{{ctrl.notification}}
جاهای دیدنی مسجد سلیمان

جاهای دیدنی مسجد سلیمان

جاذبه ها و دیدنی های ایران به قدری زیاد است که هر نقطه از آن را ببنید، جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی را خواهید دید، یکی از شهرهای تاریخی ایران مسجد سلیمان در استان خوزستان می باشد، شهر زیبا با طبیعتی بی نظیر و پیشگام در حفاری نفت در ایران، این شهر دارای قدمت طولانی می باشد وآثار تاریخی و طبیعی در آن وجود دارد، در ادامه آس چارتر به معرفی شهر تاریخی و زیبای مسجد سلیمان می پردازد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط چارتر هواپیما مشهد اهواز را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

جاهای دیدنی مسجد سلیمان

معرفی و تاریخچه مسجد سلیمان

مسجد سلیمان شهری تاریخی و کهن در میان کوه‌های زاگرس واقع شده است، مسجد سلیمان اولین شهر پارسی در خوزستان و اولین شهر صنعتی کشور می باشد، مسجد سلیمان به شهر اولین ها بخاطر داشتن اولین فرودگاه، اولین سینما، اولین کارخانه گوگرد سازی و ... لقب گرفته است. این شهر تاریخی دارای قدمت طولانی که مربوط به دوران تمدن عیلامی‌ها می باشد، در دروان عیلامی ها این شهر آساک نام داشت، که بعد از شکست عیلامی ها و پیروزی پارسیان این شهر به پارسومانش تغییر نام یافت، در اوایل سده هفت قبل از میلاد پارسوا که یکی از اقوام آریایی بودند، مه از دامنه‌های شمال غربی زاگرس و کوه‌های بختیاری به این منطقه آمده و به جلگه خوزستان که مسجد سلیمان کنونی می باشد وارد شدند و بر روی تپه ‌ای باستانی بنام سرمسجد که آتشکده‌ای مربوط به جد کوروش بزرگ هخامنشی، بنام چیش ‌پش اول هخامنشی در دوران پارس ها بود، ساکن شدند، از آن دوران این شهر به سر مسجد معروف گشت، سرانجام به تصویب مجلس شورای ملی در سال ۱۳۰۵ نام این شهر به نام مسجدسلیمان تغییر یافت و اکنون نیز به این نام معروف است. از دیگر نام های این شهر علاوه بر سرمسجد، انشان، پارسوماش، تلغر نام داشته است. این شهر دارای ارزش بسیار زیادی بخاطر وجود چاه های نفت در این منطقه دارد، علاوه بر نفت، دیدنی های تاریخی و طبیعی مسجد سلیمان از دیگر جاهایی است که شاید تا کنون شناخته نشده باشد در ادامه این جاهای دیدنی را برای شما معرفی خواهیم کرد.

 

جاهای دیدنی مسجد سلیمان

آب و هوای مسجد سلیمان

شهر زیبا و باستانی مسجدسلیمان دارای آب و هوای گرم و شرجی و نيمه صحرایی است، این شهر در حاشيه سلسله جبال زاگرس قرار گرفته است، به همین دلیل زمستان‌های سرد این شهر سرد و برفی و تابستان های آن معتدل است، ميزان بارندگی در این شهر بين ۲۰۰ تا ۴۵۰ ميليمتر در سال می باشد. در تابستان ها درجه حرارت به حداكثر ۵۴ درجه می ‌رسد. این شهر و به علت کمبود منابع آب و خاک منطقه در کشاورزی رونقی ندارد.

 

جاذبه های گردشگری مسجد سلیمان

شهر تاریخی مسجد سلیمان دارای جاذبه های بسیار زیادی از جمله: غار پیده درتنگ پیده، قبرستان ارامنه، قلعه برشکوه در کوههای بختیاری، تصویر حکاکی شده از یک نمایش درمنطقه لهیری در تنگه صعلوک در کوه سیاه، تپه باستانی کلگه زری، کلیسای نمره چهل، بقایای پل اوسور، خانه معلم، عمارت تاریخی بنه وار، امامزاه هفت شهیدان، چهارطاقی سیم بند،  قلعه های لیت و بردی، صفحه سر مسجد، بردنشانده، بقعه امام زاده بابااحمد، قدمگاه امام رضا، بابا زهد، بی بی بطولی، بی بی زهرا و سقا خانه ابوالفضل، بقعه هفت شهیدان، عمارت بنه وار، غار کهناب، هفت تنان، روز بهان، کتیبه‌ها، پل آبشو، تختگاه سر مسجد و قلعه کهیش، مدرسه و قبرستان خارجی‌ها، چاه شماره یک، تارزار، شیمبار، پارک جنگلی تمبی، جزیره کوشک که همگی از آثار تاریخی در این شهر می باشد در ادامه به معرفی این جاهای تاریخی می پردازیم.

