{{ctrl.notification}}
جاذبه های گردشگری دهلی

جاذبه های گردشگری دهلی

هندوستان یکی از کشورهای دیدنی با جاذبه های گردشگری فراوان که یکی از مقاصد گردشگری برای علاقه مندان به گردشگری و توریست ها می باشد، دهلی از یکی از کلان ‌شهرهای توریستی در هندوستان که دومین شهر پرجمعیت هند می باشد، دهلی قدمتی حدود 5 هزار سال دارد و دهلی نو نیز بخشی از این شهر تاریخی می باشد، دهلی آمیخته از فرهنگ و هنر که شامل ادیان، مذاهب و فرهنگ‌های مختلف می باشد. در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی جاذبه های گردشگری دهلی بپردازد با ما تا پایان این مقاله همراه باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمتر از سه دقیقه بتوانید بلیط هواپیما ارزان خارجی تهران دهلی را از این سامانه به راحتی دریافت نمایید.

 

جاذبه های گردشگری دهلی

معرفی جاذبه های گردشگری دهلی

دهلی یک شهر مدرن با جاذبه های شگفت انگیز و منحصربفرد با معماری بی نظیر  که نمادی از دو جامعه سنتی و مدرن را در خود دارد و بناهای تاریخی متعدد که از معروف‌ترین جاذبه های آن می توان به قلعه دهلی، مسجد جامع دهلی، آرامگاه همایون، آرامگاه صفدر جنگ، مقبره گاندی، معبد نیلوفر آبی، بازار چاندنی چوک، معبد ایسکون، موزه ملی دهلی، باغ لودی و … اشاره کرد. جالب است بدانید که دهلی را بعنوان هندوستان کوچک می شناسند، شهری که با زیبایی هایش و جاذبه های دیدنی شگفت انگیزش سالانه میزبان بیشترین گردشگر و توریست از سرتاسر جهان می باشد، در ادامه با معرفی چند مورد از این جاذبه ها در خدمت شما هستیم.

 

جاذبه های گردشگری دهلی

قلعه سرخ دهلی

یکی از جاذبه های دیدنی و تاریخی در دهلی که قدما آن به دوران مغول باز می گردد، قلعه سرخ دهلی می باشد، این قلعه تاریخی جذاب در سال 1638 درزمان پادشاهی شاه جهان به دستور وی ساخته شد. ساخت این قلعه حدود 9 سال به طول انجامید و در سال 1648 ساخت این بنا به پایان رسید، این قلعه یکی از مهم ترین و بزرگ ترین آثار تاریخی شهر دهلی محسوب می شود، این قلع از ماسه سنگ قرمز ساخته شده است، به همین دلیل به آن قلعه سزخ می گویند، همچنین به این قلعه لال نیز می گویند، در زبان هندی لال به معنی سرخ است، این بنا دارای معماری بی نظیر و منحصربفردی است و به شکل 8 ضلعی ساخته شده است، این قلعه دارای بخش های مختلفی همچون: چندین کاخ، سالن و موزه، اتاق کوچکی به نام ناباهات خانا، اتاق موسیقی، دروازه لاهور، دروازه دهلی، نقاره‌ خانه، دیوان خاص و… می باشد، جالب است بدانید در دیوان خاص قلعه سرخ کتیبه هایی وجود دارد که بر روی آنها با خط فارسی اشعاری حک شده است، و این دیوان محلی برای ملاقات های خصوصی شاه بوده است. اتاق ناباهات نیز  دارای ستون های بزرگی می باشد که با آرک تزئین شده است، دو موزه نیز در این قلعه وجود دارند که آثار تاریخی و هنری دوران گورکانی هند و ایران در آنجا نگهداری می شوند. این قلعه از نظر تاریخی دارای ارزش بسیار بالایی می باشد به همین دلیل قلعه سرخ دهلی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

آدرس قلعه سرخ: خیابان چاندنی چوک، خیابان نتاجی سابهاش

 

