{{ctrl.notification}}
جاذبه های ایران کوچک

جاذبه های ایران کوچک

کرج یکی از جذاب ترین شهرهای ایران و مرکز استان البرز است، این شهر زیبای گردشگری در 36 کیلومتری غرب تهران قرار دارد، کرج یکی از کلان شهرهای زیبای ایران و چهارمین شهر پر جمعیت ایران می باشد، این شهر بیش از 100 اثر فرهنگی، تاریخی و طبیعی را در خود جای داده است، از جمله آن ها می توان به کاخ مروارید، روستای تاریخی آتشگاه، کاروانسرای شاه عباسی، پل تاریخی کرج، امامزاده طاهر، آتشکده ی تخت سلیمان، کاخ سلیمانیه، جاده چالوس، باغ سیب مهرشهر، مجموعه سد امیر کبیر، پیست اسکی خور، پیست موتور کراس حصارک و پیست اسکی دیزین که از معروف ترین و پرطرفدارترین جاذبه های این شهر کوچک است به همین دلیل به این شهر ایران کوچک می گویند. علاوه بر این جاذبه ها این شهر دارای  170 پارک و بوستان نظیر پارک جهان نما، پارک چمران، تندرستی، ایران زمین، باغ خانواده، تنیس وهامون می باشد، در این مقاله قرار است آس چارتر به معرفی جاذبه های بی نظیر این شهر بپردازد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتری لار تهران را به راحتی دریافت نمایید.

جاذبه های ایران کوچک

موقعیت و تاریخچه کرج

کرج این کلان شهر زیبا با قدمتی دیرینه دارای فرهنگ ‌های مختلف و قومیت‌های زیادی می باشد، کرج در گذشته یک روستای ییلاقی خوش آب و هوا بوده و به دلیل داشتن مناظری زیبا و طبیعی بکر شهرت خاصی داشته است. جاذبه های طبیعی آبشارها، رودخانه‌ها، غارها در این شهر در زمان‌های گذشته مورد توجه قوم‌های مختلف قرارگرفت و همین امر باعث شد در این شهر ترکیب جمعیتی گوناگونی نظیر کرد، لر، فارس، عرب، شمالی ها و جنوبی تشکیل شود و آداب و رسوم مختلفی ایجاد شود به همین دلیل کرج را اولین شهر مهاجرپذیر ایران می دانند. کرج دارای آب و هوای مناسبی است، این شهر از نظر موقعیتی اهمیت ویژه ای نیز دارد و مسیر ارتباطی بین استان های تهران، ترکیه و آذربایجان می باشد. در ادامه با جاذبه های این شهر جذاب آشنا خواهید شد.

 

پارک چمران

پارک چمران یکی از بزرگترین بوستان های کرج است که در ورودی اتوبان تهران کرج قرار دارد، پارک چمران حدود ۴۰ هکتار وسعت دارد. این پارک یکی از جذاب ترین و محبوب ترین شهر کرج می باشد، که دارای پوشش گیاهی مناسب و آب و هوای بینظیر می باشد. این پارک دارای بخش ها و امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی می باشد، از مهم ‌ترین بخش‌های پارک چمران کرج می ‌توان به شهربازی، باغ گل‌ها، بوستان بانوان، آمفی ‌تئاتر، پارک ترافیک و بوستان جنگلی، مسیر پیاده روی و دوچرخه سواری، رستوران‌ها یا کافی ‌شاپ‌های متنوع اشاره کرد. از زیبا‌ترین مکان‌های طبیعی پارک چمران می ‌توان به طراحی گل‌ها و بوته‌های پارک و درختان کهن و رودخانه باصفای آن اشاره کرد. همچنین در فصل بهار در این پارک هرساله جشنواره لاله‌های رنگارنگ در پارک گل‌های چمران برگزار می شود. این پارک محیط مناسبی برای فعالیت‌های ورزشی مختلف می باشد.

