{{ctrl.notification}}
حمام چهار فصل اراک

حمام چهار فصل اراک

شهر زیبای اراک یکی از شهرهای تاریخی در استان مرکزی می باشد، این شهر دارای قدمت طولانی است و مربوط به دوره قاجار می باشد، بانی این شهر شخصی بنام یوسف خان گرجی بود که وی سپهدار عراق بود. اراک دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی می باشد، اراک مرکز استان مرکزی است و یکی از بزرگترین شهرها در این استان محسوب می شود. شهر اراک امروزه علاوه برداشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی کارخانه های زیاد صنعتی را نیز درخود جای داده است که به قلب صنعتی ایران معروف می باشد. در ادامه آس چارتر به معرفی یکی از جاذبه های تاریخی در اراک حمام 4 فصل می پردازد تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا به راحتی در این سامانه بلیط هواپیما ارزان چارتر تهران اراک تهیه نمایید.

حمام چهار فصل اراک

معرفی و تاریخچه حمام چهار فصل اراک

حمام چهار فصل اراک یکی از جاذبه های تاریخی که به صد سال قدمت آن می رسد و مربوط به دوره قاجار در شهر اراک است، این حمام به دستور یکی از بزرگان سلطان آباد حاج محمد ابراهیم خوانساری در زمان احمد شاه قاجار در بین سال های 1292 تا 1294 ساخته شد که ساخت آن حدود 38 ماه به طول انجامید این حمام در مقابل قلعه شخصی حاج محمد ابراهیم خوانساری ساخته شد. حمام چارفصل دارای معماری بی نظیری از دوره قاجار می باشد که بسیار چشم نواز و زیبا می باشد. این حمام جزو بزرگترین حمام‌های ایران می ‌باشد و مساحتی حدود ۱۶۰۰ متر مربع دارد و آب مورد نیاز آن از آب قنات تامین می شده است. این حمام تنها حمام ایرانی است که شامل سه حمام می باشد که مربوط به قشر خاصی و اقلیت‌های دینی مختلف می باشد. به طور مثال حمام خصوصی مختص بازرگانان و تجار، حمام مردانه برای مردان و حمام اقلیت‌های مذهبی به صورت یک روز درمیان در اختیار اقلیت‌های مذهبی مسیحی و کلیمی قرار داشت، و از بخش حمام زنانه نیز برای برگزاری مراسمات مختلف همچون خواستگاری و حنابندان استفاده می شده است، دیوارهای بین این حمام‌ها امروزه برداشته و تبدیل به سه حمام شده است.

حمام چهار فصل اراک

بخش های مختلف حمام چهارفصل اراک

حمام چهارفصل اراک یکی از جاذبه های تاریخی با معماری بی نظیر و مساحتی حدود 1600 مترمربع و شامل بخش هایی همچون: دالان‌ ورودی، سربینه‌ مردانه، زنانه و اقلیت‌ها، بخش‌های مردانه، زنانه، ویژه اقلیت‌های دینی و حمام خصوصی، گرم‌خانه خصوصی و عمومی، هشتی‌های ارتباطی در بین گرمخانه و رختکن، خزینه، آب انبار و دیگر قسمت‌های ارتباطی تشکیل شده است. با تهیه بلیط هواپیما ارزان چارتری تهران اصفهان در سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

حمام چهار فصل اراک

تزئینات حمام چهار فصل اراک

حمام چهار فصل اراک دارای معماری منحصربفرد و زیباترین تزئینات می باشد، این حمام شامل کاشی‌ کاری های هفت‌رنگ، معرق و معقلی است که بسیار جذاب و هنرمندانه کارشده است. این کاشی کاری ها دارای طرح ها و نقوش بسیار زیبایی از انسان، حیوان و گیاهان و همچنین طرح‌های از گل و بوته، پیچک‌ها، درختان انگور، درختان سرو و صنوبر و مناظری از رودخانه‌ها، چشمه‌ها، پرندگان می باشد و رنگ هایی همچون زرد، لاجوردی، فیروزه‌ای، سفید، سبز، خاکستری، قرمز و نارنجی که در کاشی کاری ها به چشم می خورد بسیار جذاب و دیدنی می باشد. کف حمام چهار فصل با مصالحی همچون سنگ سیاه، ملات آهک و ساروج استفاده شده است. در کف سربینه همچنین حوضی صلیبی شکل قرار دارد که با سنگ سیاه ساخته‌ شده است و برای پاشویی افراد استفاده می شده  است. حمام تاریخی چهارفصل در در سال 1355به شماره 1339 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت  رسیده است.

