{{ctrl.notification}}
جاده چالوس و جاذبه های آن

جاده چالوس و جاذبه های آن

کشورمان ایران دارای جاده های زیادی می باشد، که از جذاب ترین و معروف ترین آنها جاده چالوس است، این جاده به جاده رسمی 59 معروف بوده است، جاده ای خوش آب و هوا و زیبا که یکی از پرطرفدارترین و مهم ترین مسیرهای زیبا و منحصربفرد وصف نشدنی در ایران می باشد، جاده ای بهشت گونه  که علاوه بر زیبایی هایش جاده ای کوهستانی و خطرناک و دارای پیچ و خم های متعدد نیز می باشد، جاده چالوس یکی از اصلی ترین محورهای رسیدن به شمال کشور می باشد که طرفدارا بسیاری در بین گردشگران داخلی و توریست های خارجی دارد، این جاده رویایی دارای جاذبه های تاریخی، مذهبی و طبیعی بی شماری نیز می باشد، در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی این جاده رویایی جذاب و جاهای دیدنی آن بپردازد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما لحظه آخری بندرعباس تهران را از این سامانه به راحتی تهیه نمایید.

جاده چالوس و جاذبه های آن

تاریخچه جاده چالوس

در گذشته ها و در زمان های قدیم جاده ها مسیر های ناهموار و نا امنی بودند که انسان ها به دشواری توسط چهار پایان مسیرها را طی می کردند، به مرور زمان با پیشرفت و اختراع 4 چرخ، جاده ها عریض تر و مناسب تر شدند، جاده چالوس نیز تا زمان ناصرالدین شاه یک جاده پر از پیج و خم، ناهموار بود که ناصرالدین شاه به سفر زیاد علاقه داشت، کاخی در روستای شهرستانک ساخته بود که از این جاده برای رفات به این روستا عبور می کرد، کم کم در زمان پهلوی و به دستوره رضا شاه دستور احداث جاده چالوس را صادر شد و جاده چالوس آسفالت شد. عملیات اجرایی جاده کندوان در اواسط اردیبهشت سال 1310 آغاز و در 10 آذر سال 1312 افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت، ساخت تونل کندوان در طی 3 به طول انجامید و در سال 1314 احداث گردید،و در سال 1317 مورد استفاده قرار گرفت، طول این تونل 188 متر طول، 7 متر عرض و ارتفاع آن 6 متر می باشد. این تونل حدود 2480 میلیون تومان هزینه در پی داشت و توسط طراح پل ورسک مهندس اتریشی بنام لادیسلاوس فون رابسویچ طراحی شده بود. طول جاده چالوس 168 کیلومتر و عرض معمولی راه 8 متر که در نقاطی بین 10 الی 12 متر افزایش می یابد. ارتفاع جاده چالوس از سطح دریا در بعضی قسمت های آن متفاوت است، ارتفاع جاده چالوس از سطح دریا از سمت شمال 1400 متر،در نقطه گچسر به ارتفاع 2251 متر و از بالای کندوان ارتفاع آن از سطح دریا حدود 3200 متر می باشد. که هرچی به طرف مازندران نزدیکتر می شوید از ارتفاع آن کاسته می شود. شیب جاده چالوس حدود 6 درصد می باشد.

 

جاده چالوس و جاذبه های آن

آب و هوای جاده چالوس

جاده چالوس از محبوب ترین جاده های ایران دارای آب و هوای بی نظیر است، آب و هوای این جاده در شش ماه اول سال مطبوع و کمی شرجی است و در شش ماه دوم سرد می باشد، این جاده در فصل بهار به اوج زیبایی خودش می رسد و زیبایی ها و جذابیت های خارق العاده ای دارد و می توان گفت یکی از شلوغ ترین فصل ها می باشد که تردد در آن بسیار است.

 

جاذبه های دیدنی جاده چالوس

جاده چالوس از جذاب ترین و معروف ترین جاده های ایران که دارای جاذبه های منحصربفرد زیادی همچون: روستاهای زیبای بیلقان، کندر، ارنگه، وینه، سد کرج، روستای گوراب، روستای شهرستانک، تونل کندوان، دریاچه ولشت، پل خواب، روستای کندلوس، آبشار نوجان و خور، کلاردشت، ونیز ایران، گردنه هزار چم، آبشار هفت چشمه و آدران، غار یخ مراد، روستا و آبشار سنج، آبشار هفت چشمه، مرداب هسل می باشد، در ادامه با این جاذبه ها آشنا خواهیم شد.

