{{ctrl.notification}}
جاذبه های تاریخی مراغه

جاذبه های تاریخی مراغه

یکی از تاریخی ترین و قدیم ترین شهرهای ایران شهرمراغه در اذربایجان شرقی می باشد. قدمت این شهر تاریخی به قبل از میلاد مسیح  باز می گردد، این شهر تاریخی دارای جاذبه های تاریخی بی شماری است که هرکدام مربوط به دوره ای می باشد، در ادامه آس چارتر قصد دارد به معرفی جاذبه های تاریخی این شهر بپردازد. درادامه همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما چارتر ارزان تهران مراغه در مشهد می باشد.

جاذبه های تاریخی مراغه

معرفی شهر مراغه

شهر باستانی مراغه که در آذربایجان قرار دارد، مراغه دارای تعداد زیادی از برج‌ ها و گنبدهای تاریخی و قدیمی بسیار زیادی می باشد که مربوط به دوران قبل و بعد از اسلام می باشد، طبق تحقیقات و آثار و فسیل های به دست آمده در این منطقه در گذشته های خیلی دور در میلیون ها سال پیش در این منطقه حیوانات عظیم الجثه زندگی می کردند. که اکنون فسیل هایی از این جانداران به جا مانده است، که به تعداد حدود 23 فسیل از گونه پستاندار و 2 فسیل پرنده در این منطقه وجود دارد، در واقع می توان گفت علاوه بر این فسیل ها بیش از 300 اثر تاریخی در این شهر کشف شده است. مراغه در دوره ایلخانیان توسط هولاکوخان بعنوان پایتخت انتخاب شد و همین امر باعث به شهرت رسیدن این شهر شد. در ادامه جاذبه ها و بناهای تاریخی مراغه را برایتان معرفی خواهیم کرد.

جاذبه های تاریخی مراغه

گنبد سرخ مراغه

گنبد سرخ یکی ازبناهای تاریخی و قدیمی که به سال 526 هجری شمسی و مربوط به دوره سلجوقی می باشد، در گنبد سرخ مقبره ای قرار دارد که مربوط به پنج مزار بزرگ در مراغه می باشد. در این گنبد 2 کتیبه در قسما شمالی و غربی وجود دارد، که نام سازنده این بنا بر روی آن حک شده است، اما نام شخصی که در آنجا مدفون شده است در کتیبه حک نشده و هنوز ناشناخته مانده است. این گنبد که به رنگ قرمز می باشد به دستور رئیس آذربایجان عبدالعزیز بی محمود بین سعدیدیم و توسط معمار برجسته آن دوران بنی‌بکر محمد بن بندان بن محسن ساخته شده که شباهت زیادی نیز به گنبد علویان در همدان دارد. گنبد سرخ با مصالحی همچون آجر و با کاشی کاری های زیبایی نیز تزئین گردیده است. از لحاظ معماری این گنبد دارای ساختاری به شکل مربع و از بخش هایی همچون سردابه و یک اتاق اصلی تشکیل شده است، ورودی گنبد دارای 7 پله می باشد، همچنین طاق نماهای در این گنبد بر روی شردر ورودی وجود دارد که با آجرهای تراشیده شده و کاشی کاری های فیروزه ای و آجرهای قرمز تزئین شده است و کتیبه ای نیز با خط کوفی در بالای این سر در قرار دارد. گنبد این بنا نیز دارای دو پوشش است، که پوشش داخلی آن بصورت عرقچین و پوشش خارجی هرمی شکل است. کف این بنا نیز از قطعات سنگ تراشیده پوشیده شده است و دیوارها نیز از گچ پوشانده شده اند. این بنای تاریخی در ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ هجری شمسی باشماره ۱۳۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاذبه های تاریخی مراغه

برج مدور مراغه

گنبد مدور مراغه یکی دیگر از برج های تاریخی در مراغه است که مربوط به دوره سلجوقی است. این گنبد دومین مرقد از قبور پنجگانه مراغه است و در ده متری شمال کنبد کبود قرار گرفته است، این برج در سال 569 هجری ساخته شده است، و دارای معماری بی نظیری است، معماری این گنبد به شکل مدور و دارای دو طبقه می باشد. که از بخش های سردابه و فضای اصلی تشکیل شده است، کتیبه ای در این برج قرار دارد که با خط کوفی برروی آن فقط سال احداث آن نوشته شده است، اما نام فرد دفت شده در این مقبره و نام بانی این برج مشخص نیست و هیچ اطلاعاتی به ثبت نرسیده است، درون این برج با نقوش زیبایی و طرح های مینایی تزئین شده است، سردر ورودی برج مدور دارای قاب و تاقی هلالی‌شکل است، این برج تاریخی و زیبا از مصالحی همچون سنگ‌های آهکی و حجاری ‌شده، آجرهای خشتی و ساروج ساخته شده است. این اثر ارزشمند در سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۳۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین زمان بتوانید بلیط لحظه آخری هواپیما ارزان را در سامانه آس چارتر به راحتی تهیه نمایید.

