{{ctrl.notification}}
جنگل ارسباران

جنگل ارسباران

تبریز یکی از شهرهای پرجاذبه در شمال غربی کشور ایران قرار گرفته است، این شهر ارتفاع 1.340 متری از سطح دریا واقع شده است، شهر تبریز با داشتن تاریخ بسیار غنی ، بسیاری از آثار تاریخی را در خود جای داده است، ارسباران از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی است که با چشم‌اندازهای طبیعی و خارق‌العاده و نیز آثار تاریخی ارزشمند، یکی از مناطق محبوب گردشگری در شمال غربی ایران محسوب می‌شود.

جنگل ارسباران

در این مقاله آس چارتربه معرفی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در تبریز می پردازد؛ جنگل ارسباران یکی از جاذبه های طبیعی در تبریز می باشد، که می تواند بهترین و جذاب ترین جایی باشد که در نبریز از آن دیدن می کنید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا بتوانید به راحتی با کمترین زمان و کمترین هزینه بلیط هواپیما خارجی استانبول تبریز رابراحتی از سایت تهیه نمایید.

جنگل ارسباران

معرفی جنگل ارسباران

جنگل های ارسباران با ۱۳۰ هزار هکتار وسعت در نردیکی رود ارس و در شمال استان‌ آذربایجان شرقی واقع شده است و یکی از زیباترین مناطق شمال غرب کشور به‌حساب می ‌آید، جنگل ارسباران نمونه ای بی نظیر با چشم اندازی فوق العاده از طبیعت در شمال شرقی آذربایجان شرقی است، این جنگل به عنوان موزه حیات وحش ایران معروف است، در جنگل ارسباران، می توانید گونه های جانوری کمیابی نظیر: خرس قهوه ای، گراز، پلنگ، سیاه خروس و مارال را در این جنگل مشاهده نمایید. جنگل ارسباران به دلیل اهمیت زیست محیطی در سال های 1350 و 1352، منطقه ممنوعه و حفاظت شده اعلام شد. سازمان جهانی یونسکو ارسباران را با حدود ۱۲ هزار کیلومتر وسعت به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره معرفی کرده است. ارسباران علاوه بر این که طبیعت بی‌نظیر و شگفت‌انگیزی دارد، از جنبه تاریخی هم از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است.

جنگل ارسباران

پوشش جانوری جنگل ارسباران

جنگل ارسباران به‌عنوان پارک ملی در ایران محسوب می شود. در این جنگل و منطقه حفاظت شده ارسباران تنوع جانوری زیادی وجود دارد. در حال حاضر حدود ۲۲۰ گونه پرنده، ۳۸ گونه خزنده، ۵ گونه دوزیست، ۴۸ گونه پستاندار و ۲۲ گونه ماهی در این منطقه زندگی می‌کنند،

جنگل ارسباران

پستاندارانی از جمله کَل، بز، گراز، خرس قهوه‌ای، وشق و پلنگ و پرندگانی نظیر: مرغ قفقازی سیاه یا همان قره خروس قفقازی، کبک، دراج، قرقاول، پرندگان شکاری مختلف و پرنده گان آبزی و همچنین نوعی مارال در حال انقراض نیز در این پارک ملی نگهداری می شوند.

جنگل ارسباران

پوشش گیاهی جنگل ارسباران

در کنار تنوع جانوری منطقه ارسباران، این منطقه از تنوع گیاهی زیادی نیز برخوردار می باشد، پوشش گیاهی این منطقه شامل: درختان بلوط، کیکم، سماق، زرشک، انار وحشی، سیب وحشی، گلابی وحشی، کرب، داغداغان، زبان گنجشک، اوری، سماق، بلوط، گیلاس وحشی، افراه و بوته‌های تمشک و زغال‌اخته می باشد. یکی از خوشمزه ترین میوه هایی که فقط در این منطقه می روید می توان به قره‌ قات اشاره کرد که میوه‌ای ترش‌مزه است این درخت درتابستان هر سال ۳ تا ۴ کیلو میوه می‌دهد.

جنگل ارسباران

جالب است بدانید، جالب است بدانید در کنار درختان مختلف، در این منطقه ۲۵۰ گونه تنوع قارچی نیز وجود دارد، بطور مثال  قارچ دنبلان که نوع سیاه و سفید آن قیمت بالایی دارد، به‌ وفور در بیشه‌های ارسباران و به‌خصوص در نزدیکی روستای دریلو یافت می‌شود. حدود 46 درصد از گیاهان موجود در این منطقه کاربر دارویی دارد، ۲۰ درصد آن‌ها زینتی و ۱۷ درصد تغذیه‌ای هستند. در این بین ۲۸ درصد علوفه و ۱۰ درصد گیاهان حفاظت‌شده را شامل می‌شوند و ۵ درصد نیز گیاهان صنعتی می باشند.

