{{ctrl.notification}}
جاذبه های گردشگری روستای ماسال گیلان

جاذبه های گردشگری روستای ماسال گیلان

ماسال منطقه ای بسیار سرسبز و خوش آب و هوا در استان گیلان است و درصد بالایی از گردشگرانی که به رشت سفر می کنند، مسافران ماسال هستند تا به طبیعت زیبا و دیدنی های جذاب ماسال، بهترین خاطرات را برای خود رقم بزنند. در ادامه با آس چارترهمراه باشید تا با ییلاق ماسال بیشتر آشنا شوید.

شما می توانید با تهیه بلیط چارتر رشت از سایت آس چارتربه این روستای زیبا سفرکنید.

روستای ماسال گیلان

ماسال را بیشتر بشناسیم

منطقه ییلاقی ماسال در گذشته، تنها یک روستا بود اما به دلیل رشد و توسعه، امروزه یکی از شهرستان های توریستی استان گیلان به شمار می رود و گردشگری، مهم ترین قطب درآمدی منطقه را  شامل می شود و همچنین جالب است بدانید تا سال 1376، ماسال از توابع شهرستان تالش بود اما در آن سال به دلیل تقسیمات صورت گرفته، ماسال به عنوان بخشی از استان گیلان انتخاب شد.  شهرستان ماسال از دو منطقه بزرگ با نام های ماسال و شاندرمن تشکیل شده و روی هم شامل 94 روستا با جمعیتی بیش از 50هزار نفر هستند. ییلاق ماسال یکی از شرجی ترین مناطق استان گیلان به حساب می آید چراکه نزدیک به 7250 هکتار از اراضی ماسال را شالیزارها تشکیل داده اند و نزدیک به 500 هکتار هم به باغ ها و زمین های کشاورزی اختصاص داده شده است. همچنین خوب است بدانید در ماسال، انواع چای و برنج مرغوب ارائه می شود که به عنوان سوغاتی و مصرف شخصی بی شک انتخابی بسیار باکیفیت خواهد بود.

روستای ماسال گیلان

جاهای دیدنی ماسال

شهر ماسال که در قدیم به آن روکنار نیز می‌ گفتند در مجاورت کوه‌های تالش قرار دارد و بعد از رودبار دومین شهر مرتفع گیلان است. روکنار حدود 622 کیلومتر مساحت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا تقریبا 84 متر است. طبیعت بکر و مسحور کننده از ویژگی‌ های بارز روکنار یا ماسال محسوب می‌ شود، همین امر باعث شده تا این منطقه ییلاقی به یکی از محبوب‌ ترین جاهای دیدنی شمال تبدیل شود. به‌علاوه عبور رودخانه خالکایی از وسط این شهر زیبایی طبیعت آن را دو چندان کرده است.

روستای ماسال گیلان

بام سبز ماسال

برای دیدن یکی از زیباترین منظره‌هایی که در کشورمان وجود دارد باید حدود یک کیلومتر از ماسال دور شوید. بام سبز منظره‌ای بی ‌نظیر دارد که حتما باید یکباردر زندگی ‌تان آن را ببینید، از این منطقه تا صومعه سرا و بندرانزلی را می‌ توان دید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما کیش رشت درشهرمشهد می باشد.

روستای ماسال گیلان

منطقه اسبه ریسه

البته جذابیت این منطقه تنها مربوط به آثار تاریخی آن نیست، دیواره سنگی اسبه ریسه یکی بلندترین دیواره‌های کشورمان برای صخره‌ نوردی محسوب می‌ شود. اقداماتی در جهت آماده ‌سازی این دیواره برای استفاده صخره‌ نوردان در دست اجراست. کایاک سواری در آب‌های خروشان از دیگر فعالیت‌هایی است که می ‌توانید در این منطقه تجربه کنید. رودخانه خروشانی که در دامنه دیواره سنگی اسبه ریسه وجود دارد، برای این فعالیت ورزشی مناسب است. پس اگر به این منطقه سفر کردید، بازدید از یک اثر باستانی را در دل مناظری بکر و زیبا از طبیعت از دست ندهید.

روستای ماسال گیلان

آبشارهای ماسال

این منطقه در مجاورت کوه‌های تالش قرار دارد، بنابراین در این منطقه آبشارهای بزرگ و کوچک زیادی وجود دارد. ویوز، آبشار خون و آبشار رامین از دیدنی ‌ترن آبشارهای این منطقه ییلاقی هستند. رامینه را می توان زیباترین آبشار در میان آبشارهای این منطقه و یکی از زیباترین آبشارهای ایران دانست. برای رسیدن به آبشار رامینه ابتدا از جاده اصلی بالا رفته و وارد جنگل شوید. بعد از مقداری پیاده‌ روی در جنگل به آبشار پر آبی خواهید رسید که با شیب تند از بلندی فرو می ‌ریزد و منظره‌ ای بکر و چشم‌اندازی زیبا خلق می ‌کند.

