{{ctrl.notification}}
جاهای دیدنی خلخال در اردبیل

معرفی جاهای دیدنی خلخال در اردبیل

خلخال یکی از شهرهای تاریخی ایران که در جنوب ‌شرقی استان اردبیل واقع شده است، شهر خلخال دارای طبیعت رویایی و بسیار بکری با جاذبه های گردشگری فراوان می باشد. شهرستان خلخال قدمتی ۴۰۰۰ ساله دارد، شهر خلخال از موقعيت جغرافيایی مناسبی نیزبرخوردار است که دو خطه شمال و آذربايجان را بهم متصل می کند. شهر باستانی خلخال دارای آب ‌وهوای خنک، پوشش گیاهی غنی، طبیعت بی ‌نظیر که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌ کند. در این مقاله آس چارتر به معرفی دیدنی های زیبای اینشهر سرسبز و جذاب می پردازد تا پایان مقاله دیدنی های خلخال با ماه همراه باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما چارتر ارزان در شهر مشهد می باشد.

تاریخچه شهرستان خلخال

شهرستان خلخال دارای تمدن تاریخی ۱۲ هزار ساله می باشد، که طبق کاوش های تاریخ شناسی انجام شده در این شهر قدمت آن را تخمین زده اند. این شهر در گذشته بنام هیرو معروف بوده و بعدها به دلیل مناطق مختلف و شرایط آب و هوایی متفاوت و بی نظیرش به خال خال و بعد از انقلاب نیز به خلخال معروف گشت. خلخال شهری کوهستانی که در امتداد کوه‌های تالش قرار دارد و یکی از زیباترین و رویایی ترین ‌ جاده‌ های ایران را در خود دارد، جاده ی زیبای اسالم به خلخال که از معروف ترین جاده های ایران می باشد و خلخال را به گیلان متصل می کند. جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهر بسیار زیاد است که می توانید با یک سفر چند روزه از مناظر بکر و طبیعت دیدنی این شهر دیدن نمایید و لذت ببرید.

 

دریاچه نئور

در ابتدا به معرفی دریاچه های زیبا در خلخال می پردازیم، دریاچه نئور یکی از زیباترین و محبوب‌ ترین جاذبه‌ های دیدنی خلخال که در فاصله ۴۸ کیلومتری جنوب‌ شرقی شهر اردبیل واقع شده است، دریاچه نئور از دو دریاچه کوچک و بزرگ بهم پیوسته تشکیل شده که عمق آن حدود 5 متر است و وسعت هر کدام از آنها ۴۰ و ۱۵۰ هتکار می باشد. آب دریاچه نئور برای مصارف زمین‌ های کشاورزی این منطقه استفاده می شود، شما می توانید بهترین و آرامش بخش ‌ترین تفریحات را در اطراف این دریاچه ی زیبا تجربه کنید، تفریحاتی نظیر عکاسی از طبیعت، دوچرخه سواری، ماهیگیری، اسب سواری، کوهنوردی و ... این دریاچه زیبا همچنین زیستگاه پرندگان مهاجر نظیر: آنقوت، کبک، چکاوک، چنگر، بلدرچین، عقاب طلایی، زاغ و انواع پرندگان گنجشک ‌سان می باشد.

آدرس دریاچه نئور:‌ استان اردبیل، شهرستان خلخال، ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر اردبیل، دریاچه نئور

جاده گردشگری اسالم به خلخال

از جذاب ترین و رویایی ترین جاده های گردشگری در ایران، جاده اسالم به خلخال می باشد، این جاده تو شهر اسالم به خلخال را بهم متصل می کند، این جاده 70 کیلومتر مسافت دارد و در طول مسیر جاذبه های دیدنی و مناظر بکری را خواهید دید که از دیدن و تماشای آن لذت خواهید برد، جاده ای پیچ در پیج  ومملو از درختان سرسبز جنگلی، دشت‌ های سرسبز و بی نظیر، دشت های وسیع گل های شقایق و اسب های زیبای در حال دویدن، پارک جنگلی و ساحل گیسوم که از رویایی ترین جنگل های ساحلی در ایران می باشد، دریاچه سراگاه، آبگرم گیوی، آبشار نوده، روستا‌ها و مناطق عشایرنشینی نظیر: روستاهای خرجگیل، شرشر، یال پیچ، شوند ول، معدن، اسب بونی، کرمان، گردنه معروف الماس، مجره و خوجین می باشد، که دارای طبیعتی بی نظیر و منحصربفرد تماشایی می باشند. شما می توانید این جاده زیبا و رویایی مه آلود را به آرامی طی نمایید و از زیبایی های شگفت انگیز آن نهایت لذت و استفاده را ببرید همچنین می توانید ساعاتی را در این جاده به استراحت و تفریح و عکاسی و قدم زدن بپردازید.

