{{ctrl.notification}}
جاذبه های گردشگری سیرجان

جاذبه های گردشگری سیرجان

سیرجان یکی از شهرهای تاریخی ایران که در جنوب غربی استان کرمان قرار گرفته است. این شهر قدیمی و زیبا دارای موقعیت ژئولوژیکیسم زمین‌ شناسی بی نظیری در ایران می باشد. سیرجان دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی نظیر: دشت های مرتفع، کویر نمک، یخدان های دو قلو، قلعه سنگ، بادگیرچپقی، بنای تاریخی خانه حاج رشید، باغ بمید، منطقه کوهستانی چهار گنبد، باغ سنگی، منطقه گدار و ... می باشد. در ادامه آس چارتر به معرفی جاذبه های دیدنی شهر سیرجان خواهد پرداخت تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتر تهران سیرجان خود را از این سامانه دریافت نمایید.

جاذبه های گردشگری سیرجان

یخدان های دو قلوی سیرجان

یکی از جاذبه های تاریخی در سیرجان وجود یخدان‌های دوقلو می باشد، این یخدان ها یکی از مهم ترین و با ارزش ترین سازه های سیرجان در گذشته بوده است که در سال 1274 هجری شمسی توسط افراد خیر در دوره قاجار ساخته شده اند. سیرجان بخاطر داشتن آب و هوای گرم و خشک و کم آبی این شهرستان بخاطر نبود بارندگی مردم را به این فکر انداخت که برای نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی‌های خود در فصل تابستان و سرمای شدید و خشک زمستان ها این یخدان ها را بسازند، این بنای تاریخی دارای معماری مخروطی شکل که توسط پلکانی به زیرزمین راه دارد، ساختار این بنا به گونه ای بود که به شکل یخچال های امروزی به وجود آورده بودند، یخدان دوقلو شامل دو چاله یخ با عمقی حدود 7 متر و قطزی حدود 8.5 تا 9.5 بود و با آجر و پوشش عایق دورچینی شده بودند که از نفوذ رطوبت به داخل چاله ها جلوگیری شود. این یخدان ها دارای گنبدی بزرگ و خشتی و یک دیوار که متنند حصاری  بر دور آن قرار داشت بودند. از این یخدان ها یخ مصرفی شهر های کویری کرمان و یزد تامین می شد. این یخدان ها به یخدان حاج رشید نیز معروف است. و در سال 1384 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس یخدان های دو قلو: استان کرمان، شهر سیرجان، غرب محله باغ بمید، خیابان شیخ فضل ‌الله نوری، یخدان‌های دوقلوی شهر سیرجا

جاذبه های گردشگری سیرجان

قلعه سنگ سیرجان

قلعه سنگ سیرجان یکی از بناهای تاریخی که قدمت آن مربوط به دوره تاریخی آل مظفر، ساسانیان و دوران‌ پس از اسلام می باشد. این قلعه در 7 کیلومتری جنوب شرقی سیرجان قرار دارد، این قلعه در گذشته بعنوان یک قلعه نظامی کاربرد داشته است که توسط یکی از سلاطین بنام احمد مظفریه ساخته شده است، این قلعه شامل بخش هایی نظیر: دختر‌نشین، شاه‌ نشین، منبر سنگی، سوراخ حلال و حرام، ورودی، دژ، زندان، پله‌های سنگی و... می باشد، متاسفانه این بنای تاریخی بصورت یک مخروبه ای بر روی تپه های سیرجان باقی مانده است. این بنای تاریخی در ۲۴ شهریورماه، سال ۱۳۱۰ با شماره ۵۳ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس قلعه سنگ: استان کرمان، سیرجان، ۷ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان

جاذبه های گردشگری سیرجان

بادگیر چپقی سیرجان

یکی از جذاب ترین جاذبه ها و بناهای تاریخی شهر سیرجان بادگیر چپقی بربام خانه ای قدیمی قرار گرفته است که قدمت آن به دوره پهلوی بازمی گردد، این خانه تاریخ متعلق به آقا سید علی اصغر رضوی بوده است، معماری این بادگیرها توسط محمد شجاعی طرتحی شده است و معماری آن به شکل چند لوله‌ چپق ‌مانند می باشند که الهام گرفته از دودکش کشتی‌های قدیمی و با یک طراحی مهندسانه به هم متصل شده اند که می توانند باد و هوای تازه را از جهت‌های مختلف به داخل خانه هدایت کنند. بادگیرها از مصالحی همچون آجر و ملات ساخته شده‌اند و وی آن با آجرهای ۶ ضلعی در قطعه هایی کوچک بر روی آن تزئین شده است. بادگير چپقی سیرجان در تاریخ 7 مهرماه، سال ۱۳۸۱ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. این بنا امروزه یکی از جاذبه ای گردشگری و دیدنی در سیرجان محسوب می شود که به همین دلیل امکانات رفاهی مناسبی همچون: پوشش شبکه عالی، رستوران و بوفه برای مسافران و بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

آدرس بادگیر چپقی: استان کرمان، سیرجان، بلوار دکتر صادقی، کوچه حاج رشید

جاذبه های گردشگری سیرجان

خانه حاج رشید سیرجان

از دیگر بناهای تاریخی که مربوط به دوره قاجار می باشد، خانه حاج رشید سیرجان است. این خانه تاریخی توسطخشدار وقت سیرجان سید ابراهیم رضوی در سال 1274 هجری قمری ساخته شد. این خانه در گذشته بعنوان عزاخانه کاربری داشته است، و شامل بخش های مانند: ورودی، هشتی، حیاط، میانسرا و بادگیرها می باشد. خانه حاج رشید در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ به‌‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس خانه حاج رشید: استان کرمان، سیرجان،چهارراه موحدی، بلوار دکتر صادقی، نبش کوچه شماره

