{{ctrl.notification}}
خوشمزه ترین غذاهای گرگان

خوشمزه ترین غذاهای گرگان

کشورمان ایران شهرهای زیادی را در خود جای داده است، که در هر خطه از این آب و خاک، جاذبه های گردشگری و توریستی و طبیعی بسیار زیادی را در خود جای داده است. هر منطقه یا هر شهر از ایران غذاهای مخصوص و  متنوعو خوشمزه مخصوص به خود را دارند، به هر گوشه از آن که سفر کنید، می توانید غذاهای محلیو سنتی آن منطقه را امتحان کنید و لذت ببرید. در این مقاله آس چارتربه معرفی بهترین و خوشمزه ترین غذاهای گرگان می پردازد، تا در سفر به گرگان حتما برای خودتان غذای خوشمزه شمالی را سفارش دهید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمتر از سه دقیقه بلیط هواپیما مشهد گرگان خود را تهیه نمایید.

معرفی خوشمزه ترین غذاهای گرگان

گرگان دارای غذاهای محلی متنوعی از جمله آش‌ها متنوع، انواع خورشت و پلوها که بسیار لذیذ و دلچسب مانند: ماهی کباب و میرزاقاسمی یا باقلاقاتوق  که بسیلر هم معروف است که امروزه این غذاهای سنتی و دلچسب در همه جای ایران مورد استقبال قرار گرفته و در رستوران ها و خانه طبخ می شود، این غذاها همچنین در اغلب رستوران های گرگان یافت می ‌شود و طعم دلپذیرشان سفرتان را به یاد ماندنی‌تر می‌ کند. در ادامه این غذاهای خوشمزه را معرفی خواهیم کرد.

باسترمه گرگان

ماهی اوزن برون یکی از ماهی‌های صادراتی کشور است که در شمال کشور بسیار مورد استفاده قرار می گیرد حتی به خارج از کشور نیز فرستاده می شود. از این ماهی غذایی بنام باسترمه طبخ می شود که این غذا طعم بی‌نظیری دارد. این غذای محلی گرگان یکی از غذاهای مجلسی و گران قیمت است که در مهمانی‌های بزرگ طبخ می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده این غذای لذیذ شامل: برنج، ماهی اوزون برون، سیب زمینی، پیاز، انار و ادویه های مختلف می باشد. ترکیب انار با ماهی در این غذا، باعث می‌شود که طعمی کاملا متفاوت را تجربه کنید.

چکدرمه یا استانبولی پلو گرگان

چکدرمه یکی از مشهورترین غذاهای محلی گرگان به حساب می‌آید. مردم شهر گرگان چکدرمه را به عنوان یک غذای مجلسی سرو می ‌کنند. به عبارت دیگر این غذا محلی گرگان پایه ثابت انواع مجالس و مهمانی‌ها در شهر گرگان است. این غذا شباهت زیادی به استامبولی پلو دارد. در این غذا از برنج، گوشت، رب گوجه فرنگی، پیاز، روغن و ادویه استفاده می ‌شود. جالب است بدانید که طبق سنت مردم گرگان، چکدرمه باید در دیگ‌های سنتی به نام قازان طبخ شود.

بورک یا بوروک ترکی گرگانی

بورک یکی از غذاهای لذیذ یا میان وعده‌های خوشمزه کشور ترکیه است که در شهر گرگان یک غذای محلی محسوب می شود. ساختار این غذا همانند پیراشکی است و به عنوان غذای اصلی سرو می‌شود. بورک‌ها از خمیرهای مخصوص که با گوشت و سبزیجات تهیه می‌ شوند و انواع گوناگونی دارند، بورک گوشت و بوروک اسفناج از پرطرفدارترین‌ها در این استان به شمار می ‌رود. شما می توانید انواع بورک محلی گرگان مانند: بورک تنوری(گوشت چرخ کرده)، بورک پنیری(سبزیجات و پنیر پیتزا)، قاتلاق بورک (گوشت چرخ کرده تنوری)، کاپالی بورک(گوشت چرخ کرده پنیری)، بورک روغنی (گوشت چرخ کرده)، بورک روغنی با سیب زمینی (گوشت چرخ کرده،‌سیب زمینی) و بورک اسفناج را در رستوران های گرگان سفارش دهید و نوش جان کنید.

نخود پلو گرگان

نخود پلوی خوشمزه گرگانی یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و مقوی گرگان می باشد، دارای مواد غذایی غنی همانند کلسیم، پتاسیم، انواع ویتامین‌ها، و آهن است، این غذای محلی از نظر غذایی ارزش بالایی دارد. البته فراموش نکنید بهتر است برای رفع نفخ نخودها آنها را از شب قبل خیس کنید. نخودپلوی گرگان به جز نخود با رب انار طبخ می شودو همچنین می‌توانید از گوشت مرغ یا گوشت قرمز در این غذا استفاده کنید. اما استفاده از گوشت چرخ کرده قلقلی در این غذا رواج زیادی در گرگان دارد. که می‌توان با اضافه کردن گوشت قلقلی به این غذای لذیذ مزه و طعم آن را دو چندان کرد. برای تهیه گوشت قلقلی باید از گوشت چرخ‌کرده استفاده کنید. علاوه بر گوشت مواد دیگر این پلو عبارتند از: برنج، نخود، رب انار، مرغ، گوشت، پیاز، زعفران و ادویه های مختلف که شما هم می توانید آن را طبخ کنید یا در رستوران های گرگان این غذای مقوی را سرو نمایید.

