{{ctrl.notification}}
جاذبه های شهر زیبای ملایر

جاذبه های شهر زیبای ملایر

ملایر یکی از شهرهای تاریخی وبسیار دیدنی و دومین شهر بزرگ همدان در غرب کشور است، این شهر دارای جاذبه‌های تاریخی ارزشمند و مهد هنر منبت‌ کاری در سراسر ایران است که در ساخت مبل از شهرت بسیار بالایی در کشور برخوردار است و عنوان بزرگ‌ت رین تولید کننده‌ مبل در کشور را به خود اختصاص داده است و به شهر ملی مبل و منبت معروف شده است.  قدمت این شهر به دوره تمدن عیلامیان باز می گردد. طبق تحقیق باستان شناسان و کشف سکه هایی در این شهر اطلاعاتی به دست آمد که این شهر در دوره ساسانیان نیز وجود داشته زیرا بر روی این سکه ها نام ملایر حک شده است. این شهر تاریخی یکی از زیباترین مکان‌های توریستی با تنوع بالایی از جاذبه ها می باشد. جاذبه های طبیعی بسیار تماشایی که از دیدن آنها به وجد خواهید آمد. از یخچال های تاریخی و قدیمی تا اولین پارک مینیاتوری خاورمیانه که در ادامه آس چارتر این جاذبه های خارق العاده را برای شما معرفی می کند. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و زمان بتوانید به راحتی رزرو بلیط هواپیما ارزان چارتر را از این سامانه دریافت نمایید.

 

 

موزه و خانه تاریخی لطفعلیان

از بناهای تاریخی و قدیمی که در ملایر وجود دارد، خانه تاریخی لطفعلیان است که از دوره قاجار به جا مانده است، این خانه ی قدیمی در در خیابان شهید مصطفی خمینی شهرملایر واقع شده است و متعلق به مرحوم محسن مصدقی معروف به مصدق المالک بوده است. این خانه تاریخی دو طبقه و دارای معماری و تزئینات بسیار دلنشین و جذابی می باشد، درهای ارسی با شیشه‌ های رنگی، تزئینات لمبه کوبی چوبی، طاق‌های آجری زیبا، حوض ‌خانه بسیار زیبا که از دیدن آنها یه حس خوب نوستالژی را می توانید تجربه کنید، این خانه تاریخی که اکنون بعنوان موزه کاربری دارد، می توانید علاوه بر بازدید از آن از آثار تاریخی وبا ارزشی که در داخل آن وجود دارد نیز دیدن نمایید، آثار ارزشمندی همچون: ۴۰ شی تاریخی مفرغی مربوط به هزاره نخست قبل از میلاد مسیح، ۳۰ ظرف و پیکره سفالی و ادوات كشاورزی دوره‌های مختلف تاریخی و اشیا و لوازم مردم‌شناسی که شما را با آداب و رسوم و تاریخ و فرهنگ مردم شهرستان ملایر آشنا می کند. خانه تاریخی لطفعلیان در ۱۹ اسفند سال ۱۳۸۰ با شماره ۴۸۹۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

باغ و مقبره سیف الدوله

بوستان سیفیه ملایر از قدیمی ‌ترین بوستان‌های طبیعی در غرب کشور بشمار می رود، این بوستان حدود 10 هکتار مساحت دارد که در سال ۱۲۷۶ هجری قمری در دوره ناصرالدین شاه ، توسط نور سلطان محمد میرزای سیف الدوله ساخته شده است. معماری این باغ الهام گرفته شده از چهارباغ اصفهان است، این باغ دارای دو استخر و یک مسجد و یک ساختمان می باشد که محل سکونت حاج سیف الدوله بوده است، بعد از مرگ سیف الدوله  در این باغ آرامگاهی وی ساخته شد، این مقبره دارای پلان 4 ضلعی و گنبدی می باشد، 4 ضلعی گنبد دارای 2 تاریخچه است که قسمتی از آن آتشکده ساسانیان و یا 4 طاق وقسمتی از آن مربوط به دوره قاجاریه می باشد. در این مقبره علاوه بر قبر سیف الدوله 7 قبر دیگر نیز وجود دارد. این باغ بعد از سیف الدوله به نوه اش رسید و وی مالک این باغ شد که وی بعد از مرگش این باغ را به شهرداری واگذار نمود تا مردم بعنوان تفرجگاه از این بوستان استفاده کردند.

