{{ctrl.notification}}
جاهای دیدنی تهران که به ثبت ملی شده

جاهای دیدنی تهران که به ثبت ملی شده

کلان شهر تهران آنقدر بناها، جاذبه ها و مکان های تفریحی تاریخی دارد؛ به طوری که می توان برخی از جاذبه های مهم گردشگری آن را در هیاهوی خیابان ها پنهان یا گم کرد. جاهای دیدنی تهران از تاریخ و طبیعت گرفته تا مکان‌های تفریحی و مراکز خرید همه نیاز به یک سفر چند روزه دارد، تا بتوانید از تمام این جاذبه ها دیدن کنید. بیشتر مسافرانی که به ترهان سفر می کنند برای کارهای اداری و تجاری شاید ندارند در گوشه و کنار و یا کوچه پس کوچه های این شهر آثارتاریخی ارزشمندی نهفته است، در این مقاله آس چارتر به معرفی چند مورد از جاهای دیدنی تهران که به ثبت ملی شده اند می پردازد. شما می توانید برای سفر به تهران از سایت آس چارتر بلیط هواپیما ارزان بوشهر تهران را به راحتی از این سامانه خریداری نموده و سپس سفر کنید، همچنین می توانید در قسمت وبلاگ آس چارتر جاذبه ها و اطلاعاتی را درباره ی هرشهر و کشوری که قصد سفر به آن را دارید سرچ کرده و مطالعه فرمایید.

جاهای دیدنی تهران که به ثبت ملی شده

دریاچه تار و هویر تهران

دریاچه‌های تار و هویر در ۳۰ کیلومتری شرق دماوند در استان تهران و در نزدیکی روستایی به نام هویر قرار دارند. این دریاچه ها در گردنه های کوهستانی و در ارتفاع 3230 متری از سطح دریا واقع شده اند. این دو دریاچه‌ در فاصله ۵۰۰ متری از یکدیگر قرار دارند و از پدیده‌های زمین ‌شناسی هستند که در اثر لغزش زمین به وجود آمده‌اند. مساحت این دو دریاچه در مجموع نزدیک به 7 کیلومتر مربع است که طولانی ترین آنها دریاچه تار است که 1.3 کیلومتر طول و میانگین عرض آن 400 متر است. دریاچه هویر حدود 900 متر طول و عرض متوسط ​​آن 150 مترمی باشد. آب این دریاچه‌ها از کوه‌های قره داغ، سیاهچال و شاه‌ نشین در شمال و آبراهه‌های فصلی تأمین می ‌شود. سطح آب آنها در فصول مختلف سال متفاوت است و از مهم ترین گونه های گیاهی می توان به درمنه ،گون، بابونه، آویشن، باریجه، کما، کلاه میرحسن، گل گاوزبان، زرشک، بومادران، گل گندم ، جگن ، شیرین بیان ، شبدر، جو وحشی، زنبق صحرایی، والک، گلپر و پیازک ها اشاره کرد. همچنین از گونه های جانوری می توان قوچ و میش وحشی ،کل و بز، خوک وحشی، گراز، گرگ ، شغال، تشی ،گربه وحشی، کبک دری، کبک، تیهو، شاهین، دلیجه، دال، سارگپه، افعی دماوندی، وارنوس و آگاما را نام برد و آبزیانی چون ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان زرد پر، ماهی قزل‌آلای خال قرمز و ماهی زردکش در این دریاچه‌ها زندگی می‌کنند. جالب است بدانید 550 هکتار از این منطقه در سال 1390  به عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده است.

آدرس دریاچه هویر: استان تهران، ۳۰ کیلومتری شرق شهرستان دماوند، روستای هویر

جاهای دیدنی تهران که به ثبت ملی شده

کاروانسرای شاه عباسی تهران

کاروانسرای شاه عباسی در دوره‌‌ شاه سلیمان صفوی ساخته شده است و از ارزشمندترین بناهای دوره‌ی صفویان به‌ شمار می ‌رود، این کاروانسرا در شاهراه ارتباطی شرق به غرب کشور یعنی خراسان به قزوین و تبریز قرار گرفته است، بنای این کاروانسرا سنگی آجری در مساحتی بیش از 3000 مترمربع و به شیوه چهار ایوانی ساخته شده است. حیاط میانی این بنا ۹۰۰ متر مربع است که پیرامون آن ۲۱ حجره ایوان‌ دار برای استراحت مسافران و پنج بارانداز برای نگهداری کالا و نگهبانان کاروان‌ها در نظر گرفته شده ‌است و همچنین دارای دو شاه نشین در ایوان های شرقی و غربی 4 اصطبل در4 گوشه حیاط میانی می باشد. این کاروانسرا در سال 1352، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. 