خورشت ساک گرگان

در شهر گرگان انواع خورشت‌هایی خوشمزه و متنوع وجود دارد، خورش ساک یکی دیگر از خورش های گرگان می باشد، گرگانی‌ها معمولا خورشت ساک را به عنوان غذای نذری می پزند و نوعی غذای مقدس در این شهر محسوب می ‌شود، برای تهیه خورشت ساک، از گوشت گوسفند، سیر، اسفناج، پیاز، آرد، نخود و روغن استفاده می ‌شود. هر چه قدر این خورشت بیشتر جا بیفتد، طعم بهتری خواهد داشت. طرز پخت این خورشت همانند خورشت قیمه می باشد که بیشتر در مراسم‌ها به عنوان نذری سرو می ‌شود و عطر و طعم بسیار خوبی دارد می باشد. این خورشت خوشمزه را همراه با پلو ساده و هم با زرشک پلو میل می کنند. در سفر به گرگان این غذای خوشمزه را حتما امتحان کنید.

ماش پلو گرگانی

همان ‌طور که می‌ دانید حبوبات پروتئین زیادی دارند و حتی به کسانی که گوشت نمی‌خورند توصیه می ‌شود حبوبات را جایگزین گوشت کنند. ماش پلو نیز یکی دیگر از غذاهای محلی گرگان می باشد که شبیه به عدس پلو طبخ می شود و در آن به جای عدس از ماش استفاده می ‌کنند. در گرگان، ماش پلو با گوشت چرخ کرده و ادویه مخصوص طبخ می ‌شود. مواد اولیه این غذا عبارت هستند از: برنج، ماش، گوشت چرخ کرده، پیاز، زعفران، روغن زیتون، ادویه های مختلف. این غذا سزشار از پروتئین است و لازم است بدانید ماش پلو یا پلو ماش در شهرهای دیگر ایران نیز طبخ می شود. ماش پلو را می توان با سالاد شیرازی یا سبزی خوردن میل کنید.

خورشت کدو گرگان

خورشت کدو یا کئی ترشک یکی دیگر از غذای محلی گرگان است، این خورش با خورشت‌ها دیگرمتفاوت است و کدو سبز از مواد اصلی تشکیل دهنده این غذا است، مواد دیگر تشکیل‌ دهنده این خورشت گرگانی عبارت هستند از: کدو سبز، سیر، پیاز، گوجه، ادویه و آب نارنج می باشد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بیلط هواپیما چارتر ارزان در مشهد می باشد.

ماش پتی خارش یا خورشت ماش گرگان

ماش پتی خارش غذای محلی گرگان است که به زبان همین شهر نام‌گذاری شده ولی در فارسی معمولی به این غذای گرگانی خورشت ماش می‌ گویند. مواد تشکیل دهنده خورشت ماش عبارت اند از: لوبیا چشم بلبلی، ماش، لبو، رب انار، سیر، کدو تنبل، اسفناج و ... اگر به دنبال یک غذای بسیار مقوی از غذاهای سنتی گرگان هستید، ماش پتی خارش را از دست ندهید.

کپورکله گرگان

کپور کله نام یکی از غذاهای محلی گرگان می باشد، این غذای لذیذ با ماهی کپور پخته می‌شود و دستور پخت خاصی دارد که تنها مخصوص شهر گرگان خواهد بود. این غذای خوشمزه و معروف از موادی مانند: ماهی کپور، سیر، جعفری، پیاز، رب انار، ادویه تشکیل شده است. در سفر به گرگان این غذا را حتما تست کنید و لذت ببرید.

ترچلو یا قارون آتی گرگان

ترچلو یکی از غذاهای خوشمزه گرگان است که ظاهری شبیه به چلو گوشت دارد ولی طبخ  این غذا با چلوگوشت متفاوت استاین غذا ار موادی مانند: گوشت گوساله، برنج، پیاز پوست کنده، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه تشکیل شده است.

بولامه یا بولاماق گرگان

بولامه را می‌توان نوعی دسر یا پیش غذای مقوی گرگانی دانست که زمان زیادی نیز برای پخت آن لازم است. بولامه شبیه حلیم است و بیشتر در مراسم مختلف مثل تولد نوزاد یا جشن‌های زنانه برای پذیرایی از میهمانان طبخ می‌ شود. برای تهیه این غذای محلی گرگان ابتدا برنج را از روز قبل بخیسانیم سپس برنج خیسانده شده را سرخ می‌کنیم، پس از سرخ شدن برنج، باید برای 8 ساعت در آب جوش ریخته و جوشیده شود. وقتی که برنج  خمیر درخواهد آمد که با اضافه کردن شکر و خارج کردن روغن اضافی، غذای خوشمزه بولامه آماده می‌شود.

date_range سه شنبه 22 شهریور 1401 remove_red_eye 238 بازدید favorite_border 0 chat 1
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 1
ثریا علیزاده :

چ مطالب قشنگی دلمون مسافرت خواست???? من یکی دوباری ازتون بلیط گرفتم که عالی بوده سپاس فراوان