{{ctrl.notification}}
جاذبه های گردشگری اراک

آشنایی با جاذبه های دیدنی اراک

اراک یکی از پهناورترین شهرهای کشورایران و مرکز استان مرکزی است. اراک با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، چهاردهمین شهر پرجمعیت کشور است. تاریخ تاسیس اراک به دوران قاجار بازمی ‌گردد و کمی بیش از 200 سال قدمت دارد. اراک، یکی از شهرهای صنعتی ایران محسوب می شود و به طور کلی چهارمین قطب صنعتی کشور به شمار می آید. در این مقاله آس چارترشما را با جاذبه های دیدنی اراک دعوت می کند. برای تهیه بلیط هواپیما اراک می توانید بصورت آنلاین از سایت آس چارتربلیط خود را رزرو نمایید.

جاذبه های گردشگری اراک

غار سفید خانی (عین هو)

در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر اراک و کوه سفیدخانی، غار سفید‌خانی (عین هو) از واقع شده است. در دهانه این غار یک برآمدگی به طول ۳ متر، عرض ۲, ۵ متر و ارتفاع ۸ متر وجود دارد که «دودکش جن» نامیده می شود. ستون ‌های آهکی استالاکتیکی‌ زیبایی در درون این غار قابل مشاهده هستند. در داخل این غار نیز منبع آبی به طول ۵ متر، عرض ۳ متر و عمق ۷ متر واقع شده است.

غارسفید خانی اراک

غار کیخسرو

غار کیخسرو در توابع اراک و در نزدیکی روستای خسبیجان در قله کوه مرتفع شازند (شاه زنده) واقع شده است و یکی از غارهای استان مرکزی به شمار می ‌رود. دهانه این غار حدود 3 متر است و داخل غار به یک فضای اتاق مانند ختم می ‌شود. غار کیخسرو یکی از جاذبه های طبیعی گردشگری اراک محسوب می ‌شود.

غارکیخسرو اراک

 تالاب میقان

«تالاب میقان» یا «نمکزار فراهان»، در ۱۷ کیلومتری شمال شرقی شهرستان اراک و در دشت فراهان استان مرکزی واقع شده است. این تالاب طبیعی متشکل از سه جزیره به نام ‌های کریستالین یک، کریستالین دو و بخش کویری می باشد و به دلیل دارا بودن آب ‌وهوای معتدل در فصل زمستان، توانسته است به یکی از زیستگاه ‌های پرندگانی همچون درنای خاکستری، سرخمائی، آنقوت، غاز، درنای معمولی، خوتکا و فلامینگو تبدیل گردد. پوشش گیاهی این منطقه شامل سیاه ‌شور، اسفناج باغی، جگن، قره داغ، شور مرغ، گوریک، شورسراجه و بتنه می باشد.

تالاب میقان اراک

چشمه چپقلی

این چشمه در بالای دره ‌ای زیبا قرار دارد که پس از رسیدن به بالای دره و در کنار چشمه، پدیدار می ‌شود. آب و هوای تمیز و خنک و چشمه با آبی بسیار خنک و گوارا که به گفته افراد محلی خاصیت درمانی نیز دارد، باعث جذب عده ‌ای از علاقه ‌مندان به طبیعت شده است که معمولاً پس از استفاده از آب چشمه، مقداری از آن را با خود می ‌برند. شما می توانید با تهیه بلیط تبریز اصفهان از سایت آس چارتر از تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

چشمه اراک

کلیسای مسروپ مقدس اراک

این کلیسای تاریخی به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسمی رسیده است. کلیسای مسروپ مقدس در سال 1914 میلادی با سرمایه ‌گذاری ارامنه اراک ساخته شده است. سقف کلیسا بر روی چهارستون که توسط قوس‌هایی به یکدیگر و به دیوارهای جانبی وصل شده اند تکیه دارد. کلیسای مسروپ مقدس یکی از قدیمی ترین جاهای دیدنی اراک است و مکان مناسبی برای دوست ‌داران مکان‌های تاریخی است.

کلیسا اراک

مقبره امامزاده ابراهیم

در ۴۵ کیلومتری شهرستان اراک، مقبره‌ ای مقدسی قرار دارد که به «امام ‌زاده ابراهیم» شهرت دارد. قدمت این عمارت مطهر، با توجه به کتیبه‌ روی صندوق چوبی آن، به اوایل قرن ۱۲ هجری قمری باز می گردد. طبق اعتقاد اهالی منطقه، در این مقبره سه مرد و یک زن به نام‌های امامزاده جعفر ، امامزاده ابراهیم، امامزاده عبدالصالح و بی‌‏بى صفیه خاتون از نوادگان امام کاظم (ع) مدفون می باشند.

