{{ctrl.notification}}
خانه های تاریخی اصفهان

خانه های تاریخی اصفهان

شهر زیبا و محبوب اصفهان یکی از مقاصد گردشگری در ایران است، که سالانه میزبان گردشگران وتوریست های زیادی از داخل و خارج از کشور می باشد. شهر اصفهان از قدیمی ‌ترین شهرهای تاریخ جهان که در سه دوره تاریخی پایتخت ایران بوده است و بیش از ۶ هزار اثر تاریخی را در خود جای داده است و به همین دلیل این شهر به نصف‌جهان معروف شده است و شهرت جهانی دارد. آثار تاریخی بی ‌نظیری از موزه‌ها و کاخ‌ها تا جاذبه‌های طبیعی متعدد که این شهر را در بین شهرهای ایران متمایز کرده است، از جمله آثار تاریخی با ارزش دیگر که در اصفهان از دوره های مختلف تاریخی به یادگار مانده است، خانه های تاریخی در این شهر می باشد، خانه‌های تاریخی که نماد اصالت، تاریخ دیرینه، هنر معماری ایرانی و شکوه اصفهان در حکومت‌های گذشته بوده است،در این مقاله آس چارتر به معرفی این خانه های تاریخی می پردازد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر ارزان هواپیما در مشهد می باشد.

 

 

خانه های تاریخی اصفهان

معرفی خانه های تاریخی اصفهان

شهر بزرگ اصفهان تاریخی طولانی با حکومت های مختلفی را گذرانده است و آثار مهم و باارزشی را از دوره های مختلف به یادگار دارد. اصفهان از مهم ترین شهرها که جایگاه ویژه‌ای برای حاکمان در گذشته داشته است، به همین دلیل بیشترین بناهای باستانی و تاریخی در این شهر ساخته شده است، این خانه های تاریخی با معماری بی نظیر و تزییناتی چون مقرنس‌کاری، آینه ‌کاری، طلاکاری، نقاشی‌های زیبا و گچ ‌بری‌های چشم گیر از جلوه خاصی برخوردار است که چشم هر بیننده ای را خیره خود و شکوه و عظمت خود می سازد. در ادامه با مشهورترین خانه های تاریخی اصفهان آشنا خواهید شد.

 

 

خانه های تاریخی اصفهان

خانه تاریخی بخردی اصفهان

از مشهور ترین خانه های تاریخی اصفهان می توان به خانه تاریخی بخردی اشاره کرد، این خانه متعلق به دوره صفویان می باشد و حدود 4 سال قدمت دارد و در منتهی ‌الیه غربی باغ زیبای جمیلان قرار دارد. خانه تاریخی بخردی دارای معماری با شکوه ایرانی سنتی است، خانه بخردی در شمال شهر اصفهان واقع شده است، این خانه شامل 12 اتاق، دو حیاط و اندرونی و بیرونی، دو شاه ‌نشین، یک ایوان در قسمت میانی،  یک تالار اصلی در بخش شمالی ایوان و چندین اتاق در سمت شرقی و غربی دارد، این خانه به دست مرتضی بخردی مرمت گشت و بعد از مرمت تبدیل به یک اقامتگاه سنتی شد. این اقامتگاه شامل امکاناتی نظیر حمام و سرویس‌های بهداشتی درون اتاق‌ها، آشپزخانه، پذیرش، حیاط و باغچه می باشد. خانه بخردی اصفهان به جاذبه هایی همچون: حمام علی قلی آقا، کاخ چهلستون، عمارت عالی قاپو، کاخ هشت بهشت و میدان نقش جهان قرار دارد. این خانه تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.     

