{{ctrl.notification}}
جاهای دیدنی قوچان

جاهای دیدنی قوچان

قوچان یکی از مهم ترین و نزدیک ترین شهرستان های استان خراسان رضوی است، این شهر از قدیمی ترین شهرهای استان خراسان می باشد که قدمت آن به حدود 250 سال قبل از میلاد باز می گردد، در این شهر تاریخی آثار با ارزش باستانی کشف شده است که اکثر آنها به ثبت ملی رسیده اند که مربوط به قرن ۶ می باشد. این شهر دوره های تاریخی زیادی را گذرانده و زمانی محل حکومت بسیاری از حاکمان بوده است. جالب است بدانید سلسله اشکانی از ۲۵۶ سال قبل از میلاد تا ۲۲۴ میلادی بر ایران حکومت داشته‌ است و پایتخت حکومت آنها در نزدیکی شهر قوچان بوده است. این شهر زادگاه مشاهیری همچون آقا سید محمدحسن حسینی قوچانی معروف به آقا نجفی قوچانی، آیت‌ الله شیخ ذبیح‌ الله قوچانی، میرزا نصرالله مجتهد خراسانی و میرزا نصرالله تربتی بوده است مه در قرن 14 در این شهر می زیسته اند. شهرستان قوچان علاوه بر جاذبه های تاریخی فراوانی که در این شهر وجود دارد، جذاب ‌ترین جاهای دیدنی و طبیعی نیز در این شهر می باشد که از جاذبه های گردشگری پرطرفدار و منحصربه ‌فرد قوچان محسوب می شود. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان چارتری در مشهد می باشد.

 

جاهای دیدنی قوچان

نام های شهر قوچان

شهر قوچان در دوره های مختلف تاریخی نام های زیادی را برخود داشته است، در گذشته این شهر با نام شهر اشک معروف بوده است و در قرون وسطی در دوران حکومت هلاکوخان نام خبوشان را بر این شهر نهادند، نام هایی همچون آساآک، آشاک، آرسکا، استوا، خوجان، خبوشان که از دوران صدر اسلام تا تسلط قوم مغول نام آن تغییر کرده است.

 

آب و هوای قوچان

شهرستان قوچان یکی از شهرهای زیبای کوهستانی در استان خراسان رضوی می باشد، که دارای آب و هوای دلپذیری است، این شهر در زمستان به دلیل وجود رشته‌ کوه‌های هزار مسجد، آلاداغ، محمد بیگ و شاه‌ جهان دارای هوای قطبی می باشد که بسیار سرد است که دمای هوا به 25 درجه سانتی گراد می رسد، در تابستان ها نیز آب و هوای این شهر معتدل می باشد و دمای هوای در این فصل به 35 درجه سانتی گراد می رسد. میانگین بارندگی سالیانه در این شهر به 274 میلی‌متر می رسد.

 

موقعیت جغرافیایی قوچان

شهرستان قوچان مساحتی حدود ۳.۸۴۸.۲۶ کیلومترمربع دارد، این شهر کوچک در شمال استان خراسان رضوی و جنوب شرقی شهر مشهد و شمال غربی بجنورد قرار دارد و از شمال به ترکمنستان، از باختر به شهرستان های شيروان و اسفراين، از خاور به شهرستان های درگز و چناران و از جنوب به شهرستان های نيشابور، چناران و سبزوار نزدیک و منتهی می باشد.

 

جاهای دیدنی قوچان

جاذبه های دیدنی قوچان

شهرستان قوچان دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی است، این شهر دارای چشم اندازهای بسیار زیبایی مناظری بسیار سرسبز با رودخانه های خروشان، کوه های مسجد، شاه جهان و الاداغ روستای شارک، دره شمخال، امام زاده سلطان ابراهیم، آباشر دره سراب، رباط سهل آباد، موزه مردم شناسی، سد تبارک، یخدان نمد مال ها و ... می باشد. در این قسمت به معرفی این جاذبه های دیدنی و طبیعت دلنواز شهرستان قوچان می پردازیم.