 

تالاب کرد خورد ملایر

در 20 کیلومتری شمال شرقی ملایر در نزدیکی روستای کرد خورد تالاب بسیار زیبای کرد خورد قرار گرفته است، تالاب بهنام کردخورد به اسم آق گل نیز در این شهر معروف می باشد. تالاب کرد خورد ملایر دارای مساحتی حدود 20 کیلومتر مربع و عمقی حدود 80 سانتی‌متر در بعضی نقاط می باشد. این تالاب دارای دارای چشم‌انداز و مناظری بسیار زیبایی می باشد. این تالاب زیستگاهی برای پرندگان مهاجری که از کشورهای روسیه، اسکاندیناوی و قفقاز به این شهر پرواز می کنند است، حدود 46 گونه پرنده در این تالاب شناسایی شده است که می توان به کشیم کوچک، باکلان بزرگ، اگرت بزرگ، فلامینگوی بزرگ، بوتیمار کوچک، چوب پا، چنگر نوک، کاکایی سرسیاه، زرده پره طلایی، پرستوی دریایی اشاره کرد. این تالاب یکی از غنی ‌ترین آبگیرهای منطقه در غرب کشور است که پرندگان مهاجر زیادی می توانند از مواد غذایی مناسب این تالاب بهره ببرند. تالاب کرد خورد ملایر یکی از جاذبه های دیدنی در این شهر است که گردشگران بسیاری سالانه به خصوص در اواخر زمستان و اوایل فصل بهار از این تالاب دیدن می نمایند.

 

 

جاذبه های شهر زیبای ملایر

یخچال میرفتاح

یخچال هایی قدیمی در شهر ملایر قرار دارد، که قدمت آن به دوران حکومت قاجاریان باز می گردد، بناهایی که در گذشته ها به عنوان یخچالی طبیعی از آنها استفاده می شده است. یخچال میرفتاح توسط میرفتاح ساخته شده است، این یخچال دارای معماری گنبدی شکل و از خشت و گل ساخته شده است، ارتفاع این یخچال از کف تا گنبد ۱۲ متر است، این یخچال دارای دیوارهای ضخیم و آجرکاری‌های دو لایه می باشد، ضخامت دیوارهای آن در قسمت تحتانی ۹۲ سانتی‌ متر و در بالا به سه ردیف آجر ۲۰ سانتی ‌متر و ضخامت کمربندی آن حدود ۲۲۰ سانتی‌متر می باشد، دلیل ضخامت آن به این دلیل است که ورود گرما به آن جلوگیری شود. دارای دو درب است که از یکی از آنها برای ورود و ازدر دیگر برای تخلیه یخ استفاده می شده است. این یخچال متاسفانه بر اثر بارش شدید برف در سال 1398 سقف آن ریزش پیدا کرد و بعد یک مدت سقف آن تعمیر و بازسازی شد. یخچال میرفتاح به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری ملایر در لیست آثار ملی ایران در اسفند ماه سال 1379 به ثبت رسیده است.

