{{ctrl.notification}}
جاذبه های دیدنی خوی

جاذبه های دیدنی خوی

خوی یکی از شهرهای تاریخی در آذربایجان شرقی می باشد، شهری زیبا با تاریخچه طولانی و جاذبه های دیدنی فراوان که گردشگران و مسافران زیادی را به سوی خود می کشاند، در این مقاله ما از مجموعه آس چارتر قصد داریم تا شما را به جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهر آشنا سازیم تا پایان این مقاله ماراهمراهی فرمایید. مجموعه آس چارتر با ارائه بلیط هواپیما لحظه آخری تهران خوی با کمترین هزینه و پشتیبانی 24 ساعته و ارائه بهترین خدمات همواره همراه و پشتیبان شما در سفرهایتان می باشد. 

جاذبه های دیدنی خوی

معرفی شهر خوی

خوی یکی از بزرگترین شهرهای مهم و تاریخی در آذربایجان که دارای پیشینه ی تاریخی می باشد، قدمت این شهر به 7 هزار سال پیش بازمی گردد. خوی دارای تاریخ و تمدن پرفراز و نشیبی ‌است. که قلمروی پادشاهان دوره های مختلف تاریخی همچون هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان بوده است. خوی شهری که بخاطر قرار گیری اش در جاده ابریشم، و جاده تجاری شرق و غرب مورد بازدیدو استقبال  جهانگردان و ایرانشناسان قرار گرفته و از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. شهر خوی دارای آب و هوای مطلوبی می باشد و از پوشش گیاهی جانوری خوبی نیز برخوردار است، جاذبه های دیدنی زیادی می باشد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

جاذبه های دیدنی خوی

دروازه سنگی خوی

یکی از جاذبه های تاریخی که قدمت آن به دوران ایلخانیان باز می گردد، و معماری آن مربوط به دوره قاجار است، این دروازه از ارزش بسیار زیادی برخوردار است، این دروازه تنها دروازه تاریخی ورودی بجا مانده از گذشته ای دور در شهر خوی می باشد. از لحاظ معماری این دروازه شباهت زیادی به بناهای تاریخی مصری دارد و با سنگ های مرمر  به رنگ سیاه و سفید پوشیده شده است. این دروازه در قرن سیزدهم به دستور فتحعلی شاه و توسط ژنرال گاردن ساخته شد. اگر بر روی دیوارها و درب این دروازه نگاه کنید آثاری از برخورد گلوله بر آن خواهید دید، که مربوط به مهاجمان ارمنی و عثمانی بوده است گه بارها قصد داشتند از این دروازه عبور نمایند.

آدرس دروازه سنگی: خوی، شرق خیابان طالقانی و جنوب بازار قدیمی خوی

جاذبه های دیدنی خوی

بازار سنتی خوی

یکی از دیگر بناهای تاریخی در شهر خوی وجود بازار سنتی آن است که لقب دومین بازار بزرگ ایران را به خود گرفته است. این بازار قدیمی مربوط به قرن دوازده و به دوره صفویه بازمی گردد، این بازار مستطیل شکل و سرپوشیده است و از بخش های مختلفی همچون حجره ها، کاروانسراها، چندین راسته، تعدادی سرا، چندین چهارسو و گذرهای قدیمی تشکیل شده است. این بازار دارای معماری بی نظیری می باشد و از تزئینات آحری برخوردار است. همچنین این بازار به جاذبه هایی همچون: مسجد و کاروانسرای ملاحسن، حاج بابا و حجتیه و حمام سنتی محمد بیگ و دروازه سنگی نزدیک می باشد. بازار خوی در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۶۶ هجری شمسی با شماره ثبت ۱۷۲۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده است.

آدرس بازار سنتی: خوی، ضلع جنوب شرقی چهارراه مركزی، خیابان‌ طالقانی

جاذبه های دیدنی خوی

موزه خوی

یکی از جذاب ترین دیدنی های شهر تاریخی خوی وجود موزه خوی می باشد، شما در این موزه می توانید با تاریخچه و آثارتاریخی شهر خوی آشنا شوید. این موزه در زمینی به مساحت 256 مترمربع در یک طبقه در سال 1348 احداث شده است، این موزه از بخش هایی نظیر: دو سالن و 4 تالار کوچک تشکیل شده است. در این موزه حدود 2 هزار آثار با ارزش تاریخی همچون گل مهرهای دوره ساسانی و سکه‌های دوره اشکانی و ساسانی، انواع ظروف سفالی، مسی، چینی و ابزار آلات جنگی گرم و سرد، سنگ نوشته های دوره شاه طهماسب، کتابهای خطی، سکه های قدیمی و دیگر اشیاء گرانقیمت از دوره های مختلف تاریخی که مربوط به سه دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی نگهداری می شود، علاوه بر آثار تاریخی خوی آثاری تاریخی از شهرهای آذربایجان، خراسان، ری، گیلان و کاشان نیز وجود دارد. همچنین در این موزه می توانید با آثار هنری و صنایع دستی مردم خوی و آداب و رسوم و فرهنگ آنها نیز آشنا شوید. این موزه یکی از ده موزه برترو غنی ایران محسوب می شود.