 

جاهای دیدنی مسجد سلیمان

تپه باستانی گلگیر

یکی از جاهای تاریخی و باستانی در استان خوزستان که در شهر مسجد سلیمان در گلگیر قرار دارد، تپه باستانی گلگیر می باشد، این تپه باستانی مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد مسیح می باشد، آثاری نیز در آن کشف شده است که مربوط به دوره حکومت هخامنشیان می باشد، تپه باستانی گلگیر یکی از آثار تاریخی مسجد سلیمان که در 17 بهمن ماه سال 1397 در فهرست آثار ملی ایران به شماره 3072 به ثبت رسید. با تهیه بلیط هواپیما ارزان چارتر تهران اهواز در سامانه آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس تپه باستانی گلگیر: استان خوزستان، شهرستان مسجد سلیمان، شهر گلگیر

 

دشت و چشمه گلگیر

دشت گلگیر از دیگر جاذبه های دیدنی در مسجد سلیمان که دارای مناظری بکر و زیبایی می باشد، دشت گلگیر درفاصله ۳۸ كیلومتری شمال شرقی مسجد سلیمان قرار دارد، این دشت دارای آب و هوای خنک و دل انگیزی می باشد، از جاذبه های دیدنی و جذابی که در این دشت قرار دارد چشمه‌های آبگرم گلگیر است. این چشمه دارای آب گوگردی می باشد، چشمه آب گلگیر از اعماق زمین می جوشد و خواص درمانی بسیاری دارد و برای دردهای مفصلی و بیماری‌های پوستی نیز مناسب می باشد. این چشمه ها مربوط به دوران پادشاهی کیانیان می باشد.

آدرس دشت و چشمه گلگیر: 38 كیلومتری شمال شرقی مسجدسلیمان

 

جاهای دیدنی مسجد سلیمان

منطقه شکار ممنوع شوولندر  

یکی از  جاذبه های طبیعی و دیدنی در مسجد سلیمان منطقه شکار ممنوع شوولندر می باشد، منطقه شکار ممنوع شوولندر در کوه‌های زاگرس جنوبی واقع شده است، این منطقه دارای تنوع گیاهی و جانوری متفاوتی می باشد، گونه‌های جذاب و نادر جانوری بسیار ارزشمند در این منطقه وجود دارد، این منطقه زیستگاه نوعی سمندر به نام سمندر امپراتور که گونه باارزشی است می باشد، همچنین بخاطر شرایط اکولوژی، تنوع گیاهی و جانوری و قابلیت های بالای زیستگاهی و حیات وحش جانوری از ارزش بالایی برخوردار است.

آدرس منطقه شکار ممنوع شوولندر: خوزستان، مسجدسلیمان

 

سد شهید عباسپور 

از دیگر جاذبه های دیدنی در مسجد سلیمان سد شهید عباسپور می باشد، این سد در فاصله ۵۵ کیلومتری از شمال مسجد سلیمان قرار دارد، این سد بر روی یکی از پرآب‌ ترین و معروف ترین رودخانه های کشور، رودخانه کارون احداث شده است، سد شهید عباسپور از بزرگ‌ ترین سدهای ایران است و تولید انرژی برق آبی، تامین آب شرب، صنعت کشاورزی و کنترل سیلاب از کاربری های این سد می باشد. سد شهید عباسپور دارای چشم‌اندازهای منحصربفرد و فوق‌العاده جذابی می باشد.

آدرس سد شهید عباسپور: ۵۰ کیلومتری شمال شرقی مسجد سلیمان

 

جاهای دیدنی مسجد سلیمان

تپه باستانی کلگه زری

یکی از جاهای دیدنی در مسجد سلیمان تپه باستانی کلگه زری می باشد، که در جنوب این شهر در منطقه کلگه قرار دارد، قدمت این تپه باستانی به هزاره سوم قبل از میلاد باز می‌ گردد. دراین تپه باستانی آثار تاریخی با ارزشی کشف شده است که مربوط به دوره ساسانی و اشکانی می باشد. آثار کنده‌ کاری شده ای نیز بر روی صخره ای که بر روی این تپه قرار دارد وجود دارد که پذیرفتن دین و انقلاب حضرت ابراهیم برروی آن حک شده است. در نزدیکی این تپه مرکز مالی و بانک هخامنشیان نیز قرار داشته است که امروزه از آن اثری نمانده است.