جاذبه های گردشگری دهلی

مسجد جامع دهلی

از دیگر جاذبه های دهلی و بناهای تاریخی این شهر می توان به مسجد جامع دهلی اشاره کرد، مسجد جامع دهلی یکی از بزرگترین مساجد هند است که به دستور همسر پادشاه مغول شاه جهان ساخته شد، این مسجد دارای معماری زیبا و جذابی از معماری ایرانی است و شباهت زیادی به مساجد ایرانی دارد، از مصالحی همچون ماسه قرمز و سنگ مرمر ساخته شده است، این مسجد سه گنبد و دو مناره دارد و ستخت آن حدود 12 سال طول کشیده است، مناره های این مسجد حدود 40 متر ارتفاع دارند که به آن بام دهلی نیزمی گویند، در داخل حیاط این مسجد استخر بزرگی نیز قرار دارد که برای وضو و طهارت مسلمانان ساخته شده است. این مسجد به قدری بزرگ است که هزاران نفر را می توانند در آن به عبادت بپردازند. برای بازدید از این مسجد اگر هر دینی داشته باشید مشکلی برای بازدید ندارید و می توانید از ساعت 7 الی 12 و عصرها 13 الی 18 می باشد، اما در هنگام برگزاری نماز فقط مسلمانان می توانند حضور داشته باشند، لازم است بدانید اگر می خواهید از داخل مسجد و نمای آن عکس بگیرید و یا تصویربرداری کنید باید قبل آن هزینه ای را پرداخت نمایید. مسجد دهلی بعنوان نماد عش و برادری در سراسر دنیا شناخته شده است که به آن مسجد جهان نما نیز می گویند.

آدرس مسجد جامع دهلی: خیابان چاندنی چوک، جنوب غربی قلعه سرخ، مسجد جامع دهلی

 

جاذبه های گردشگری دهلی

قطب مینار

یکی از بی‌نظیر‌ترین جاذبه های دهلی که بلندترین بنای آجری دنیا و از آثار مشهور شهر دهلی است قطب مینار می باشد، این بنای تاریخی در سال ۱۱۹۳ در زمان آغاز حکومت مغول به دستور پادشاه مغول ساخته شد، این بنا 5 طبقه می باشد، که 3 طبقه آن از آجر سرخ و 2 طبقه از مرمر قرمز ساخته شده است، قطب مینار شامل مسجد قوه الاسام و موذن خانه می باشد. معماری این مسجد از معماری جام منار افغانستان الهام گرفته شده است، این برج آجری ۷۲ متر ارتفاع و حدود  ۳۹۹ پله دارد، داخل این بنا یک ستون فلزی وجود دارد که از جنس آلیاژ ضد زنگ است و بر روی آن نقش و نگارهایی برجسته طراحی شده است. داخل مسجد تزئینات بسیار زیبایی وجود دارد، هر کدام از طبقات کتیبه هایی از آیات قرآن وجود دارد که بر روی هرکدام از آنها نام های پادشاهانی مانند قطب‌ الدین حک شده است. از بالای این برج با این ارتفاع شما می توانید مناظر فوق العاده زیبایی اط شهر دهلی را ببنید، در اطراف این قطب مینارفضای سبز بسیار زیبایی قرار دارد، که در آن پرندگان و سنجاب های زیبایی زندگی می کنند، برای بازدید از قطب مینار می توانید از ساعت 7 الی 17 به آن مراجعه نمایید، قطب مینار جزیی از افتخارات مردم دهلی می باشد که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

آدرس قطب مینار: ناحیه تاریخی مهراولی، منطقه ست سارای

 

