{{ctrl.notification}}
خوشمزه ترین شیرینی های سنتی ایران

خوشمزه ترین شیرینی های سنتی ایران

کشورمان ایران دارای شهرهای تاریخی بسیار زیاد با تاریخچه ای غنی و جاذبه های طبیعی بی نظیر و اقوام و آئین های متفاوت می باشد، همچنین کشورمان دارای لذیذترین شیرینی‌های سنتی ایرانی می باشد که مخصوص به هر شهر می باشد و بی شک یک بار امتحان کردن این شیرینی های خوشمزه محلی و سنتی ارزش بسیاری دارد و هوش از سرتان می برد، در ادامه آس چارتر قصد دارد در این مقاله به معرفی خوشمزه ترین و دلربا ترین شیرینی های سنتی ایران بپردازد، تا پایان این مقاله دلچسب همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط چارتر ارزان هواپیما تهران کرمانشاه را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

 

خوشمزه ترین شیرینی های سنتی ایران

معرفی شیرینی های سنتی ایران

ایران دارای تمدن 2500 ساله و غنی ترین تاریخچه در صنعت خوراکی در بین کشورهای جهان می باشد، قدمت شیرینی پزی درایران به دوره آرایایی ها باز می گردد، در دوران اریایی ها در فلات ایران و بین النهرین گندم کشت می کردند و از آن زمان به پخت نان و انواع شیرینی می پرداختند، به همین دلیل شیرینی های ایران قدیمی ترین شیرینی های دنیا محسوب می شوند. به طور مثال می توان به شیرینی بنام لاویش اشاره کرد که از ترکیب موادی همچون: آرد برنج،تخم مرغ و.. تهیه می شده است. در دوران هخامنشیان نیز در شیرینی پزی به جای گندم از جو استفاده می کردند، در دوره هخامنشیان جو را نیم کوب می کردند و با مخلوط کردن با شیره میوه ها و شیر شیرینی درست می کردند. جالب است بدانید اولین کسانی که به پرورش زنبور عسل و تهیه عسل پرداختند ایرانی ها بودند، در دروه هخامنشیان می توانید بر روی کتیبه ها شیرینی ایرانی ها را در سبد غذایی آنها مشاهده نمایید. امروزه شیرینی ها رنگ و رخسار مدرن تری به خود گرفته و بسیار تغییر کرده است، کیک‌های فوندانت و رنگارنگ، شیرینی‌های مدرن متنوع که جای شیرینی‌های سنتی ایرانی را گرفته است.

 

شیرینی های خوشمزه و معروف ایرانی

از جمله شیرینی های معروف ایران می توان به باقلوا، قطاب، نان برنجی، کیک یزدی، پنجره‌ای، حاجی بادامی، شیرینی لوز یزد، بادام سوخته شیراز، آب دندون مازندران، کماج همدان، راحت الحلقوم، قرابیه، رشته ختایی، حلوا گردویی، شیرینی کنجدی، شیرینی پنج انگشتی، شیرینی چوروتمه، شیرینی اریس، شیرینی نوقا، شیرینی لطیفه تبریز، کاک، نان برساق، نان خرمایی، نان برنجی، شیرینی بژی، شیرینی شکری کرمانشاه، کلمپه کرمانی، لگیمات بوشهر، لندو زابلی، حلوا قبیت دزفولی، سوهان قم، نان زنجبیلی و حلوا اوماج گرگان، شیرینی پا درازی، نان چایی، شیرینی برنجی، شیرینی اتابکی قزوین، بژی برساق ایلام، بفه شکری لار، پولکی و گز اصفهان، کلوچه قندی بروجرد، نقل ارومیه و... اشاره کرد. این شیرینی ها علاوه بر تاریخچه غنی که دارد و در بین مردم از محبوبیت بالایی برخوردار است در خارج از کشور نیز محبوبیت خاصی دارد و طرفداران بسیاری دارد و توانسته در رونق صنعت ایران کمک بسزایی کند.