امامزاده ابراهیم اراک

کوه شهباز

کوه شهباز یکی از کوه‌های استان مرکزی است که در جنوب اراک واقع شده است. قله شهباز بلندترین قله‌ استان مرکزی محسوب می ‌شود. صعود به این قله از روستای سورانه واقع در 6 کیلومتری شازند امکان ‌پذیر است. کوه شهباز در فصل بهار به ویژه اردیبهشت ماه پوشیده از لاله‌های واژگون می‌ شود و منظره بسیار زیبایی را خلق می‌کند. بنابراین اگر به استان مرکزی سفر کردید، کوه شهباز را که از جاهای دیدنی شازند است فراموش نکنید. این کوه یکی از جذاب ‌ترین جاذبه های طبیعی اراک در بهار است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر عسلویه اصفهان در مشهد می باشد.

کوه شهباز اراک

آب گرم محلات

در نزدیکی شهر محلات در استان مرکزی، چشمه‌های آب ‌گرمی با خواص درمانی بسیاری وجود دارد که استفاده از آن ‌ها از گذشته تاکنون رواج داشته است. چشمه‌های آب گرم شامل ۶ چشمه به نام‌های روماتیسم، سلیمانیه، شفا، دنبه، حکیم و سودا (بختیاری) است که به دلیل وجود مواد معدنی و خواص درمانی شگفت‌ انگیز از جمله گاز رادون، مورد توجه ساکنین محلی و گردشگران سراسر ایران قرار گرفته است. این چشمه‌ها اصلی‌ترین جاذبه گردشگری محلات هستند.

آبگرم محلات اراک

بقعه شاه قلندر

بقعه شاه قلندر در دامنه کوه قرار دارد. قدمت این بقعه به دوره ایلخانیان باز می ‌گردد. بقعه شاه قلندر در داخل روستای تاریخی انجدان در حوالی اراک قرار دارد. بنای این بقعه خاص 8 ضلعی است که در هر ضلع بنا، یک طاق ‌نمای بلند آجری که داری 4 در ورودی در چهار جهت است قرار دارد. گنبد این بقعه به شکل هرمی 16 ضلعی است. معماری خاص و هندسی بقعه شاه قلندر، آن را به یکی از جاهای دیدنی اراک تبدیل کرده است.

بقعه شاه قلندر

آبشار مزرعه

آبشار مزرعه در شمال غربی اراک، در جاده اراک، سه راهی خنداب قرار دارد. با توجه به موقعیت قرارگیری این آبشار که در میان دو دره است، منظره‌ ای زیبا ایجاد شده و این مکان به یکی از جاهای دیدنی اراک بدل شده است. در این منطقه سه آبشار قرار دارد که اولی در دره اول و دوتای دیگر در دره دوم قرار دارند. اگر از دوست ‌داران طبیعت هستید، منطقه آبشار مزرعه یکی از مناسب ‌ترین جاذبه های طبیعی اراک است که می‌ توانید از تماشای آن لذت ببرید.

آبشار مزرعه اراک

حمام تاریخی چهار فصل

«حمام تاریخی چهارفصل» اراک بزرگ‌ ترین حمام ایران است که قدمت آن به زمان احمدشاه قاجار بازمی ‌گردد. مساحت این بنای ارزشمند بالغ بر ۱۶۰۰ متر مربع بوده و علت نامگذاری آن، وجود نگاره‌هایی از چهار فصل سال و نیز نقاشی‌های انجام شده در آن است. امروزه این سازه تاریخی به موزه تبدیل شده است.

حمام تاریخی اراک

 برج شیشه ( ارگ حکومتی اراک )

ارگ حکومتی شهر اراک یا «برج شیشه»، از دیگر سازه های تاریخی متعلق به دوران حکومت قاجار و سلطنت فتحعلی شاه می باشد که در بافت قدیمی این شهرستان قرار گرفته است. متاسفانه بخش اعظم این ساختمان از بین رفته است. برای دیدن از جاذبه های زیبای اراک می توانید از سایت آس چارتر بلیط هواپیما لحظه آخری  تهیه کنید، و سپس سفر کنید.