آدرس جاده گردشگری اسالم به خلخال: استان گیلان، اسالم تا خلخال

 

روستای توریستی کزج

روستای کزج یکی دیگر از جاهای دیدنی خلخال محسوب می شود، که در 15 کیلومتری شمال غربی شهرستان هشجین در استان اردبیل قرار دارد، روستای کزج از قدیمی ترین روستاهای این شهرستان که دارای معماری منحصربفرد و جاذبه های دیدنی طبیعی بسیاری می باشد، خانه های این روستا دارای بافت و معماری سنتی که در دامنه کوه ها قرار گرفته و از لحاظ معماری به روستای گردشگری ماسوله در استان گیلان شباهت زیادی دارد. این روستای دل انگیز و جذاب بهترین گزینه برای بازدید و ارامش گرفتن در سکوت و مناظر زیبای آن می باشد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمتر از سه دقیقه بتوانید بلیط چارتر لحظه آخری تهران اردبیل را به راحتی تهیه نمایید.

آدرس روستای کزج: استان اردبیل، شهرستان خلخال، ۱۵ کیلومتری شمال‌ غربی هشجین، روستای کرج

 

آبشار نره گر

از دیگر جاذبه های دیدنی در خلخال آبشار زیبای نره‌ گر می باشد، این آبشار زیبا در ۳۰ کیلومتری شمال جنوب شرقی شهرستان خلخال روستای اسبو قرار دارد، آبشار نره گر از يک چشمه پرآب سرازیر می شود و به رودخانه شاهرود که دومين رود بزرگ شهرستان خلخال است، می ریزد. باغ ها اطراف نیز از آب این آبشار سیراب می شوند، اطراف این آبشار دارای پوشش گیاهی متنوعی می باشد که بیشتر تنوع گیاهی آن درختان گردو می باشد.

آدرس آبشار نره گر: استان اردبیل، شهرستان خلخال، ۳۰ کیلومتری شمال جنوب شرقی خلخال، آبشار نره گر

 

آبشار توریستی نوده

از دیگر آبشارهای زیبای در شهرستان خلخال آبشار توریستی نوده می باشد. آبشار نوده در 4 کیلومتری روستای نوده بخش خورش رستم در دامنه جنوبی کوه آق داغ قرار دارد، آبشار نوده ارتفاعی حدود 30 متر دارد که در تمام طول سال نیز پر آب می باشد و این آبشار معروف ‌ترین و دیدنی ‌ترین آبشار هشتجین بشمار می رود. چشمه ای با آب زلال و گوارا نیز در نزدیکی این آبشار واقع شده است. در برنانه سفر خود بازدید از این آبشار را در برنامه خود بگنجانید.

آدرس آبشار نوده:‌ استان اردبیل، شهرستان خلخال، هشتجین، چهار کیلومتری شرق روستای نوده، آبشار نوده

غار هفت خانه

یکی از جاذبه های گردشگری خلخال غار هفت‌ خانه می باشد که در در 20 کیلومتری جنوب غربی شهر خلخال در روستای گرمخانه قرار دارد، غار هفت‌ خانه حدود 8 هزار سال قدمت دارد، این غار توسط یئدی اولر کشف گردید و تا مدت ها نیز به همین نام معروف بوده، این غار از هفت تالار که شبیه خانه‌ هایی کوچک است تشکیل شده که این اتاق های به شکل U می باشد. غار هفت‌ خانه دارای دو دهانه ورودی اصلی می باشد. در داخل این غار آثار تاریخی با ارزشی کشف شده همچنین آثاری از استخوان پوسیده‌ انسان و جمجمه‌های انسان نیز در این غار پیدا شده، اشیایی که در این غار پیدا شده نشان دهنده این است که در این غار در زمان های خیلی طولانی قدیمی افرادی زندگی می کردند، همچنین بر روی دیوارها آثار از حکاکی دیده می شود. در غار هفت خانه گونه از بزرگ‌ ترین جونده‌ی ایران خفاش درازگوش و تشی زندگی می کنند.

آدرس غار هفت خانه: استان اردبیل، شهرستان خلخال، ۲۰ کیلومتری جنوب غرب شهر خلخال، جاده خلخال به هشتجین، روستای گرمخانه، غار هفت خانه

 

روستای برندق

از روستاهای گردشگری در خلخال می توان به روستای گردشگری برندق در استان اردبیل اشاره کرد، روستای گردشگری برندق یکی از بزرگ ترین روستاهای استان اردبیل می باشد، این روستا  در غرب دامنه ‌های کوه آق داغ و رودخانه قزل اوزن و در بین دو رودخانه زال و گل بندر قرار دارد. این روستا دارای طبیعت بکر باغ‌ های زیبا، آبشار پر آب، رودخانه‌ زلال و آب وهوای دلپذیری می باشد، علاوه بر این همه جاذبه و زیبایی این روستا دارای بناهای تاریخی نیز می باشد. این روستا بخاطر طبیعت بکری که دارد سالانه میزبان گردشگران بسیار زیادی از سرتاسر ایران می باشد.

