{{ctrl.notification}}
جاذبه های دیدنی زاهدان

معرفی دیدنی های زاهدان

زاهدان یکی از استان های دیدنی در کشورمان است، که شاید جاذبه های این استان در بین مردم ناشناخته مانده و نام دیدنی های آن به گوشتان نرسیده باشد، در صورتی که این استان دارای شهرهای تاریخی بسیار زیادی است که هر کدام از آنها دارای تاریخچه و قدمت بسیار بالا و مکان های دیدنی بی بدیل و متفاوت و تنوعی از جاذبه‌های تماشایی همچون مساجد بزرگ و خانه‌های تاریخی، کویرهای ریگی وسیع، و نخل‌های بلند قامت و چشم‌نواز منحصربفرد که این استان را به یکی از دیدنی ترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده است، زاهدان شهری که نام آن در سال ۱۳۰۸ خورشیدی توسط رضاشاه بر این شهر گذاشته شد. آس چارتر در این مقاله قصد دارد به معرفی  جاذبه های دیدنی این استان بپردازد همراه ما باشید تا با دیدنی های جذاب این استان بیشتر آشنا شوید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما لحظه آخری ارزان در مشهد می باشد.

مسجد جامع مکی زاهدان

در ابتدای مقاله به معرفی یکی از اصیل ترین و معروف ترین مساجد زیبای زاهدان و یکی از بزرگ‌ ترین مساجد دنیای اسلام، بنام مسجد مکی می پردازیم، مسجد مکی جزو برترین مساجد بزرگ ایران که دارای معماری منحصر بفرد و جذابی می باشد، قدمت این مسجد به سال 1353 باز می گردد که دراین سال در زمینی به وسعت ۳۲هزار مترمربع احداث گردید. مسجد مکی یکی از مساجد اهل سنت است، که از لحاظ معماری از مسجد معروف سلطان احمد در کشور ترکیه الگو برداری شده است، معماری داخلی آن هم به گونه ای طراحی شده که شباهت بسیار زیادی به مسجدالنبی در مدینه دارد. مسجد مکی دارای 4 مناره به ارتفاع‌ ۹۲ متر و ۵۲ گنبد مختلف بوده که ارتفاع گنبد بزرگ مرکزی ۴۶ متر است.

 

چشمه آب معدنی موسی زاهدان

از جاذبه های طبیعی در زاهدان می توان به چشمه آب معدنی موسی اشاره کرد، این جاذبه ی دیدنی و معروف که یکی از جاهای تفریحی و گردشگری در زاهدان محسوب می شود، چشمه آب معدنی موسی در قله معروف تفتان، در بخش جنوب روستای تمین قرار دارد، علاوه بر این چشمه، چندین چشمه و قنات مختلف در این کوه قرار دارد که در زمستان آب این چشمه ها افزایش می یابد. چشمه آب معدنی موسی دارای آبی گوارا و زلال که از دل صخره ای از کوه تفتان بیرون می زند و آب آن سرشار از املاح معدنی بوده که برای بدن بسیار مفید است. گردشگرانی که به این منطقه برای بازدید از این چشمه می روند در داخل حوضچه های این چشمه فرو می روند، زیرا این چشمه خواص درمانی دارد و برای دردهای استخوانی بسیار معجزه بخش و همچنین سیستم گوارش بدن را نیز تقویت می کند. 

 

روستای لادیز زاهدان

یکی از زیباترین روستاهای جذاب و دیدنی در زاهدان روستای لادیز می باشد، که در ۱۰۰ کیلومتری شهرستان زاهدان قرار دارد، روستای لادیز دارای جاذبه های دیدنی شگفت انگیزی همچون غار طبیعی لادیز، آبشار لادیز، ییلاق‌ های عشایری بلوچ و چشم ‌اندازهای بدیع و اماکن تاریخی و طبیعی بسیاری که در نزدیکی این روستا قرار گرفته است، روستای لادیز دارای قدمت طولانی و زیادی نیست اما جاذبه های گردشگری آن گردشگران و مسافران زیادی را به سوی خود جذب کرده است، روستای لادیز دارای آب و هوای مطبوع و دلپذیری است و همچنین در نزدیکی کوه تفتان قرار دارد، که کوهنوردان بسیاری برای صعود به بام جنوب شرق کشور به این منطقه  می روند به همین دلیل یکی از بهترین گزینه ها برای تفریح و بازدید می باشد.