آدرس تپه باستانی کلگه زری: جنوب شهر مسجد سلیمان

 

آتشکده جاویدا

بنایی تاریخی در در شمال‌شرقی مسجد سلیمان که قدمت آن به قرن هفتم قبل از میلاد باز می ‌گردد، آتشکده یا معبد جاویدا یا سرمسجد می باشد، این آتشکده یکی از مهم‌ترین اماکن تاریخی و باستانی مسجد سلیمان محسوب می شود که به دستور یکی از پادشاهان بزرگ هخامنشی ساخته شده است. معماری این آتشکده بسیار زیبا و جذاب می باشد که معماری آن شباهت زیادی به معماری بنای تاریخی تخت‌ جمشید دارد و به گفته کارشناسان در ساخت این آتشکده از بنای تاریخی تخت‌ جمشید الگو برداری شده است. جالب است بدانید سنگ هایی که برای ساخت این آتشکده استفاده شده است به اندازه 4 و یا 5 تن وزن دارد این بنا از مصالحی مانند ملات و گذاشتن سنگ خشک روی سنگ خشک تشکیل شده است.

آدرس آتشکده جاویدا: شمال شرقی مسجدسلیمان

 

جاهای دیدنی مسجد سلیمان

دشت شیمبار

از دیگر جاذبه های دیدنی و زیبا در مسجدسلیمان دشت شیمبار یا شیرین بهار می باشد، این دشت زیبا و جذاب در 75 کیلومتری این شهر و دربین مرز استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری قرار دارد. در نزدیکی این دشت روستایی و جمعیت عشایری ایلات موری و گمار بصورت پراکنده زندگی می کنند، این دشت دارای مناظر بکر و دیدنی و جاذبه هایی همچون کوه قلندران پرصلابت و زیبا و دشتی با انگورهای یاقوتی شیرین در آب وهوایی دلپذیر و دلچسب یکی از بهترین گزینه های تفریحی و دیدنی در این شهر می باشد، در نزدیکی این شهر همچنین به دلیل وجود خاک حاصلخیز محصولات کشاورزی نظیر: گندم، جو، نخود و عدس کشت می شود.

آدرس دشت شیمبار: مرز خوزستان و چهارمحال و بختیاری، ۱۰۰ کیلومتری مسجد سلیمان

 

کوه کی ‌نو

از جاذبه های دیدنی و طبیعی در مسجد سلیمان کوه کی نو است که بخشی از رشته‌کوه‌های زاگرس می باشد، این کوه حدود ۳۷۱۰ متر ارتفاع دارد، کوه کی نو در بیشتر فصل های سال پوشیده از برف است، در اطراف این کوه جاذبه های بی نظیر و دیدنی نظیر دریاچه تمبی که در پایین این کوه قرار دارد و همچنین منطقه ییلاقی که عشایر و دامداران در آن زندگی می کنند.

 

جاهای دیدنی مسجد سلیمان

آبشار نگین

از دیگر جاذبه های طبیعی در مسجدسلیمان آبشار نگین است، این آبشار ازجاذبه های پرطرفدار در این شهر است، آبشار نگین در روستای نگین در میان کوه‌های منطقه و دشت شیمبار خوزستان در شمال دریاچه سد شهید عباس‌پور قرار دارد، برای رسیدن و بازدید از این روستا باید حدود 4 ساعت پیاده روی کنید، در نزدیکی این آبشار دشت هایی پوشیده از گل های شقایق و درختان بلوط جذابی وجود دارد که بسیار این منطقه را دیدنی کرده است.

