{{ctrl.notification}}
جاذبه ی دیدنی کال جنی طبس

معرفی کال جنی طبس

طبس شهر تاریخی با جاذبه‌های طبیعی بسیار زیاد که یکی از قدیمی‌ ترین و زیباترین شهرهای ایران به‌ شمار می ‌رود، این شهر دارای طبیعتی خاص و شگفت‌ انگیزی می باشد. که به آن لقب عروس کویر ایران را داده اند، طبیعت  بی نظیر طبس ترکیبی از بیابان و کویر است. در شهر طبس آثار تاریخی و طبیعی جذابی همچون چشمه مرتضی علی، سد شاه عباسی یا سد کریت که لقب بزرگ ‌ترین، قدیمی ‌ترین و همچنین باریک ‌ترین سد جهان را به خود اختصاص داده است. این شهر با مساحتی حدود ۵۶۴۶۰ کیلومتر مربع جمعیتی حدود 2 هزار نفر دارد، همچنین طبس پناهگاهی امن برای گونه‌های کمیاب حیوانات می باشد. در ادامه آس چارتر شما را با یکی از جذاب ترین جاذبه های شگفت انگیز طبیعی در طبس بنام کال جنی آشنا می سازد. با معرفی جاذبه ی گردشگری کال جنی طبس همراه ما باشید.آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده  قیمت بلیط چارتر ارزان هواپیما در شهر مشهد می باشد.

 

 

معرفی کال جنی

یکی از اسرارآمیزترین جاذبه های ایران که در در استان خراسان جنوبی شهر طبس قرار دارد که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند، کال جنی است. کال جنی دره ای بسیار قدیمی که قدمت آن به دوره های مختلفی باز می گردد. وجود تونل ها و گبرها که نوعی خانه بوده اند در دل دیواره های دره به راحتی مشهود است و این گبرها محل زندگی زرتشتیان در این دره بوده است، اما ساخت این گبرها و تونل ها به دوره ساسانیان بر می گردد که در این دوره ساخته شده است. این دره که به دره جن ها شهرت دارد، دره ای مرموز و اسرارآمیز که افراد علاقه مند به ماجراجویی را به چالشی هیجان انگیز دعوت می کند. در کال جنی طبس یک دره سرد و خاموش، پر از آب که در دل کویری وسیع بسیارگرم و تب دار با حوضچه های پر از آب سرد و زلال دلبری می کند تا برای فرار از گرما در این منطقه آب تنی در آن بسیار دلچسب می باشد. عمق این حوضچه ها حدود 1.5 متر است که می توانید به راحتی در آن شنا کنید. در دره جنی نقش و نگارهای زیادی بر روی دیوارهای بلند این دره بر اثر فرسایش و جریان های آب در طول هزاران سال به وجود آمده که می توانید آنها را ببنید. در طی مسیری که در کال حرکت می کنید فاصله دیواره ها آنقدر به هم نزدیک می شوند که آسمان را دیگر نمی توانید ببنید، دره کال جنی دارای ساختار به شکل U و گاهی به شکل V می باشد، در کال جنی دارای نخلستان هایی سرسبز و زیبا می باشد که بسیار با صفا و دیدنی است. از دیگر جاذبه های دیدنی که در ابتدای راه دره جنی وجود دارد چشمه‌ ها، درختان نخل و نیزارهای زیبا وجود دارد که بسیار دیدنی است، سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی به سوی دره جنی جذب می شوند. جالب است بدانید در سال 1396 کال جنی بعنوان یک اثر طبیعی ملی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 