جاده چالوس و جاذبه های آن

کلاردشت

یکی از مکان های گردشگری و جذاب و پرطرفدار در جاده چالوس کلاردشت است، در این منطقه جاذبه هایی همچون: دریاچه، جنگل و مناظر بی نظیری دیگری همچون: چندین روستای زیبا، جنگل زیبای مازیچال، جنگل آزو و جنگل مجل، جنگل انبوه عباس آباد و آبشار آکاپل رودبارک وجود دارد، کلاردشت دارای آب و هوای دلپذیر و مطلوبی می باشد و یکی از مناطق گردشگری بشمار می رود، کلاردشت در 25 کیلومتر قبل از چالوس دوراهی قرار دارد که از سمت غرب 20 کیلومتر بعد به کلاردشت خواهید رسید.

 

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت از دیگر جاذبه های جاده چالوس است، این دریاچه باید در جاده مرزن آباد کلاردشت قرار دارد، این دریاچه دارای آب آب بسیار شیرینی است، این دریاچه یکی از جاذبه های معروف در جاده چالوس است که مسافران برای پیک نیک و تفریح به این دریاچه می روند، این دریاچه دارای تفریحات زیادی می باشد که ماهیگیری از لذت بخش ترین تفریحات این دریاچه می باشد.

جاده چالوس و جاذبه های آن

پل خواب

پل خواب یکی از جاذبه های دیدنی جاده چالوس که در33 کیلومتری جاده کرج قرار دارد، این پل در نزدیکی رودخانه کرج سمت راست جاده قرار دارد. در نزدیکی این پل روستایی قرار دارد که به دلیل داشتن قله ها و صخره هایی که در آن قرار دارد، یکی از محبوب ترین مقاصد کوه نوردی و صخره نوردی برای کوهنوردان و صخره نورادان می باشد، تعداد زیادی از مسافران و گردشگران در بیشتر روزهای سال به این روستا سفر می کنند و از این پل نیز دیدن می نمایند.

 

تونل کندوان

یکی از جذاب ترین دیدنی های جاده چالوس تونل کندوان می باشد، این تونل در ارتفاعات 2700 متری کندوان حفر شده است، تونل کندوان توسط لادیسلاوس فون رابسویچ مهندس اتریشی طراحی و حدود 3 سال ساخت آن به طول انجامید، تونل کندوان با امکانات و تجهیزات محدود در آن زمان که بسیار دشوار بود ساخته شد و در سال 1317 افتتاح گشت، طول تونل کندوان 188 متر طول، 7 متر عرض دارد و ارتفاع آن حدود 6 متر است. در ابتدای مسیر تونل کندوان چندین آشکده معروف قرار دارد، که گردشگران زیادی را جذب خود کرده است.

 

سد کرج

از معروف ترین جاذبه های دیدنی در جاده چالوس سد معروف کرج یا سد امیرکبیر است، این سد در سال 1337 تا 1342 شمسی ساخته شده است و در 25 کیلومتری جاده کرج به چالوس و در شمال شهر کرج قرار دارد، این سد اولین سد چند منظوره کشور ایران می باشد و آب شهر تهران را تامین می کند، علاوه بر تامین آب آشامیدنی و آب رسانی به زمین های کشاورزی کرج، کارایی دیگری بر تولید انرژی برقابی و همچنین تولید ماهی های قزل آلای رنگین کمان و قزل آلای خال قرمز می باشد که یکی از مراکز طبیعی پرورش ماهی در کشور می باشد. وسعت آب این دریاچه حدود 4000 هکتار است، سد کرج همچنین مکان مناسبی برای گردشگری و تفریح و ورزش می باشد. در اطراف این سد همچنین باغ های پر از میوه و گیاهان سرسبز نیز وجود دارد.

جاده چالوس و جاذبه های آن

گردنه هزار چم

یکی از زیبا ترین و خطر ناک ترین قسمت های دیدنی و جذاب در جاده چالوس گردنه هزار چم است، گردنه هزار چم دارای پیچ های زیاد و پشت هم است، که شما را به پایین کوه هدایت می کند. این پیچ های خطرناک دارای مناظر بسیار زیبا و جذابی می باشد، اما در این پیچ ها به هیچ عنوان نمی شود توقف کرد زیرا باعث ترافیک برای خودروهای در حال تردد می شود. با تهیه بلیط هواپیما ارزان چارتری کیش تهران از سامانه آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

 

آبشار نوجان و خور

یکی از آبشارهای معروف در جاده چالوس که در کیلومتر 15 جاده قرار دارد، آبشار نوجان است، ارتفاع این آبشار از سطح زمین حدود 50 متر و از سطح دریا حدود2800 متر ارتفاع دارد، گردشگران زیادی برای بازدید از آبشار به این منطقه سفر می کنند، این آبشار در محیطی سرسبز و بکر و در میان کوه های بلندی قرار دارد و منظره فوق العاده جذابی را دارد. آب و هوای این منطقه بسیار خنک می باشد و برای تفریح بسیار مناسب است.