آدرس کاروانسرای شاه عباسی: کرج، جنوب شرقی میدان شاه عباسی

جاهای دیدنی تهران که به ثبت ملی شده

آب انبار سید اسماعیل تهران

آب انبار سید اسماعیل یکی از کهن ترین آب انبارهای تهران قدیم است، که در محدوده بازار تهران و محله سید اسماعیل واقع شده و بنای کنونی آن از آثار دوره قاجاریه است. این بنا توسط میرزا موسی در سال 1262 هجری قمری ساخته شد. آب انبار سید اسماعیل در گذشته بیش از هزار متر مربع مساحت داشته، مخزن این آب انبار بسیار بزرگ می باشد که یکی از نمونه های جالب توجه آب انبار سازی در قدیم و در نوع خود منحصر به فرد است. معماری این آب انبار دارای 43 پله با پاگردهای متعدد و محوطه پاشیر به ابعاد 12 متر مربع ، دارای سه شیر بزرگ بود که در زیر هر یک چاله ای به ابعاد تقریبی یک متر مربع وجود داشته است، که امروزه به جز محوطه مخزن آن بقیه بنا از جمله راه پله و پاشیر تخریب شده است.و بر روی آب انبار، کاروانسرا ، بارانداز و همچنین بادگیرها و روزنه های مربوط به مخزن آب انبار قرار گرفته بود. مخزن آب انبار سید اسماعیل در دوره اخیر به قهوه خانه و رستوران تبدیل شده است .این آب انبار در 24 ابان ماه درسال 1385 به ثبت ملی رسیده است. با تهیه بلیط لحظه آخری ارزان ارومیه تهران از سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس آب انبار سیداسماعیل: تهران، خیابان مصطفی خمینی، پایین تر از کوچه غفاری، ضلع شرقی بقعه سید اسماعیل

جاهای دیدنی تهران که به ثبت ملی شده

آشیانه قدیمی فرودگاه قلعه مرغی تهران

در تیرماه سال ۱۳۰۱ انگلیسی‌ها درخواست اعزام دو فروند هواپیما به تهران کردند و در آن زمان دولت به دنبال تهیه زمین مناسب و مسطحی برای فرود آن‌ها رفت. که آنها زمین قلعه مرغی برای این کار انتخاب کردند و به تدریج به اولین فرودگاه تهران تبدیل و تأسیسات و آشیانه‌های متعددی در آن ساخته شد. و در هشتم مرداد ماه سال 1301 بهره برداری از اولین فرودگاه آغاز شد و با ورود دو فروند هواپیمای انگلیسی از طریق بغداد، این فرودگاه افتتاح شد. فرودگاه قلعه مرغی به عنوان نماد اولین فرودگاه کشور دارای ارزش های فرهنگی ویژه ای است  و نشانگر انتقال دوران سنتی به صنعتی در ایران و شهر تهران است. از این فرودگاه تا پایان حیات خود به عنوان مرکز آموزش خلبانان نظامی و پروازهای آموزشی استفاده می شد و هواپیماهای سبک نظامی در آن تردد داشتند، فرودگاه قلعه‌مرغی ۱۲ آشیانه و مساحتی حدود ۶۳۰۰ مترمربع دارد و اولین برج مراقبت کشور که در دو طبقه در آن طراحی شده بود. این ساختمان‌ها با اسکلت‌های چوبی و با معماری سنتی درسال ۱۳۰۳ ساخته شدند. آشیانه های قدیمی فرودگاه در سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۷۸۸ در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

جاهای دیدنی تهران که به ثبت ملی شده

امام زاده زید بازار تهران

امام زاده زید در منطقه جنوب تهران در بازار تهران قرار دارد، نسب امامزاده زید به امام حسن مجتبی (ع) بازمی گردد. این بقعه از لحاظ تاریخی اهمیت زیادی دارد و به عنوان سومین بقعه متبركه تاریخی تهران قلمداد می شود، قدمت این امام زاده به قبل از دوران صفوی می ‌رسد  و بخش‌های مختلف امامزاده در زمان‌های مختلف ساخته شده است، این امام زاده صحن و حجره‌های جالبی هم دارد که قدمت آنها به دوران ناصرالدین شاه قاجار می ‌رسد. جالب است بدانید مقبره لطفعلی خان زند، آخرین پادشاه سلسله زندیه نیز در این امام زاده قرار دارد. امام زاده زید تهران در مورخه 30 اردیبهشت ماه سال 1315 به شماره 259 به ثبت ملی رسید.

آدرس امام زاده زید بازار: تهران، خیابان 15 خرداد، بازار بزرگ، خیابان خیاط ها، محوطه امامزاده زید

جاهای دیدنی تهران که به ثبت ملی شده

غار رود افشان تهران

غار رودافشان فیروزکوه از بزرگ ‌ترین غارهای طبیعی و بکر ایران در نزدیکی تهران است، این غار زیبا یکی از جاهای دیدنی که ورودی این غار سومین ورودی بزرگ غارهای ایران بعد از از غارهای اسپهبد خورشید مازندران و غار ایوب کرمان بشمار می رود، که ارتفاع دهانه غار در حدود ۱۲ متر و طول ورودی آن به حدود ۴۰ متر می‌ رسد. غار رودافشان از مجموعه غارهای آهکی در کشور ما است که رسوبات داخل آن در طول میلیون‌ها سال شکل گرفته ‌اند، داخل غار شامل دو دهانه ی ورودی دیگر و سه تالار بزرگ می باشد که هر بخش آن بسیار جذاب و دیدنی می باشد، در بعضی از قسمت ها نردبان فلزی برای عبور قرار داده شده بخار سطح لغزنده که بتوان به راحتی از آن عبور کنید و به تماشای این غار در دل کوه بپردازید، وجود سنگهای بلورین و برخی سنگ های معروف به کلمی این غار را منحصر بفرد و جذاب کرده است از این رو این اثر طبیعی با شماره 12213 در تاریخ  30 تیرماه سال 1384 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده است. توجه داشته باشید برای بازدید از این غار حتما از تجهیزات کاملی برخوردار باشید واز راهنما کمک بگیرید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر ارزان هواپیما در مشهد می باشد.

آدرس غار رود افشان: تهران، شهرستان دماوند، روستای رودافشان، غار رودافشان

date_range پنجشنبه 28 مهر 1401 remove_red_eye 353 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0