شکل گیری کال جنی

کال جنی به دلیل وجود رودخانه میغان که به بستر زمین‌های آبرفتی نفوذ کرده و بستر زمین را گود کرده است، به وجود آمده است که می توان گفا مسیر پر پیچ و خم آن دلیل بر مقاومت سنگ‌ها در طول مسیر رودخانه می باشد، رودخانه به مرور زمان عمقی را در دل زمین ایجاد کرده است که در نهایت به دشت طبس می پیوندد. کال جنی از مجموعه‌ای از فرو رفتگی‌ ها، حفره‌ها، برجستگی‌ها، و شیارها و سوراخ های ریز در دیواره های خود جای داده است از دیگر زیبایی های این دره ، پلکان‌ها، آبشارهای کوچک و حوضچه‌های آب در کال جنی می باشد که جاذبه ای شگفت انگیزی را به وجود آورده است. کال جنی به ‌شکل حرف V انگلیسی است، و از یک کال اصلی و چند کال فرعی تشکیل شده است، جالب است بدانید این درهشباهت زیادی به نسخه مینیاتوری گرند کانیون کشور آمریکا دارد.

 

نکات بازدید از کال جنی

لازم به ذکر است بدانید بدون راهنما برای بازدید از دره جنی نروید، به این دلیل که بخش هایی از دره جنی دارای شیب زیاد و دیواره های بلندی است و قسمت هایی که اصلا با آنها آشنایی ندارید، و ممکن است خطراتی برایتان در پی داشته باشد. پس توصیه می شود حتما برای بازدید از یک راهنما کمک بگیرید.

 

نام کال جنی طبس

کال اصطلاحی است که توسط سیلاب ها در مسیر دره  ایجاده شده گفته می شود و جنی نیز به دلیل ترسناک بودن این منطقه به این نام معروف شده است. اما در اصل تولید صداهای عجیب و غریب به دلیل ساختار خاصی است که دره جنی دارد که وقتی باد می وزد عبور و برخورد باد و انعکاس صدای آن تولید صداهای عجیبی را می کند و همین صداها باعث شده است که مردم محلی روستا تصور کنند موجودات دیگری در این دره زندگی می کنند. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتری مشهد کرمان را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

 

 

آب و هوای طبس

شهر طبس دارای آب ‌وهوای گرم و خشکی می باشد. این شهرستان بخاطر قرار گیری در اقلیمی کویری تابستان های گرم و سوزان و زمستان های بسیار سرد و استخوان سوزی را دارد. دمای هوا در زمستان بین ۱۵ تا ۹- درجه می باشد. میزان بارندگی در طبس بسیار کم است به همین دلیل زمین ها شهر طبس خشک می باشد.

 

بهترین فصل سفر به طبس و بازدید از کال جنی                     

همانطور که گفتیم شهر طبس دارای آب و هوایی گرم و خشکی می باشد، تابستان‌های طبس بسیار گرم که طاقت گرمای سوزان آن را نخواهید داشت، زمستان های این منطقه نیز خصوصا در شب ها استخوان سوز است، بهترین زمان در هنگام بارندگی در این منطقه است، که بهترین فصل سفر از اواخر اسفندماه تا اواسط فروردین می باشد.

 

دسترسی به کال جنی طبس

راه دسترسی به کال جنی در طبس می توانید از طریق هواپیما، اتوبوس، قطار، ماشین شخصی یا تورهای داخلی به طبس سفر کنید،  کوتاه‌ ترین و بهترین مسیر برای دسترسی به دره کال جنی طبس چندین راه وجود دارد، می توانید از مسیر آسفالته طبس به‌ سمت شهر عشق آباد و بخش دستگردان بروید، بعد به رودخانه ازمیغان خواهید رسید بعد از حدود پنج کیلومتر به سمت شمال می توانید به بخش عمیق کال جنی برسید. از مسیر جاده طبس به بشرویه بعد از عبور از جاده آسفالته به دوراهی استخر شاعر خواهید رسید از آنجا وارد جاده خاکی شده تا به روستای زیبای فشاه برسید. این روستای زیبا به ابتدای دره و کوه متصل است، که می توانید در میانه‌های جاده خاکی از طریق یک شکاف در دیواره دره وارد دره جنی شوید.