جاذبه های گردشگری دهلی

آرامگاه همایون

بنایی زیبا و منحصربفرد با معماری اسلامی در دهلی بنام آرامگاه همایون، این آرامگاه به دستور همسر همایون شاه ساخته شده است. این آرامگاه مقبره آخرین امپراتور مغول می ‌باشد و قدمت آن به اواخر امپراتوری مغول‌ها به قرن شانزدهم برمی ‌گردد، این بتا دارای معماری اسلامی است و از معماری ایرانی الهام گرفته شده است، مانند کاشی‌ کاری های مختلط، شاه نشین های قوسی شکل و گنبدهای باریک که شباهت زیادی چهار باغ اصفهان دارد. اما در آن معماری مغولی و هندی نیز دیده می شودو شباهت هایی به تاج محل نیز دارد، این مقبره دارای دو دروازه غربی و جنوبی، که دروازه غربی آن در حیاط کوچک و ورودی سلطنتی در دروازه جنوبی قرار دارد. این آرامگاه دارای دو گنبد زیبا که با سنگ مرمر سفید پوشیده شده است. در داخل آرامگاه یک گودال هشت ضلعی وجود دارد که در آن سر پادشاه رو به قبله دفن شده است و بدنش نیز در طبقات زیرین دفن شده، داستان و روایتی از فوت این پادشاه وجود دارد که روزی نصیر الدین همایون دومین پادشاه گورکانیان برای ادای نماز اول وقت با شنیدن اذان با سرعت از پله پایین آمده و در آن همگام از پله سقوط می کند و جان خود را از دست می دهد و در همان مکان به خام سپرده می شود، از آن زمان این آرامگاه برای مردم دهلی بسیار محبوب و با ارزش و مورد احترام واقع می شود. در این ارامگاه کتابخانه ای وجود دارد که متعلق است به همایون شاه که در کتاب های زیادی را خواهید دید که از آثار بزرگ ایرانی می باشد، این آثار هنری از نقاشان، خوشنویسان و صحافان ایرانی و هندی می باشد. برای بازدید از این مکان می‌ توانید از ساعت 8 صبح  الی هجده مراجعه کنید.

آدرس مقبره همایون: نظام‌الدین شرقی، درگاه نظام‌الدین، جاده ماتورا

 

جاذبه های گردشگری دهلی

مقبره گاندی

مهاتما گاندی یکی از معروف ترین شخصیت های هند و رهبر معنوی هندی‌ها می باشد، در در کنار رودخانه یامونا در دهلی مقبره ای برای قدردانی از گاندی ساخاه شده است که از مهم ‌ترین جاذبه های دهلی در این شهر محسوب می شود، مهاتما گاندی رهبر جنبش استقلال هند بود و مقبره وی نماد موفقی برای آزادی هند در سراسر جهان بشمار می رود، برای بازدید از مقبره مهاتما گاندی لازم است کفش‌های خود را در بیاورید، زیرا علاوه بر احترام به گاندی که برای مردم هند از ارزش بالایی برخوردار است این پا برهنگی به سبک خود گاندی می باشد، که با پای برهنه برای آزادی از استعمار هند تلاش می کرده است، علاوه بر این مقبره برای یادبود از گاندی موزه ای که در محل ترور نیز در سال 1948 ساخته و احداث گردید، در این موزه یادگاری هایی مربوط به زندگی و مرگ گاندی، از جمله اتاقی که در آن اقامت داشته به همان شکل اولیه و موزه چندرسانه ای گاندی جاودان با سوابق تاریخی و از آثار برجسته گاندی به نمایش گذاشته شده است.

آدرس موزه ملی گاندی: دهلی نو، منطقه ویکرام ناگار، خیابان بهادر شاه ظفر

 

جاذبه های گردشگری دهلی

دروازه هند

از دیگر بناهای تاریخی و باشکوه دهلی دروازهند می باشد، این دروازه برای یادبود از 82 هزار سرباز ساخته شده است، سربازان هندی که در جنگ جهانی اول در مقابل ارتش انگلیس؛ فرانسه ،فنلاند،ایران و افغانستان د رمقابل کشورشان دفاع کردند و مردم هندوستان ای دروازه را بعنوان نماد فداکاری و عشق به وطن به یادبود آنها ساختند. این دروازه در میان مردم هند بسیار محبوب و با ارزش است، این دروازه دارای معماری باشکوهی می باشد و به گونه ای به هر مذهب و آیین و سنتی احترام گذاشته شده است.

