{{ctrl.notification}}
خانه های تاریخی یزد

خانه های تاریخی یزد

یزد شهر بادگیرهای ایران این شهر زیبا و باستانی با بافت تاریخی منحصر به فرد، معماری زیبای مکان‌های تاریخی، بادگیرها، آب انبارهای باشکوه، قنات‌های عظیم تاریخی و ... گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب کرده است. در این مقاله  از آس چارترقصد داریم به معرفی خانه های تاریخی یزد بپردازیم. خانههای تاریخی یزد یکی از جاذبه های دیدنی در شهر یزد است. یزد جاهای دیدنی فوق العاده زیبای زیادی دارد از جمله جاذبه های تاریخی و باستانی که لذت سفر را برایتان دو چندان می کند. بافت تاریخی یزد به عنوان دومین بافت خشتی دنیا و دست نخورده ترین بافت تاریخی کشور می باشد. آس چارتر به شما این امکان را م یدهد تا باکمترین هزینه بتوانید بلیط هواپیما ارزان تهران یزد را از این سامانه دریافت نمایید.

خانه های تاریخی یزد

خانه آقازاده یزد

خانه آقازاده مجموعه ای تاریخی است که از پنج خانه تشکیل شده است. قدمت این خانه  به دوره قاجار باز می گردد. این خانه متعلق به سید حسین ابرقویی است از ثروتمندان ابرکوه بوده ‌است. این خانه زیبا با ۸۲۰ متر مربع مساحت و ۵۲۸ متر زیربنا با معماری کویری و سنتی ایرانی و با خشت و آجر در بنایی دو طبقه ساخته شده است. خانه آقازاده از بخش های مختلفی مانند: دو ورودی، حیاط، زیر زمین، عمارت کلاه فرنگی، دو بخش اندرونی و بیرونی، بادگیر 18 متری مه بزرگترین بادگیر ایران محسوب می شود. همچنین امکاناتی نظیر رستوران، پارکینگ و کافه است و می‌توانید در حین بازدید از آن‌ها استفاده کنید. این اثر در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ و عنوان یکی از زیباترین معماری های کشور را به خود اختصاص داده است و اکنون به یک هتل ۳ ستاره تبدیل شده است.

آدرس خانه آقازاده: یزد، شهر ابرکوه، میدان امام حسین، خیابان شهید باهنر، کوچه شهید باهنر نوزدهم، خانه تاریخی آقازاده

خانه های تاریخی یزد

خانه کلاهدوزها یزد

خانه کلاهدوزها یک خانه تاریخی با معماری منحصربفرد مربوط به دوره قاجار در سال های 1310 هجری خورشیدی بنا شده است. عمارت این بنا با حدود 720 مترمربع مساحت، یکی از ارزشمندترین آثار معماری یزد است. این خانه در سال‌های ۱۲۶۶ تا ۱۲۶۹ به دستور حاج سید علی اکبر کلاهدوز از تاجران مشهور یزدی بنا شده‌ است. گچ‌کاری‌ها و آینه‌ کاری‌های خاص این خانه بسیار چشم گیر وزیبا می باشد. این خانه شامل بخش های مختلفی از جمله اتاق‌های پنج دری، تالار، اتاق ارسی و آشپزخانه و همچنین دو قنات رحیم آباد و زارچ از این خانه عبور می ‌کرده که در حال حاضر قنات زارچ در زیر ساختمان این خانه جریان دارد.

آدرس خانه کلاهدوزها: یزد، شهر یزد، خیابان امام شمال، میدان امیرچخماق، ابتدای خیابان قیام

خانه های تاریخی یزد

خانه تاریخی محمودی یزد

از دیگر خانه های تاریخی یزد که مربوط به دوران قاجار می باشد خانه محمودی یزد می باشد. این خانه قدمتی حدود 130 ستا دارد و متعلق به طایفه‌ای از تجار معروف به عرب‌های بحرینی بوده است. در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۷۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. با تهیه بلیط چارتری ارزان مشهد یزد از سایت آس چارتر از مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس خانه تاریخی محمودی: یزد، خیابان امام، محله فهادان، مقابل مسجد چهل محراب

خانه های تاریخی یزد

خانه تاریخی رسولیان یزد

خانه تاریخی رسولیان یزد در سال ۱۲۸۳ هجری شمسی  در اخرین سال های حکومت قاجار توسط استاد محمد حسن محمد رحیم ساخته شد. این خانه در محله سهل بن علی و کوچه شهید صدوقی در بافت قدیمی شهر یزد قرار دارد. خانه رسولیان دارای دو بخش اندرونی و بیرونی است. قسمت بیرونی خانه شامل حوض‌خانه، تالار، زیرزمین، بادگیر و اتاق ارسی می ‌شود. اتاق‌های سه دری، پنج دری، بادگیر، تالار، کلاه ‌فرنگی، ارسی و حیاط مشجر تشکیل شده است. این خانه در سال ۱۳۶۸ هجری شمسی در اختیار دانشگاه یزد قرار گرفت و پس از بازسازی‌ تبدیل به بخشی از دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه یزد شد. خانه تاریخی رسولیان یزد در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۷۵ هجری شمسی با شماره ثبت ۱۸۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس خانه تاریخی رسولیان: یزد، خیابان امام، محله سهل بن علی، کوچه شهید صدوقی