حمام چهار فصل اراک

موزه مردم شناسی و باستان شناسی اراک

حمام چهارفصل اراک بعد از بازسازی که در سال 1373 و سال 1380 که بر روی آن انجام شد، حمام چهارفصل را به موزه مردم شناسی و باستان شناسی تبدیل کرده اند و در این موزه اشیا و آثار تاریخی بسیار قدیمی ازدوره های مختلف همچون  دوران قبل اسلام و اسلامی قرار دارد، از جمله آثار با ارزشی که در این موزه قرار گرفته شامل: سکه های متعلق به دوره های مختلف تاریخ، عقد نامه ها دوره قاجار، کتاب ها و نسخه های خطی، ظروف مسی و قلم زنی، خمره های سفالی، لوازم ریسندگی، لوازم قدیمی حمام، انواع تنگ‌های سفالی، کاسه، خمره، قدح، پیمانه، انواع مجسمه، آفتابه و لگن، سنگ‌نوشته و ابزار آلات کشاورزی و دفاعی و ده ها پیکر و همچنین اسکلت 7500 ساله انسانی که در طی کاوش منطقه باستانی ذلف آباد فراهان در تپه شازند کشف شده و محراب تاریخی مسجد جامع ساوه که مربوط به دوره سلجوقیان است نیز در این موزه قرار دارد.

حمام چهار فصل اراک

معماری حمام چهارفصل اراک

حمام چهار فصل همانطور که گفتین دارای بخش های زیاد و تزئینات چشم نواز و معماری منحصربفردی می باشد، هر بخش از این حمام دارای قسمت ها و تزئینات و معماری زیبایی می باشد که در ادامه به معرفی معماری بخش های مختلف حمام چهارفصل خواهیم پرداخت.

حمام چهار فصل اراک

آب انبار حمام چهارفصل اراک

برای تامین آب مورد نیاز مردم برای استحمام از آب های جاری قنات استفاده می شده است، و برای حفظ حرارت آن این حمام را 3 متر پایین تر از کف خیابان ساخته اند.

 

بخش باستان شناسی حمام چهارفصل اراک

بخش باستان شناسی حمام چهارفصل در بخش گرمخانه مردانه و هشتی های ارتباطی قرار گرفته است در این بخش آثار با ارزشی نظیر ظروف سفالی، شیشه ای، آثار مفرغی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد و سکه های تاریخی مربوط به دوره های مختلف در این بخش وجود دارد.

حمام چهار فصل اراک

بخش مردم شناسی حمام چهارفصل اراک

بخش مردم شناسی در قسمت سربینه مردانه قرار دارد، در این بخش آثار مختلفی از آداب و رسوم و فرهنگ و پوشش های سنتی، لوازم استحمام قدیمی که از دوره های مختلف قرار دارد که شما می توانید با بازدید از این بخش با فرهنگ و تاریخ و گذشته شهر تاریخی اراک بیشتر آشنا شوید.

حمام چهار فصل اراک

سربینه مردانه حمام چهارفصل

سربینه مردانه حمام چهارفصل دارای چهار سکو در 4 گوشه آن قرار دارد و به گرمخانه حمام می رسد، در قسمت خزینه این بخش در کف آن ورقه ای مسی به صورت یکپارچه قرار دارد و در زیرآن گلخن حمام قرار گرفته است. برای تامین آب گرم و سرد در این حمام تنبوشه‌های سفالی آب را از این گلخن به نقاط مختلف حمام می رساندند و برای گرم کردن آب از سوزاندن هیزم و بوته‌های ورک استفاده می شده است.

حمام چهار فصل اراک

سربینه زنانه حمام چهارفصل

یکی دیگر از قسمت های حمام چهارفصل سربینه زنانه است، که از زیباترین قسمت های این حمام محسوب می شود، این قسمت شامل گنبدی طاقی شکل هشت ضلعی و فاقد ستون بسیار زیبا که با مصالحی همچون آجر، ملات، گچ و آهک ساخته شده است. اکنون در این قسمت از حمام اشیا و آثار با ارزشی متعلق به دوره‌های مختلف قبل و پس از اسلام همچون سکه‌های دوران مختلف، قباله‌های قاجار، نسخه‌های خطی، ظروف مسی، خمره‌های سفالی و وسایل حمام قدیمی و  اسکلت های قدیمی انسان نگهداری می شود.

حمام چهار فصل اراک

هزینه ورودی و بازدید از حمام چهارفصل اراک

برای بازدید از این جاذبه تاریخی می توانید در ساعات بازدید آن از ساعت 9 صبح تا 17 به بازدید بپردازید و برای بازدید قبل از ورود باید مبلغی حدود 5 هزار تومان برای ورود به این حمام پرداخت کنید.

حمام چهار فصل اراک

مسیر دسترسی به حمام چهارفصل اراک

حمام چهارفصل اراک در استان مرکزی درشهر اراک و در ضلع شرقی خیابان شهید دکتر بهشتی قرار گرفته است، برای رفتن به این حمام باید ابندا به خیابان دکتر بهشتی، حدفاصل میدان شهدا و هفت تیر بروید. همچنین از قسمت جنوبی در محله حاج محمد ابراهیم نیز می توانید خود را به این حمام برسانید.

حمام چهار فصل اراک

بهترین فصل بازدید و سفر به اراک

اراک یکی از شهرهای استان مرکزی است، شهر اراک در منطقه ای کوهستانی قرار دارد، به همین دلیل زمستان های بسیار سردی دارد که سرمای آن را نمی توانید تحمل کنید و  زمان مناسبی برای سفر به اراک نمی باشد. اما بهترین زمان برای سفر به اراک می توانید از اواسط فصل بهار تا اواخر فصل تابستان به این شهر سفر کنید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما لحظه آخری در شهر مشهد می باشد.

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range چهارشنبه 03 اسفند 1401 remove_red_eye 86 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0