{{ctrl.notification}}
جاهای دیدنی ساوه

معرفی جاهای دیدنی ساوه

یکی از شهرهای تاریخی ایران  که انارهای خوشمزه و سرخش از معروف ترین سوغات با کیفیت در ایران می باشد، شهر تاریخی ساوه در استان مرکزی است، ساوه دومین شهر بزرگ این استان است و دارای قدمتی هفت هزار ساله می باشد و قدمت آن به دوران ساسانیان باز می گردد. این شهر باستانی دارای جاذبه های تاریخی متعدد و مناطق طبیعی بکر، روستاهای زیبا، چمنزارهای سبز، چشمه‌ سارها، آبشارها، زیارتگاه‌ها، تپه‌های باستانی که دارای قدمت طولانی می باشد. شهر ساوه در زمان های گذشته یکی از مهم ترین شاه راه های برای عبور بازرگانان و تجار بوده و جاده ابریشم از اصلی ترین جاده ها برای عبور آنها بوده است، به همین دلیل در این شهر کاروان سراهای زیادی از جمله کاروانسرای عبدالغفارخان که از تاریخی ترین و جذاب ترین کاروانسرا ها است قرار دارد، ساوه دارای مردمی خونگرم و مهمان نوازی است که هر ساله میزبان گردشگران و مسافران زیادی از سرتا سر ایران می باشد. آس چارتر بهتریرن مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان لحظه آخری در مشهد می باشد.

 

قلعه دخترساوه

یکی از جاذبه های تاریخی و دیدنی در ۲۳ کیلومتری جنوب شهر زیبا و باستانی ساوه قرار دارد قیز قلعه یا قلعه دختر می باشد، قلعه دختر ساوه در روبه روی دشت ساوه بر روی صخره بلندی واقع شده است، این قلعه تاریخی از معماری شگفت ‌انگیزی برخوردار می باشد، قلعه دختر از مهمترین آثار معماری کشور و از بناهای تاریخی مکان های دیدنی استان مرکزی در شهر ساوه است، قلعه دختر در میان کوه‌های سرخ رنگ در در روستای متروکه و کوچکی واقع شده است، معماری این قلعه شباهت زیادی به قلعههای منطقه الموت و قهستان دارد و از مصالحی همچون سنگ، آجر و گچ نیم‌ کوب ساخته شده است. این قلعه در گذشته بعنوان عبادتگاه و دژ دفاعی کاربری داشته است، قلعه دختر ساوه دارای فلسفه طولانی از عظمت بنا خود می باشد که تاریخچه ی بسیار جذابی دارد. قلعه دخترساوه یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری بین‌ المللی در استان مرکزی می باشد. قیز قلعه یا قلعه دخترساوه در سال ۱۳۷۹ با شماره‌ ثبت ۸۶۰۰ در فهرست آثار ملی ايران به ثبت رسیده است.

 

شهر زیرزمینی آوه

در جنوب شرقی ساوه شهری تاریخی و دیدنی بنام شهر زیرزمینی آوه قرار دارد، که در زمان اردشیر بابکان ساخته شده است، این شهر باستانی دارای بخش های مختلفی همچون: محوطه باستانی، آب انبار قدیمی، کاروانسرای صفوی و آستان مقدس امامزاده عبدالله می باشد. این شهر زیرزمینی بزرگترین محوطه تاریخی استان مرکزی بشمار می رود که حدود 220 هکتار وسعت دارد. شهر زیرزمینی آوه از شهرهای مهم دوره اسلامی بوده که در زمان مغوب به دلایلی ناشناخته متروکه ماند و سال های سال در زیر خاک مدفون ماند. در این شهر تاریخی آثار با ارزشی کشف گردید که قدمت آنها به عصر مفرغ، آهن و دوره میانی اسلامی باز می گردد. کاروانسرای موجود در این شهر دارای وسعتی حدود 2800  مترمربع دارد و قدمت آن به دوره صفوی می رسد. بقعه امامزاده عبدالله نیز که دارای کعکاری بسیار ساده ای می باشد مربوط به دوره سلجوقی است، این شهر تاریخی و باستانی امروزه تحت محافظت پایگاه یگان حفاظت آثار تاریخی می باشد.