خوشمزه ترین شیرینی های سنتی ایران

گز اصفهان

با گز اصفهان معرفی شیرینی های سنتی ایران را شروع می کنیم، گر اصفهان یکی از معروف ترین و قدیمی ترین شیرینی های سنتی ایرانی که قدمت آن به 450 پیش به دوره ی صفویان باز می گردد. امروزه گز اصفهان یکی از شیرینی های معروف بین المللی شناخته می شود که در خارج از ایران نیز بسیار طرفدار دارد، این شیرینی سنتی و خوشمزه از موادی همچون: سفیده تخم مرغ، گلوکز مایع، عسل و پسته تشکیل شده است. از عسل برای شیرین کردن گز استفاده می شود که امرزه بخاطر گرانی عسل از شکر استفاده می شود که در بازار قیمت آنها کمتر است، امروزه گز به سه روش آردی و لقمه ای و زعفرانی تولید می شود، گز آردی همان گز سنتی ایران است که از آرد برای خوشمزه تر شدن و نگهداری این شیرینی استفاده می شده است، گز لقمه ای که این گز به صورت جداگونه بسته بندی می شود و این گز ماندگاری بالایی دارد. گز زعفرانی نیز که جدیدترین نوع گز می باشد که در سال 1395 توسط حاج احمد طهماسبی تولید شد، این گز خیلی زود توانست در بین مردم به محبوب ترین شیرینی تبدیل شود، گز زعفرانی از ترکیب زعفران قائنات و پسته سبز کرمان تشکیل می شود. گزهای اصفهان نه تنها در ایران بلکه در خارج از ایران در کشورهای عربی خصوصا در امارات و قطر از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد، و این شیرینی سنتی ایرانی در بساه بندی های خیلی شکیل به این کشورها صادر می شود. همچنین در آجیل فروشی های سرتاسر ایران می توانید این شیرینی سنتی ایرانی را تهیه نمایید.

 

سوهان قم

سوهان قم خوشمزه ترین شیرینی سنتی ایرانی که قدمت آن به دوره قاجار بازمی گردد، در باره ی این شیرینی سنتی و نام داستان جالبی روایت شده است، روایت شده روزی نماینده ناصرالدین شاه برای افتتاح صحن جدید حضرت معصومه به قم می رود، برای وی بعد از صرف ناهار حلوای شیرینی که با پسته کوبیده درست شده بود را می آورند که او به شدت از این شیرینی خوشش می آید، و می گوید این شیرینی همچون سوهانی خستگی را از تن ما برد و این شیرینی از آن زمان به سوهان معروف گشت، سوهان شیرینی سنتی قم از موادی همچون: آرد جوانه گندم، عسل، زعفران، هل، شکر و پسته تشکیل شده است. این شیرینی سنتی امروزه با بسته بندی های خیلی زیبا و شکیل در تمام فروشگاها و آجیل فروشی های ایران به فروش می رسد همچنین به کشورهای مختلف به خصوص کشورهای عربی که طرفداران بسیاری دارد صادر می شود.

خوشمزه ترین شیرینی های سنتی ایران

نان خامه ای مشهد

یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین شیرینی های سنتی در ایران متعلق به مشهد است، این شیرینی که در بین مردم مشهد به نارنجک معروف است نان خامه ای نام دارد، این شیرینی یکی از محبوب ترین شیرینی ها در بین مردم است که عاشقان و طرفداران بسیاری دارد، این نان خامه ای به شکل نان ها پف کرده که داخلش را با خامه قنادی: خامه عسلی، خامه نسکافه ای و خامه زعفرانی پر می کنند، درباره قدمت این شیرینی تاریخ مشخصی وجود ندارد و می توان گفت قدیمی ترین شیرینی سنتی ایران است که در بعضی از منابع اصالت این شیرینی به شمال ایتالیا نسبت داده شده است. با تهیه بلیط چارتر ارزان هواپیما مشهد اردبیل در سایت آس چارتر از مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

 

 

کیک یزدی

از معروف ترین شیرینی های سنتی ایران کیک یزدی است، این شیرینی در قدیم یزدی ها در مراسمات مذهبی خود طبخ و استفاده می کردند، این نوع شیرینی طرفداران بسیاری دارد و از موادی همچون: آرد، تخم مرغ، شکر،کره، شیر و هل و مقداری کشمش یا خلال پسته تشکیل شده است. در تهیه نمونه دیگر آن از ماست چکیده و زعفران استفاده می شود. کیک یزدی یکی از ارزان ترین شیرینی های سنتی در ایران است که در سرتاسر ایران امروزه وجود دارد و تهیه و روزانه سرو می شود. جالی است بدانید کیک یزدی از اولین نمونه های کیک فنجانی در جهان بوده است.