خانه های تاریخی یزد

خانه تاریخی لاری ها یزد

خانه لاری ها در محله فهادان شهرستان یزد قرار دارد و از بناهای دوره قاجار می باشد. مساحت این خانه حدود هزار و هفتصد متر مربع و زیربنای آن حدود هزار و دویست متر مربع است. از این خانه فعلاً به عنوان محل اداره میراث فرهنگی استفاده می شود. قسمت عمده ساختمان، دارای زیرزمین است. این خانه دارای دو حیاط بزرگ و کوچک، دو حوض، ایوان ها، تالارها، درهای ارسی و اتاق های زیادی است و در آستانه خانه یک سردر و هشتی قرار دارد. همچنین 6 اتاق در بخش های شمالی، جنوبی و شرقی این خانه ساخته شده است و دارای بخش هایی مانند درِ ورودی، هشتی، حیاط، ایوان، اندرونی، بیرونی، زمستان نشین، تابستان نشین، بادگیر، اتاق زیربادگیر، اتاق ها، اتاق آینه، سه دری، پنج دری بهارنشین، پاییزنشین، سرداب، مطبخ و … تشکیل است. از تزئیانت این خانه می توان به قاب بندی، سیم گل کاری، کادربندی های بالای درگاه ها، ستون ها و سرستون های بلند ایجاد شده در دو طرف تالار، گره چینی درهای اتاق ها با شیشه های رنگی و آیینه کاری اتاق پنج دری اشاره کرد.

آدرس خانه تاریخی لاری ها: یزد، خیابان امام، محله فهدان، مجاور عمارت کلاه‌ فرنگی

خانه های تاریخی یزد

خانه تاریخی مرتاض یزد

بناهای تاریخی یزد زیاد است اکثر بناها از دوران قاجار به جامانده است، یکی دیگر از خانه های باستانی در یزد می توان به خانه تاریخی مرتاض اشاره کرد، این خانه قدمتی در حدود ۱۵۰ سال دارد و دارای معماری بی نظیری دارد، خانه مرتاض دارای یک ایوان و بادگیر و دو بخش بیرونی و اندرونی می باشد، تزیینات زیبا، نما‌یی پرکار، پنجره‌ها و ارسی‌های چوبی، آب نما است. خانه مرتاض در تاریخ 11 مرداد 1377 شمسی و با شماره 2085، ثبت آثار ملی ایران رسیده است. و در سال 1374 شمسی به دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد اهدا گردیده است.

آدرس خانه تاریخی مرتاض: یزد، خیابان ایرانشهر، کوچه گلچینان، به‌ طرف لرد باجوردی، کوچه مرتاضیون

خانه های تاریخی یزد

خانه ملک زاده یزد

خانه تاریخی ملک زاده از جمله آثار تاریخی مربوط به دوزان قاجار در یزد می باشد، این خانه باشکوه متعلق به حاج محمد صادق بوده است که چهار نسل از این خانواده در آن زندگی کرده اند. این خانه تزئینات بسیار دیدنی و منحصر به فردی نظیر پنج دری با گچ کاری و آیینه کاری در سقف و دیوارها و همچنین سه دری در ضلع شرقی می باشد. این خانه همچنین شامل کافه در فضای باز، گالری فروشگاه صنایع دستی و همچنین پشت بامی رو به شهر که به بام یزد معروف است می باشد. جالب است بدانید خانه ملک زاده از نظر موقعیتی به خانه لاری ها، زندان اسکندر، مسجد چهل محراب، موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده نزدیک می باشد. این خانه اکنون به مجموعه گردشگری و فرهنگی تبدیل شده و در تاریخ 28 دی سال 1379 و با شماره 2950 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس خانه ملک زاده: یزد، محله فهادان، حوالی زندان اسکندر، جنب مسجد چهل محراب

خانه های تاریخی یزد

خانه گلشن یزد

خانه گلشن یزد یکی از قدیمی ترین خانه های تاریخی دوران قاجارکه توسط حاج اکبر محله تلی معروف به مروج در محله تل شهر یزد ساخته شد و بعد ها توسط دامادش حاج حسین گلشن گسترش پیدا کرد. این خانه 120 سال قدمت دارد و دارای سه بخش کلی اندرونی و بیرونی و نارنجستان است و دارای ۴۲ اتاق کوچک و بزرگ، دو حیاط مستطیلی شکل و یک حیاط مربعی و یک زیر زمین و یک ایوان بلند می باشد، در سال ۱۳۸۲ این خانه زیبا به یک هتل تبدیل شد. این خانه بخاطر معماری بی نظیر و زیبایش در ۱۰ خرداد ماه سال ۱۳۸۲ خورشیدی به ثبت ملی رسیده است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما لحظه آخری در مشهد می باشد.

آدرس خانه گلشن: یزد، خیابان دهم فروردین، محله تل

خانه های تاریخی یزد

date_range دوشنبه 02 آبان 1401 remove_red_eye 340 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0