{{ctrl.notification}}
تکیه بیگلر بیگی کرمانشاه

تکیه بیگلر بیگی کرمانشاه

کرمانشاه یکی از زیباترین و جذاب ترین شهرهای ایران که دارای جاذبه های طبیعی بسیار زیادی می باشد. جاذبه های طبیعی که هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند. علاوه بر جاذبه های طبیعی که در کرمانشاه وجود دارد جاذبه های تاریخی و قدیمی بسیار زیادی نیز در این شهر وجود دارد که دیدن و بازدید از آنها خالی از لطف نیست، در ادامه آس چارتر به معرفی یکی دیگر از جاذبه های تاریخی کرمانشاه تکیه بیگلر بیگی می پردازد، تا پایان این مقاله با ماه همراه باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا باکمتر از سه دقیقه بتوانید به راحتی بلیط هواپیما چارتر ارزان خود را تهیه نمایید.

تکیه بیگلر بیگی کرمانشاه

معرفی تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

یکی از مکان های تاریخی و کهن در کرمانشاه که قدمت آن به دوره قاجار باز می گردد. تکیه بیگلر بیگی می باشد که توسط خادم‌الحسین عبدالله خان فراش ‌باشی معروف به بیگلر بیگی در سال ۱۳۰۹ هجری قمری ساخته شده است و در سال 1315 هجری قمری بنا تکمیل گشت. این تکیه در مساحتی حدود 4000 مترمربع ساخته شد که امروزه بخش هایی از آن حذف شده است و مساحتی حدود 2000 متر از آن باقی مانده است. این تکیه در گذشته محل زندگی عبدلله‌ خان و برادرانش بوده است، و در آن مراسم مذهبی نیز برگزار می شده است. این تکیه یکی از زیباترین تکایای کرمانشاه محسوب می شود. تکیه بیگلربیگی در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۷۵ با شماره ۱۷۹۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. در سال ۱۳۸۰ این تکیه توسط اداره میراث فرهنگی خریداری شد و مرمت های در آن انجام شد و در طی تصمیماتی که گرفته شد در سال 1383 موزه خط و کتابت و در سال 1387 نیزموزه پارینه سنگی در این تکیه احداث گردید.

تکیه بیگلر بیگی کرمانشاه

معماری تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

تکیه بیگلر بیگی دارای یک معماری بی نظیری می باشد، این تکیه حدود 4000 هزار متر مربع می باشد و دارای 24 اتاق می باشد که کف اتاق ها یک متر بالاتر از سطح حیاط می باشد، داخل هر اتاق 16 طاقچه دو طبقه قرار دارد که وسایل خود را در آن نگهداری می شود. حیاط این تکیه نسبتا بزرگ و حوض بزرگی نیز در وسط آن قرار گرفته  است. در طبقه دوم نیز اتاق ها دارای ازتفاعی حدود 1.5 متر دارد که از آنها بعنوان انباری استفاده می شده است. در ضلع شمال شرقی حیاط این تکیه آشپزخانه ‌ای قرار دارد. تکیه بیگلربیگی دارای  سه در ورودی است که ورودی اصلی آن در جنوب شرقی با سردر ورودی و مقرنس‌های گچی و گچ‌ بری‌های برجسته و در دو طرف ورودی، دو ردیف طاق ‌نما نیز وجود دارد تزیینات ردیف فوقانی داخل طاق ‌نماهای شامل پیکره‌های گچی از شخصیت‌های دوره‌ قاجار می باشد. در بخش شمالی حیاط این بنا پلکانی وجود دارد که به زیرزمین منتهی می ‌شود. زیرزمین نیز دارای یک  حوضخانه، استراحتگاه تابستانی و چند اتاق می باشد. همچنین دارای پنجره های زنبوری می باشد و سقف آن نیز با تیر های چوبی پوشیده شده و اتاق های زیرزمین دارای طاق نمای آجری هستند. پس از ورودی به حیاط یک هشتی زیبا قرار دارد. بعد از هشتی، دالان درازی قرار دارد که به حیاط اصلی تکیه منتهی می‌ شود. ورودی سوم در سمت جنوب غربی واقع شده است تزیینات گچ ‌بری و آینه ‌کاری آن نیز در سال ۱۳۲۶ هجری قمری تکمیل شد.

تکیه بیگلر بیگی کرمانشاه

بخش های مختلف تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

تکیه بیگلر بیگی دارای بخش های مختلفی نظیر: شاه نشین، گنبدخانه، حسینیه، حیاط، زیرزمین، اتاق ها و دو موزه می باشد، که در ادامه بخش هایی از این تکیه را برایتان معرفی خواهیم کرد. با تهیه بلیط لحظه آخری هواپیما مشهد کرمانشاه از سایت آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

شاه نشین

شاه نشین یکی از بخش های تکیه بیگلر بیگی می باشد. این بخش در قسمت شمالی طبقه اول قرار گرفته است که مخصوص پذیرایی از مهمانان بوده است.  شاه نشین دارای ارسی چوبی زیبایی  که در دو طرف آن ستون های گچی زیبایی قرار گرفته است، که تزئیناتی نظیر نقوش گل و گیاه، گچ ‌بری و طرح‌ های هندسی، نقوش گیاهی، قاب‌بندی‌ها، نقش عقاب می باشد که این بخش بسیار زیبا و دیدنی است. در قسمت فوقانی این بخش قاب کوچک گچی وجود  دارد که در آن عبارت یا اباعبدالله الحسین نوشته شده است و در کنار آن تاریخ سال  ۱۲۶۲ حک شده است.