 

روستای باغ شیخ

از زیباترین روستاهای کویری  در 8 کیلومتری شهر ساوه منطقه نمونه گردشگری روستای باغ شیخ می باشد. این روستا دارای بافت تاریخی و معماری بی نظیر کویری می باشد و از دیدنی ترین روستاهای گردشگری در ساوه است، در این روستا جاذبه های تاریخی بسیاری نظیر کاروانسرای عبدالغفارخان که قدمت آن به سال ۱۲۴۰ هجری قمری دوران فتحعلی شاه قاجار باز می گردد که دلیل اصلی ساخت این روستا این کاروانسرا می باشد. کاروانسرای عبدالغفارخان دارای 4 اصطبل در چهار گوشه حیاط است که به شترخوان معروف بوده و یک حیاط مرکزی و 4 ایوان بزرگ در 4 طرف حیاط و چندین اتاق در اطراف حیاط مرکزی که از کف حیاط بالاتر است و برای مسافرین تعیبه شده بوده، همچنین تکیه باغ شیخ نیز از دیگر جاذبه های تاریخی در این روستا می باشد که در مرکز روستا قرار دارد، تکیه باغ شیخ به شکل شبستانی  با ۱۰ ستون استوانه ای آجری می باشد. همچنین در محوطه وسیعی با وسعتی حدود ۵۰۰ متر مربع در شرق روستای باغ شیخ قرار دارد، در این محوطه آثار تاریخی کشف گردید که مربوط به دوره های سلجوقی و ایلخانی و دوره اسلامی می باشد.

 

مسجد جامع ساوه

از دیگر جاهای دیدنی استان مرکزی مسجد جامع ساوه است، این مسجد یکی از بناهای تاریخی با ارزش که مربوط به سه دوره تاریخی پیش از اسلام، قرون نخستین اسلام و عصر صفویه می باشد، مسجد جامع ساوه  دارای معماری و تزیینات خاص بی نظیر و منحصربفرد ایرانی از نقاشی، معماری، کاشی کاری، گچبری و... می باشد. مسجد جامع ساوه اولین مسجد تاریخی و کهن ایران است، مساحت مسجد جامع حدود 4200 متر مربع بوده  و دارای بخش ها و قسمت های مختلفی همچون صحن، مناره، شبستان‌ها، محراب‌های قدیمی، ایوان‌ها، گنبد و دو محراب است، مناره های مسجد جامع ساوه مربوط به دوره سلجوقی می باشد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، این مناره ها حدود 30 متر ارتفاع دارد که بر اثر طغیان رودخانه‌ی مزدقان کمی آسیب دیده اند. جالب است بدانید قدیمی ترین کتیبه این مسجد در مناره قرار دارد که متعلق به سال ۵۰۴ هجری است، بر روی این کتیبه نام محمد بن ملک شاهد و تاریخ تعمیر آن که در سال 924 هجری قمری در زمان حکومت شاه اسماعیل صفوی بوده حک شده است. با تهیه بلیط چارتر ارزان هواپیما تهران اصفهان در سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

 

روستای گردشگری سامان

از جذاب ترین روستاهای تاریخی در در شمال غربی ساوه روستای گردشگری سامان می باشد، این روستای زیبا و تاریخی دارای جاذبه های تاریخی بسیار زیادی همچون آبشارهای بزرگ و کوچک، درختان کهن، رودخانه خروشان، چند آسیاب قدیمی و پوشش گیاهی متنوعی می باشد، از مشهورترین جاذبه ها ی دیدنی در این روستا گردشگری وجود آسیاب های تاریخی قازان بیگ و قلعه باستانی سامان می باشد که از تاریخی ترین جاذبه های دیدنی در این روستا است، روستای گردشگری سامان دارای طبیعت چشم نواز و بکر است، در این روستا می توانید به تفریحاتی همچون کوهپیمایی و کوهنوردی، طبیعت گردی، عکاسی بپردازید.