 

روستا شارک

روستای شارک در 45 کیلومتری شمال شهر قوچان در مسیر جاده باجگیران به ترکمنستان واقع شده است، این روستا دارای طبیعتی بی نظیر و منحصر بفرد و آب و هوای بسیار معتدل و مطبوعی می باشد، از جاذبه های این روستا می توان به رودخانه های پر آب و خروشان، ابشارها، باغ های میوه، زمین های سرسبز و پردرخت و چشم اندازهای بسیار زیبایی می باشد. در این روستا صنایع دستی و سوغات خوراکی بی نظیری وجود دارد که می توانید تهیه کنید.

 

 

صخره های تاریخی کلر

از دیگر مکان های تاریخی و دیدنی در شهرستان قوچان صخره های تاریخی و قلعه های روستای کلر می باشند، که دارای ارزش تاریخی بسیار بالایی هستند، این صخره ها در حدود متر 180 ارتفاع و12 متر طول می باشند. صخره های کلر در دوره ایلخانان بعنوان پناهگاه کاربری داشته و مکانی برای اسکان آنها بوده است، درباره قدمت و کاربری این صخره های نظریه دیگری هم وجود دارد که این صخره های مکانی برای عبادت پیروان تصوف بوده است.

 

جاهای دیدنی قوچان

روستای برسلان

از دیگر جاهای دیدنی و جذاب قوچان که در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق شهرستان قوچان قرار دارد،  روستای سرسبز و زیبای برسلان می باشد، این روستا یکی از روستاهای گردشگری می باشد که از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است، در این روستا جاذبه های دیدنی و تفریحی بسیار زیادی از جمله، باغ های میوه پر از میوه های خوشمزه، آبشار، کوه های مرتفع، درختان و جنگل‌های سرسبز و باصفا، آب و هوای بی نظیر و دلپذیر و آثار تاریخی و معماری منحصر بفرد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در سفر به قوچان حتما از این روستای بی نظیر و زیبا دیدن نمایید.

 

دره سراب

در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر قوچان یکی از جاذبه های دیدنی و جذاب این شهر دره ی سراب قرار دارد، آبشار زیبای شاشار نیز در این دره در ارتفاعات کوه سنگر و محمد بیک واقع شده است. ارتفاع تقریبی این آبشار حدود 2840 متر می باشد و از رودخانه سراب سرچشمه می گیرد. جاذبه های دیدنی این دره بسیار چشم نواز است، کوه های بلند و مرتفع سنگر و محمدبیک در این دره و وجود آبشار مرتفع شاشار و فضای زیبا و سرسبز اطراف آبشار چشم‌ انداز زیبایی را در روبروی دیدگان شما قرار می دهد که از آن لذت خواهید برد.

 

موزه مردم‌ شناسی قوچان

برای آشنایی با فرهنگ و تاریخچه شهرستان زیبای قوچان می توانید از موزه مردم شناسی این شهر بازدید کنید، این موزه مردم شناسی حدود ۳۰۰ متر مربع مساحت دارد و شامل بخش‌ های موسیقی سنتی، کشتی چوخه، چاروق دوزی، گلیم بافی، مراسم ازدواج عشایر، آهنگری و گله‌ داری و... می باشد. در سفر به قوچان حتما ازاین موزه دیدن نمایید.

 

جاهای دیدنی قوچان

مسجد جامع قوچان

از دیگر جاهای دیدنی در قوچان مسجد جامع این شهر می باشد، این مسجد دارای معماری اسلامی و قدمتی حدود 140 سال دارد، در داخل این مسجد کتیبه های تاریخی زیبایی وجود دارد که بر روی آن اسمای خداوند حک شده است و که جلوه خاصی به این مسجد بخشیده است.

