{{ctrl.notification}}
جشن هنر شیراز

جشن هنر شیراز

شیراز شهر شعرو هنر یکی از پرگردشگرترین و پرطرفدارترین شهرهای ایران است، شیراز زادگاه هنرمندان و شاعران نامی بسیار زیاد که علاقه مندان به هنر شیراز را بهترین شهر برای سفر خود انتخاب می کنند، جاذبه های طبیعی و تاریخی شیراز بسیار دیدنی است که بازدید از آنها برایتان یه تفریح لذت بخش خواهد بود بازدید از حافظیه در فضایی سرسبز و جذاب، سعدیه، باغ های شیراز بادرختان سر به فلک کشیده، بناهای تاریخی و کهن که از گذشته های دور به یادگارمانده، هوای دلپذیر شیراز با وبوی عطربهارنارنج همه از زیبایی های خاص و دلنشین شیراز می باشد، در ادامه آس چارتر قصد دارد درباره یکی از جشن هایی که در شیراز برگزار می شود که قدمتی طولانی دارد اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهد، با آس چارتر همراه باشید با معرفی جشن هنر شیراز، آس چارتر همچنین به شما این امکان را می دهد تا با کمتراز سه دقیقه با کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتر مشهد شیراز خود را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

جشن هنر شیراز

معرفی جشن هنر شیراز

یکی از جشن هایی که در شیراز تاز گذشته ها به یادگار مانده است، جشن هنرشیراز است، قدمت این جشن به سال 1345 هجری شمسی برمی گردد، این جشن یک جشن غربی بوده است که توسط فرح پهلوی همسر رضاشاه پهلوی در شیراز پایه گذاری شد، برای اولین بار در اسفند سال 1345 در شیراز برگزار شد. همینطور در سال بعد بعد از جشن تاجگذاری شاه، برنامه برگزاری جشن هنر در شیراز نیز در دستور کار قرار گرفت، و درهمین راستا جلسه ای با حضوز 30 نفر از مقامات بلندپایه کشور برگزار شد، در این جلسه نخست وزیر، وزیران، چند استاندار و شهردار نیز حضور داشتند. در پی این جلسه تاریخ برگزاری اسن جشن تعیین شد و تاریخ 20 شهریور 1346 برای آغاز این جشن انتخاب و تا 30 همان ماه به کار خود ادامه داد.
جشن هنر شیراز

هدف از برگزاری جشن هنر

هدف از برگزاری جشن هنر شیراز توسط فرح پهلوی بیشتر برای تجلیل و معرفی هنر اصیل معاصر ایران به مردم ایران و جهان و ایجاد فرهنگ غربی به داخل ایران و استحاله فرهنگی اسلامی مردم بود. فرح پهلوی با برگزاری این جشن سنتی و فرهنگی هدفش این بودکه تمام نقاط جهان را به ایران می آورد و جشن هنر را به عنوان پلی که هنر شرق و غرب را به هم متصل می کند، می دانست و هدف دیگر تلاش برای شناخت هنر مدرن در زمینه های مختلف و تحقیق در تمامی زوایای هنر ایران است.

جشن هنر شیراز

برگزاری جشن هنر در شیراز

با انتخاب تاریخ 20 شهریور برای برگزاری جشن هنر، فرح پهلوی مدیریت این جشن را به فرخ غفاری داده بود که در پی 10 سال این جشن زیر نظر دفتر مخصوص فرح در شیراز برگزار شد، این جشن ها با حضور رقاصه‌ها، فاحشه‌ها، موسیقی‌ دانان، خوانندگان و بازیگران فیلمهای غیر اخلاقی سینماهای غربی بودند. که توسط فرح پهلوی به این جشن دعوت می شدند. با تهیه بلیط لحظه آخری هواپیما تهران شیراز در سامانه آس چارتر ازمزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

جشن هنر شیراز

مخالفت های مردم ایران با این جشن ها

همانطور که در بالا گفته شد، حضور برخی از مهمانانی که در این جشن دعوت می شدند با فرهنگ مردم ایران هیچ سنخیتی نداشت و این فرهنگ جنجالی هنری نتوانست با مردم ایران ارتباطی برقرار کند، این جشن در سال های 1355 و 1356 به ابتذالترین شکل برگزار شد، که از این رو مورد مخالفت های بسیار زیادی از طرف مردم و علمای دینی قرار گرفت.

جشن هنر شیراز

دلیل انتخاب شیراز برای جشن هنر

شیراز تنها شهری بود که فرح پهلوی برای برگزاری جشن هنر انتخاب شده بود و حدود 11 سال این جشن در شیراز برگزار شد، یکی از دلایلی که شیراز را برای این جشن انتخاب کرده بودند این بود که شیراز خاستگاه آیین بهایی‌گری بود و آنها می خواستند که نام شیراز در جهان مطرح شود.