 

دیدنی های اطراف کال جنی

رودخانه میغان

از جاذبه های دیدنی در کال جنی که در اصل دلیل به وجود آوردن این دره نیز وجود این جاذبه می باشد، رودخانه میغان می باشد، این رودخانه از کوه‌های شتری در شمال طبس سرچشمه می ‌گیرد و در میان مسیر با آبراهه هایی که از کوه سرچشمه می گیرد می پیوندد و به سمت دشت طبس سرازیر می شوند، از آب این رودخانه سدی در بالای روستای ازمیغان ساخته شده است که برای مصارف کشاورزی از استفاده می شود. در پایین این سد نیز رودخانه ای خشک وجود دارد که در زمان بارندگی آب در آن جریان می گیرد.

 

دودکش‌ها و تنورهای جن

دودکش‌ها و تنورهای جن از جاذبه های دیدنی و جذاب در کال جنی است، این دودکش‌ها و تنورهای جن بر اثر فرسایش آبی و بادی در دیواره‌های رودخانه به وجود آمده اند. غارها، دودکش‌ها و تنورهای جن از جمله اشکال و مناظر فرسایشی طبیعی در دره جنی می باشد که این تنورهای جن استوانه ای شکل می باشند، که بر اثر ورود جریان‌های آب سطحی به داخل رسوبات آبرفتی دیواره به وجود آمده‌اند. جالب است بدانید در گذشته مردم بومی و محلی در این منطقه نام این ستون ها و استوانه‌ های تو خالی را دودکش و تنور جن گذاشتند زیرا نمی دانستند دلیل ایجاد شده و به وجود آمدن این اشکال به صورت طبیعی چه بوده است.

 

آب در کال جنی

وجود آب در دره جنی یکی از شگفتی ها در طبیعت بی نظیر ایران است در دل کویر در میان بیابان خشک و برهوتی دره ای سرسبز و پرآب که بسیار منحصربفرد و دیدنی است، وجود آبشارهایی کوچک که به زبان محلی به شلن معروف هستند از جاذبه های این کال جنی زیبا می باشد، حوضچه‌هایی کم‌عمقی نیز در این کال وجود دارند که عمق آنها به 1.5 نیم متر می رسد و برای آب تنی و شنا بسیار تفریح فرحبخشی می باشد. آبی که در این دره جریان دارد به داخل قناتی می ریزد. جالب است بدانید عبور آب و ریختن آن داخل قنات به گونه ای می باشد که گویی مهندسی شده این آب به داخل قنات هدایت می یابد.

 

 

حفره‌های کال جنی

حفره‌های شگفت‌انگیزی داخل دیواره‌ها وجود دارد، که به ‌صورت کاملا طبیعی در اثر فرسایش به وجود آمده است، این حفره ها نشانه ای از تمدن در این منطقه است، یکی از جالب ترین چیزهایی که باید بدانید این است، که کمی جلوتر در کال جنی که بروید به چاهی برخواهید خورد، این چاه در ارتفاع دو متری از سطح زمین قرار گرفته است و داخل آن شدن نیاز به جسارت و شجاعت دارد، اما داخل آن پر از شگفای است که از دیدن آن بهت زده خواهید شد، داخل بدنه چاه برای پایین رفتن جای دست‌ها و حفره‌هایی وجود دارد، که به راحتی بتوانید از آن بالا بروید، بعد از طی 7 یا 8 متر به تالاری بزرگ و دو دالان در دو طرف آن روبرو می شوید که گویی به دنیای دیگری پا گذاشته اید، هر یک از دالان ها به اتاق‌هایی ختم می‌ شوند. این اثر خارق العاده نشان از زندگی است که در چندصدسال پیش این دالان  ها و تالارها در درل این دره به دست انسانی ساخته شده است که اثری خارق العاده ای می باشد.

