{{ctrl.notification}}
جاذبه های گردشگری شهر نور

جاذبه های گردشگری شهر نور

نور یکی از شهرهای شمالی کشور از قدیمی ‌ترین نواحی شهرنشین طبرستان می باشد، این شهرستان در گذشته به سولده معروف بوده است. شهرستان نور به دلیل موقیعت و آب و هوا و جاذبه هایی همچون: ساحل دریا، چشمه ها، غارها، کوهستان و آبشارها  که دارد، یکی از مهم ‌ترین مقاصد گردشگری و تفریحی در شمال کشور محسوب می شود. در این مقاله آس چارتر شما را با جاذبه های دیدنی و جذاب این شهرستان آشنا خواهد کرد همراه ما تا پایان این مقاله همراه باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتر تهران ساری را به راحتی تهیه نمایید.

جاذبه های گردشگری شهر نور

کاخ تمیشان

یکی از تاریخی ترین بناها که در شمال کشور در شهرستان نور قرار دارد، کاخ تمیشان است، این عمارت یکی از لوکس ترین تفریحگاه سلطنتی دوران پهلوی بوده است، که در فاصله 5 کیلومتری به شهرستان‌ نور واقع شده است. این عمارت باشکوه به‌ دستور اشرف‌ خواهر محمد رضا شاه‌ اشرف الکلوک در دوران‌ سلطنت‌ پهلوی‌ دوم‌ بنا شده است. این بنا دارای معماری و طراحی خاص و منحصربفردی می باشد، این عمارت دارای یک اتاق پذیرایی با دکوراسیون مجلل، استراحتگاه مخصوص دربار شاه، آشپزخانه با لوازم آشپزی کامل و مدرن و حمام می باشد، این عمارت با لوکس ترین و مدرن ترین متریال ها و دکورها طراحی شده که ارزش بسیار بالایی دارد. 

آدرس کاخ تمیشان: استان مازندران، کیلومتر 5 شرق شهرستان نور، بنای تاریخی تمیشان

 

پارک جنگلی نور

از جذاب ترین و دیدنی ترین پارک جنگلی های شهرستان نور، پارک جنگلی نور می باشد که یکی از نمونه پارک‌های جنگلی جلگه‌ای ایران به شمار می رود، پارک جنگلی نور حدود ۳۶۰۰ هکتار وسعت دارد که یکی از بزرگترین پارک‌های جنگلی خاورمیانه محسوب می شود، و در سال 1351 توسط حسین سعیدی آشتیانی احداث شد. پارک جنگلی نور مسیر این پارک جنگلی از سمت نور به سمت محمود آباد می باشد، این پارک سر در سنگی دارد، پوشش گیاهی این پارک جنگلی شامل: گونه‌های گیاهی مهمی از جمله توسکا، افرا، ممرز و دمیر آغاجی است، از دیگر گونه های گیاهی بومی این پارک درخت سفيد پلت است که حدود ۲۷۰ هکتار پارک را پوشانده است. این پارک بسیار دیدنی ومنحصربفرد همچنین دارای امکانات تفریحی متعددی می باشد، که می توان به اسب ‌سواری، دوچرخه ‌سواری، راندن موتور‌های چهارچرخ، راهپیمایی، عکاسی و پرنده ‌نگری و همچنین امکانات رفاهی این پارک شامل: رستوران، قهوه خانه، آلاچیق‌های پیک ‌نیک، محوطه بازی کودکان و مسجد می باشد. این پارک همچنین دارای موقعیت مناسب و ارزشمندی می باشد. برای بازدید این پارک زیبا بهترین زمان فصل های بهار و پاییزمی باشد.

آدرس پارک جنگلی نور: مازندران، کیلومتر ۵ نور به محمودآباد

جاذبه های گردشگری شهر نور

پارک جنگلی کشپل

جاذبه های طبیعی در شهرستان نور بسیار زیاد است، پارک جنگلی کشپل در جاده نور چمستان قرار دارد، این پارک از دیدنی ترین جاذبه های شهر نور می باشد، این پارک مساحتی در حدود ۷۲۰۰ هکتار دارد و پوشش گیاهی آن شامل: درختان توسکا، لرک، بلوط، افرا، ممرز و انجیل می باشد. در مسیر این پارک زیبا بقایایی از کوره های ساچمه سازی را مشاهده خواهید کرد، علاوه بر پوشش گیاهی این پارک همچنین رودخانه‌ها و چشمه‌های شفاف و زلالی نیز دارد که از دیگر جاذبه های گردشگری این پارک جنگلی می باشند. 