جشن هنر شیراز

علمای مخالف با جشن هنر

بابرگزاری جشن هنر در شیراز و وجود مهمانانی که در این جشن حضور داشتند، از اولین سال برگزاری تا آخرین سال هایی که برگزار شد بدتر و مبتذل تر اجرا می شد. و به همین دلیل با مخالفت های شدید علما روبرو شد، جشن هنر سال 1356 با اجرای تئاتری با موضوع تجاوز به عنف بود، در این تئاتر مردی بدون هیچ پوششی به زنی که لباس هایش پاره و چاک چاک شده بود تعرض می کند و در جلوی چشم حضار در خیابان کارهای غیراخلاقی انجام می دهد، این اجرا باعث اهانت به مردم شد، و بیشتر مردم و علما را خشمگین کرد. اعتراض علیه این نمایش بسیار زیاد شد و بالا گرفت که به مطبوعات و تلویزیون هم رسید و مطبوعات و رسانه انتقادات و اعتراضات قابل توجهی را بروز دادند. به همین منظور علمایی همچون: آیت‌ الله دستغیب و شیخ‌بهاءالدین محلاتی که از روحانیون شیراز بودند، دست به اعتراض شدیدی زدند. همچنین با رسیدن خبر به نجف امام خمینی نیز با نوشتن نامه ای اعتراض آمیز خود را درباره این جشن و نمایش در تاریخ هفتم شهریورماه سال 1356 نوشت. که این نامه در صفحه سوم صحیفه امام مطالعه فرمایید.

جشن هنر شیراز

متن نامه امام خمینی درباره جشن هنر شیراز

در پی اعتراضاتی که درباره جشن هنر شده بود امام خمینی در نجف سکونت داشت به همین دلیل نامه ای برای مردم ایران نوشت که متن نامه را در ادمه برایتان خواهیم آورد. شما نمی دانید چه نوع تن فروشی در شیراز شروع شده است. شما نمی دانید و هیچکس حرف نمی زند، آقایان ایران هم حرف نمی زنند، نمی دانم چرا حرف نمی زنند؟  این همه فحشا ادامه دارد و آخرش است، یا اگر بیشتر باشد نمی دانم، اگر مثل فحشا باشد، خودشان این کار را می‌ کنند و بعد خبرنگاران را مجبور می ‌کنند که انتقاد کنند، این کار زشتی است، این یک چیز بی‌احترامی است، حالا مردم آن را می‌شنوند، مردم آنجا می ‌شنوند و کسانی که خودشان هستند، صدایشان را می‌شنوند. فرد کوچک. آتش خاموش شود، اگر خدای ناکرده فردا در تهران کار انجام می شود، نه آخوندها، نه سیاستمداران، نه دکترها، نه مهندسان و هیچکس دیگر اعتراض نمی کنند. اینها را باید اعتراض کرد و باید گفت. اگر همه کشورها، کل کشورها گرد هم بیایند تا به چیزی اعتراض کنند و بایستند و احکام اسلام را اعلام کنند، این اتفاق نمی افتد. به خاطر تنبلی و ضعف ما و سوء استفاده از ضعف ما اینها قومی ضعیف و فقیرند، اگر قدرت دارید، پشتیبان شما دولت است. ملت مسلمان است. این کشور مسلمان به اسلام علاقه دارد، روحانیونش علاقه دارند، همه باید دست به دست هم بدهند، فقها و مهندسان، دکترها و دانشجویان، دانشگاه ها و مدارس تا بتوانند تغییری ایجاد کنند، بدهند و بتوانند از بین بروند، به آنها تحمیل می شود، اما این کار را نمی کنند، نمی دانم چرا؟ الان ایران خیلی شروع کرده، کمی شروع کرده، فرصت‌هایی پیدا کرده است و امیدوارم موارد خوبی بیاید. خداوند همه شما را برکت دهد، اسلام را تأیید کنید، علمای اسلام را تأیید کنید، دانشجویان را تأیید کنید، مسلمانان را تأیید کنید.

جشن هنر شیراز

تاثیر جشن هنر در ایران

جشن هنر یکی از مزایای خوبی که داشت ارتباط میان هنرمندان ایرانی و جهانی را بیشتر کرد، و جریان آوانگارد در هنر معاصر ایران را ارتقا بخشید و جامعه هنری ایران را با محیطی فکری نوگرا و مدرن آشنا کرد، این نمایش ها باعث ایجاد تجربه ای جدید در فضای هنری ایران و تغییر در عرصه هنر ایران شد که در میان هنرمندان از اهمیت بالایی برخوردار بود. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان چارتری در مشهد می باشد.

 

date_range پنجشنبه 13 بهمن 1401 remove_red_eye 290 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0