آدرس خانه تاریخی بخردی: اصفهان، خیابان شهدا، خیابان ابن سینا، پلاک ۵۶

 

 

خانه های تاریخی اصفهان

خانه کیانپور اصفهان

از دیگر خانه های تاریخی اصفهان مربوط به دوران حکومت قاجاریان خانه تاریخی کیانپور است، این خانه تاریخی در سال های ۱۲۴۰ تا ۱۲۴۵ شمسی به دستور حاج آقاحسن گیلانیان به دست استاد میرزا رضا معمار در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در خیابان چهار باغ پایین ساخته شد، مساحت این خانه قجری حدود ۴۳۶ متر مربع است و دارای یک هشتی، یک دالان یا دهلیز، تالار شاه نشین با نقاشی روی گچ، آیینه کاری و گچ‌بری، چندین اتاق در طرفین با گچ بری هایی بسیار جذاب، اتاق های سه دری با مقرنس های بسیار زیبا که به سبک اصفهانی طراحی شده است. خانه تاریخی کیانپور به عنوان یکی از آثار تاریخی شهر زیبای اصفهان به ثبت رسیده است، در سال ۱۳۹۳ خانه تاریخی کیانپور بعنوان یک هتل سنتی و اقامتگاه سنتی برای گردشگران انتخاب شد و شما می توانید اقامتی متفاوتی را در یم خانه قجری تجربه نمایید. خانه تاریخی کیانپور تا اماکن مهم و جاذبه های گردشگری همچون: کاخ چهل ستون، کاخ هشت بهشت، مسجد امام اصفهان، عمارت عالی قاپو، سی و سی پل فاصله بسیار نزدیکی دارد که می نوانید به راحتی از آنها بازدید نمایید.

آدرس خانه کیانپور: اصفهان، چهارباغ پایین، کوچه پشت بارو ۱۴، کوچه شهید بحرینیان، بن بست گل داوودی، پلاک ۷۶

 

 

خانه های تاریخی اصفهان

خانه تاریخی امین التجار اصفهان

خانه امین التجار بنای تاریخی مربوط به دوره قاجاریه می باشد، این خانه تاریخی متعلق به محمدعلی امین‌التجار یکی از تاجران معروف در شهر اصفهان می باشد، معماری این خانه تاریخی قجری بسیار زیباو دیدنی است و دارای دو طبقه و ۱۴ اتاق سراسر آینه ‌کاری، گچ ‌بری و در و پنجره‌های منبت کاری و خاتم کاری که از ظرافت خاصی برخودار است، این خانه تاریخی در خیابان عبد الرزاق و در محله پشت بارو قرار دارد و در 28 آذر سال  1354 در لیست آثار ملی ایران به شماره ی 1280 ثبت شده است  از جاذبه های نیزدیک به خانه تاریخی امین التجار می توان به حمام علی قلی آقا و خانه قدسی که از دیگر خانه های تاریخی اصفهان می باشد دیدن نمایید.

آدرس خانه تاریخی امین التجار: اصفهان، چهارراه تختی، کوچه هتل پرشیا

 

 

خانه های تاریخی اصفهان

خانه قدسی اصفهان

همانطور که در بالا گفته شد خانه قدس از دیگر خانه های تاریخی اصفهان که در نزدیکی خانه امین التجار قرار دارد، این بنای تاریخی مربوط به دوران صفویان می باشد که توسط عبدالحسین قدسی در سال ۱۲۸۷ شمسی به مدرسه ابتدایی تبدیل شد. این خانه دارای معماری بی نظیری می باشد و این خانه دو طبقه دارای دو در ورودی در سمت شمال، چندین اتاق در اطراف حیاط و با تزئیناتی بی نظیر از نقاشی ها و تزیینات تالارهای شمالی و جنوبی، حکاکی و نقوش لچک و ترنج گچی که با ظرافت خاصی طراحی شده است. این بنا در سال 1372 هجری شمسی توسط سازمان مسکن و شهرسازی و میراث فرهنگی مورد مرمت قرار گرفت. خانه قدسی درخیابان باغ پائین، خیابان بانکی قرار دارد و از جاذبه های مهم جهانگردی اصفهان محسوب می شود.