روستای ماسال گیلان

آبشار رامینه ماسال

آبشار رامینه جزو یکی از زیباترین آبشارهای بهشت کوچک گیلان است که در بالادست جاده اصلی و در دل جنگل است. آبشار پر از آب  است که با شیب تند فرود می ریزد و این جاذبه کاملا بکر و دست نخورده است. یک مورد دیگر که خیلی رویایی است هتل رامینه روبروی آبشار قرار گرفته است  و اگر پنجره اتاق شما روبروی آبشار باز شود یک حس کاملا عالی به شما دست خواهد داد. شما می توانید با کمترازسه دقیقه بلیط پرواز تبریز رشت را از سایت آس چارتر تهیه نمایید.

روستای ماسال گیلان

اماکن مذهبی ماسال

یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه اماکن مذهبی و بقاع امامزاده‌هاست. تعداد زیادی بقعه متبرکه در این منطقه وجود دارد که از جمله آنها می ‌توان به بقعه آقا سیدمهر علی و آقا سید رضا علی در دهکده زیارتی سیاحتی شالما، بقعه شاهزاده هاشم چسلی، بقعه سنگ بست و زیارت گاه‌های کلکاپشت، بقعه سید صفی الدین در میر محله، خندیله پشت و شاه معلم در ماسال، بقعه امام زاده شفیع، بقعه متبرکه سبز قبا از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع)، بقعه امامزاده میرزا، بقاع متبرکه پیر جلودار و آقا سرای فومن، بقعه عون بن علی فرزند محمد حنیفه از فرزندان امام علی (ع) اشاره کرد. با زیارت این امکان مذهبی که بیشتر آنها در دل طبیعتی بکر ساخته شده‌اند، آرامشی وصف نشدنی را تجربه خواهید کرد.

روستای ماسال گیلان

ییلاقات ماسال

مهمترین جاذبه دیدنی این منطقه ییلاقات و طبیعت بکر آن است. در این مقاله چند ییلاق ناحیه یعنی ییلاق جادویی ماسال، ییلاق با صفای اولسبلنگاه، ییلاق النزه و ییلاق خان بند را به شما معرفی خواهیم کرد، اما می ‌توانید زمان بیشتری را برای گشت و گذار در منطقه ماسال اختصاص داده و از دیگر مناطق ییلاقی آن دیدن کنید که عبارتند از:

ییلاق خان بند

یکی دیگر از ییلاق‌ها و جاهای دیدنی شهر ماسال ییلاق خان بند است که دشتی وسیع، سرسبز و زیباست و روستاییان اطراف اغلب دام‌های خود را برای چرا به این دشت می‌آورند.  برخی بر این باور هستند که پیکر میرزا کوچک خان جنگلی ابتدا در این منطقه دفن شده است.

روستای ماسال گیلان

ییلاق تلارگاه

یکی دیگر از ییلاقات زیبای ماسال ییلاق تلارگاه است که آنجا نیز می‌توان زیبایی جادویی جنگل و دره در میان ابر و مه را تماشا کرد. دشت‌های زیبای این منطقه، مکانی عالی برای استراحت جسمی و روحی است.

روستای ماسال گیلان

ییلاق اسپی دشت

از دیگر ییلاقات بی‌نظیر منطقه ماسال که هرساله گردشگران زیادی را به این خطه می‌کشاند، ییلاق اسپی دشت است. در این ییلاق می‌توان اسب‌های زیادی را دید که در این طبیعت زیبا می‌دوند. در این منطقه به سادگی پدیده اقیانوس ابر قابل مشاهده است.

روستای ماسال گیلان

ییلاق واشیار

ییلاق واشیار نیز در کوه‌های سرسبز ماسال قرار دارد. یکی از زیباترین مکان‌های این منطقه آبشار آن است. قرار گرفتن در کنار آب‌های خنک آبشار واشیار مخصوصا در تابستان بسیار دلچسب است. هنگام بازدید از آبشار واشیار حتما لباس و کفش مناسب با خود داشته باشید.