 

مسجد زرنج زاهدان

از دیگر بناهای تاریخی در زاهدان مسجد زرنج می باشد، این مسجد دارای قدمت تاریخی است که برخی مورخان آن را به دوره اسلامی نسبت داده اند، مسجد زرنج توسط عبدالرحمن بن سمره حاکم زمان عرب در قرن اول و دوم پس از اسلام برای آموزش مسائل مذهبی بنا گشت، مسجد زرنج دارای معماری شگفت انگیزی می باشد، که دو مناره دارد که یکی از مناره‌های این مسجد قدیمی و دیگر مناره توسط یعقوب لیث ساخته شده است که کاملا از مس پوشانده شده است. مسجد زرنج در روبروی زندان شهر زرنج واقع شده است.

 

موزه منطقه ‌ای جنوب شرق ایران

یکی از بزرگ‌ ترین موزه‌های بزرگ تاریخی، فرهنگی و هنری که در شهر زاهدان قرار دارد، موزه منطقه‌ای جنوب شرق ایران است، موزه منطقه‌ ای جنوب شرق ایران در خیابان مطهری شهرستان زاهدان واقع شده است که از معروف ترین جاذبه های گردشگری در این شهر می باشد، در موزه منطقه ‌ای جنوب شرق ایران از بخش های مختلفی همچون: بخش‌های باستان‌ شناسی ، مردم ‌شناسی و زیست‌محیطی تشکیل شده است،  در این موزه آثار باستانی استان، پوشش محلی استان، غذاهای محلی استان، قطعات زیادی از آثار باستانی، انواع جانواران این منطقه به نمایش گذاشته شده است.

 

تالاب هامون زاهدان

از دیگر جاهای دیدنی زاهدان می توان به تالاب هامون است، تالاب هامون سومین تالاب و یا دریاچه بزرگ ایران و هفتمین تالاب بزرگ بین ‌المللی جهان محسوب می شود. مساحت هامون حدود ۱۶۰۰ کیلومتر مربع است که حدود ۳۵۰ کیلومتر مربع مساحت آن داخل کشور ایران و بقیه مساحت آن  در داخل کشور افغانستان واقع شده است، تالاب بزرگ هامون از ۳ دریاچه کوچک به هم متصل بنام های تالاب هامون هیرمند، هامون صابری و هامون کوه خواجه یا سنگول تشکیل شده اند که در خاک ایران قرار دارند، همچنین هامون گودزیره نیز دریاچه‌ای کوچکی است که بسیاری آن را نیز جزو تالاب هامون می دانند، تالاب هامون پوزک نیز در خاک افغانستان قرار دارد. تالاب هامون از رود هیرمند تامین می شود، جالب است بدانید بعد از ساخت سد کجکی در رودخانه هیرمند در سال 1340 باعث شد مسیر آب تغییر کند و آب در خاک افغانستان قرار بگیرد و هامون در بیشتر ماه های سال در ایران خشک باشد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمتر از سه دقیقه بتوانید به راحتی بلیط هواپیما ارزان چارتر مشهد زاهدان را در از این سامانه دریافت نمایید.

 

 

بازارچه تاریخی سرپوشیده زاهدان

بازار تاریخی سرپوشیده زاهدان یکی از بناهای تاریخی در زاهدان که قدمت آن به سال‌های ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۱ بازمی ‌گردد. بازار تاریخی سرپوشیده زاهدان ازمعروف ترین و زیباترین جاهای دیدنی زاهدان که پارچه‌های سوزن ‌دوزی و سنگ ‌دوزی موجود در این بازار که از سوغات معروف زاهدان بشمار می رود و در تمام دنیا شهرت بسیاری دارد. از دیگر کالاهای این بازار می توان به مغازه‌های فروش پارچه، انواع حجره فروش طلا، لوازم خانگی، کفش و خرازی اشاره کرد. بازار تاریخی سرپوشیده زاهدان در خیابان امام خمینی، حدفاصل آزادی و طالقانی قرار گرفته است.

 

حسینیه یزدی ها زاهدان

از دیگر جاهای دیدنی در زاهدان حسینیه یزدی‌ها است، حسینیه یزدی‌ها اولین و قدیمی ‌ترین حسینیه های این شهر است، که قدمت آن به سال ۱۳۱۲ هجری قمری می رسد، حسینیه یزدی‌ها مکانی برای برگزاری انواع مراسمات مذهبی خصوصا در روز عاشورا و روز تاسوعا بوده است، حسینیه یزدی‌ها از مهم‌ترین جاهای دیدنی زاهدان دارای بخش های زیادی همچون سردخانه، آشپزخانه و حیاط بزرگ می باشد. مراسمات اربعین و عزاداری های کحرم بسیار باشکوه در این حسینیه برگزار می شود که مردم شهرهای اطراف با استفاده از قطار و اتوبوس در این ایام خود را به این حسینیه می رسانند، این حسینیه در بافت قدیمی شهر زاهدان قرار دارد.