 

چشمه بالقلو

از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای دیگر در شهر ساوه چشمه بالقلو است که در روستای بالقلو واقع شده است، این چشمه یکی از بزرگ ترین و پرآب ترین چشمه های شهر ساوه می باشد، چشمه بالقلو از يک سفره سنگی تامین می شود و جریان آب ۷۰ لیتر در ثانیه است، چشمه بالقلو دارای چشم ‌اندازی دلنشینی می باشد و از جذاب ترین دیدنی های این روستا می باشد،اطراف این چشمه بسیار سرسبز و دلنواز است، از آب چشمه بالقلو برای مصارف و آبیاری کشاورری استفاده می شود. محصولات کشاورزی این منطقه شامل: گوجه ‌سبز، گردو، انگور، آلبالو، شاه‌توت و بلال است. چشمه بالقلو گردشگران و مسافران زیادی را به سوی خود کشانده است و بعنوان یک جاذبه گردشگری مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.

 

امامزاده سید اسحاق

در شرق شهر ساوه یکی از جاذبه ی زیارتی امامزاده سید اسحاق واقع شده است، بقعه این امام زاده متعلق به دوران حکومت سلجوقیان و صفویان دارد که در نیمه قرن هفتم هجری قمری به سبک معماری سلجوقی ساخته شده است، این بقعه به شکل برج مانند است و از تزئینات آجری و کاشی های فیروزه ای رنگ در آن بکار رفته که با خطوطی بسیار زیبا روی آن طراحی شده و در مرکز گنبد کلمه جلاله و الله و در اطراف آن، طرح ‌های گیاهی را مشاهده خواهید کرد. امامزاده سید اسحاق یکی از نوادگان امام موسی كاظم ع است، بقعه این امام زاده در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۱۵، به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران با شماره ثبت ۲۷۹ به ثبت رسید.

 

مجموعه تاریخی بازار ساوه

از دیگر جاذبه های دیدنی در شهر ساوه مجموعه تاریخی بازار ساوه می باشد که متعلق به دوران صفویان می باشد، بازار تاریخی شهر ساوه حدود ۶۰۰ متر طول دارد که امتداد آن از شمال به خیابان امام خمینی و از جنوب به میدان انقلاب منتهی می شود. در این بازار حجره ها و مغازه های زیادی با شغل های مختلف همچون طلا فروشی، فروش ادویه، لباس، لوازم التحریر، خرازی، کیف و کفش و ... می باشد، همچنین مسجد چهارده معصوم، دالان حاج ملک و تیمچه نبوی زاده و چهار گذر از بخش های این بازار بزرگ می باشد.

 

مسجد سرخ ساوه

از دیگر بناهای تاریخی در شهر ساوه می توان به مسجد سرخ اشاره کرد، مسجد سرخ از بناهای مذهبی و تاریخی ساوه که در سال 453 هجری  ساخته شده است، دارای معماری و تزئیناتی بی نظیر و دیدنی می باشد، داخل این مسجد کتیبه های قرمز رنگی وجود دارد که مورخان و محققان قدمت آن را به دوره شاه اسماعیل صفوی یا دوران سلجوقیان نسبت داده اند، مسجد سرخ دارای بخش های نظیر سر در ورودی، صحن، ایوان، گنبدخانه، شبستان، رواق، مناره، دو مدرسه قدیمی و جدید و یک مسجد تازه می باشد، مسجد سرخ به دلیل وجود کتیبه های سرخ رنگ و نزئیناتی که دارد به این اسم معروف شده است، از دیگر تزئینات این مسجد می توان به کتیبه های گچبری شده، نقاشی های متعدد، مناره آجری و محراب تزئین شده آن اشاره کرد. بنای تاریخی مسجد سرخ ساوه در سال 1389 به ثبت ملی رسید و و مناره آن نیز در سال 1310 در این فهرست ثبت گردید.

 

 

دریاچه سد الغدیر

دریاچه سد الغدیر از دیگ جاذبه های دیدنی و جذاب در شهر ساوه است، دریاچه سد الغدیر حدود۸۵۰ هکتار وسعت دارد و به منظور تنظیم آب رودخانه و کنترل سیلاب ها، آبیاری زمین های کشاورزی دشت ساوه، تامین آب آشامیدنی شهر ساوه و شهر صنعتی کاوه و تولید نیروی برقابی به میزان 15 مگاوات بر روی روی رودخانه قره چای در سال ۱۳۷۲ ساخته شده است، طول تاج سد الغدیر۲۶۵ متر و ارتفاع آن ۱۲۸ متر است. دریاچه پشت این سد یکی از مناطق گردشگری شهر ساوه محسوب می شود که گردشگران زیادی را به سوی خود کشانده است، این دریاچه ی زیبا بعنوان یک تفرجگاه دارای تفریحاتی نظیر ماهیگیری و قایق ‌سواری، قدم زدن، عکاسی و طبیعت گردی در اطراف سد می باشد، فقط لازم است بدانید در اطراف این سد برای اقامت امکاناتی وجود ندارد.