آدرس دروازه هند: مرکز شهر دهلی، خیابان راجپات

 

جاذبه های گردشگری دهلی

قلعه پورانا

از دیگر بناهای تاریخی و ارزشمند در دهلی قلعه پورانا است، این قلعه از قدیمی‌ترین بناها و جاهای دیدنی دهلی بشمار می رود، این قلعه دارای قدمت باستانی می باشد و در جنگ جهانی دوم محل اسکان حدود 3 هزار ژاپنی بوده است. این قلعه دارای معماری بی نظیر می باشد، شکل ظاهری که اکنون مشاهده می کنید در زمان امپراطور همایون گورکانی ساخته شده است. در قلعه توسط شیرشاهسوری فتح شده بود به دستور وی چند بنای جدید نیز در ان ساخته شد. قلعه پورانا دارای معماری به سبک هندی، افغانی و اسلامی است و شباهتی نیز به قطب مینار دارد. قلعه پورانا دارای 3 دروزاه است که ارتفاع آنها به 18 متر می رسد. در این قلعه موزه ای قرار دارد که بیشتر آثار باستانی و ابزار دوران ماقبل تاریخ در آن به نمایش گذاشته شده است و از جذابترین وجالب ترین بخش های این قلعه است، از دیگر بخش های این قلعه اب انبار آن است که در فصولی که بارندگی زیاد است آب بازران در آن ذخیره می شود. یکی از محبوب ‌ترین فعالیت‌های گردشگران در نزدیکی این قلعه قایق سواری در دریاچه کنار قلعه می باشد. برای بازدی از این قلعه باید از ساعت 8 صبح تا 18 به آن مراجعه نمایید و برای بازدید همچنین باید هزینه ای برای ورود پرداخت نمایید.

آدرس قلعه پورانا: دهلی نو، جاده ماتورا، نزدیک باغ وحش دهلی

 

جاذبه های گردشگری دهلی

پارک لودی

در خیابان لودهی در بین بازار خان و آرامگاه صفدرجونگز دهلی پارک لودی قرار دارد، این باغیمی از زیباترین جاذبه های دیدنی در دهلی می باشد، این پارک زیبا و جذاب در قرن 15 میلادی ساخته شده است، پارک لودی یکی از بزرگترین پارک های دهلی می باشد که حدود 36 هکتار مساحت دارد. این پارک شناخته شده از معروف ترین جاذبه های دهلی که آرامگاه محمد شاه، آرامگاه اسکندر لودهی و گنبد شیشا و گنبد بارا و آرامگاه اسکندر لودی نیز از بنای مهم و ارزشمندی است که در این پارک قرار دارد، این آرامگاه ها دارای معماری باشکوه و بی نظیر هندی و ایرانی می باشند، و از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به آرامگاه محمد شاه دارد، در زمان پادشاهان مغول تغییراتی در پارک لودی صورت گرفت که در این پارک بناهایی همچون یک رصد خانه بزرگ و کتابخانه ساخته شد، در وسط پارک نیز گنبدی به سبک معماری مغولی ساخته شده است. پارک لودی همچنین دارای فضای سرسبز و زیبایی نیز می باشدو محل مناسبی برای پیاده روی، ورزش و یوگا است، که در بین مردم دهلی بسیار محبوب و پرطرفدار است.

 

جاذبه های گردشگری دهلی

بازار چاندنی چوک

از جذاب ترین جاهای دیدنی در دهلی بازار چاندنی چوک است، این بازار شنارا با فرهنگ و مردم دهلی بیشتر آشنا می کند، این بازار یکی از شلوغ ‌ترین دیدنی های پرطرفدار دهلی می باشد، در بازار چاندنی چوک انواع و اقسام پارچه‌های ساتن، کرپ، نخ و ابریشم و همچنین صدها نوع ادویه مختلف را می توانید تهیه نمایید.