 

رود اترک

از دیگر زیبایی های دیدنی در قوچان رود اترک است، این رود از کوه های هزار مسجد سرچشمه می گیرد، رود اترک پنجمین رود طولانی ایران می باشد، که بعد از سرچشمه گرفتن از کوه های هزار مسجد از از دشت قوچان، شیروان و بجنورد و مرز ایران عبور کرده و بعد وارد کشور ترکمنستان می شود و در نهایت به دریای خزر می‌پیوندد. نام این رودخانه در گذشته اتک نام داشته است و بستر این رود گلی و سیل خیز می باشد. این رود زیبا برا اثر خشکسالی های اخیر حجم آن کم شده است. با رزرو بلیط چارتر تهران مشهد از سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

 

 

دره شمخال

از جذاب ترین دیدنی های شگفت انگیز و منحصربفرد در شهرستان قوچان دره ی زیبای شمخال می باشد، این دره یکی از جاذبه های کشور است که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی از این دره رازآلود و جذاب دیدن می نمایند. دره شمخال حدود 18 کیلومتر طول و دیواره آن ارتفاعی حدود 200 متر دارد. این دره در کناره شمال شرقی ایران در ۲۵ کیلومتری شهر مرزی باجگیران و نزدیک کشور ترکمنستان و ۸۰ کیلومتری قوچان واقع شده است. در این دره چشمه  های زیاد و رودهای بسیاری از جمله رودخانه‌های شارک قرچه، دربادام، شمخال می باشد که در مسیر به هم می پیوندند. این دره دارای آب و هوای مناسب و دلپذیری می باشد. در ایم دره پوشش گیاهی متنوعی وجود دارد از مهم ترین آنها درختان جنگلی گردو می باشد که قدمت آن ها به 200 سال می رسد. آب‌ وهوای مطلوب و خنک، رودخانه و پوشش سرسبز این دره گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند.

 

جاهای دیدنی قوچان

روستای رهورد

از روستاهای زیبا در شهرستان قوچان می توان به  روستای رهورد اشاره کرد، این روستا از مهم ترین روستاهای کشور است که در گذشته، در مسیر کاروانیان جاده ابریشم قرار داشته است،این روستا هرساله در ایام نوروز میزبان گردشگران و ورزش دوستان زیاد و علاقه مند به کشتی به ‌دلیل برگزاری مسابقات پهلوانی کشتی از سراسر ایران می باشد، روستای رهورد دارای آب و هوای بسیار دلپذیر کوهستانی و طبیعتی سرسبز و بی نظیر در کنار جاذبه های تاریخی و زیارتی همچون امام زاده سلطان محمود و بنای سردابه که در نزدیکی روستا قرار دارد. این روستا قدمتی دیرینه ای دارد و در دوران اشکانیان مکانی برای اقامت تابستانی حاکمان دولتی بوده است. این روستا در گذشته به اسم های دیگری همچون شهر رز و فیروزه و رهبر نیز معروف بوده است. روستای رهورد در ۳۵ کیلومتری شمال غربی قوچان قرار دارد.

 

سد تبارک

سد تبارک یکی از سدهای معروف در کشورمان که در شهرستان قوچان قرار دارد، این سد یکی از جاذبه های دیدنی و تفریحی در این شهر محسوب می شود و دارای آب و هوای بی نظیر و مناسبی می باشد، سد تبارک دارای پوشش گیاهی مناسب از تنوع گیاهان دارویی و غیر دارویی می باشد و از دیگر جاذبه های دیدنی اطراف این سد کوه‌های مرتفع و باغ‌های سرسبز، گونه های مختلفی از پرندگان و ماهی های فراوان در این سد که گردشگران زیادی را به سوی خود جلب کرده است.

 

جاهای دیدنی قوچان

کاروانسرای سهل آباد

از آثار تاریخی که در شهر قوچان و در فهرست آثار ملی و تاریخی در ایران به ثبت رسیده است، کاروانسرای سهل آباد است، این کاروانسرای تاریخی متعلق به اواخر دوران تیموری و اوایل حکومت صفویه می باشد، این کاروانسرای تاریخی در ۱۵ کیلومتری شمال غرب روستای سید آباد واقع شده است.