 

کاروانسرای عبدالغفارخان

بنای تاریخی جذابی در 6 کیلومتری شهر ساوه و در روستای باغ شیخ  قرار دارد، که به کاروانسرای عبدالغفارخان معروف می باشد، قدمت این کاروانسرای تاریخی به دوران زندیه باز می گردد، کاروانسرای عبدالغفارخان باغ شیخ دارای یک آب ‌انبار و یک حسینیه می باشد، معماری این کاروانسرا دو طبقه، حیاطی مربع شکل و به شکل چهار ایوانی طاق نماهایی قرینه و ایوان‌ مانند که در هر طرف، 7 عدد ایوان قرار دارد. کاروانسرای عبدالغفارخان از مصالحی همچون آجر و سنگ ساخته شده است، این بنای معروف و ارزشمند ساوه در سال 1354 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید. کاروانسرای عبدالغفارخان یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری شهر ساوه است. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتر مشهد تهران  را در این سامانه براحتی دریافت نمایید.

 

پل سرخده

در ۱۵ کیلومتری شهر ساوه روستای سرخده در ساحل جنوبی رودخانه قره چای پل تاریخی سرخده قرار دارد، پل سرخده دارای معماری آجرچینی، طاق چشمه و هشت دهانه می باشد؛ طول پل ۷۰ و عرض آن ۵ متر و از مصالحی همچون آجر و ملات ساروج ساخته شده است، مردم محلی این روستا این پل را به نام دوقوز گوز به معنای چشمه می دانند و قدمت آن به دوره صفوی بازمی ‌گردد، در فاصله ۱۵۰ متری غرب این پل،پل دیگری وجود دارد که به تک گوز معروف است و قدمت آن به سده‌های اولیه اسلام باز می گردد، این پل های تاریخی از جذاب ترین دیدنی های این شهر محسوب می شود و به عنوان یک جاذبه گردشگری در شهر ساوه به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۵۴، با شماره ثبت ۱۱۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

 

 

دریاچه مصنوعی شهر ساوه

 از دیگر جاذبه های تفریحی و دیدنی در شهر ساوه دریاچه مصنوعی در بلوار تختی این شهر می باشد، این دریاچه مصنوعی حدود ۳۳ هزار متر مربع وسعت دارد و حدود ۶۰ هزار متر مربع گنجایش آب دارد، قرار گیری دریاچه مصنوعی ساوه در داخل شهر فضای بسیار دلنشین و دلپذیری را به وجود آورده است، دریاچه مصنوعی محیطی مناسب برای تفریحاتی نظیر قایق ‌سواری با قایق‌های پدالی، پارویی و موتوری در دریاچه، پیاده‌ روی و ورزش کردن در فضای اطراف دریاچه، کمپ زدن برای اقامت، شهربازی و پارک آبی و ... همچنین امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی و آبخوری، پارکینگ و غرفه های متعدد خوراکی می باشد، دریاچه مصنوعی یکی از بهترین گزینه ها برای سفر و تفریح می باشد که بسیار لذت بخش است.

 

 

 

نویسنده: شادی شادکام

 

date_range پنجشنبه 16 شهریور 1402 remove_red_eye 2802 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

دریاچه مصنوعی ساوه چه امکاناتی دارد؟

دریاچه مصنوعی ساوه دارای امکانات تفریحی و رفاهی متعددی همچون: قایق ‌سواری، کمپ زدن برای اقامت، شهربازی و پارک آبی و ... همچنین امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی و آبخوری، پارکینگ و غرفه های متعدد خوراکی می باشد.

جاذبه های دیدنی ساوه کدامند؟

جاذبه های دیدنی ساوه عبارتند از: دریاچه مصنوعی، پل تاریخی سرخده، کاروانسرای عبدالغفارخان، دریاچه سد الغدیر، مجموعه تاریخی بازار ساوه، امامزاده سید اسحاق، قلعه دختر ساوه و ... .