موزه پست و ارتباطات زاهدان

موزه پست و ارتباطات زاهدان از دیگر جاهای دیدنی در زاهدان است، ساختمان این بنا که از ساختمان های قدیمی در این شهر است در اوایل قرن ۱۴ هجری و در سال 1311 با سبک معماری بومی کویری ساخته شده، در ساختمان موزه پست و ارتباطات زاهدان آثار با ارزش و تاریخی بسیاری همچون انواع مهرهای شهر سوخته، ماکت کبوترخانه، مجسمه مرد پستچی، تمبر کهن، تمبرهای قبل و بعد از انقلاب، گوشی‌های قدیمی و سایر ابزار آلات تاریخی نگهداری می شود و به نمایش گذاشته شده اند. این بنا در گذشته بعنوان اداره پست و تلگراف نیز فعالیت داشته است، که در سال ۱۳۳۸ با نصب اولین فرستنده رادیویی یک کیلو واتی به‌عنوان مرکز و ایستگاه رادیویی جنوب شرق ایران به زبان‌های سیستانی و بلوچی و همچنین  زبان اردو و هندی برای کشورهای افغانستان، پاکستان و هندوستان برنامه‌هایی را تهیه و ارسال می کردند. موزه پست و ارتباطات زاهدان در سال ۱۳۷۷، با شماره ۲۱۵۷ در فهرست  آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

 

عمارت شمس زاهدان

یکی از خانه‌های قدیمی در شهر زاهدان که قدمت آن به به دوره پهلوی اول و سال ۱۳۱۵ باز می ‌گردد. خانه یا عمارت شمس زاهدان می باشد، عمارت شمس از دیدنی تریم خانه های تاریخی و جاذبه های گردشگری زاهدان بشمار می رود، خانه شمش دارای معماری بی نظیری است، خانه شمس دارای چندین اتاق چوبی و قدیمی که در دور تا دور حیاط مرکزی قرار گرفته است و چند باغچه سرسبز، زیرزمین و آشپزخانه و انباری می باشد، خانه شمس در خیابان شریعتی، روبروی خانه زعیم واقع شده است و در حال حاضر به سازمان میراث فرهنگی تعلق دارد و در تاریخ 18 اردیبهشت سال 1380 با شماره 3824 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید

 

کوه لوچو زاهدان

از جذاب ترین کوه های دیدنی در زاهدان کوه لوچو می باشد، این کوه زیبا از مرتفع ‌ترین کوه‌های جنوب شرقی ایران به حساب می آید و ارتفاع آن حدود ۲۷۸۵ متر است، لوچو در زبان محلی به معنی عربان می باشد. کوه لوچو دارای چشم اندازی بی نظیر و تماشایی از مناظر بکر اطراف است و همچنین دارای سنگ‌های براق گرانیت که نمای جذابی در کوه به وجود آورده است، شما همچنین می توانید به ستاره نگری بپردازید.

 

 

کوه ملک سیاه زاهدان

از دیگر کوه های دیدنی و جذاب در زاهدان کوه ملک سیاه است که در بین مرز ایران و کشور افغانستان قرار دارد، این کوه به دلیل داشتن سنگ های سیاه فراوان به این نام معروف شده است، برای بازدید از این کوه باید بدانید می توانید صبح ازآن بازدید داشته باشید و قبل از غروب خورشید آن را بخاطر مرزی بودن آن ترک نمایید. از بالای ارتفاعات این کوه می توانید به راحتی خاک افغانستان را مشاهده نمایید.

 

 

بازار رسولی زاهدان

از جاهای دیدنی زاهدان می توان به  بازار رسولی اشاره کرد، بازار رسولی از معروف ترین و قدیمی ترین بازارهای زاهدان می باشد، در این بازار شما می توانید انواع پوشاک نظیر، شامل شلوار لی، کت و کاپشن مردانه، شال و روسری، چای و بدلیجات و … را تهیه نمایید. جالب است بدانید بهترین ادویه ها را نیز شما می توانید از این بازار تهیه نمایید یکی از معروف ترین ادویه هایی که در زاهدان زیاد کاربرد دارد آچار گوشت است که نوعی ادویه تند محلی می باشد.