 

ونیز ایران

از دیگر جاذبه های دیدنی و جذاب در نزدیکی سد کرج و که در کیلومتر 25 در جاده چالوس قرار دارد و به ونیز ایران معروف است، این روستا واریان نام دارد، این روستا به دلیل ساخت سد کرج قسمتی از آن به زیرآب رفت اما هم اکنون تمام این روستا در زیرآب قرار دارد، در گذشته برای اهالی روستا راهی بجز راه آبی وجود نداشته است، این روستا امروزه به ونیز ایران معروف است و بسیار جذاب و دیدنی است برای بازدید از این روستا باید از قایق های تفریحی در سد کرج استفاده کنید و خود را به این جاذبه دیدنی برسانید.

جاده چالوس و جاذبه های آن

آبشار هفت چشمه و آدران

از دیگر دیدنی های جذاب در جاده چالوس آبشار هفت چشمه می باشد، این آبشاردر 17 کیلومتری جاده چالوس قرار دارد، در نزدیکی روستای ارنگه قرار دارد و جزو مرتفع ترین آبشارهای ایران به شمار می رود، برای رسیدن به آین آبشار باید مسیر خطرناکی را پیاده روی کنید که بسیار لغزنده است، بنابراین باید به همراه خود تجهیزات مناسبی را داشته باشید. در طی مسیر این آبشار زیبا و رویایی تعدادی آبشار و چشمه وجود دارد که به آنها 7 چشمه می گویند.

 

غار یخ مراد

غار یخ مراد یکی از جاذبه های دیدنی و تفریحی در جاده چالوس می باشد، غار یخ مراد در 4 کیلومتری گچسر در جاده فرعی شاهپل و کهنده قرار دارد، برای بازدید از این غار باید تجهیزات لازم و ضروری به همراه داشته باشید. بهترین زمان برای بازدید از این غار زیبا فصل بهار می باشد.

جاده چالوس و جاذبه های آن

روستا و آبشار سنج

یکی از روستاهای زیبا و سرسبز شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز و در مسیر بزرگراه کرج قزوین قرار دارد، روستا سنج است که در میان کرج و هشتگرد و غرب کوه‌های البرز قرار دارد. در این روستا جاذبه های طبیعی بسیاری دارد دکه از معروف ترین آنها می توان به آبشار سنج اشاره کرد، آبشار سنج از زیباترین آبشارهای دائمی استان البرز است که ۱۵ متر ارتفاع دارد. روستای سنج روستا دارای باغ‌های سرسبز و پرمیوه شامل گردو، آلبالو، گیلاس و گوجه سبز است، گردشگران زیادی روستای سنج را بخاطر آب و هوای عالی و مطبوع و جاذبه های بی نظیرش انتخاب می کنند.

 

مرداب هسل

در ۱۰ کیلومتری جنوب غرب چالوس در مجاورت روستای طلاجو و در دل جنگل سرسبز و زیبا مرداب هسل از جذابترین دیدنی های جاده چالوس قرار دارد، این مرداب بسیار زیبا و دیدنی می باشد، سطح این مرداب با جلبک پوشیده شده است که در فصول مخالف به رنگه های خاصی تبدیل می شود، جلبک‌های مرداب هسل در فصل بهار و تابستان به رنگ سبز و در فصل پاییز به رنگ آتشین  و در فصل زمستان به رنگ نارنجی و قرمز تبدیل می شود. در این مرداب جانورانی چون لاک پشت و وزغ زندگی می کنند.

جاده چالوس و جاذبه های آن

آبشار هفت چشمه

آبشارهفت چشمه از مهم ‌ترین و زیباترین جاذبه‌های جاده چالوس که در مسیر جاده چالوس و استان البرز قرار گرفته است، این آبشار از رودخانه‌ای خروشان ارنگه سرچشمه می گیرد، ارتفاع این آبشار حدود ۷ متر است و در مسیر آن آبشارهای کوچک با ارتفاع ۵ متری نیز وجود دارند که به هفت چشمه معروف هستند. آبشار هفت چشمه دارای پوشش گیاهی مناسب و سرسبزی می باشد و در کنار رودخانه درخت‌ها و بوته‌های زیادی وجود دارد. مسیر این آبشار کمی لغرنده است بنابراین باید با تجهیزلات لازم به بازدید از این آبشار بپردازید و در مواقع بارندگی از بازدید صرف نظر نمایید.