آدرس خانه قدسی: اصفهان، خیابان عبدالرزاق، بازارچه حاج محمدجعفر، کوچه قدسیه

 

 

خانه های تاریخی اصفهان

خانه تاریخی مشروطیت اصفهان

از زیباترین خانه های تاریخی اصفهان با معماری بی نظیر سنتی که متعلق به دروه قاجار اوایل حکومت رضا شاه پهلوی می باشد، خانه مشروطیت اصفهان است، مالک این خانه تاریخی فردی به نام محمد تقی رازی اصفهانی بوده است که وی از علما و اساتید معروف و سرشناس دوره قاجار و سرسلسله نجفی در اصفهان بوده است. خانه تاریخی بعنوان مکانی برای گردهمایی افراد مشروطه‌خواه و رجال سیاسی کاربری داشته است. این خانه امروزه بعنوان یک موزه موزد استفاده قرار گرفته است و آثار با ارزش و دیدنی همچون ماکت‌های بسیار طبیعی و عکس‌هایی از دوره مشروطه و مستنداتی در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

آدرس خانه تاریخی مشروطیت: اصفهان، خیابان فرشادی، بازارچه حسن‌آباد

 

 

خانه های تاریخی اصفهان

خانه تاریخی شیخ الاسلام اصفهان

یادگاری ارزشمند از دوره صفویه که در چهارراه تختی اصفهان قرار دارد، خانه تاریخی شیخ الاسلام می باشد، مساحت این خانه حدود ۱۰۰۰۰ متر مربع است، این خانه دارای معماری خاص و  تزییناتی همچون درهای چوبی، ارسی کاری پنجره‌ها و گچ ‌بری‌های ستون‌های روی ایوان است. خانه شیخ الاسلام در دوران حکومت صفویان توسط شاه عباس به دختر و دامادش اهدا شد، داماد وی که علامه سبزواری ملقب به شیخ الاسلام اصفهان معروف به محقق سبزواری بود این عمارت را که او هدیه داده شده بود بعنوان محل سکونت خود از آن استفاده کرد و بعدها این عمارت به نوادگان وی رسید. عمارت تاریخی شیخ الاسلام در 29 شهریور سال 1353 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. با تهیه بلیط چارتر ارزان هواپیما تهران اصفهان در سامانه آس چارتر می توانید از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس خانه تاریخی شیخ الاسلام: اصفهان، چهارراه تختی، کوچه هتل پرشیا

 

 

خانه های تاریخی اصفهان

خانه تاریخی وثیق انصاری اصفهان

خانه تاریخی وثیق انصاری قدمتی حدود ۱۵۰ سال  دارد، این خانه توسط سرهنگ حسن وثيق انصاری بزرگ خاندان وثیق انصاری که در دوران قاجار رئیس مستوفیان دربار ظل السلطان حاکم اصفهان بود،  ساخته شد. این خانه زیبا دارای معماری و بخش های زیادی نظیر: دو تالار که یکی از تالارها دارای تزئیناتی نظیر مقرنس، قطاربندی، و نقوش طلاکاری شده در دیوارها و سقف می باشد، و تالار دیگر کاغذ دیواری در سقف و دیوارهای دارد. یک اتاق پنج دری در میانه و دو اتاق در دو سوی آن دو اتاق سه‌ دری، طاقچه‌ بندی‌هایی متفاوت، حوض‌خانه، چندین اتاق، حیاط مرکزی، آشپزخانه، یک هشتی و دالان و اتاقی برای استراحت نگهبانان می باشد.