آدرس پارک چمران: کرج، میدان امام حسین

جاذبه های ایران کوچک

کاخ شمس

کاخ شمس در اواسط قرن پیش ساخته شده است و از بناهای تاریخی در کرج بشمار می رود، این کاخ اختصاصی شمس پهلوی بوده است به همین دلیل بنام وی نیز می باشد. کاخ شمس حدود 2500 متر وسعت دارد، معماری این کاخ بسیار دیدنی و منحصربفرد می باشد و طراحی آن برعهده یک طراح و معمار آمریکایی به نام فرانک لوید رایت بوده است. این کاخ معماری جالبی دارد و به شکل حلزونی پیچ در پیچ می باشد، از بخش‌های مختلف کاخ شمس می توان به دفتر کار اختصاصی، سالن پذیرایی، سالن تفریحی ‌ورزشی، استخر و... اشاره کنیم. کاخ شمس همچنین دارای دریاچه ای می باشد که می توانید در این دریاچه قایق سوار کنید. لازم است بدانید در آینده‌ای نه‌ چندان دور قرار است این کاخ به موزه گالری جواهرات تبدیل شود.

آدرس کاخ شمس: مهرشهر کرج، بلوار ارم

 

کاروانسرای شاه‌عباسی

از دیگر بناهای تاریخی در کرج که مربوط به دوران صفویان می باشد، کاروانسرای شاه‌عباسی است، این کاروانسرا یکی از بهترین جاذبه های کرج است، این بنای تاریخی با گذشت 4 قرن پابرجا و استوار مانده است، این کاروانسرا در گذشته کاربری های متفاوتی داشته است و در زمان قاجار بعنوان یک پایگاه نظامی کاربری داشته و بعدها از این کاروانسرا بعنوان یک محیط آموزشی استفاده می شده است. کاروانسرای شاه عباسی را فقط می توانید ازبیرون تماشا کنید چون امکان بازدید از داخل آن وجود ندارد.

آدرس کاروانسرای شاه عباسی: میدان توحید، تقاطع خیابان‌های قدس و شهدای محراب

جاذبه های ایران کوچک

پیست اسکی دیزین

یکی از جاذبه های طبیعی و دیدنی و تفریحی در کرج پیست اسکی دیزین می باشد، این پیست یمی از حرفه ای ترین پیست های ایران و مورد تایید جهانی اسکی در کشور می باشد، پیست اسکی دیزین در فاصله ۷۰ کیلومتری از شهر کرج قرار دارد. پیست دیزین دارای امکانات مناسبی همچون تله کابین، تله سیژ، تله اسکی بشقابی، تله اسکی چرخشی و اسنوموبیل می باشد، پیست اسکی دیزین از پیست‌های مختلفی مانند: پیست‌های مبتدی، یو، اسنوپارک، وپیست و چمن تشکیل شده است، از پیست اسکی چمن در تابستان ها استفاده می شود. همچنین در این مجموعه مدرسه اسکی نیز وجود دارد که علاقه مندان به این ورزش می توانند از در این کلاس ها ثبت نام کنند و آموزش ببینند. برای اسکی در این پیست باید تجهیزات خاص و حرفه‌ای همچون کفش اسکی، اسکیت، چوب اسکی، ژاکت سبک و ژاکت گرم، کلاه و دستکش اسکی، جوراب اسکی و ضدآفتاب و عینک مخصوص به همراه داشته باشید.

آدرس پیست اسکی دیزین: استان البرز، کرج، جاده چالوس، جاده دیزین، پیست بین ‌المللی اسکی دیزین

جاذبه های ایران کوچک

خانه احمد شاملو

یکی از بزرگ ‌ترین شاعران معاصر ایران احمد شاملو می باشد، شخصیتی رفیع و متفکر از چهره‌های برجسته و تاثیرگذار ادبیات فارسی در ایران می باشد، خانه این شاعر معاصر احمد شاملو در فردیس کرج قرار دارد، که یکی از جاذبه های گردشگری کرج می باشد، این خانه ی تاریخی و زیبا امروزه به موزه‌ای تبدیل شده است که در آن وسایل و اشیای به جا مانده از شاملو را نگهداری می ‌کنند. خانه احمد شاملو جزو جاذبه‌های فرهنگی و ادبی شهر کرج محسوب می شود. با تهیه بلیط چارتر لحظه آخری سیرجان تهران در سامانه آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس خانه احمد شاملو: استان البرز، کرج، دهکده‌ فردیس