 

تفریح در کال جنی

کال جنی به قدری جذاب و دیدنی می باشد که قدم زدن و تماشای طبیعت بی نظیر آن بسیار جذاب می باشد، ورود به این کال همچون رویایی می باشد که لذت گشت زنی در آن بسیار لذت بخش است، بازدید از نقش و نگارهایی روی دیواره‌های بلند که در طول مسیر زیاد به چشم می خورد، وجود رودخانه‌ای خروشان در میان این دره، گودال های آب، نخلستان ها، چشمه ها که برای آب تنی بیشترین لذت و هیجان را برایتان به ارمغان می آورد، از دیگر تفریحات در این دره عکاسی از مناظر و طبیعت دره می باشد که می توانید بهترین لحظات خود را ثبت نمایید.

 

 

اقامتگاه بومگردی در اطراف کال جنی

کال جنی طبس فاقد امکانات رفاهی می باشد قبل از اینکه به این دره وارد شوید هر آنچه که لازم دارید را می توانید در طول مسیر از طبس خریداری و تهیه نمایید و که در صورت لزوم به چیزی نیاز پیدا نکنید، اگر می خواهید شبی را در کال جنی بمانید می توانید در داخل دره کمپ بزنید و یا در اقامتگاه های بوم گردی و هتل ها و سوئیت های طبس استفاده نمایید. اقامتگاه‌های بومگردی در روستای ازمیغان و دیگر روستاهای اطراف کال جنی قرار دارد که بسیار زیبا و اقامت در آن حس خوبی را به شما می دهد. از جمله معروف ترین اقامتگاه بوم گردی، اقامتگاه عشایری و بومگردی دیکاکو می باشد، این اقامتگاه ظرفیتی حدود 60 گردشگر دارد، دارای 4 چادر عشایری ۴۰ متری با سرویس کف خواب با گنجایش حدود ۱۵ نفر است و دارای امکانات و خدمات زیادی همچون: پارکینگ غیرمسقف، تجهیزات و لوازم مورد نیاز آشپزی، سیستم گرمایشی و سرمایشی، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، حمام، راهنمای محلی تورهای گردشگری، آشپزخانه عمومی با منویی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی همچون: بلغور پلو با بادمجان، قورمه سبزی، آبگوشت محلی، کشک و بادمجان، اشکنه و ... که بسیار لذیذ می باشد. از امکانات تفریحی این اقامتگاه می توان به اجرای موسیقی زنده محلی و شب‌نوردی در کال جنی همراه لیدر مجرب با هزینه  ورصد ستاره ها در شب می باشد. این اقامتگاه در ۲۲ کیلومتری طبس و کال جنی قرار دارد. از دیگر اقامتگاه های این منطقه می توان به اقامتگاه بومگردی آق سید ذبیح الله، اقامتگاه بومگردی ناردون، اتاق اقامتگاه بومگردی ناردون اشاره کرد. با تهیه بلیط هواپیما لحظه آخری تهران طبس در سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

 

 

آدرس کال جنی طبس: استان خراسان جنوبی، جاده طبس – بشرویه، دوراهی استخرِ شاعر، روستای فشاه

 

نویسنده: شادی شادکام

 

 

date_range دوشنبه 30 مرداد 1402 remove_red_eye 5611 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

در طبس کجا اقامت کنیم؟

اگر شبی را قصد دارید در طبس اقامت کنید می توانید در کال جنی طبس کمپ بزنید و یا ویلا و سوئیت برای هر چند شبی که می خواهید اقامت کنید اجاره نمایید.

مسیر دسترسی به کال جنی در طبس چگونه است؟

برای سفر و بازدید از دره جنی باید ابندا به طبس رفته و از آنجا سمت شهر عشق آباد رفته و بعد از طی مسیری حدود ۲۰ کیلومتر و عبور از چند تا پیچ به قسمت عمیق و تنگ دره کال جنی خواهید رسید.