آدرس خانه تاریخی وثیق انصاری: خیابان هاتف، خیابان گلبهار، کوچه مشیر، بن بست وثیق

 

 

خانه های تاریخی اصفهان

خانه تاریخی شهشهانی اصفهان

بیشتر خانه های تاریخی اصفهان متعلق به دوران قاجار می باشد. خانه شهشهانی نیز یکی دیگر از این خانه ها می باشد که قدمتی حدود 150 سال دارد در این دوره توسط داروغه اصفهان به نام میرزا حسین آقانقلی در محله ای اعیان نشین که محل سکونت بزرگان و دولت مردان اصفهان بود در سال 1276 قمری ساخته شده است، خانه شهشهانی دارای معماری و تزئینات بسیار زیبایی می باشد، این عمارت حدود 300 متر مربع مساحت دارد و شامل 2 ورودی غربی و شرقی، 1 ایوان، 1 حیاط، 1 حوض و 2 باغچه کوچک، چندین اتاق آینه کاری شده در اطراف حیاط، اتاق طلاکاری شده نیمه تمام و پنج دری در ضلع شمالی عمارت، اتاق شاه نشین، زیر زمین، و  قهوه خانه، چاه آب، آب انبار، مطبخ، بالاخانه، انبار چوب و ذغال و صندوق خانه، انبار سلاح های سرد و گرم و آذوقه می باشد. خانه شهشهانی در تاریخ 7 مهر 1381 خورشیدی با شماره 6525 به ثبت ملی رسید.

آدرس خانه تاریخی شهشهانی: اصفهان، محله شهشهان، کوچه صحه میرزا اسدالله خان، پلاک ۳۲

 

 

خانه های تاریخی اصفهان

خانه تاریخی سرتیپ سدهی اصفهان

یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی و بناهای باستانی در خمینی‌ شهر اصفهان خانه سرتیپ سدهی می باشد، خانه ای زیبا با تلفیقی از معماری بی نظیر و منحصربه ‌فرد ایرانی و فرنگی در زمان حکومت ناصرالدین ‌شاه دوران قاجار ساخته شده است، این خانه متعلق به یکی از منصب ‌داران و نظامی‌های دوره قاجار سرتیپ محمدحسن خان امینی سدهی می باشد. مساحت این خانه حدود 3800 متر مربع است و دارای بخش ها و تزئینات زیبایی می باشد. این خانه در گذشته محل سکونت سرتیپ سدهی و خانواده اش بوده است و امروزه تحت مالکیت و نظارت شهرداری خمینی‌ شهر و سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است و بعنوان موزه مردم ‌شناسی کاربری دارد. خانه تاریخی سرتیپ سدهی در ۲۵ اسفند سال ۱۳۸۰ با شماره ۵۴۴۴ در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسید.

آدرس خانه تاریخی سرتیپ سدهی: اصفهان، خمینی شهر، محله لادره فروشان، بلوار توحید

 

 

خانه های تاریخی اصفهان

خانه تاریخی مشیرالملک اصفهان

خانه تاریخی متعلق به خاندان مشیر انصاری از یادگاری های دوران صفویه که از دیگر خانه های تاریخی شهر اصفهان می باشد، این شهر با بناهای تاریخی و بی نظیرش از جذاب ترین مقتصد گردشگری کشور است، که بازدید از هر بنای تاریخی و آثار با ارزش و زیبای باستانی اش حس خوبی را به شما القا می کند، خانه مشیرالملک انصاری متعلق به شخصی که از مستوفیان دربار صفویه بوده است، این خانه بخاطر قدمت تاریخی اش در دوره های مختلف کاربری های متفاوتی نیز داشته است، از جمله این کاربری ها می توان به خانه تاجر اصفهانی، کنسولگری پادشاهی پروس، اقامتگاه پناهندگان خوزستانی اشاره کرد. این خانه باستانی دارای معماری منحصربفرد سنتی ایرانی با تزئینات نقاشی، گچ بری های شاهکارانه، آینه کاری های سقف می باشد. از جاذبه هایی که در نزدیکی این بنای تاریخی قرار دارد می توان به بازار بزرگ اصفهان، مسجد شیخ لطف الله، میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو و خانه مشروطه اصفهان اشاره کرد.