 

یخدان نمدمال

در گذشته های دور بخاطر نبود امکانات در هوای گرم تابستان مردم برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی و داشتن آب سر و خنک بناهایی را ساختن که از آنها برای تهیه یخ و آب خنک در تابستان استفاده می کردند، در شهرستان قوچان نیز بنایی تاریخی وجود دارد که در گذشته بعنوان یخچال از آن استفاده می شده است، یخدان نمدمال که از خشت و گل به شکل مخروطی ساخته شده است، در گذشته کاربری زیادی برای مردم داشته است و نیاز مردم در تابستان های گرم را برطرف می کرده است، این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۲ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

 

جاهای دیدنی قوچان

حمام شازده قوچان

حمام شازده قوچان از دیگر مکان های دیدنی قوچان که متعلق به دوران قاجار است، حمام شازده خیابان گوهرشاد قوچان واقع شده است و معروف ترین حمام های تاریخی و دیدنی در این شهر محسوب می شود و دارای معماری بی نظیر و زیبایی می باشد.

 

آبگرم شهر کهنه

در شهرستان قوچان آبگرمی وجود دارد که خواص درمانی معدنی بالایی دارد، این آبگرم همچنین دارای دما بالایی می باشد که به ابگرم شهر کهنه معروف است و در 18کیلومتری شهرستان قوچان در شهر کهنه قرار دارد، هرساله این آبگرم میزبان گردشگران زیادی از سرتاسر ایران می باشد.

 

جاهای دیدنی قوچان

غار کلر

از دیگر مناطق دیدنی و جذاب در شهرستان قوچان غار کلر است، این غار در روستایی سرسبز در کنار رودخانه‌ ای خروشان قرار گرفته است، جاذبه های بکر و دیدنی و که جذب طبیعت بی نظیر آن خواهید شد، غار کلر در۲۵ کیلومتری شرق قوچان قرار دارد و در گذشته بعنوان پناهگاه ایلخانیان از آن استفاده می کردند. در این غار حفره ها و چاله های زیادی وجود دارد، این غار در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت ملی رسید.

 

غذاهای محلی قوچان

شهرستان قوچان دارای خوراکی های خوشمزه و غذاهای محلی و سنتی لذیذی می باشد، از غذاهای بومی این منطقه می توان به آش آبکش این شهر که بسیار معروف است اشاره کرد، این آش از ترکیبی موادی همچون: سیر، ماست، رشته آشی، نعناع و ادویه جات می باشد که بسیار خوشمزه و خوش طعم است. برای تهیه این آش و یا دیگر غذاهای با کیفیت و خومشزه در قوچان می توانید در رستوران‌های محلی قوچان از تنوع بالای غذایی بهره مند شوید.

 

اقامت در قوچان

قوچان با داشتن جاذبه های گردشگری که دارد و خصوصا که در نزدیکی شهر مشهد مقدس واقع شده است، سالانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران می باشد، بنابراین کسافران و گردشگرانی که برای زیارت به این شهر سفر می کنند نیاز به اقامت دارند که در شهرستان قوچان مجتمع اقامتی در سال 1395 بنام مجتمع اقامتی ثمین در دهستان شیرین د رحاشیه رود اترک تاسیس گردید که شامل 4 واحد و حدود 20 نفر ظرفیت و امکانات رفاهی می باشد. گرشگران و مسافرانی که قصد اقامت در این شهر را دارند می توانند به این اقامتگاه مراجعه نمایند.

 

جاهای دیدنی قوچان

سوغات قوچان

شهرستان قوچان علاوه بر جاذبه های دیدنی و طبیعی زیادی که دارد، دارای سوغاتی های خوشمزه ای نیز می باشد، از جکله سوغات این شهر می توان به کشمش، برگه خشک زردآلو و شیره انگور و عسل طبیعی که با کیفیت و با روش ارگانیک تهیه می شود که به خارج از کشور نیز صادر می‌شوند.