آدرس موزه: خوی، خیابان امام، کوچه نورالله خان

جاذبه های دیدنی خوی

 جهنم دره خوی

یکی از جاذبه های دیدنی و طبیعی در شهر خوی جهنم دره است، این دره در نزدیکی روستای قریس قرار گرفته است، و عمق آن حدود 1700 تا 2800 متر و طول آن حدود 13 کیلومتر می باشد. این دره دارای راه های صعب العبوری می باشد، دارای کوه های بلند و دره های خطرناک با شیب های حدود 70 درجه ای و صخره های سنگی بزرگ و تیز که بسیار خطرناک است، به همین دلیل نام این دره را جهنم دره گذاشته اند و برای کوهنوردی در این منطقه حتما باید با راهنما و تجهیزات کامل به کوهنوردی بپردازید. پوشش جانوری این منطقه شامل جانورانی همچون: خرس، قوچ، آهو، گراز، کفتار، شاهین، عقاب و … وجود دارد. طبیعت بکر این دره بسیار دیدنی و جذاب می باشد. در کف این دره رودخانه خروشان خیاوچایی قرار دارد. با تهیه بلیط هواپیما چارتر ارزان تهران تبریز در سامانه آس چارتر از مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

جاذبه های دیدنی خوی

آرامگاه شمس تبریزی خوی

شمس تبریزی یکی از شخصیت های برجسته و سرشنتس تبریز بوده است، که امروزه آرامگاه وی یکی از جاذبه های گردشگری در خوی محسوب می شود. این آرامگاه 3 مناره داشته است که امروزه فقط یکی از مناره های آن باقیمانده است. در کنار مرقد شمس تبریزی بنایی تاریخی وجود دارد که قدمت ان به دوره 6 هجری قمری می رسد و به برج شمی تبریزی معروف است. این مناره به دستور شاه اسماعیل صفوی ساخته شده است.  قطر این مناره حدود 3.40 متر و ارتفاعش17متر و مساحتش نیز 11 متر است. این مناره دارای معماری بی نظیری می باشد، جالب است بدانید در قسمت میانی این برج در میان آجرها از شاخ کله های قوچ وحشی را بعنوان تزئین گذاشته اند. این شاخ قوچ هایی که بر روی این برج قرار گرفته توسط شاه اسماعیل صفوی در طی اقامت 40 روزه اش در  کوه چله خانه شکار شده بود. مناره شمس تبریزی در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ هجری شمسی با شماره ثبت ۹۶۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس آرامگاه شمس تبریزی: خوی، محله امامزاده، بلوارشمس تبریزی

جاذبه های دیدنی خوی

منطقه حفاظت شده مراکان خوی

دیگر جاذبه های طبیعی و بکر در شهرستان خوی منطقه حفاظت شده مراکان می باشد، منطقه حفاظت شده مراکان بیش از 100 هزار هکتار مساحت دارد، و دارای 239 گونه گياهی، 27 گونه پستاندار، 128 گونه پرنده و 20 گونه خزنده  می باشد. گونه‌های جانوری و گیاهی بسیار نادر و متعددی از جمله: قوچ، میش، بز، گرگ و خرگوش، خرس قهوه‌ای، سنجاب ایرانی، گراز، گرگ، خرگوش، لک لک سفید، کشیم بزرگ، شاه بوف، قرقی، گونه‌هایی از اردک‌ها، گونه‌های مختلفی از مارمولک‌ها، قوچ و میش ارمنی، کل و بز، پلنگ، سیاه گوش، هامستر خاکستری، روباه، شغال، گربه وحشی، گراز، خرگوش، سمور ، هامستر و انواع جوندگان و حدود 128 گونه پرنده مانند: هما، عقاب طلایی، بالابان، کبک دری، تیهو، کبک چیل، کرکس مصری، دال، زاغ بور و... می باشد. پوشش گیاهی این منطقه نیز شامل گیاهانی نظیر: پوشش گیاهی متنوع استپی، درختان پوا، آگروپیرون، گون، چوبک، کلاه، میرحسن، میخک و درختچه هایی از قبیل: شیرخشت، تنگرس و گلابی وحشی و... می باشد.

آدرس منطقه حفاظت شده: خوی، جلفا

جاذبه های دیدنی خوی

آبشار بدلان خوی

از دیگر جاذبه های تاریخی در 21 کیلومتری شهر خوی آبشار بدلان می باشد، این جاذبه طبیعی و بی مظیر حدود 50 متر ارتفاع دارد. این آبشار از دروم یک غاری سرچشمه می گیرد، این آبشار بنام قزل چیر نیز معروف است و اطراف آن دارای طبیعتی بکر و منحصربفرد می باشد، در سفر به خوی از این آبشار زیبا و طبیعت بی نظیر دیدن نمایید.

آدرس آبشار بدلان: 21 کیلومتری خوی، روستای بدلان

جاذبه های دیدنی خوی

مسجد مطلب خان خوی

مسجد مطلب خان یکی دیگر از آثار تاریخی در شهر خوی می باشد، قدمت این مسجد  تاریخی به مربوز به دوره ایلخانان است که دارای ارزش تاریخی بسیاری است. این مسجد دارای معماری به سبک دوره چنگیزخان مغول می باشد، که در آن دوره به صورت روباز ساخته شده است، بنای اولیه این مسجد به مرور زمان و بر اثر حوادث مختلف ویران شده بود در دروه قاجاریه بر روی ویرانه های آن مسجد مطلب ساخته شد. این مسجد شامل بخش های از جمله شاه نشین، ایوان بزرگ، حجره های 2 طبقه، و شبستان روباز می باشد. این اثر در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰، با شماره ثبت ۴۸۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتری ارزان هواپیما در مشهد می باشد.

آدرس مسجد مطلب خان: خوی، خیابان طالقانی

نویسنده: شادی شادکام

date_range چهارشنبه 26 بهمن 1401 remove_red_eye 122 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0