{{ctrl.notification}}
جاذبه های دیدنی لامرد

جاذبه های دیدنی لامرد

لامرد یکی از شهرهای استان فارس است که در جنوب این استان قرار گرفته است، این شهر دارای تاریخی با قدمتی 5 هزار ساله می باشد، وجود62 اثرتاریخی در این شهر گواه قدمت دیرینه آن است. این شهر در قدیم به تراکمه مشهور بوده‌ است. این شهر دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی از جمله باغ‌ها، تنگه‌ها، چشمه‌ها، آسیاب‌ها، سنگ‌ نوشته‌ها و ... می باشد. در این مقاله آس چارتر به معرفی جاذبه های دیدنی لامرد می پردازد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر ارزان هواپیما تهران لامرد در مشهد می باشد.

جاذبه های دیدنی لامرد

روستاهای لامرد

شهرستان لامرد دارای 7 دهستان و 140 روستا می باشد، که تاریخی ترین روستاهای این شهرستان که دارای قدمت طولانی می باشد، روستاهای رکن آباد وعلامرودشت دارای تاریخچه بسیار غنی و آثار تاریخی بار ارزشی می باشد، که در این روستاها سفالینه ها و اثار تاریخی به دست آمده که قدمت آنها را به 5 هزار سال پیش و به دوره هخامنشی باز می گردد. همچنین آثار باستانی همچون: قلعه ها، تل ها، گورستان ها، آسیاب های آبی، قنات ها و سدها وپل ها، به دوران های عصرنوسنگی، مس وسنگ، تاریخی و دوره ها ی اسلامی می رسد. قلعه گبری نیز از دیگر بناهای تاریخی علامرودشت می باشد.

جاذبه های دیدنی لامرد

نقش برجسته سراب بهرام لامرد

یکی ازآثار تاریخی در شهرستان لامرد و در 3 کیلومتری روستای نورآباد قرار گرفته است، نقش برجسته بهرام است که قدمت آن به دوران ساسانی باز می گردد، برروی این نقش برجسته تصاویری از پادشاه ساسانیان بهرام دوم حک شده است که در این تصویر بهرام شمشیر خود را بر زمین فرو کرده است و دو نفر نیز که در اطرافش قرار دارند به نشانه احترام انگشتان خود را به طرف بالا نگه داشته اند. این اثر تاریخی در ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ با شماره ۲۷۸ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه های دیدنی لامرد

استودان سنگ چله گاه تنگخور لامرد

یکی دیگر از آثار تاریخی در شهرستان لامرد، وجود استودان های و دخمه های چله گاه تنگخور می باشد، این استودان ها متعلق به زرتشتیان بوده است و از آنها برای مردگان خود استفاده می کردند، زرتشتیان مردگان خود را برای جلوگیری از آلودگی خاک در محیطی آزاد قرار می دادند و بعد از مدتی که فقط استخوان های آنهاکه باقی مانده بود را در این استودان ها قرار می دادند، همچنین یکی دیگر از کاربدهایی که این استودان ها داشتند از آنها برای کمین گاه و دید زدن عابرین و کاروان ها که از مسیر عبور می کردند استفاده می شده است. معماری استودان ها و دخمه ها به این صورت بود که از 5 بخش ديوار برج دخمه، استودان، پاوی، پلکان و درب ورودی و اتاق دخمه بان تشکیل می شده است. استودان سنگ چله گاه قدمتی بسیار بالایی دارد و این بنای تاریخی در سال 1381 در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است. با تهیه بلیط هواپیما ارزان چارتری در سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

جاذبه های دیدنی لامرد

مسجد علیخان لامرد

از دیگر بناهای تاریخی و مذهبی شهرلامرد مسجد علیخان می باشد، قدمت این مسجد مربوط به دوره قاجار می باشد و به سال 1296 هجری قمری می باشد و در شهر اشکنان قرار گرفته است، این مسجد که توسط علیخان ساخته شده است دارای مساحتی حدود 600 متر مربع و شامل دو شبستان و یک صحن می باشد. معماری این مسجد به سبک سنتی ایران باستان است و شبستان این مسجد در محوطه قرار گرفته است و سقف آن با تیر و تیرچه‌ی چوبی تزئین شده است، شبستان دیگر نیز در داخل قرار دارد و سقف آن گنبدی شکل و با سنگ و گچ تزئین شده است. این مسجد دارای دو محراب به صورت مجزا در شبستان ها قرار دارد. این مسجد دارای ایوانی با ستون های 4 گوش است و داخل مسجد نیز چندین ستون مدور قرار گرفته است، این مسجد شامل تزئینات چشم نوازی می باشد. نقاشی های با رنگ آمیزی های منحصربفرد که شبیه به طرح قالیچه ای قدیمی که رنگ و رویش رفته می باشد، دیوارها و ستون های شبستان هم با رنگ سبز ملایمی و به نقش برگ طراحی شده است. کتیبه ای نیز بر سر در ورودی شبستان قرار دارد، که بر روی آن ابیاتی در وصف مسجد و سازنده آن و همچنین در مدح ناصرالدین شاه قاجار حک شده است. در دیواره های بلند شبستان دو نوع پنجره در ارتفاع حدود 4 متری و تقریبا در زیر سقف مسجد قرار دارد، که کاربرد این پنجره ها برای تهویه هوای مسجد ساخته شده است. این دوبنای تاریخی علیخان به دلیل قدمت و معماری بی نظیر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه های دیدنی لامرد