 

قلعه آغشت

قلعه آغشت از دیگر بناهای تاریخی مشهور به هاگوارتز ایران و یکی از جاذبه های دیدنی در اطراف کرج می باشد، قلعه آغشت یک ملک شخصی می باشد و بنایی است که قدمت تاریخی ندارد و ساخت آن به بیش از یه دهه قبل بار می گردد، این بنا دارای معماری بی نظیری به سبک اروپایی می باشد، قلعه آغشت در ارتفاعات کوهستان البرز قرار دارد و اطراف قلعه دارای پوشش گیاهی رنگارنگ متنوعی می باشد، برای رسیدن به این قلعه باید از مسیر روستای آغشت به سمت روستای برغان بروید، در سفر به کرج حتما از این قلعه زیبا دیدن نمایید.

آدرس قلعه آغشت: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، دهستان برغان، روستای آغشت

جاذبه های ایران کوچک

پل شاه عباسی

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرج پل تاریخی شاه عباسی می باشد، پل شاه عباسی دارای قدمت و پیشینه‌ طولانی است و در گذشته به نام های پل دختر، پل سلیمانیه و پل خاتون نیز معروف بوده است، پل شاه عباسی مربوط به سده‌های پنجم و ششم به دوران سلجوقیان باز می گردد، این پل تاریخی در سال 1388 مورد بازسازی قرار گرفت و سطح آن سنگفرش و همچنین دو جان ‌پناه و پلکان درگاهی نیز در آن ساخته شد، این پل تاریخی کمتر مورد توجه قرار گرفته است و متاسفانه کم ‌لطفی‌ های مسئولین مربوطه پاتوق معتادان شهر شده است.

آدرس پل شاه عباسی: البرز، کرج، روی رودخانه کرج چالوس

 

 

روستای آتشگاه

روستای آتشگاه در ارتفاعات کوهستانی البرز قرار دارد، روستایی ییلاقی با آب و هوای کوهستانی با جاذبه های بی نظیری همچون: آبشارها و چشمه‌های متعدد در فاصله ۱۰ کیلومتری از شمال منطقه گوهردشت کرج قرار دارد. در این روستا جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری قرار دارد، این آتشگاه مساحتی حدود 2500 هکتار دارد و دارای طبیعت بی نظیر، خانه‌های مسکونی منحصربه‌فرد، زمین‌های کشاورزی، باغ، چراگاه، کوه و... می باشد، روستای آتشگاه زمانی محل اقامت اشکانیان و ساسانیان بوده است و دارای قدما تاریخی با ارزشی می باشد، این روستا همچنین به نام های آتش‌کوه و آتشکده نیز معروف بوده است، روستای تاریخی آتشگاه دارای آثار تاریخی بی نظیر همچون: گورستان قدیمی، سنگ‌های سرخ آتش‌زنه، آرامگاه پیر پیران و درخت کهن‌سال و سرسبز سماگاد با عمر دو تا سه هزار ساله می باشد همچنین تل مهدیخانی و نشانه‌های آتشکده نیز بر روی تپه، دژ دو برار قرار دارد که از یادگارهای دوره ساسانیان می باشد. این روستا همچنین دارای امکاناتی نظیر: رستوران، سوپرمارکت، نانوایی، نمازخانه، سرویس بهداشتی و همچنین آنتن دهی موبایل می باشد.