آدرس پارک جنگلی کشپل: مازندران، نور، مسیر ییلاقی لاویج، ۲.۵ کیلومتری چمستان

جاذبه های گردشگری شهر نور

خانه نیما یوشیج

یکی از تاریخی‌ ترین مکان‌های دیدنی نور خانه نیما یوشیج است، نیما یوشیج پدر شعر نو ایران است که در روستای یوش، بخش بلده از شهرستان نور زندگی می کرده است، قدمت این خانه به زمان قاجار در سال 1136 به دستور پدربزرگ نیما ساخته شده است، خانه نیما یوشیج دارای اتاق های فراوان و حیاطی بزرگ می باشد، در این خانه وسایل قدیمی نیما نگهداری می شود. آرامگاه نیما یوشیج در حیاط همین خانه قرار دارد، علاوه بر پیکر نیما یوشیج که در این خانه قرار دارد، پیکر افراد دیگری همچون: سیروس طاهباز گردآورندگان آثار نیما و بهجت اسفندیاری خواهر نیما قرار دارد، خانه نیما یوشیج به عنوان میراث ملی ایران ثبت شده است. این روستا در ارتفاعات کوهستانی قرار دارد و دارای آب و هوای معتدلی می باشد، بهترین زمان برای بازدید از این خانه در روستای یوش فصل های بهار و تابستان است.

آدرس خانه نیما یوشیج: استان مازندران، نور، روستای یوش، محله لالو

جاذبه های گردشگری شهر نور

دریاچه الیمالات

در ۸ کیلومتری نور در مسیر جاده نور چمستان دریاچه ای زیبا بنام دریاچه الیمالات در وسط جنگلی سرسبزقرار دارد، این دریاچه یکی از جذابترین و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری و طبیعی در شهر نور می باشد، این دریاچه طرفداران بسیار زیادی دارد و گردشگران و مسافران زیادی از آن دیدن می کنند. این دریاچه همچنین دارای امکاناتی رفاهی و تفریحی همچون: تعدادی رستوران، سرویس بهداشتی، غرفه خوراکی، پارکینگ، فروشگاه، شهربازی کوچک و آلاچیق،  قایق سواری و ماهیگیری در دریاچه می باشد.

آدرس دریاچه الیمالات: مازندران، شهرستان نور، ۸ کیلومتری جاده نور به چمستان، روستای کارگرکلا

جاذبه های گردشگری شهر نور

قلعه پولاد بلده

یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی در شهرستان نور قلعه تاریخی پولاد بلده می باشد، این قلعه تاریخی قدمت آن به ۷۰۰ سال پیش به زمان سلسله باد و سپانان طبرستان سلجوقیان باز می گردد، این قلعه بر روی کوه ساخته شده است، با اینکه چندین قرن از ساخت آن می گذرد اما هنوز دیواره های آن در ارتفاع 7 و 8 متر باقی مانده است، این بنای تاریخی به عنوان میراث ملی در تاریخ 9 بهمن ماه از سال 1386 با شماره ثبت 20664 به ثبت رسیده است.

آدرس قلعه پولاد بلده: استان مازندران، نور، بلده

جاذبه های گردشگری شهر نور

آبشار آب پری

از دیگر جاذبه های دیدنی و طبیعی در شهرستان نور که در نزدیکی شهر رویان قرار دارد، آبشار آب پری است، این آبشار زیبا بر اثر رانش زمین در مسیر یک رودخانه کوچک پدید آمده است، این آبشار در منظره ای زیبا و سرسبز قرار گرفته است، دلیل نام گذاری این آبشار به آب پری به این خاطر است که افراد محلی از این آبشار صدا‌های مرموزی همراه با صدای جاری شدن آب آبشار می شنیدند که قدیمی ها آن را صدای پریان می دانستند و نام آن را آب پری گذاشتند. آبشار آب پری یکی از زیباترین جاهای دیدنی نور است که گردشگران زیادی دارد و به همین دلیل امکانات زیادی در این منطقه برای گردشگران در نظر گرفته شده است از جمله سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، آلاچیق وسایل بازی و دکه فروش مواد غذای با انواع انواع خوراکی‌ها از جمله آش، نان محلی، چای و... می باشد. آبشار آب پری دارای آب وهوای معتدلی است که می توانید در تمام فصول از آن دیدن نمایید.

آدرس آبشار آب پری: استان مازندران، ۵ کیلومتری نور، نزدیک رویان

جاذبه های گردشگری شهر نور

آبشار ونوش

روستای ونوش در فاصله ۱۰ کیلومتری غرب شهرستان نور نوشهر قرار گرفته است، این روستای زیبا یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی زیبا را در خود جای داده است، مجموعه آبشارهای ونوش در این جنوب روستا و در میان ارتفاعات جنگلی علوی کلا واقع شده است، این مجموعه از آبشارهای کوچک و بزرگ تشکیل شده است که فقط سه آبشار آن معروف و پرطرفدار است، آبشار اول ونوش حدود ۱۵ متر ارتفاع و عمق 1 متر است، آبشار دوم حدود 40 متر ارتفاع دارد که بزرگترین آبشار این مجموعه می باشد، عمق حوضچه ۴ متراست، آبشار سوم نیز ۱۵ متر ارتفاع و عمق حوضچه آن 1 متر است. این سه آبشار یکی از محبوب ترین مکان ها برای کوهنوردان برای فرودهای فنی می باشد.