جاذبه های تاریخی مراغه

گنبد کبود مراغه

گنبد کبود مراغه از دیگر بناهای تاریخی در شهر مراغه که در دوره سلجوقیان ساخته شده است، اما باز هم درباره تاریخچه این بنا نظریات مختلفی وجود دارد برخی این برج را مربوط به‌ زمان مغول و برخی نیز مربوط به دوره قبل از هلاکوخان می ‌دانند. این برج در بیت سال های ۵۸۲ تا ۶۵۶ هجری قمری ساخته شده است، معماری این برج به صورت  ۱۰ ضلعی می باشد، و دارای معماری شبیه به دیگر برج ها دارد و شامل بخش هایی نظیر شبستانی و سرداب می باشد، گنبد کبود دارای تزیینات بی نظیری است، دارای طاق ‌نما و حاشیه‌کاری دندانه ‌ای و پایه‌های ستون ‌مانندی قرار دارد، این ستون ها با  تزییناتی از آجر و سفال و کاشی فیروزه‌ای رنگ با طرح‌های هندسی طراحی شده اند. گنبد این بنا نیز دارای معماری بی نظیری می باشد و کتیبه ای در این گنبد قرار دارد که بر روی آن نام کسی که در آنجا دفن شده است نوشته شده است، در مقبره گتبد کبود مادر هلاکوخان مغول دفن شده است، به همین دلیل این گنبد به مقبره مادر هولاکو خان نیز شهرت دارد، گنبد کبود در ۱۵ دی ۱۳۱۰ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

جاذبه های تاریخی مراغه

رصدخانه مراغه


رصدخانه مراغه از دیگر بناهای تاریخی در مراغه که مربوط به دوره حکومت هلاکوخان مغول می باشد، این بنا در سال ۶۳۸ هجری قمری بعد از حمله مغول ها به دستور خواجه نصیرالدین طوسی که وزیر هلاکوخان بود ساخته شد و مربوط به قرن هفتم هجری می باشد. این رصد خانه یکی از مهم‌ ترین مراکز علمی ایرانیان در دوره ایلخانی و نقطه شکوه جهان اسلام در ایران بوده است. رصدخانه مراغه دارای چندین بخش مختلف همچون دانشگاه، اتاقی برای کارکنان و دیگر ساختمان‌ ها می باشد، این رصدخانه در بلندترین نقطه شهر قرار گرفته است. ساخت این زصدخانه حدود 15 سال به طول انجامید وسال ها بعنوان بزرگترین رصدخانه جهان شناخته می شده است، رصدخانه مراغه به شکل برجی استوانه‌ ای با قطر ۲۲ متر و ضخامت دیوارهای این برج حدود ۸۰ سانتی‌متر می باشد.

جاذبه های تاریخی مراغه

آرامگاه اوحدی مراغه

یکی از مهم ‌ترین آثار تاریخی در شهر مراغه آرامگاه شیخ رکن ‌الدین مراغه‌ ای است، مقبره موجود در این آرامگاه مربوط به رکن‌الدین ابوالحسن مراغی مشهور به اوحدی مراغه ‌ای می باشد وی یکی از عارفان و شاعران پارسی ‌گوی مشهور دوره ایلخانی بوده است. آرامگاه شیخ رکن ‌الدین مراغه‌ ای درون باغی سرسبز قرار گرفته است، این مقبره از نظرمعماری یه شکل مربع می باشد و کف آن سنگ فرش شده است، و برای رسیدن به مقبره باید از سه پله به سمت بالا بروید. این آرامگاه در ۳۰ بهمن سال ۱۳۸۶ هجری شمسی با شماره ۲۱۰۸۰ ثبت ملی شد.

جاذبه های تاریخی مراغه

گنبد غفاریه

گنبد غفاریه از دیگر بناهای تاریخی در مراغه است که در زمان حکومت ایلخانیان توسط پادشاه ایلخانی سلطان ابوسعید بهادرخان در قرن هشتم در سال 725 و 728 هجری قمری ساخته شده است. گنبد غفاریه چهارمین مزار از مزارهای پنجگانه محسوب می شود. گنبد غفاریه داری بنایی آجری و مربعی شکل است و شامل دو طبقه است که بر بالای سکویی سنگی و سردابه دخمه ای قراردارد. گنبد این بنا دارای گنبدی با دو پوشش می باشد، که در سال های اخیر از بین رفته و دوباره توسط سازمان میراث فرهنگی تعمیر و مرمت شده است. این بنا همچنین دارای ستون هایی می باشد که در 4 گوشه این بنا قرار گرفته است، و با آجر روی آنها تزئین شده است.

جاذبه های تاریخی مراغه

بهترین فصل سفر به مراغه

مراغه همانطور که گفتیم دارای جاذبه های تاریخی بسیار زیادی می باشد و این شهر بخاطر قرار گیری در دامنه جنوبی کوه سهند و مجا.رت با رودخانه صوفی چای دارای تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سردی می باشد. از این رو بهترین فصل برای سفر به مراغه نیمه ی اول سال فصل های بهار و تابستان می باشد. که هوا در این منطقه بسیار عالی و متعادل می باشد. با تهیه بلیط چارتر هواپیما ارزان تهران تبریز در سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

نویسنده: شادی شادکام

date_range شنبه 22 بهمن 1401 remove_red_eye 134 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0