روستای ماسال گیلان

ییلاق سوچاله

یکی از جذابیت‌های ییلاق سوچاله، خانه ‌های رنگارنگ و نهایتا دو طبقه آن است. غروب بسیار زیبا و دیدنی این منطقه در کنار مناظر بکر و مه اطراف طبیعت آن، گردشگران زیادی را به سوچاله جذب کرده است. ارتفاع این ییلاق از سطح دریا 1800 متر بوده و در 25 کیلومتری جنوب ماسال قرار دارد. در زبان محلی به جایی که در آن گیاه گلپر و خنجری بروید، سوچاله می‌ گویند .

روستای ماسال گیلان

از دیگر مناطق طبیعی و جاذبه های گردشگری ماسال می‌توان به مناطق باستانی درخانه، مناطق ییلاقی تاریخی سنگ بست، دره خون، خندیله، منطقه جنگلی طاسکوه و آری دول، گیله سرا، وردم، ییلاق شالما، چسلی، بیلگاه دون، اسپی دشت و ویرگاه، مارجونه، رشته پشت و شنه راه، واشیار، صی فی، نم نمه پشت و تلارگاه ملومه بند اشاره کرد.

آویشو هیجان انگیز ترین غار در دل طبیعت

۲۲ کلیومتر از شهر ماسال طی کنید به غار زیبای آویشو در دل طبیعت خواهید رسید. این غار تنها یک دهانه با ارتفاع  ۱۴۶۰ متر از سطح دریا دارد. داخل غار یک رودخانه ای زیبای در حال جریان است و در انتها به آبشارهای زیبا می رسد، همچنین قندیل های که از جنس آهک هستند از دیوارهای غار آویزان شده اند و بلندای آن یک متر است، پس با دقت از این مسیر عبور کنید. با تهیه بلیط لحظه آخری از سایت آس چارتر از تخفیفات ویژه ای برخوردارشوید.

روستای ماسال گیلان

پارک جنگلی ریزمندان در شهر زیبای ماسال

پارک های جنگلی بسیاری در استان گیلان به بهره داری رسیده است. پارک جنگلی ریزمندان با وسعت ۲۰۰ هکتار در ماسال با تمام امکانات و تجهیزات برای مسافران احداث شده است. قدم زدن در این پارک یک حال و هوای متفاوتی در شما بوجود می آورد. طبیعتی را از نزدیک خواهید دید که در هیچ کجای دنیا وجود نخواهد داشت.

روستای ماسال گیلان

بهترین زمان سفر به ماسال

ماسال منطقه ای ییلاقی در استان گیلان است که با ارتفاع 1800 متری از سطح دریا، بعد از شهرستان رودبار به عنوان دومین منطقه مرتفع در استان گیلان به حساب می آید. ماسال منطقه ای 4 فصل است و در هر فصلی از سال، گردشگران خاص خود را دارد. فصل بهار تا اوایل تابستان در میان گردشگران به عنوان بهترین زمان سفر به ماسال شناخته می شود چراکه در این فصل، ماسال طبیعت سرسبز و دیدنی خود را نشان می دهد و همچنین شکوفه های درختان بهار نارنج، گیلاس، آلبالو زیبایی طبیعت را دوچندان می کند. اما در فصل تابستان، به دلیل میانگین دمای 35 درجه ای و همچنین رطوبت بالا، پیشنهاد نمی شود به ماسال سفر کنید.

روستای ماسال گیلان

سوغات و غذاهای محلی ییلاق ماسال

علاوه‌ بر محصولات محلی و طبیعی مانند پنیر، ترشی، نان زرین (نوعی نان سنتی گیلانی که عمدتا اطراف ییلاقات تالش، ماسال و شاندرمن تهیه می شود)، مرکبات و… که در این منطقه تولید می ‌شوند، صنایع دستی زیبایی نیز نظیر شال بافی، بافت چادر، وسایل چوبی، چلونگری (هنر فلزکاری)، نمد و جاجیم بافی در این منطقه ییلاقی عرضه می‌ گردد.

روستای ماسال گیلان

مسیر دسترسی ییلاق ماسال

بسته به اینکه ازکدام سمت خود را به استان گیلان برسانید، مسیر رفتن به ماسال متفاوت خواهد بود. برای سفر از تهران به ماسال ابتدا باید وارد آزادراه تهران به قزوین و بعد ازعبور ازقزوین وارد آزاد راه قزوین به رشت بشوید. قبل از رسیدن به رشت به سمت خروجی فومن سراوان رفته و به طرف ماسال حرکت کنید. در واقع کمی بعد از پلیس راه، از سمت امامزاده هاشم (ع)، جاده سراوان شما را به ییلاق ماسال می رساند.

روستای ماسال گیلان

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range پنجشنبه 02 دی 1400 remove_red_eye 13710 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0