آن دوران تاریخی گذشته از موقعیت استراتژیکی بالایی برخوردار بوده است. این قلعه دارای دیوارهای بلند و دارای تعداد زیادی پله است، قلعه پاچنار بنام قلعه دوقلو نیز معروف بوده است، این قلعه برای حفظ امنیت در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است که برای حفظ  امنیت در آن زمان کاربری داشته است.

 

خانه طاهری

درنزدیک دروازه ارگ سمنان خانه ای قدیمی قرار دارد، که دارای معماری بی نظیر و زیبایی می باشد، خانه طاهری یکی از نیز خانه‌های قدیمی با معماری‌های تاریخی منحصربفردی می باشد، خانه طاهری جزو خانه‌های اعیان نشین در دوره قاجار است که در سال 1346 هجری قمری ساخته شده است. این خانه ی تاریخی در میان باغ بزرگی قرار دارد که بازدید ازآن بسیار لذت بخش است. خانه طاهری دارای بخش های مختلفی است، همچون: اتاق خادم، بخش اندرونی، بخش بیرونی، آب انبار، هشتی ایوان، زیرزمین و آشپزخانه می باشد. خانه طاهری همچنین دو حیاط اصلی و فرعی و یک هشتی بسیار زیبا و چندین پله و بادگیر می باشد. 

دروازه ارگ سمنان

عمارت و باغ امیر

سمنان بناهای تاریخی زیادی را در خود جای داده است، از دیگر این جاذبه ها و بناهای دیدنی عمارت و باغ امیر سمنان است. که از دوران قاجار به یادگار مانده است، این عمارت دارای معماری بی نظیر و زیبایی از دوره صفوی می باشد، و تزئینات بی نظیری از کاشی ها  رنگ در آن به چشم می خورد. این عمارت دارای ستون‌های گچی، حوض چند ضلعی آبی رنگ می باشد. همچنین در این عمارت آثار باارزشی همچون تلفن‌های قدیمی، تلفن‌های جنگ جهانی دوم و انواع تلفن‌های هندلی و جود دارد. این عمارت در نزدیکی دروازه ارگ قرار دارد و می توانید به راحتی از آن دیدن نمایید.

دروازه ارگ سمنان

اقامت در سمنان

در سفر به سمنان برای بازدید ازجاذبه های این شهر تاریخی نیاز به زمان دارید و شما می توانید شبی را در این شهر اقامت کنید، برای اقامت در این شهر دغدغه ای نخواهید داشت و می توانید از اقامتگاه های بوم‌گردی و یا در هتل‌های مختلف شب خود را سپری کنید، اقامتگاه ها و هتل های این شهر عبارتند از هتل خانه گل سمنان، هتل دربند سمنان، اقامتگاه بوم گردی بابا یعقوب، مهمانسرای جهانگردی سمنان و هتل آپارتمان برج سفید می باشد که می توانید نسبت به بودجه ای که دارید و سلیقه تان برای اقامت آنها را انتخاب کنید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط لحظه آخری هواپیما در مشهد می باشد.

آدرس دروازه ارگ: سمنان، ناسار، میدان دروازه ارگ سمنان

 

نویسنده: شادی شادکام

 

date_range پنجشنبه 18 خرداد 1402 remove_red_eye 3979 بازدید favorite_border 0 chat 1
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 1
مهدی :

حیف که ازگردشگری مون استفاده نمیکنیم

مهم ‌ترین ویژگی دروازه ارگ سمنان چیست؟

مهمترین ویژگی ارگ سمنان طراحی و معماری باشکوه و قدمت تاریخی آن است که به دوره قاجار باز می گردد.

آیا می توانید از داخل و طبقات دروازه ارگ سمنان بازدید نمایید؟

امکان بازدید از داخل دروازه ارگ و طبقات آن وجود ندارد و فقط شما می توانید از قسمت بیرونی این ارگ بازدید نمایید.

دروازه ارگ سمنان مربوط به چه دوره ای می باشد؟

بنای تاریخی دروازه ارگ سمنان مربوط به دوره قاجار می باشد که در زمان حکومت فرزند فتحعلی شاه قاجار تأسیس شده است.