آدرس آبشار ونوش: مازندران، ۱۰ کیلومتری غرب شهرستان نور و در کنار جاده فرعی منشعب از جاده ساحلی نور- نوشهر، جنوب روستای ونوش

جاذبه های گردشگری شهر نور

آبشار سیسنگان

آبشار معروف سیسنگان از معروف ترین آبشارها در شهرستان نور است، آبشار سیسنگان در تنگه معروف نهر رودبار قرار دارد، جنگل سیسنگان وسعتی حدود 35 کیلومتر مربع دارد و در سال 1344 تاسیس گردید، پوشش گیاهی این منطقه شامل درختان تنومند و کهنسال جنگلی مانند راش، افرا و بلوط می باشد و همچنین شمشادها که از بزرگترین منابع شمشاد خاورمیانه محسوب می شود، درختان میوه از قبیل انواع تمشک ها و آلوی جنگلی، انار و ازگیل و توت و درختچه های انجیر از گیاهان این منطقه است. این منطقه همچنین زیستگاه حیواناتی چون شوکا، گراز، شغال و روباه می باشد. آبشار سیسنگان همچنین دارای امکانات رفاهی نظیر: سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، پارک کودکان، کافی شاپ، سفره خانه و رستوران، سکوها و آلاچیق ها و بعلاوه امکانات تفریحی نظیر قایق سواری، کلوپ جت اسکی و پیست اسب سواری نیز دارد. با تهیه بلیط چارتر ارزان تهران گرگان در سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس آبشار سیسنگان: مازندران، 30کیلومتری جاده نوشهر به نور

 

کلیسای آنتوان مقدس

از بناهای تاریخی در شهرستان نور کلیسای آنتوان مقدس است، که در دهه 50 هجری شمسی توسط ارامنه مذهب کاتولیک ساخته شده است. کلیسای آنتوان مقدس در شهرک ساحلی هایکاشن در غرب نور واقع شده است. این کلیسا دارای معماری بی نظیری می باشد، و دارای پلانی به شکل ۸ ضلعی و سقف گنبدی شکل است و در قسمت میانی آن گنبد کوچک تری نیز وجود، این کلیسا همچنین ناقوسی در بالای گنبد دارد. ارتفاع این کلیسا از سطح زمین به 2 متر است و ارتفاع خود کلیسای آنتوان مقدس حدود ۵ متر می باشد. کلیسای آنتوان مقدس از مصالحی هچون سیمان و گچ ساخته شده است

آدرس کلیسای آنتوان مقدس: مازندران، بین نور و علمده، روستای هایکاشن

جاذبه های گردشگری شهر نور

روستای لاویج

یکی از زیباترین روستاهای دیدنی در شهرستان نور روستای لاویج می باشد، این روستای ییلاقی در ارتفاعات ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است، این روستا دارای چشمه های آب گرم زیادی است که آب آن خاصیت درمانی زیادی دارد، و برای درمان بیماری‌های استخوانی، روماتیسم و بیماری های پوستی مفید می باشد. روستای لاویج دارای مناظری بکر و زیبا، آبشارها و چشمه‌های فصلی و دائمی و همچنین تکه سنگ نسبتا بزرگی وجود دارد که ظاهری شبیه به فیل دارد، در این روستا دارای پوششی از درختان راش می باشد.

آدرس روستای لاویج: مازندران، نور، روستای لاویج

 

آبشار حرام او

از دیگر جاهای دیدنی نور آبشار حرام او می باشد. ارتفاع این ابشار حدود 15متر است، نام این آبشار در گویش محلی مردم نور به معنی آب حرم یا مقدس می باشد، و طبق اعتقادی که دارند آنها فکر می کنند که آب این آبشار خاصیت درمانی دارد، این آبشار دارای مناظر بکر و زیبایی در اطراف خود می باشد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر هواپیما در مشهد می باشد.

آدرس آبشار حرام او: استان مازندران، ۲۵ کیلومتری جاده ییلاقی نور-بلده

جاذبه های گردشگری شهر نور

مسیر دسترسی به شهر نور

شهر نور در بخش مرکزی مازندران واقع شده است و برای دسترسی به شهرستان نور، چندین راه وجود دارد، می توانید از نزدیک ترین مسیر از سمت تهران جاده هراز می باشد. این جاده دارای مسیری پر پیچ و خم و خطرناکی است که در خلوت ترین روزها 3 ساعت و نیم زمان می برد و در ایام تعطیلات 6 ساعت زمان می برد که این مسیر را از تهران به سمت نور طی کنید، مسیر دیگری نیز وجود دارد که جاده فیروزکوه است در این جاده فقط در سمت پل ورسک، سوادکوه که از جاذبه های دیدنی این جاده نیز می باشد ترافیک است، و طی کردن این مسیر تا شهرستان نور حدود 5 ساعت زمان می برد.

 

نویسنده: شادی شادکام

 

 

 

date_range دوشنبه 22 خرداد 1402 remove_red_eye 8622 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

کلیسای آنتوان مقدس کجاست؟

کلیسای آنتوان مقدس در بین شهرستان نور و علمده، در نزدیکی روستای هایکاشن قرار دارد.

جاذبه‌های طبیعی نور کدامند؟

از جاذبه‌های طبیعی نور می‌توان به آبشار آب پری، پارک جنگلی کشپل، دریاچه الیمالات و آبشار سیسنگان اشاره کرد.