جاذبه های گردشگری سیرجان

باغ بمید سیرجان

باغ بمید سیرجان از دیگر آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری در شهر سیرجان است، قدمت این باغ به دوران قاجاریه بازمی گردد، این باغ در زمان نابودی و تخریب شهر قدیمی سیرجان توسط یکی از سرداران تیمور بنام ایدکو، مردم و ساکنین باقی مانده به ناچار به باغ بمید منتقل شدند، و به همین صورت سکونت درآنجا ایجاد شده و شهر جدید سیرجان شکل گرفت. این باغ تاریخی به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در فهرست آثار ملی در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۳۸۴ با شماره ۱۱۸۷۵ به ثبت رسیده است. با رزرو بلیط هواپیما لحظه آخری در سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس باغ بمید: استان کرمان، شمال سیرجان

جاذبه های گردشگری سیرجان

آرامگاه میر زبیر سیرجان

آرامگاه میر زبیر از دیگر بناهای تاریخی شهر سیرجان که مربوط به دوره ایلخانی می باشد، این بنای تاریخی در شرق روستای شریف‌ آباد در سیرجان قراردارد. این آرامگاه مربعی شکل است و دارای ابعادی خارجی ۹ و داخلی ۷ متر است، قدمت این بنا مربوط به قبل یا اوایل اسلام بوده است و در گذشته معبد بوده، که در زمان سلطنت اولین امیر از خاندان آل مظفر محمد مبارز این بنا به مسجد تبدیل شد، و اکنون بعنوان یک آرامگاه مورد بازدید گردشگران قرار گرفاه است، این بنای تاریخی از مصالحی همچون قلوه سنگ و ملات گچ ساخته شده است و در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۷۵، با شماره ثبت ۱۷۶۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس آرامگاه میر زبیر: استان کرمان، سیرجان، توابع دهستان سعادت آباد، شرق روستای شریف آباد

جاذبه های گردشگری سیرجان

منطقه کوهستانی چهارگنبد سیرجان

یکی از مناظر طبیعی و جاذبه های گردشگری در سیرجان منطقه کوهستانی چهار‌گنبد می باشد. این منطقه کوهستانی بین شهرهای سیرجان، بافت و بردسیر قراردارد. این منطقه یکی از مناطق ییلاقی خوش آب و هوا که دارای هوای بی نظیری می باشد. در این منطقه کوهستانی پوشش جانوری و گیاهی متنوعی وجود دارد، پوشش گیاهی این منطقه شامل: گونه‌های درختی مانند پسته کوهی، بادام کوهی و زرشک وحشی، بوته‌های آویشن، کاکوتی، آلاله، کنگر و… می باشد.

آدرس منطقه کوهستانی چهارگنبد: استان کرمان، سیرجان

جاذبه های گردشگری سیرجان

عمارت صدرزاده سیرجان

جاذبه ای دیدنی بنایی تاریخی مربوط به دوره ی قاجاریه در سیرجان، عمارت صدرزاده از دیگر بناهای تاریخی در سیرجان است، این عمارت دارای 2 طبقه و دارای بخش هایی همچون: اصطبل، حمام، گاوچاه، استخر، باغچه، حوض ‌خانه و شیرسنگی می باشد. این عمارت زیبا در میان باغ پسته ای قرار گرفته است.

آدرس عمارت صدرزاده: استان کرمان، سیرجان

جاذبه های گردشگری سیرجان

موزه تاریخ و مردم شناسی سیرجان

اگر می خواهید با تاریخچه و فرهنگ و آداب ورسوم شهر سیرجان آشنا شوید از موزه تاریخ و مردم‌ شناسی سیرجان دیدن نمایید، این موزه در سال 1384 افتتاح گشت. این موزه شامل سه بخش اسناد و کتب خطی، اشیای تاریخی و مردم‌ شناسی می باشد. از آثار تاریخی که در این موزه نگهداری می شود شامل اشیای سنگی و سفالی، سکه‌های دوره ساسانی، اشیا فلزی و عکس‌های قدیمی می باشد.

آدرس موزه تاریخ و مردم شناسی: استان کرمان، سیرجان

جاذبه های گردشگری سیرجان

کاروانسرای ابراهیم سیرجان

کاروانسرای آقا ابراهیم یکی از بناهای تاریخی مربوط به دوره صفوی می باشد، این کاروانسرا یک طبقه و دارای دو درب ورودی و حجره های زیادی می باشد که در دور تا دور حیاط قرار گرفته است، این کاروانسرای تاریخی در نزدیکی بازار قدیمی شهر سیرجان قرار گرفته است، این کاروانسرای ابراهیم به نام های کاروانسرای آقا ابراهیم و شاه عباسی نیز معروف می باشد. آس چارتر بهترین مرجع ارئه دهنده بلیط هواپیما ارزان چارتری مشهد کرمان در مشهد می باشد.

آدرس کاروانسرای ابراهیم: استان کرمان، سیرجان

جاذبه های گردشگری سیرجان

بهترین فصل سفر به سیرجان

سیرجان دارای آب و هوای متنوعی می باشد، زمستان های سرد و تابستان های معتدلی دارد، برای سفر به سیرجان می توانید در فصل بهار و تابستان به این شهر سفر کنید و از هوای معتدل و جاذبه های دیدنی این شهر نهایت لذت را ببرید.

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range شنبه 29 بهمن 1401 remove_red_eye 73 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0