آدرس روستای برندق:‌ استان اردبیل، شهرستان خلخال، بخش خورش رستم جنوبی، روستای برندق

 

تفرجگاه اندبیل

تفرجگاه اندبیل از دیگر جاذبه های دیدنی و معروف که در 6 کیلومتری شهرستان خلخال و نزدیکی روستای گردشگری اندبیل قرار دارد، تفرجگاه اندبیل دارای هوای مطبوع و سالم، جنگلهای انبوه و چشمه های طبیعی، بوته زارهای جنگلی انبوه، چمنزارها سرسبز می باشد، این منطقه که بیشتر به چشمه بیلدیر نیز معروف است، چشمه بیلدیر که از معروف ترین جاذبه های دیدنی و پرطرفدار در این منطقه است دارای آب زلال و شفاف که از از ارتفاعات بالای دره بنات سرچشمه می گیرد و از ارتفاعی پلکانی به سمت پایین جاری می شود. در سالهای گذشته به دلیل وجود جاذبه های دیدنی و طبیعی بسیار زیاد در این منطقه امکانات رفاهی زیادی برای گردشگران فراهم شده و همچنین جشنواره مجسمه های یخی وبازی های زمستانی در این منطقه بسیار رونق گرفته است.

آدرس روستای اندبیل: استان اردبیل، شهرستان خلخال، ۳ کیلومتری شمال‌ شرقی شهر خلخال

 

خلخال سویی

خلخال سویی نام چشمه ای در شهر خلخال می باشد، این جاذبه ی دیدنی در ارتفاعات منطقه دربند هواشان در میان جاده اردبیل به خلخال قرار گرفته است، چشمه طبیعی خلخال سویی به رودخانه های خلخال چایی، رودخانه قزل اوزن و و در نهایت به دریای خزر می ریزد. چشمه خلخال سویی نیز از جاذبه هایی است که از دیدن آن بسیار لذت خواهید برد.

آدرس خلخال سویی: استان اردبیل، شهرستان خلخال، منطقه مرتفع دربند هواشان

آب گرم‌ گیوی

آب گرم گیوی از محبوب ترین جاهای دیدنی خلخال می باشد، این آب گرم در ارتفاع ۱۷۲۰ متری از سطح دریا و در 5 کیلومتری شهر خلخال، کنار جاده گیوی به خلخال و بر فراز کوه قرار دارد و دمای آن ۵۲ درجه سانتی گراد می باشد و میزان آبدهی آن حدود دو لیتر در ثانیه است، آب گرم گیوی دارای خواص درمانی بسیار زیاد برای بیماری های پوستی، درد مفاصل و بیماری های عصبی می باشد، آب گرم گیوی بعنوان یکی از جاذبه های گردشگری در شهر خلخال محسوب می شود که گردشگران زیادی سالانه از آن بازدید می نمایند.

آدرس آب گرم گیوی: استان اردبیل، شهرستان کوثر، پنج کیلومتری شهر گیوی.

 

قله آق داغ

از دیگر دیدنی های خلخال قله‌ آق‌ داغ است که دومین‌ کوه مرتفع اردبیل با ارتفاع ۳۳۰۳ متر است، این کوه دارای طبیعتی بکر و سرسبزی می باشد، در دامنه های این کوه زیبا گیاهان خودرو و گیاهانی با خواص دارویی نظیر ریحان و آویش‌ کوهی زیاد وجود دارد، در این کوه همچنین مقبره امام زاده سلطان سید محمود و چشمه ای در ارتفاع 2100 متری در نزدیکی قله قرار دارد که دارای آبی زلال و گوارا با خواص درمانی بسیار زیاد می باشد که برای بیماری های دستگاه گوارش بسیار مفید است. با تهیه بلیط چارتر ارزان هواپیما مشهد اردبیل در سایت آس چارتر از مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس قله آق داغ: استان اردبیل، هشتجین، خلخال

 

نویسنده: شادی شادکام

 

 

 

date_range چهارشنبه 29 شهریور 1402 remove_red_eye 6960 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

جاده گردشگری اسالم به خلخال کجا می باشد؟

جاده اسالم به خلخال، در ۷۰ کیلومتری شهرستان اسالم در استان گیلان قرار دارد و به شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل منتهی می شود.

جاهای دیدنی خلخال کدامند؟

جاهای دیدنی خلخال عبارتند از: دریاچه نئور، جاده اسالم به خلخال، آبشار نوده، روستای برندق، آبشار نره گر، منطقه خلخال سویی، غار هفت خانه و آب گرم گیوی.