آدرس روستای آتشگاه: استان البرز، کرج، ۱۰ کیلومتری شمال گوهردشت

جاذبه های ایران کوچک

باغ فاتح

یکی از بوستان های جنگلی در شهر کرج که ازقدیمی‌ ترین بوستان‌های ای شهر می باشد باغ فاتح است، این باغ در منطقه جهانشهر قرار دارد، باغ فاتح کرج توسط محمد صادق فاتح یزدی ساخته شده است و دارای پوشش گیاهی بسیار زیبا و درختان کهنسالی می باشد. باغ فاتح جزو بهترین جاهای دیدنی کرج به شمار می ‌رود، باغ فاتح در گذشته به باغشهر معروف بوده است، باغ فاتح همچنین  به پارک ایران کوچک و پارک اقوام نیز معروف است. باغ فاتح بسیار سرسبز و دیدنی می باشد و دارای آب و هوای مناسبی می باشد. این باغ در گذشته بین ۱۳۰ تا ۳۰۰ هکتار بوده است و درختان کهن 100 در آن قرار دارد، و به گونه ای مهندسی کاشته شده است، باغ فاتح دارای امکانات رفاهی و تفریحی زیادی همچون: کلبه کتاب، بوفه، کافی ‌شاپ و رستوران و زمین‌های تمرین و مسابقه وجود دارد. پارک تنیس کرج شامل هشت زمین تمرین و یک زمین مسابقه با ظرفیت ۱۲۰۰ نفر می باشد، مساحت این مجموعه ۱۶ هزار متر مربع است و شامل بخش‌هاییی نظیر ساختمان اداری، فروشگاه ورزشی، رستوران، جایگاه ویژه مقامات و اتاق داوران، کمیته برگزاری مسابقات، استراحتگاه موقت ورزشکاران، جایگاه ویژه خبرنگاران ، محوطه فضای سبز و پیست سلامت می باشد. همچنین امکانات ورزشی دیگری همچون زمین والیبال و بسکتبال نیز وجود دارد.

آدرس باغ فاتح: کرج، منطقه جهانشهر، بلوار جمهوری، بالاتر از میدان سپاه

جاذبه های ایران کوچک

پیست اسکی خور

از دیگر جاهای دیدنی و گردشگری در کرج پیست اسکی خور است که در فاصله  15 کیلومتری جاده چالوس از کرج قرار دارد. پیست اسکی خور فاصله کمی تا کرج دارد و شامل دو مسیر حرفه‌ای و مبتدی می باشد، پیست اسکی خور دارای امکانات همچون: تله اسکی بشقابی، اسنوموبیل، کمپ قله، مدرسه اسکی، رستوران و کافی شاپ می باشد. پیست اسکی خور برای افرادی مناسب است که به اسکی در سطح مبتدی علاقه مند می باشند و این پیست یک پیست حرفه ای نمی باشد. پیست اسکی خور در زمستان ها باز است که برفکوبی و آماده حضور ورزشکاران می شود. برای بازدید از پیست اسکی خور در جاده فرعی روستای خوزنکلا قرار دارد.

آدرس پیست اسکی خور: 5 کیلومتری جاده کرج چالوس

جاذبه های ایران کوچک

برج تهمینه

برج تهمینه یکی از دیگر از بناهای تاریخی کرج که در ۶۰ کیلومتری جاده کرج چالوس در نزدیکی گچسر قرار دارد، برج تهمینه هشت ضلعی است و یک گنبد مخروطی شکل از جنس سنگ و ساروج دارد. ای برج در گذشته برج میدانک نام داشته است و در میان محلیان به برج تهمینه مشهور شده است. برج تهمینه از لحاظ معماری شبیه به بناهای مغولی است و در آن شخصی مدفون است که اطلاعاتی از آن وجود ندارد، اما طبق تحقیقاتی که بر روی آن شده است احتمال داده شده این مدفن مربوط به یکی از قلعه ‌بانان یا اعضای خاندان پادوسپان داشته است. که به سال‌های ۹۷۵- ۱۰۱۴ هجری شمسی باز می گردد. برج تهمینه در سال ۱۳۵۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر هواپیما ارزان در شهر مشهد می باشد.

آدرس برج تهمینه: استان البرز، کرج، کیلومتر ۶۰ جاده کرج به چالوس، آسارا، روستای میدانک

 

نویسنده: شادی شادکام
date_range یکشنبه 21 خرداد 1402 remove_red_eye 6304 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

از نزدیک ‌ترین جاهای دیدنی کرج به مترو کدامند؟

از نزدیک ‌ترین جاهای دیدنی کرج به مترو پارک چمران کرج است که در فاصله 5 کیلومتری ایستگاه مترو کرج قرار دارد.

بهترین جاهای دیدنی اطراف کرج کدامند؟

روستاها، ییلاق‌ها و دریاچه سد امیرکبیر

چه جاذبه هایی در کرج در فصل بهار بازدید از آنها لذت بخش است؟

پارک‌ها، روستاها و دشت لاله کندر