جنگل ارسباران

جاهای دیدنی ارسباران

تبریز همانطور که در بالا گفتیم دارای جاذبه های تاریخی و باستانی بسیار زیاد و همچنین جاذبه های طبیعی می باشد، در منطقه‌ ارسباران نیز آثار تاریخی ارزشمندی وجود دارد که مسافران و گردشگران برای بازدید آن به این منطقه‌ گردشگری و تفریحی سفر می‌کنند که از جمله این بناهای تاریخی و کهن می‌توان به دژ طوماسیاش، کلیسای نازینی و قلعه بابک، قلعه جوشین و دژ قهقهه  اشاره کرد. همچنین جاذبه‌های گردشگری دیگری همچون چشمه‌های آب معدنی گرم و چشمه‌های سرد که محبوبیت بسیاری در بین گردشگران و مسافران کسب کرده است.

جنگل ارسباران

قلعه بابک

قلعه بابک یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه تاریخی جنگل ارسباران است قلعه بابک در دوران حکومت سامانیان توسط بابک خرمدین در بالای کوهی به بلندای 2300 متر ساخته شده است،این قلعه  مربوط به یک سردار ایرانی که ۲۰ سال علیه خلیفه معتصم عباسی جنگید و مقاومت کرد می باشد، این قلعه مقر فرماندهی و مبارزه خرم‌دینان بود و به لحاظ معماری سازه‌ای کم‌نظیر است.

جنگل ارسباران

دره و پارک جنگلی مکیدی

دره و پارک جنگلی مکیدی در غرب قلعه بابک قرار گرفته است، جنگل مکیدی در گذشته بکر و دست نخورده بود و پر از خرگوش و درختان فندق که متاسفانه با ساخته شدن بوفه، آلاچیق و پارکینگ دیگر آن حالت و بکر بودن قدیم را ندارد. همچنین تنوع گیاهی پارک جنگلی مکیدی می توان به گیاهان دارویی مثل آویشن، بومادران، شیرین‌بیان و بابونه اشاره کرد،

جنگل ارسباران

آینالو

یکی از این مناطق ناب و سرسبز، منطقه حفاظت ‌شده آینالومی باشد، این منطقه در ۴۰ کیلومتری شمال غربی قلعه بابک و ۵۰ کیلومتری کلیبر قرار گرفته است. آینالو به معنی آینه‌ای است و ظاهراً به سقف فلزی این عمارت قدیمی اشاره دارد که نور را مثل آینه منعکس می ‌کند. دراین منطقه حفاظت شده پوشش گیاهی از انواع درختان سرسبز و مراتع دیدنی وجود دارد، برای محافظت از آهوها و مارال ها سیم هایی دردور منطقه حفاظت شده کشیده شده است.

همچنین امکاناتی مانند: کانکس های اقامتی برای گردشگران در نظر گرفته شده است که می توانند از اقامت در این منطقه نهایت لذت را ببرند. همچنین عمارت آینالو یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه محسوب می شود که از دوره قاجار به جا مانده است.

جنگل ارسباران

چشمه آب درمانی کلیبر

یکی از مشهورترین مجتمع‌ آب درمانی در کشور در منطقه ارسباران می باشد که طرفداران زیادی دارد، این چشمه  در فاصله‌ی کمی از روستای متاللی قرار گرفته است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر تهران تبریز در شهر مشهد می باشد.

ییلاقات ارسباران

در منطقه ارسباران ییلاقات زیادی وجود دارند که ‌ییلاق ایل بسطاملو یکی از زیباترین و بکرترین ییلاقات در این منطقه می باشد. در این ییلاق حدود ۲۳۵۰۰ کوچ‌نشین زندگی می‌کنند. اگر به این ییلاق می روید حتما با خود لباس گرم به همراه داشته باشید. زیرا شب‌ها این منطقه بسیار سرد می باشد.

جنگل ارسباران

اقامت در ارسباران

برای بازدید از جنگل ارسباران اگر چند روز نیاز به اقامت داشتید می توانید در خانه های روستاها اطراف و یا هتل ها و سوئیت های شهرهای نزدیک به آن برای خودتان چند روزی را اقامت بگیرید. همچنین برای اقامت کانکس‌هایی رایگان در جنگل ارسباران وجود دارد و آلاچیق‌های عشایر هم گزینه خوبی است و می تواند یک تجربه خاص برایتان باشد.

جنگل ارسباران

بهترین زمان سفر به جنگل های ارسباران

آب‌وهوای جنگل ارسباران تحت‌تاثیر اقلیم مدیترانه‌ای قرار دارد، این منطقه کوهستانی و جنگلی است و آب‌وهوای هوای سرد و خشکی دارد. بهترین زمان سفر به ارسباران اواخر اردیبهشت تا اواخر شهریور است.

جنگل ارسباران

مسیر دسترسی به جنگل ارسباران

فاصله جنگل ارسباران تا تبریز حدود 221 کیلومتر است. همچنین با منطقه کلیبر یک ساعت و نیم فاصله دارد. اغلب گردشگران پیش از رفتن به جنگل ارسباران به منطقه کلیبر می روند. اگر با خودروی شخصی به سمت جنگل ارسباران می روید، در ورودی شهر تبریز، تابلوهایی به سمت اهر و کلبیر هست. با عبور از منطقه رویایی و زیبای کلیبر به جنگل ارسباران می رسید.

جنگل ارسباران

آدرس جنگل ارسباران: ایران، استان آذربایجان شرقی، ۴۶ کیلومتری کلیبر، منطقه حفاظت شده ارسباران
date_range دوشنبه 14 شهریور 1401 remove_red_eye 232 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0