 

جاذبه های شهر زیبای ملایر

آرامگاه بابا حسین

از بناهای تاریخی و قدیمی در شهر ملایر آرامگاه بابا حسین است، این آرامگاه یکی از جاذبه های دیدنی و زیارتی در مرکز دهستان سفید کوه در فاصله ۵۵ کیلومتری غرب ملایر در دامنه باغات روستای سیاه کمر واقع شده است. این آرامگاه دارای معناری بی نظیری می باشد، این بنا از بیرون به شکل دوازده ضلعی و از داخل 8 ضلع دارد، هر ضلع از آن یک طاق‌نمای زیبا با قوس جناغی دارد. همچنین این بنا دارای یک گنبد مخروطی شکل است. این آرامگاه مختص حضرت یوشع بن نوح یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل می باشد و برای یهودیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، آرامگاه بابا حسین یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ملایر که در سال 1379، با شماره ثبت 2711 در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. با تهیه بلیط هواپیما ارزان چارتر مشهد ایلام در سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

 

 

جاذبه های شهر زیبای ملایر

قلعه پری

از دیگر جاذبه‌های مهم تاریخی شهر ملایر قلعه پری می باشد، این قلعه در روستایی زیبا و حاصلخیزی در نزدیکی شهر ملایر بنام پری قرار گرفته است. کریم‌خان زند اولین پادشاه سلسله زندیه در این قلعه متولد شده است، در قلعه پری حدود ۱۵۰ قبر از گذشته کشف شده است، که در داخل هر قبر اشیاء زیادی، متعلق به دوره‌های گوناگون کشف شده است. قدیمی ‌ترین قبرهایی که در این قلعه کشف شده متعلق به هزاره‌ نخست میلادی است و همچنین آرامگاه مادر کریم خان نیز در بین این قبور واقع شده است.

 

 

جاذبه های شهر زیبای ملایر

آتشکده نوشیجان

در بالای تپه‌ای قدیمی در شهر ملایر بنایی کشف شده است، که آتشکده نوشیجان می باشد، این آتشکده در گذشته مکانی برای عبادت ایرانیان باستان و جزو اولین بناهای ایرانی بوده است، این آتشکده سه طبقه است که هر طبقه از آن متعلق به یک دوره بوده است، این آتشکده حدود78 متر طول،31 متر عرض و حدود 40 متر ارتفاع می باشد. طبقه اول متعلق به دوره اشکانیان، طبقه دوم متعلق به هخامنشیان و طبقه سوم متعلق به دوره مادها می باشد، مادها از اواسط قرن هشتم قبل از میلاد تا نیمه‌ی اول قرن ششم قبل از میلاد در این تپه زندگی می کردند و این ارگ یکی از مهم ترین عبادتگاه‌های آنها بوده است. این آتشکده دارای بخش های مختلفی همچون: تالار آپادانا، معبد مرکزی، اتاق‌ها، انبار، تونل، چندین اتاق، چندین انبار، حصار و دژ می باشد. جالب است بدانید این آتشکده در سال 1343 کشف شد این ارگ تاریخی در فهرست آثار ملی شهر ملایر به ثبت رسیده است.

 

بازار شهر ملایر

بازار شهر ملایر از دیگر دیدنی های شهر ملایر می باشد، در این بازار هر آنچه راکه بخواهید می توانید پیدا کنید، بازار شهر ملایر شامل دارای معماری اصیل و سنتی است و از دو راسته شمالی جنوبی وشرقی غربی تشکیل شده است، بازار قدیمی شهر ملایر در دوره شیخ الملوک ساخته شده است، و در دوره های بعد توسط اشخاصی نظیر مهرعلیخان و ابوالقاسم خان نوردی و میرفتاح گسترش یافته است. در این بازار شما می توانید انواع سبزی های محلی، گیاهان تازه دارویی و کوهی، لباس، لوازم خانه، دکوریجات، میوه های متنوع و ... را تهیه نمایید.

 

 

جاذبه های شهر زیبای ملایر

مسجد تاریخی پارک سیفیه

این مسجد تاریخی و کهن در پارک سیفیه قرار دارد و در دوران حکومت شاه قاجار توسط سلطان محمد میرزا سیف الدوله پسر عضددوله ساخته شد، این مسجد دارای یک شبستان ستون دار و ۱۲ طاق گنبدی آجری و یک محراب زیبا می باشد.