تکیه بیگلر بیگی کرمانشاه

گنبدخانه

یکی دیگر از بخش های تکیه بیگلربیگی گنبدخانه است که از مهمترین بخش ها به حساب می آید، گنبدخانه در قسمت غربی این تکیه واقع شده است، و دارای یک ایوان بزرگ می باشد که سقف آن دارای تزئینات منبت کاری است و 4 ستون که دو ستون آن چوبی و دوتای دیگر ستون نما است. سرستون‌ها نیز با گچ‌ بری‌های گل و گیاه تزیین شده است. ایوان این گنبد دارای یک درب چوبی بزرگ می باشد.

حسینیه

در تکیه حسینیه نیز قرار دارد که در سمت غربی حياط قرار دارد و دارای دو طبقه و 6 اتاق در هر طبقه است. این حسینیه دارای یک گنبد است که نمای داخل آن دارای تزئینات آینه کاری هایی زیبایی است که در اطزاف آن کلمه لا اله الا الله محمد رسول الله وعلی ولی الله نوشته شده است. آینه ‌کاریها این بخش توسط استاد محمدعلی تهرانی در سال ۱۳۲۶ انجام شده است. داخل این حسینیه همچنین ستون های گچی با تزئیناتی از نقوش گیاهی و قندیل‌های شمع ‌سوز و همچنین شیشه های رنگی ارسی  و همچنین كتيبه های متعددی مربوط به دوران سلطنت مظفرالدين شاه می باشد، این حسینیه همچنین دارای یک حیاط کوچیک می باشد. كتيبه های متعددی مربوط به دوران سلطنت مظفرالدين شاه نیز در این حسینیه قرار گرفته است. اين تالار با تزئينات عالي و مزين شده و در دو سوي ديگر، اتاق وسيع مهمانخانه بيگلربيگي واقع گرديده است. درحال‌ حاضر تکیه بیگلربیگی به‌ عنوان موزه خط و کتابت مورد بازدید عموم قرار می‌ گیرد. در این موزه، اسناد قدیمی متعلق به خانواده بیگلربیگی به نمایش گذاشته شده‌ است.

تکیه بیگلر بیگی کرمانشاه

بهترین فصل سفر به کرمانشاه

شهر زیبای کرمانشاه دارای طبیعت بی نظیری است که جاذبه های طبیعی بی نظیری را در خودش جای داده است. این شهر زیبا دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و بهترین زمان برای سفر به این شهر اواخر بهار و فصل تابستان است.

تکیه بیگلر بیگی کرمانشاه

مسیر دسترسی به تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

تکیه بیگلر بیگی در مرکز شهر قرار دارد برای دسترسی به این مکان تاریخی و دیدنی شما می توانید به راحتی به وسیله خودرو شخصی، تاکسی یا اتوبوس خود را به این مکان برسانید.
 

آدرس تکیه بیگلر بیگی: کرمانشاه، کرمانشاه، خیابان مدرس، روبه ‌روی مسجد جامع

تکیه بیگلر بیگی کرمانشاه

جاذبه های دیدنی در اطراف تکیه بیگلر بیگی

همانطور که گفتیم این شهر زیبا دارای جاهای دیدنی فراوانی می باشد که می توانید در بازدید از نکیه بیگلر بیگی از این جاذبه دیدنی نیز دیدن نمایید. از جاذبه های دیدنی کرمانشاه می توان به کلیسای قلب مقدس مسیح، بازار اسلامی، تکیه معاون الملک، مسجد رحیم آل آقا، مسجد حاجی شهباز خان، مسجد جامع کرمانشاه، پارک شیرین می باشند. 

تکیه بیگلر بیگی کرمانشاه

کلیسای قلب مقدس کرمانشاه

یکی از جاذبه های دیدنی در کرمانشاه کلیسای قلب مقدس مسیح می باشد، که مربوط به دوره قاجاریه است. این کلیسا یکی از مهمترین کلیساهای ارامنه  که توسط اسقف یوحنانیان در غرب کشور در زمینی به مساحت تقریبی ۲۸۰ مترمربع ساخته شده است. این کلیسای شاکا بخش هایی مانند: سرایداری، چندین اتاق‌ و اتاق تاسیسات می باشد. این کلیسای شامل یک بام زیبا به ‌صورت شیروانی است که داخل آن کاملا چوبی است.

آدرس کلیسای قلب مقدس: کرمانشاه، خیابان مدرس و کوچه‌ امیر محترم

تکیه بیگلر بیگی کرمانشاه

مسجد جامع کرمانشاه

یکی دیگر از اماکن دیدنی در کرمانشاه مسجد جامع کرمانشاه می باشد که توسط علی خان زنگنه در سال ۱۱۹۶ هجری قمری در زمان پادشاهی علی‌ ‌مرادخان زند ساخته شده است. این مسجد شاهکاری از معماری مذهبی ایرانی اسلامی است، این مسجد شامل بخش‌های مختلفی مانند: شبستان‌های زنانه و مردانه، کتابخانه، فضاهای کفش‌کن، آبدارخانه و ... می باشد، این مسجد هم اکنون برای اقامه نماز و مراسمات مختلف مذهبی کاربرد دارد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان چارتری تهران کرمانشاه در مشهد می باشد.

آدرس مسجد جامع کرمانشاه:

کرمانشاه، میدان طالقانی، بلوار جوانشیر، راسته تاریکه بازار

date_range یکشنبه 20 آذر 1401 remove_red_eye 62 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0