 

روستای کندلوس

روستای کندلوس  از دیگر روستاها در جاده چالوس است، قدمت این روستا به حدود 4000 هزار سال می رسد و از تاریخی ترین روستاها در این مسیر می باشد، علاوه بر تاریخی بودن این روستا دارای طبیعتی بکر و دیدنی است آبشار کندلوس در نزدیکی این روستا قرار دارد و ارتفاع آن حدود 10 متر می باشد، که از بالای کوهی سرسبز سرازیرمی شود.

جاده چالوس و جاذبه های آن

روستای کندر

در سمت راست جاده چالوس یک فرعی وجود دارد که به روستای کندر شما را می رساند، روستای کندر از جذابترین روستاها در این مسیر می باشد، مسیر روستای کندر یک مسیر پرپیچ و خم است و دارای آب و هوای بسیار دلپذیر و مناسبی است ودر این مسیر دره ای وجود دارد که از میان آن رودخانه ای عبور می کند و دارای پوشش گیاهی بسیار سرسبزی نیز می باشد.

 

روستای ارنگه

روستای ارنگه در 18 کیلومتری کرج به سمت چالوس قرار دارد، این روستا در گذشته 6 روستای بسیار کوچک در نزدیک هم بوده است که به یک روستای بزرگ تبدیل شده است، این روستا دارای قدمت تاریخی می باشد، که در آن آثار تاریخی متعددی وجود دارد، قبرستان قدیمی و تپه های معروف به قلعه ها و کتیبه هایی که برروی آنها حکاکی هایی شده است که مربوط به دوره زرتشتیان می باشد. این روستا دارای مناظر بسیار زیبا و دیدنی می باشد.

 

روستای گوراب

روستای گوراب در 35 کیلومتری شهر کرج و از توابع دهستان ارنگه می باشد که در مسیر جاده کرج قرار دارد، این روستا دارای آب و هوای بی نظیر و باغ های سرسبز و فراوان با میوه های خوشمزه می باشد، روستای گوراب زیارتگاهی نیز وجود دارد که متعلق به فرزندان امام موسی کاظم ع می باشد. جوی آبی  در این روستا قرار دارد که زیر امام زاده عبور می کند، این روستای با صفا تر دارای درختان کهن چنار می باشد و در داخل محوطه امامزاده نیز درخت چناری وجود دارد که جزو دو چنار کهنسال ایران محسوب می شوند.

 

رستوران های جاده چالوس

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و محبوب در جاده چالوس وجود رستوران ها و سفره خانه های متعدد می باشد، این روستوران ها اکثر بر روی رودخانه قرار دارند و دارای مناظر بی نظیری و دلبازی می باشند، همچنین غذاهای خوشمزه محلی و سنتی که خوردن آنها در چنین فضایی بسیار لذت بخش است. اغلب گردشگران و مسافرانی که ازاین جاده عبور می کنند در این رستوران ها غذا سرو می کنند، از معروف ترین غذاهای محبوب در این جاده که طرفداران بسیاری دارد انواع  کباب ها و  آش دوغ های می باشد.

 

سوغاتی جاده چالوس

در جاده چالوس و در اطراف شهر چالوس و یا مرزن آباد مغازه هایی وجود دارد که شما می توانید از این مغازه ها انواع و اقسام لوازم و سوغاتی های متنوع را تهیه نمایید، مغازه های کلوچه های لاهیجان، صنایع دستی بسیار زیبا، لواشک های آلو جنگلی قرمز و غیره، انواع ترشی جات و مرباهای خانگی محلی، مغازه های پر از زیتون پرورده و غیره که بعنوان بهترین سوغات می توانید تهیه نمایید. از پرفروش ترین و مهم ترین سوغات ها در این جاده ترشی سیر می باشد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر هواپیما ارزان در شهر مشهد می باشد.

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range دوشنبه 15 خرداد 1402 remove_red_eye 437 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

جاده چالوس چند کیلومتر است؟

طول جاده چالوس حدود ۱۶۰ کیلومتر است.

نام دیگر جاده چالوس چیست؟

نام دیگر جاده چالوس در گذشته به نام رسمی ۵۹ شناخته می شده است.

دیدنی‌های جاده چالوس کدام هستند؟

جاده چالوس دارای دیدنی های بسیاری زیادی می باشد، از جمله می توان به سد و رودخانه کرج تا روستاهای ارنگه و کندر و ... اشاره کرد.

پرفروش ترین سوغات در جاده چالوس کدام است؟

از پرفروش ترین سوغاتی های در جاده چالوس سیرترشی می باشد که طرفداران بسیاری دارد.