 

محصولات کشاورزی و دامداری قوچان

شهرستان قوچان دارای مشاغل بسیار زیادی است، یکی از مشاغل پر رونق در این شهر کشاورزی و دامداری است که محصولات زیادی همچون چغندرقند، پیاز، آفتابگردان، باغ‌های انگور، سیب ‌زمینی، سبزيجات، ميوه های جاليزی، گياهان علوفه‌ای، دانه‌های روغنی نظیر سویا و سایر حبوبات و همچنین محصولات دامی نظیر کره و پنیر، روغن حیوانی و پنير قوچان که در این شهر بسیار معروف و مرغوب می باشد، تهیه می شود که در قوچان بسیار پرطرفدار می باشد. همچنين مرغ‌داری و پرورش طيور به روش سنتی و صنعتی نیز در این شهر رواج دارد.

 

جاهای دیدنی قوچان

صنایع دستی قوچان

شهرستان قوچان دارای مردمی هنرمند و اصیل می باشد، این شهر نیز تنوع زیادی از صنایع دستی برخوردار است، از هنرهای اصلی این شهر می توان به نمدمالی، پوستین دوزی، سفالگری، گليم بافی، دوختن چاروق، ساغری، گيوه و كفش، كمخت، فرش، قاليچه بافی، جاجيم بافی، عرقچين دوزی، جوراب بافی، دستكش پشمی، كيسه حمام، آهنگری و گونه ای لباس مردانه از برک که بنام چوخه اشاره کرد.

 

زبان و گویش قوچان

در شهرستان قوچان اقوام مختلف کرمانج، فارس و ترک با فرهنگ های متفاوت در کنار هم زندگی می کنند، زبان اصلی مردم قوچان کرمانجی می باشد که هم‌ اکنون نیز در اروپا بسیاری از کردزبان‌هایی ساکن هستند که به زبان کرمانجی صحبت می ‌کنند.

 

جاهای دیدنی قوچان

لباس محلی قوچان

مردم قوچان دارای فرهنگ و هویت تاریخی و پوشش سنتی و محلی خاص خود می باشند، پوشش سنتی این شهر شامل شلوار گشاد کردی، دستمال گردن، جوراب کردی، شالِ کمر و کلاه که مختص به مردان و شلوار با ساق‌های رنگی، شال‌های رنگی در نقوش مختلف و پیراهن‌های تزیینی که پوشش زنان این شهر می باشد.

 

پوشش گیاهی قوچان

شهرستان قوچان دارای طبیعتی بی نظیر و پوشیده از درختان بلند و سرسبز می باشد، از انواع درختان و گیاهان در این شهر می توان به درختان میوه‌های وحشی شامل انجیر، زرشک، آلبالو، انگور و… اشاره کرد. گون، ارس، کاکوتی، افدرا، گزنه و… نیز از گیاهان دارویی خاص در این منطقه می باشد.

 

پوشش جانوری قوچان

از پوشش جانوری این شهرمی توان به جانورانی همچون پایکا، کبک دری، خارپشت، هما، گربه وحشی، کفتار، روباه و گرگ اشاره کرد، که این حیوانات در 3کیلومتری شهر باجگیران از توابع شهرستان قوچان در منطقه قرچقه زیست می کنند. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط لحظه آخری ارزان اصفهان مشهد خود را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

 

نویسنده: شادی شادکام

 

 

date_range پنجشنبه 19 مرداد 1402 remove_red_eye 6615 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

شهرستان قوچان در کجا قرار دارد؟

شهرستان قوچان که در قسمت شمالی استان خراسان رضوی واقع شده است.

جاذبه های طبیعی در قوچان کدام است؟

از جذاب‌ترین گزینه‌های طبیعت‌گردی در قوچان باغ ملی، آب گرم شهر کهنه و منطقه گردشگری باجگیران می باشد.

جاهای زیارتی قوچان کدام است؟

جاهای زیارتی قوچان عبارتند از امامزاده سلطان ابراهیم و مسجد جامع قوچان

معروف‌ ترین پارک و مرکز تفریحی در شهر قوچان کدام است؟

باغ ملی از مشهورترین پارک‌های قوچان که میزبان گردشگران زیادی است.

جاهای تاریخی و دیدنی قوچان کدام می باشد؟

از دیدنی های تاریخی در شهرستان قوچان می توان به موزه مردم‌شناسی و کاروان‌سرای سهل آباد اشاره کرد.