{{ctrl.notification}}
تنگه چاهکو قشم

تنگه چاهکو قشم

جزیره ی زیبای قشم یکی از جزایر استان هرمزگان که دارای جاذبه های طبیعی و باستانی بسیار زیادی را در خود جای داده است. از این رو گردشگران و مسافران زیادی هرساله برای تفریح و بازدید از این جزیره زیبا به قشم سفر می کنند، در این مقاله آس چارتر به معرفی یکی از جاذبه های دیدنی و شگفت انگیز در قشم یعنی تنگه چاهکو می پردازد. در ادامه با ما همراه باشید. با تهیه بلیط هواپیما چارتر ارزان مشهد قشم در سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

تنگه چاهکو قشم

معرفی تنگه چاهکو قشم

تنگه چاهکو یکی از جاذبه های فوق العاده بی نظیر و شگفت انگیز ژئوپارک قشم محسوب می شود که در 70 کیلومتری قشم و در روستایی بنام چاهوی شرقی واقع شده است. این تنگه ی زیبا و منحصربفرد یک پدیده زمین شناسی در ایران محسوب می شود. که نمونه هایی از این پدیده  همچنین در کشورهایی مانند: آلمان، انگلیس، چین، آمریکا و ... وجود دارد. تنگه چاهکوه یکی از جاذبه های ژئوپارک قشم نیز به شمار می آید.

تنگه چاهکو قشم

ساختار تنگه چاهکو قشم

این تنگه زیبا به مرور زمان و بر اثر آب باران، باد و بارش های سیل آسا و فرسایش خاک ونیروهای طبیعی باعث به وجود آمدن یک گسل در میان یک کوه سنگی به صورت یکپارچه و یک شکاف ضربدری در دل کوه ایجاد شده است، دیواره های تنگه چاهکو در بعضی قسمت هاعریض و بعضی قسمت ها تا ارتفاع  100 متر نیز می رسد، این تنگه دارای حفره ها، شیارها و دالان های زیادی که با اشکال هتدسی زیبایی ایجاد شده می باشد. تنگه چاهکوه در رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته است و از چهار طرف دارای چهار تنگه با دیواره های منصل بهم می باشد. این تنگه در یک لایه ماسه سنگی ایجاد شده و به دلیل وجود میان لایه های مارن، سیلت و آهک و فرسایش انحلالی آنها حفره ها، درزها و بریدگی های بسیار زیبایی نیز در ان بر اثر این فرسایش ها به صورت طبیعی ایجاد شده است، در میانه دره چاهکو عریض تر می رسید که در میان دیواره های بلند قرار خواهید گرفت. هر قدمی که در تنگه چاهکوه برمیدارید اشکالی شگفت انگیزی مانند خطوط فرسایش، انواع حفره های نیمه کروی و بیضوی خواهید دید. در کف این دره نیز حفره های کم عمقی وجود دارند که محل ذخیره آب هاى جارى است. در بدو ورود به تنگه تندیسی تراش خورد از دست زیبای طبیعت وجود دارد که به سه سر نگهبان معروف می باشد.

تنگه چاهکو قشم

تاریخچه تنگه چاهکو قشم

این تنگه در گذشته 4 چاه دست ساز توسط مردم بومی این منطقه ساخته ده بود که کانال هایی نیز در کنار این چاه ها برای هدایت آب حفر شده بود تا اهالی آن منطقه بتوانند به آب شیرین دسترسی داشته باشند. احداث این چاه ها به این دلیل بود که در هنگام بارندگی در این تنگه آب باران جاری می شد و به هیمن دلیل این چاه های حفر شده برای جمع اوری آب باران حفر شده بودند. این چاه ها در میان مردم بومی این منطقه بسیار محبوب و با ارزش بوده آن هم به این دلیل که آب موجود در چاه ها را برای شفای بیماری های خود مقدس می دانستند. این تنگه زیبا و دیدنی بخاطر داشتن چاه های آب شیرین، یکی از مهم ترین منابع تامین آب آشامیدنی مردم بومی در جزیره قشم بوده است. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط لحظه آخری هواپیما تهران قشم را از این سامانه دریافت نمایید.

تنگه چاهکو قشم

پوشش گیاهی و جاتوری تنگه چاهکو قشم

آب و هوای این منطقه بیابانی و استوایی است، از این رو گیاهان و درخت و درختچه های به صورت پراکنده در این منطقه رشد کرده اند، همچنین حدود 16 گومه جانوری در این منطقه زندگی می کنند. که یکی از این گونه ها که بسیار ارزشمند است غزال می باشد. همچنین پرندگان زیادی نیز دراین منطقه زندگی می کنند.

تنگه چاهکو قشم

اقامت در تنگه چاهکو قشم

تنگه چاهکو یکی از جاذبه های شگفت انگیز طبیعی در قشم که طرفداران زیادی دارد و سالانه تعداد زیادی مسافر از این جاذبه دیدن می کنند، برای بازدید از این دره ی زیبا در قشم اگر دوست داشتید می توانید شبی را نیز در این منطقه اقامت نمایید. از این رو می توانید در هتل های قشم شبی را بگذارنید یا در اقامتگاه های سنتی بوم گردی در روستای نزدیک به تنگه اقامت کنید و یا در خانه هایی که اهالی آن منطقه اجاره می دهند شبی را سپری کنید این خانه ها تمامی امکانات لازم را دارند.