ارگ شیشه ای اراک

مجموعه‌ تاریخی بازار اراک

قدمت مجموعه‌ تاریخی بازار اراک به دوران حکومت فتحعلی شاه قاجار و اوایل قرن ۱۳ هجری قمری می رسد. در این بازار سرپوشیده می‌ توان وسایل مورد نیاز زندگی را تهیه نمود. این مجموعه‌ تاریخی شامل حمام (نظیر حمام چهار سوق، حمام نو، حمام شیخ الاسلام و حمام فیروزه)، مسجد (مثل مسجد سپهدار)، مدرسه (مثل مدرسه سپهدار و حوزه علمیه آقا ضیا الدین)، آب‌انبارها، گذرها و کاروانسراهای متعدد (همچون کاروانسرای نوذری) می باشد.

بازاربزرگ ارراک

کاروانسرای شاه عباسی

در ۳۵ کیلومتری شهرستان اراک، کاروانسرای قدیمی «شاه عباسی» قرار دارد که متعلق به دوران حکومت صفویان می باشد. که متاسفانه این اثر تاریخی در حال نابودی است.

کاروانسرای شا عباسی

مقبره‌ شاه غریب

در روستای انجدان در نزدیکی اراک، مقبره‌ ای متعلق به میرزا عباس ‌ابن عبدالسلام وجود دارد که در بین مردم اراک به شاه غریب شهرت دارد. این مقبره‌ تاریخی، از بناهای قرن ششم هجری است و گفته می‌شود که متعلق به پیشوایان فرقه اسماعیلیه است. این مقبره امروزه یکی از جاذبه ‌های گردشگری اراک محسوب می ‌شود.

مقبره شاه غریب

منطقه‌ حفاظت شده هفتاد قله

یکی دیگر از جاهای دیدنی اراک منطقه‌ حفاظت ‌شده‌ هفتاد قله است که در 25 کیلومتری اراک قرار گرفته و حدود 97 هزار هکتار وسعت دارد. چشم ‌انداز شگفت ‌انگیز و زیبا، تنوع گونه‌ های گیاهی و وجود انواع مختلف جانوری از جمله پرندگان، خزندگان و پستانداران این منطقه را به موزه ‌ای طبیعی تبدیل کرده است که در رده برترین جاذبه های طبیعی اراک قرار می‌ گیرد.

منطقه حفاظت شده  ارا

آتشکده برزوی راهگرد

آتشکده برزوی راهگرد در روستای راهگرد از توابع اراک قرار دارد و قدمت آن به دوران ساسانیان بازمی ‌گردد. این اثر باستانی از جاهای دیدنی اراک مخصوص دوست‌داران آثار تاریخی است.

آتشکده برزوی اراک

روستای هزاوه

روستای تاریخی هزاوه در 18 کیلومتری اراک قرار دارد. مورخان قدمت روستا را قرن پنجم هجری تخمین می‌ زنند. مقبره‌ای به نام شاه احمد در این روستا قرار دارد که آن را مربوط به دوره ایلخانان می‌ دانند و گفته می ‌شود در زمان صفویان بازسازی شده و به شکل امروزی در آمده است. بافت روستای هزاوه به خاطر کوهپایه بودن، شکلی پلکانی دارد و از چوب، سنگ و گل ساخته شده است. روستای هزاوه زادگاه افراد مشهوری در تاریخ است که می‌ توان به نام‌هایی چون امیرکبیر، میرزا بزرگ قائم مقام و… اشاره کرد. هزاوه از نظر تاریخی و طبیعی در رده ارزشمندترین جاهای دیدنی اراک و حومه آن قرار می ‌گیرد.

روستای هزاوه اراک

دیگر مکان‌ های دیدنی شهر اراک

از دیگر اماکن و جاذبه های گردشگری شهر اراک می ‌توان به این موارد اشاره نمود: پارک جنگلی شهید باهنر، بقعه‌‌ پیر مراد، قلعه‌ حاج وکیل (عمارت کلاه ‌فرنگی)، خانه‌ حاج‌ حسین خاکباز (موزه‌ مفاخر)، موزه‌ جانورشناسی دانشگاه اراک، موزه‌ سلطان آباد، بقعه‌ هفتاد و دو تن، بقعه‌ چهل دختران، بقعه‌ سادات کرهرود و…

بقعه اراک

date_range پنجشنبه 25 آذر 1400 remove_red_eye 579 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0