خوشمزه ترین شیرینی های سنتی ایران

کلوچه فومن

یکی دیگر از شیرینی های سنتی ایران کلوچه فومن می باشد، این شیرینی سنتی گیلکی می باشد. این کلوچه گیلکی مختص شرهستان فومن در گیلان است، این کلوچه دارای دو لایه است. لایه ی میانی این کلوچه با گردو،هل،جوز هندی،روغن و… پرشده است، کلوچه فومن امروزه بعنوان یکی از سوغات پرفروش در گیلان بشمار می رود و 44 نمایندگی در سطح استان گیلان و همچنین در استان مازندران دارد.

 

باقلوای تبریزی

باقلوا از دیگر شیرینی های سنتی ایران است، که در شهرهای یزد، قزوین، تبریز، ارومیه تهیه می شود، باقلوا اصالت ترکی دارد و یک شیرینی سنتی کشور ترکیه محسوب می شود که در ایران نیز از گذشته تا به امروزه به بهترین شکل طبخ می شود. قدمت باقلوا به بیش از 500 سال پیش بازمی گردد، این شیرینی از موادی نظیر: خمیر باقلوا ، پودر هل ، کره حیوانی و انواع مغزهای مختلف پسته و بادام و بادام هندی و شیرین کننده های مختلف استفاده می شود.

 

شیرینی مربایی مشهد

از دیگرشیرینی های معروف و پرطرفدار در بین ایرانیان شیرینی مربایی است. شیرینی مربایی یکی از شیرینی های سنتی مشهد و استان خراسان می باشد. که از کشور اتریش و شهر لینتس وارد کشورمان شده است. این شیرینی خوشمزه از انواع مربا ها یا مارمالاد های میوه ای مثل توت فرنگی، آلبالو، هویج و انجیر تهیه می شود. در کشور ترکیه نیز این شیرینی تهیه می شود که به شیرینی قرابیه مارمالادی معروف است.

خوشمزه ترین شیرینی های سنتی ایران

نان چایی قزوین

از دیگر شیرینی های سنتی در قزوین قرار دارد، نان چایی است. این شیرینی طرز تهیه آسانی دارد و به راحتی تهیه می شود و گزینه مناسبی برای مناسبت ها و مهمانی ها می باشد، این شیرینی ترد و دارای طعم خوب و خاصی می باشد، در قزوین هر خانه‌ ای که بروید این شیرینی را می‌توانید پیدا کنید، نان چایی میزان شیرینی  خیلی کمی دارد و برای افراد دیابتی بسیار مناسب است.

 

حلوا سیاه اردبیل

حلوا سیاه اردبیل یکی شیرینی های سنتی اردبیلی است، این شیرینی با ترکیبی از شیره انگور یا خرما و موادی مانند: روغن حیوانی، آرد جوانه گندم، گلاب و کره تهیه می شود. این شیرینی بسیار مقوی است و در آن از انواع مغز بادام و پسته نیز استفاده می شود و بیشار بخاطر گرم بودن آن در زمستان از آن استفاده می شود. این شیرینی یک شیرینی اصیل اردبیلی و شهرهای اطراف آن می باشد، مه طرفداران بسیاری دارد و بعنوان سوغات می توانید در سفر به اردبیل آن را تهیه نمایید و نوش جان کنید.

خوشمزه ترین شیرینی های سنتی ایران

نان برنجی کرمانشاه

نان برنجی کرمانشاه از دیگر شیرینی های سنتی و خوشمزه کرمانشاه می باشد، که از سوغات معروف و پرطرفدار این شهر نیز و محسوب می شود، شیرینی نان برنجی از آرد برنج تهیه می شود، این شیرینی قدمت تاریخی زیادی دارد که به دوره علویان بازمی گردد،در گذشته به دلیل قرار گیری کرمانشاه در مسیر جاده ابریشم تاجران و مسافران زیادی از آنجا عبور می کردند، در زمان حکومت علویان مسافرانی که برای زیارت کربلا از این مسیر عبور می کردند، با خود برنج به کرمانشاه می آوردند و برای خوراک سفر خود نان برنجی تهیه می کردند که پخت آن شباهت به پخت کلوچه سنتی گیلان دارد. این شیرینی برنجی بسیار خوشمزه است و می توانید در سفر به کرمانشاه آن را بعنوان سوغات نیز تهیه نمایید.