تنگه چاهکو قشم

امکانات تنگه چاهکو قشم

تنگه چاهکو به دلیل داشتن گردشگران بسیار زیاد امکاناتی برای آن در نظر گرفته شده  است که در روستای چاهوی شرقی قرار گرفته است، امکانات موجود در این منطقه شامل: سرویس بهداشتی، هایپرمارکت و اقامت بوم گردی، نصب چند تابلو آموزشی و زیست محیطی، نصب سطل زباله، ساخت پارکینگ و کیوسک نگهبانی می باشد که بیشتر آنها در روستا چاهوی شرقی قرار گرفته است که برای دسترسی به این امکانات باید به این روستا مراجعه نمایید. در این روستا همچنین چندین غرفه برای تهیه سوغات خوراکی و صنایع دستی وجود دارد که می توانید از این غرفه ها سوغاتی را تهیه نمایید.

تنگه چاهکو قشم

لوازم ضروری برای سفر به تنگه چاهکو قشم

همانطور که در بالا گفتیم برای دسترسی به  امکانات مورد نیاز باید به روستای چاهکو مراجعه نمایید. و از آنجایی که با ورود به تنگه چاهکو یه چند ساعتی باید در مسیر طولانی به بازدید و تفریح بپردازید. باید به همراه خود لوازمی مانند: کفش مناسب پیاده روی، آب، خوراکی، کرم ضدآفتاب و کیسه زباله و ... به همراه داشته باشید. اگر قصد کمپینگ نیز در اطراف تنگه را دارید، با خود چادر مسافرتی، پتو یا کیسه خواب و چراغ قوه می توانید با خود به همراه داشته باشید.

تنگه چاهکو قشم

ساعات بازدید از تنگه چاهکو

برای بازدید از این تنگه می توانید همه روزه از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر می باشد. در ضمن برای بازدید از این دره باید هزینه ای را پرداخت کنید.

مسیر دسترسی به دره چاهکو

برای دسترسی به دره چاهکو می توانید از طریق هواپیما یا خود را به بندرعباس و یا قشم برسانید، و یا اگر با خودروی شخصی به بندرعباس رفتید بعد از طریق بندر پل با لندی گراف به جزیره قشم بروید کخ حدود یک ساعت زمان می برد.

آدرس تنگه چاهکو: استان هرمزگان، جزیره قشم، 70 کیلومتری جزیره قشم

تنگه چاهکو قشم

جاذبه های گردشگری در نزدیکی تنگه چاهکو قشم

قشم جزیره ای زیبا در میان آب های نیلگون خلیج فارس دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی می باشد که در بالا یکی از این جاذبه های دیدنی و طبیعی را برایتان معرفی کردیم در ادامه نیز به معرفی چند مورد دیگر از این جاذبه ها می پردازیم تا در هنگام بازدید از تنگه چاهکو از دیگر جاذبه های نزدیک به آن نیز دیدن نمایید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما لحظه آخری در شهر مشهد می باشد.

جنگل های حرا قشم

جنگل های حرا قشم یکی از طبیعی ترین جاذبه های دیدنی قشم است، مساحت این جنگل حدود 7500 هکتار است که 2400 هکتار از آن در جزیره قشم قرار دارد. یکی ار بهترین تفریحات در این جنگل قایق سواری در میان درختان زیبای این جنگل می باشد، آب در میان این جنگل در حدود ارتفاع بین 5 الی 10 متربالا می آید. جنگل حرا زیستگاه پرندگان مهاجری از مناطق گرمسیری نظیر حواصیل بزرگ، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، گیلانشاه، سلیم خاکستری، کاکائی و… می باشد. فاصله جنگل‌های حرا تا تنگه چاهکوه حدود ۲۰ دقیقه است.

آدرس جنگل های حرا: قشم، بین جزیره قشم و بندر خمیر، تنگه خوران خلیج فارس

تنگه چاهکو قشم

غار نمکی قشم

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و طبیعی در قشم غار نمکی قشم می باشد، که طولانی ترین غار نمکی جهان می باشد، عمق این غار حدود 6400 متر و حدود 570 سال نیز قدمت آن می باشد و قدمت نمک های موجود در این غار به دوره پیش کامبرون می رسد. عرض این غار حدود 5 متر است. نمک های موجود در این غار خوراکی است و ترکیبات منیزیم در آن وجود دارد. نمک موجود در این غار طبی نیز می باشد و خاصیت درمانی دارد، برای بیماران تنفسی و مبتلا به‌آسم است موثر می باشد. غار نمکدان قشم در فاصله ۴۴ کیلومتری تنگه چاهکوه واقع شده است.

آدرس غار نمکی: استان هرمزگان، جزیره قشم، 90 کیلومتری شهر قشم

تنگه چاهکو قشم

date_range شنبه 12 آذر 1401 remove_red_eye 98 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0