 

بام ملایر

یکی از جاذبه های دیدنی شهر ملایر که می توانید کل شهر ملایر را به نظاره بنشینید و از دیدن آن لذت ببرید بام ملایر می باشد، این مکان از دیدنی ترین جاذبه های پرطرفدار این شهر می باشد، بام ملایر دارای امکانات رفاهی و تفریحی بسیار زیادی می باشد، از این امکانات می توان به به فضای سبز بکر، مجسمه‌های زیبا و جذاب، آبشارهای مصنوعی، سرویس بهداشتی، محوطه پیاده‌روی و ... اشاره کرد. در این بام زیبا می توانید نهایت لذت را در هوای عالی و دلچسب و فضای بی نظیر آن ببرید.

 

مینی ورلد

مینی ورلد یا پارک جهان یکی از جاذبه های دیدنی در شهر ملایر می باشد، در این پارک شما می توانید بهترین و برترین جاذبه های دیدنی جهان را مشاهده نمایید که بسیار هیجان انگیز می باشد. از برترین جاذبه هایی که در این پارک وجود دارد می توان به برج ایفل، آرامگاه حافظ، تخت جمشید، برج امپایر استیت و برج پیزا اشاره کرد، در دنیا حدود 4 پارک وجود دارد که یکی از آنها در شهر ملایر واقع شده است.

 

جاذبه های شهر زیبای ملایر

منطقه حفاظت شده لشگر

منطقه حافظت شده شهر ایلام یکی از جاذبه های گردشگری و طبیعی در این شهر است، این منطقه حافظت شده لشگر نام دارد و مساحتی حدود 16 هکتار دارد، این منطقه زیستگاه از جانوران و گیاهان زیادی می باشد. حدود 226 گونه گیاهی، 75 گونه پرنده و 18 گونه پستاندار در این منطقه وجود دارد، منطقه حافظت شده لشگر در زمستان سال 1363 هجری شمسی به منطقه شکار ممنوع تبدیل گشت، شما می توانید در سفر به ملایر به راحتی از این منطقه دیدن نمایید و در ضمن برای بازدید نیاز به تهیه بلیط نیست و می توانید در دشت اطراف آن چادر بزنید و ساعاتی را استراحت نمایید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط لحظه آخری هواپیما تهران ایلام در شهر مشهد می باشد.

جاذبه های شهر زیبای ملایر

سوغات شهرملایر

هرشهر از ایران که پا می گذارید شاهد فرهنگ و تاریخچه غنی آن شهر و جاذبه های تاریخی و طبیعی آن می شوید، شهرملایر نیز علاوه بر این جاذبه هایی که دارد دارای سوغات ارزشمندی نیز می باشد که می توان به کشمش اصلی ترین سوغات معروفش اشاره کرد، از دیگر سوغاتی های معروف آن عبارتند از: سایه خشک، مویز، آلو خشک، پره آلو و زردآلو، شیره انگور، باسلق، سجق، ترخینه، گردو، کلوچه ملایر، که می توانید این سوغات را از بازار اصلی شهر ملایر تهیه نمایید.

 

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range چهارشنبه 18 مرداد 1402 remove_red_eye 7642 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

بهترین جاهای دیدنی ملایر کدامند؟

از بهترین جاهای دیدنی ملایر می توان به مینی ورلد، بام ملایر، موزه لطفعلیان و یخچال میرفتاح اشاره کرد.

خاص ترین جاذبه دیدنی در ملایر کدام است؟

از خاص‌ترین مکان‌های دیدنی در ملایر مینی ورلد می باشد.

جاذبه های گردشگری تاریخی ملایر کدامند؟

قدیمی‌ ترین بناهای تاریخی در شهر ملایر مربوط به دوره قاجار می توان به یخچال میرفتاح و مسجد سیفیه اشاره کرد.