 

جاذبه های گردشگری دهلی

معبد نیلوفر آبی

یکی از مدرن ‌ترین و جدیدترین جاذبه های دهلی معبد نیلوفر آبی است که به شکل گل نیلوفر می باشد. معبد نیلوفر آبی توسط یک معمار برجسته ایرانی طراحی و ساخته شده است، مصالح استفاده شده در ساخت این بنا شامل سنگ مرمر و بتن می باشد. به این طراح ایرانی هدایا و جوایز بسیاری از سراسر جهان اهدا گردید، این معبد نمادی برای آیین بهایی می باشد و باهر دین و مذهبی می توانید از آن بازدید نمایید، برای بازدید از معبد نیلوفر آبی باید از ساعت 9 صبح الی 19 به آن مراجعه بفرمایید.

 

جاذبه های گردشگری دهلی

معبد لوتوس

معبد لوتوس یک شاهکار معماری یک بنای باشکوه و فوق العاده ای می باشد، این معبد در سال ۱۹۸۶ ساخته شده است و به شکل ۹ ضلعی و دارای یک گنبد مرکزی است. معبد لوتوس از بتن سفید و سنگ مرمر ساخته شده و شبیه به  گلی به طور ماهرانه ای طراحی شده است. در اطراف این معبد  ۹ استخر وجود دارد که در اطراف معبد منظره ای فوق العاده زیبایی را به وجود اورده است، معبد لوتوس یکی از پر بازدید ترین جاذبه های جهان محسوب می شود.

 

جاذبه های گردشگری دهلی

معبد آکشاردام

 

معبد آکشاردهام یکی از معروف ترین معابد هند است که با زیبایی های باشکوه خود گردشگران بی شماری را به خود جذب کرده است، این بنا در سال 2005 تکمیل شد و صدها سال قدمت دارد. این بنا دارای تزئینات و معماری بی نظیری است، حکاکیهای جالب از حیوانات، گیاهان، خدایان و رقاصندگان و نوازندگان در این بنا که حدود 43 متر از بنا را در برگرفته است، مصالح بکاررفته در ساخت این بنا از ماسه سنگ صورتی و مرمر می باشد، این بنا شامل 9 گنبد، 234 ستون زینتی می باشد.

 

جاذبه های گردشگری دهلی

آب و هوای دهلی

این شهر توریستی دارای آب و هوای دهلی بسیار دلپذیری است، دهلی زمستان های سرد و تابستان های آن معتدل است، بهترین زمان برای سفر به دهلی ماه های نوامبر تا مارس است. با تهیه بلیط هواپیما ارزان چارتری خارجی در سایت آس چارتر از مزایای ویژه ای برخوردار شوید. 

 

نویسنده: شادی شادکام
date_range سه شنبه 16 خرداد 1402 remove_red_eye 917 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

آیا امکان بازدید از اماکن مذهبی برای غیرمسلمانان در دهلی فراهم است؟

بله، امکان بازدید وجود دارد.

بیشترین معماری استفاده شده در بناهای تاریخی دهلی از معماری چه کشوری الهام ‌گرفته شده است؟

اکثر معماری‌های مورد استفاده در بناهای تاریخی دهلی از معماری به سبک ایرانی الهام گرفته شده است که که بازدید از این مکان‌ها را برای ما جذاب ‌تر می باشد.

بازدید از معبد لوتوس برای عموم آزاد است یا خیر؟

بله بازدید از این معبد برای عموم آزاد است به غیر از دوشنبه‌ها که این معبد قابل بازدید نیست.

آیا بنای یادبودی برای گاندی در دهلی وجود دارد؟

گاندی از شخصیت های برجسته در هند است و به پدر هند معروف می باشد، به همین دلیل یادبودهایی از وی در گاندی اسمریتی و راج گات هند قرار دارد و بازدید از آن‌ها برای عموم آزاد است.