 

کاروانسرای نصرت آباد

کاروانسرای نصرت آباد از دیگر بناهای تاریخی در زاهدان است که به دوره صفویه بازمی گردد، این کاروانسرای قدیمی در حد فاصل جاده‌ شهرستان زاهدان به شهرستان بم قرار دارد، کاروسرای نصرت آباد دارای معماری بی نظیری بوده که امروزه فقط بقایایی از آن باقی مانده است. 

 

 

مسجد شاه علی

از دیگر جاهای دیدنی زاهدان می توان به مسجد شاه علی اشاره کرد، مسجد شاه علی در سال ۸۴۷ هجری به دستور ملک شمس‌الدین علی ساخته شده است، در این مسجد دو لوح تاریخی وجود دارد که بر روی آنها تاریخ ساخت و نام موسس آن حکاکی شده است، قدمت این لوح های حکاکی شده به اواسط قرن نهم هجری می رسد. با تهیه بلیط چارتر هواپیما ارزان تهران زاهدان در سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

 

خانقاه زاهدان

در ۴ کیلومتری شمال‌ غرب نصرت آباد زاهدان بنای تاریخی قرار دارد که این خانقاه محل زندگی افراد زاهدمسلک بوده است، قدمت این خانقاه به دوره پهلوی اول بازمی ‌گردد. خانقاه زاهدان دارای معماری بی نظیری می باشد در سفر به زاهدان می توانید از این بنا دیدن نماید.

 

کتابخانه استاد کامبوزیا

یکی دیگر از دیدنی های زاهدان می توان به کتابخانه استاد کامبوزیا اشاره نمود، این کتابخانه متعلق به استاد امیرتوکل کامبوزیا می باشد؛ وی در سال ۱۲۸۳ در تهران به دنیا آمد و در طی عمر خود دارای شغل و پست های مختلفی بود و رهبری حزب دموکرات ایران را در زاهدان برعهده داشت، وی توانست حدود ۸۰ عنوان مقاله و کتاب مختلف را در طول عمر خود تألیف کند، بعد از مرگ این استاد بزرگ بر روی مزار وی کتابخانه‌ ای بزرگی بنا شد که حدود ۲۰هزار جلد کتاب مختلف در آنجای گرفت و مقبره وی نیز درست در مرکز این کتابخانه قرار دارد.

 

 

قلعه لادیز

قلعه تپه لادیز جزو قدیمی‌ترین قلعه‌های ایران است که در روستای لادیز زاهدان واقع شده است و قدمت آن به دوران ساسانی بازمی ‌گردد، این قلعه تاریخی که آثار و بقایای با ارزشی از آن به یادگار مانده در نزدیکی روستای سرسبز و دلنشین لادیز قرار دارد که می توانید در حیت بازدید از آن به بازدید از روستا و تفریح و گشت و گذار در این ورستای با صفا بپردازید.

 

کوه اشتران

از دیگر جاهای دیدنی زاهدان کوه اشتران است که حدود ۳هزار متر ازتفاع دارد، این کوه از جزو مرتفع‌ ترین کوه‌های زاهدان بشمار می رود. کوه اشتران یکی از جاذبه های دیدنی و دوست داشتنی که بسیار مورد علاقه ی ورزشکاران، کوهنوردان و صخره‌نوردان می باشد و در بین آنها از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد.

 

 

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range دوشنبه 06 شهریور 1402 remove_red_eye 5008 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

بهترین جاهای دیدنی در زاهدان کدامند؟

از بهترین جاهای دیدنی در زاهدان می توان به مسجد مکی، بازار چهار راه رسولی، خانه ابویی، معبد سیک ها و موزه منطقه ای جنوب شرق و… اشاره کرد.

مساجد معروف زاهدان کدامند؟

مسجد جامع مکی، مسجد زرنج، مسجد شاه علی و مسجد فیض الرحمان از مساجد مشهور زاهدان است.

تاریخی ترین جاهای دیدنی زاهدان کدامند؟

خانه ابویی، کاروانسرای نصرت آباد، آرامگاه هفتاد ملا، موزه پست و ارتباطات، خانه شمس، خانقاه و حسینیه یزدی‌ها از جاذبه‌های تاریخی در زاهدان می باشند.