حمام علیخان لامرد

علی خان علاوه بر این مسجد حمامی تاریخی نیز در کنار این مسجد احداث نمود. این حمام دارای دو بخش گرمخانه و سربینه است. این حمام در سال 1292 توسط علی خان اشکنان ساخته شد و در سال 1296 هجری قمری ساخت آن به پایان رسید، معماری این حمام بی نظیر شباهت زیادی به حمام‌ فين‌ كاشان‌ دارد، این حمام دارای ستون های سنگی و تزئیناتی نظیر اشعار و نقوشی از شاهنامه که با گچ‌ بری، رنگ ‌آمیزی و تزئین شده است، سقف گنبدی این حمام دارای نقش و نگار های زیبایی می باشد و شیر و فواره‌های سنگی نیز در دیوارهای این حمام قرار گرفته است، مصالح به کار رفته برای این حمام سنتی و تاریخی از سنگ و ساروج است. حمام علی خان اشکنان به مدت 85 سال از آن استفاده می شده است و حدود 45 سال متروکه مانده بود و سرانجام توسط اداره میراث فرهنگی این حمام بعنوان یکی از جاذبه های گردشگری مورد بازدید مسافران و گردشگران قرار گرفت. حمام علی خان اشکنان در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۴۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه های دیدنی لامرد

چشمه آب گرم سراب بهرام لامرد

چشمه ای معدنی با خواص درمانی که در شهرلامرد و در بین جاده چنار شاهیجان و روستای نورآباد قرار دارد، این چشمه دارای مواد معدنی بسیار زیادی می باشد و گوگرد موجود درآن برای بهبود امراض بسیار مناسب است، بسیاری از مردم دراین منطقه و گردشگران از این چشمه دیدن و از آب آن برای بهبود دردهای خود استفاده می کنند.

جاذبه های دیدنی لامرد

رودخانه مهران لامرد

یکی از جاذبه های طبیعی در لامرد رودخانه مهران است، این رودخانه از ارتفاعات کوه ‌سیاه و شمال کوه گاو‌بست سرچشمه می‌ گیرد و از شهرستان لامرد به بندر خمیر و سرانجام به خلیج فارس می ریزد. رودخانه مهران یک رودخانه فصلی است که در هنگام بارندگی این رودخانه جریان می گیرد، آب این رودخانه شور است. اطراف رودخانه مهران طبیعت بی نظیری قرار دارد که برای تفریح بسیار مناسب است و دارای آب و هوای مطبوعی نیز می باشد،  در سفر به لامرد از این رودخانه دیدن نمایید و به تفریح بپردازید.

جاذبه های دیدنی لامرد

امامزاده شاه فرج الله لامرد

از دیگر اماکن دیدنی و مذهبی در لامرد آرامگاه امامزاده شاه فرج الله می باشد، امامزاده شاه فرج الله یکی از نوادگان امام موسی کاظم است، به همین دلیل یکی از مهمترین و محبوب ترین زیارتگاه های لامرد است و مورد احترام مردم می باشد، این زیارتگاه در جنوب روستای کهنویه ودرفاصله 10 کیلومتری شهر علامرودشت قرار دارد، و دارای معماری سنتی خاص جنوبی می باشد، این امام زاده بخاطر وجود مسافران و گردشگران بسیار زیاد دارای امکاناتی نظیر: استراحتگاه و زائرسرا می باشد، که بتوانید به راحتی شبی را در آنجا بگذرانید همچنین در اطراف این زیارتگته طبیعت بی نظیر وجاذبه های دیدنی همچون: چشمه‌های آب، قنات ها و درختان خرما و مركبات که می توانید در آنجا به تفریح و بازدید بپردازید.

جاذبه های دیدنی لامرد

آبشار چک چک لامرد

آبشار چک چک از دیگر جاذبه های طبیعی در لامرد که در نزدیکی روستای اسير و در 40 کيلومتری شمال غرب شهرستان مهر قرار گرفته است، این جاذبه ی زیبا و منحصربفرد دارای چشم اندازی بی نظیر و دیدنی می باشد، طبیعت بکر و آبشار روان و پوشش گیاهی متنوع در کنار هم منظره ای فوق العاده ای را به وجود آورده است، پوشش گياهی اطراف این آبشار شامل: بادام كوهی ، بنه ، انجير ، گون ، ساری سولماز ، شكر تيغال ، قيچ ، قره گز، بارهنگ ، تنگرس ، انار شيطان ، گزوناترک می باشد، همچنین در زير این گیاهان و نزدیک آبشار علف هايی مانند شبدر، بهمن گیاهان مديترانه ايی می رويند. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بلیط هواپیما ارزان لحظه آخری تهران شیراز را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range پنجشنبه 27 بهمن 1401 remove_red_eye 281 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0