 

باسلوق شیرینی اراک و ملایر

باسلوق یمی دیگر از شیرینی های سنتی ایران است که در بیشتر شهرهای ایران تهیه می شود، اما تاریخچه و قدمت و اصالت این شیرینی به اراک و مراغه باز می گردد، باسلوق دارای طعم های مختلفی همچون: زعفرانی، گردویی، ساده و… می باشد. این شیرینی ژله ای و دارای بافت نرمی می باشد و از موادی نظیر: نشاسته، گلاب، شکر، پودر نارگیل و روغن تهیه می شود. در باسلوق های سنتی از پودر نشاسته استفاده می شود و در باسلوق هایی خارجی از پودر ژلاتین استفاده می شود.

 

شیرینی نخود چی قزوین

از معروف ترین شیرینی های سنتی ایران شیرینی نخود چی است که شیرینی معروف و سنتی قزوین است، شیرینی نخود چی از تشکیل موادی همچون: کره، آرد نخود چی، شکر،هل و گلاب، زعفران دم کرده و پودر پسته تهیه می شود. شیرینی نخودچی خشک است ولی طرفداران بسیار زیادی دارد این شیرین به راحتی تهیه می شود و می تواندی در کنار چای آن را میل نمایید.

 

شیرینی زبان

از محبوب ترین و خوشمزه ترین شیرینی های سنتی و خشک که در ایران بسیار طرفدار دارد، شیرینی سنتی زبان است، این شیرینی از خمیر هزارلا تهیه می شود، این خمیر را با کره و محتویات دیگرش مخلوز و ورز می دهند و لایه های آنرا به قطر 80 میلیمتر در می آوردند، و لایه لایه روی هم قرار می دهند و در بین لایه ها شهد  و روی لایه ی بالایی آن را با تخم مرغ می پوشانند، این شیرینی باستانی ایران است که تا کنون نیز پخت آن در بین مردم ایران رواج دارد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما چارتر ارزان در شهر مشهد می باشد.

خوشمزه ترین شیرینی های سنتی ایران

حلوا ارده اردکان یزد

شیرینی خوشمزه ایرانی معروف و محبوب حلوا ارده اردکان یزد می باشد، این شیرینی خوشمزه و خوش طعم از موادی نظیر: ارده، هل، شکر یا شیره انگورتشکیل شده است، این شیرینی بسیار مقوی است و در وعده صبحانه از آن استفاده می شود. این شیرینی تاریخچه مشخصی ندارد اما از شیخ بهایی روایت شده است که از این شیرینی در گذشته برای قوای سربازان در جنگ استفاده می شده است، که بعد ها دستور پخت آن ره اردکان یزد منتقل شده است، و در یزد به شکل بهتری به تولید رسیده است، این حلواارده مقوی و خوشمزه در کشورهایی مانند عراق و یونان نیز تهیه می شود که با حلوای اردکان یزد متفاوت می باشد.

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range پنجشنبه 11 خرداد 1402 remove_red_eye 106 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

قدیمی ترین شیرینی ایرانی کدام است؟

قدیمی ترین شیرینی ایرانی لاویش است که به دوره هخامنشی بر می گردد.

معروف ترین شیرینی های ایرانی کدام اند؟

ازمعروف ترین شیرینی های ایرانی می توان به: گز، سوهان، باقلوا، قطاب، پشمک، باسلوق، سوجوق، پولکی، کیک یزدی و نون خامه ای می باشد.

معروف ترین شیرینی های قزوین کدامند؟

معروف تریت شیرینی ‌های قزوین عبارتند از: باقلوای پرچمی، نخودی، نان بادامی، نان قندی، نان نازک پسته‌ای، کیک شربتی و… می باشد.