 

چاه شماره یک خاورمیانه

یکی از مهم ترین و با ارزش ترین آثار موجود و قابل استفاده در مسجد سلیمان چاه شماره یک خاورمیانه و نخستین اکتشاف نفت در این منطقه بود، میدان نفتی مسجدسلیمان یکی از بزرگترین میدان‌های نفتی ایران است، در زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار در سال ۱۹۰۱ میلادی یک تاجر بزرگ طلا در انگلستان بنام ویلیام ناکس دارسی امتیاز کشف نفت ایران را به خود اختصاص داد و فردی بنام جورج برنارد رینولدز را به استخدام خود در آورد، وی در زمینه حفاری نفت در مناطق نفت خیز سوماترا تجربیات زیادی داشت، رینولدز عملیات حفاری اولین چاه در چاه سرخ واقع در قصر شیرین و همچنین شاردین در رامهرمز در پایان سال ۱۹۰۲ میلادی را آغاز کرد که بعنوان اولین و قدیمی‌ترین میدان نفتی در خاورمیانه شناخته می ‌شود.

 

جاهای دیدنی مسجد سلیمان

جزیره کوشک

یکی از بزرگترین سدهای استان خوزستان سد شهید عباسپور است که در میان آب های این سد جزیره کوشک قرار دارد، این جزیره یکی از جاذبه های دیدنی و تفریحی در مسجد سلیمان می باشد، در این جزیره کوچک ۱۲ ویلا وجود دارد، در کنار این ویلا ها طبیعتی بکر و زیبا، درختان سرسبز، گل های رنگارنگ و همچینن امکانات تفریحی بسیار زیادی وجود دارد، گردشگران و مسافرانی که به این جزیره کوچک سفر می کنند می توانند از امکانات رفاهی و تفریحی و اقامتی این جزیره بهره مند شوند.

 

پوشش گیاهی و جانوری مسجد سلیمان

مسجد سلیمان بخاطر داشتن آب و هوای گرم و خشک و نیمه صحرایی دارای پوشش گیاهی متنوعی دارد، در این منطقه گونه‌های زاگرسی و صحرایی درختان نخل و بادام کوهی وجود دارد. پوشش جانوری این منطقه نیز شامل جانورانی نظیر خرس، تیهو، کبک، بز و کل، پلنگ ایرانی و سنجاب می باشد.

 

جاهای دیدنی مسجد سلیمان

موقعیت جغرافیایی مسجد سلیمان

شهر مسجد سلیمان یکی از شهرستان های استان خوزستان می باشد که در شمال شرقی این استان قرار گرفته است، این شهر دارای مساحتی حدود ۶۹۸۶ كيلومتر مربع می باشد، مسجد سلیمان در فاصله كيلومتری اهواز 125 قرار دارد و همچنین این شهر از نظر موقعیتی از شمال به دزفول، از شرق به استان چهارمحال بختياری و ايذه، از جنوب به رامهرمز و از غرب به شوشتر منتهی می شود.

 

بهترین زمان سفر به مسجد سلیمان

همانطورکه می دانید خوزستان دارای آب و هوای بسیار گرمی می باشد و مسجد سلیمان نیز آب و هوای خشک و گرم و نیمه صحرایی دارد، مسجد سلیمان دارای تابستان های بسیار گرمی می باشد و ممکن است نتوانید گرمای هوا را تحمل کنید، از این رو بهترین فصل سفر به مسجد سلیمان فصول سرد سال پاییز و زمستان می باشد.

 

جاهای دیدنی مسجد سلیمان

مسیر دسترسی به مسجد سلیمان

برای دسترسی به مسجد سلیمان باید به سمت استان خوزستان حرکت کرده و اگر از جاده جدید که به تازگی احداث شده است استفاده نمایید، در این جاده با طی 80 کیلومتر مسافت می توانید به مسجد سلیمان برسید. همچنین از طریق جاده‌ شوشتر و از جاده 39 به دزفول و اهواز می توانید به این شهر برسید. آس چارتر بهترین مرجه ارائه دهنده بلیط هواپیما لحظه آخری در مشهد می باشد.

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range پنجشنبه 29 تیر 1402 remove_red_eye 7381 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

چرا به مسجد سلیمان شهر اولین‌های می گویند؟

به این دلیل به این شهر؛ شهر اولین ها می گویند، که اولین چاه نفت و گاز ایران و خاورمیانه، اولین فرودگاه، اولین سینما، اولین کارخانه گوگرد سازی و ... در این شهر احداث شده است.

جاذبه‌های تاریخی مسجد سلیمان کدامند؟

جاذبه های تاریخی شهرستان مسجد سلیمان عبارتند از: عمارت بنه ‌وار، معبد بردنشانده، تپه باستانی گله زری، آتشکده جاویدا سر مسجد.

مسجد سلیمان کجاست؟

مسجدسلیمان یکی از شهرهای جنوبی کشور است که در استان خوزستان، در میان رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد است.