آدرس خانه تاریخی مشیرالملک: اصفهان، خیابان هاتف، کوچه یخچال، ابتدای کوی هارونیه، بن بست آسمان، خانه تاریخی مشیرالملک

 

 

خانه های تاریخی اصفهان

خانه ملا باشی اصفهان

خانه ای تاریخی دیگر با معماری با شکوهی از سبک معماری سه دوره تاریخی صفویه، زندیه و قاجاریه که از زیباترین خانه‌های تاریخی اصفهان می باشد. این خانه در زمان ناصرالدین شاه قاجار توسط فردی به نام ملاباشی خریداری شد، ملاباشی این خانه را مرمت کرد و تغییرات زیادی در آن ایجاد نمود، این خانه شامل یک بخش زمستان نشین، 2 اتاق دو پنج دری، یک شاه نشین و یک اتاق ۹ دری، حیاط بیرونی، تابستان نشین، حیاط اندرونی، زیرزمین، مطبخ، انبار و ... می باشد. در سال ۱۳۸۰ شمسی این خانه توسط فردی بنام معتمدی خریداری شد و بعد از مرمت و بازسازی نام این خانه را بنام خود معتمدی تغییر داد. خانه ملاباشی و یا  عمارت معتمدی در سال ۱۳۸۱ شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و ازآن زمان از این خانه بعنوان یک هتل و اقامت سرا استفاده می شود.

آدرس خانه ملا باشی: اصفهان، خیابان هشت بهشت غربی، خیابان ملک، در نزدیکی خانه امین‌التجار

 

 

خانه های تاریخی اصفهان

خانه دکتر اعلم

از بهترین خانه های تاریخی اصفهان خانه تاریخی دکتر اعلم می باشد، قدمت این خانه به دوره قاجار بازمی گردد، خانه دکتر اعلم دارای معماری بسیار جذاب و تزئیناتی منحصربفرد می باشد، انواع هنرهای آینه کاری، حجاری، گچ بری، منبت کاری و نقاشی در واقع کلکسیونی ارزشمند از هنرهای دوره قاجار و اتاق 5 دری و تالار 7 دری، سفره خانه، حیاطی با حوض بسیار بزرگ، سرسرا، اتاق های 3 دری در ضلع شرقی و غربی خانه که از قسمت های مختلف این خانه می باشد. این خانه تاریخی در 18 مهر 1375 خورشیدی با شماره 1752 به ثبت ملی رسید. آس چارتر به شما در داشتن سفری آرام و ارزان همراهی می کند می توانید بلیط هواپیما ارزان مشهد اصفهان خود را به راحتی و باکمترین زمان و هزینه از این سامانه دریافت نمایید.

آدرس خانه اعلم: اصفهان، خیابان عبدالرزاق، محله پشت بارو، بن بست زرگر

 

 

نویسنده: شادی شادکام

 

 

date_range یکشنبه 22 مرداد 1402 remove_red_eye 7075 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

خانه سرتیپ سدهی در کجا قرار دارد؟

خانه سرتیپ سدهی در شهرستان خمینی شهر استان اصفهان قرار دارد.

خانه های تاریخی اصفهان متعلق به چه دوره های تاریخی می باشند؟

خانه های تاریخی اصفهان متعلق به دوره های تاریخی صفویه، زندیه و قاجاریه می باشد.

خانه های تاریخی اصفهان کدامند؟

اصفهات دارای خانه های تاریخی زیادی از جمله: خانه تاریخی دکتر اعلم، خانه تاریخی جناب، خانه تاریخی ملاباشی، خانه تاریخی شهشهانی، خانه تاریخی مشیرالملک، خانه تاریخی سرتیپ سدهی، خانه تاریخی وثیق انصاری، خانه تاریخی شیخ الاسلام، خانه مشروطیت، خانه امین التجار، خانه تاریخی بخردی، خانه تاریخی کیانپور و... می باشد.