{{ctrl.notification}}
تنب بزرگ و تنب کوچک

تنب بزرگ و تنب کوچک

استان هرمزگان یکی از جذاب ترین استان های ایران که در کنار دریای زیبای خلیج فارس قرار گرفته است، این استان دارای جزایر زیادی از جمله جزایر کیش، هنگام، قشم، ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک می باشد. در این مقاله آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه وکمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما چارتر لحظه آخری اصفهان کیش را به راحتی از این سامانه تهیه نمایید.

تنب بزرگ و تنب کوچک

معرفی تنب بزرگ و تنب کوچک

یکی از جزایر جنوبی در خلیج فارس جزیره تنب بزرگ است، این جزیره بسیار کوچک است و دارای جمعیت کمی نیز می باشد. این جزیره بعنوان یک مرکز مهم از جنبه دفاعی و استراتژیکی در ایران محسوب می شود. تنب در لغت به معنای تپه می باشد، جزیره تنب بزرگ در گذشته بنام های جزیره تنبو و جزیره تنب کوچک بنام نبیو تنب مشهور بوده اند، اما بعدها به نام های تنب بزرگ و تنب کوچک تغییر نام پیدا کرده اند. جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک یکی از دیدنی ترین نقاط در استان هرمزگان است که درعمیق ترین قسمت‌ دریای خلیج فارس قراردارند. در ادامه اطلاعاتی را در مورد این جزایر زیبا در اختیارتان قرار می دهیم.

تنب بزرگ و تنب کوچک

معرفی جزیره تنب بزرگ

جزیره ی زیبا و دیدنی در بین آب های خلیج فارس قرار گرفته است این جزیره حدود ۱۱ کیلومتر مربع مساحت دارد و به شکل دایره ای است، سطح جزیره تنب بزرگ از شن پوشیده شده است و بسیار خشک می باشد. قسمت جنوبی این جزیره صاف است و قسمت شمال غربی آن به مانند تپه ای می باشد. که بلند ترین قسمت جزیره است و حدود 53 متر ارتفاع آن از سطح دریا می باشد. که قسمت لنگرگاه نیز در این قسمت واقع شده است.

تنب بزرگ و تنب کوچک

پوشش جانوری در تنب بزرگ

در این جزیره شما می توانید انواع پرندگان کاکایی‌ها، دم سرخ عادی، بلبل خرما، پرستو، کبوتر چاهی، اگرت سفید، قمری خانگی و … را مشاهده نمایید. همچنین این جزیره انواع خزنده‌ها همچون مارهای سمی (مار جعفری، مار افعی شاخدار) و سوسمارها: انواع (اسکینک، جکو، آگاما)، عقرب های آندروکتونوس و مزبوتوس، بزمجه و جوندگانی مثل موش سیاه، موش خانگی، موش انباری و خرگوش وحشی در این جزیره زندگی می کنند.

تنب بزرگ و تنب کوچک

پوشش گیاهی تنب بزرگ

جزیره تنب بزرگ دارای پوشش گیاهی مانند: درخت های تمر، گز، لور یا همان انجیر هندی، مغیر، کرت و … می باشد، این  گیاهان در خاک و آب های شور رشد می کنند که به آنها شورپسند می گویند.

شغل مردم در جزیره تنب بزرگ

این جزیره دارای جمعیت بسیار کمی می باشد. که بیشتر افرادی که در این منطقه زندگی می کنند عرب زبان هستند و از قبایل بنی یاس دبی و بندرلنگه می باشند. همانطور که می دانید شغل اغلب جنوبی ها بخاطر قرار گیری در کنار دریا صید مروارید و ماهی می باشد که اکثرا از این طریق امرار معاش می کنند و عده ای نیز از آنها به باغداری و کشاورزی مشغول هستند.

ماهی های لذیذ در جزیره تنب بزرگ

همانطور که در بالا گفتیم شغل بیشتر مردم این جزیره ماهیگیری است و ماهی های که در دریا صید می شود همه قابل خوردن هستند، این ماهی ها عبارتند از: ماهی شیر، خارو، شوریده، قباد، سنگسر، نعیم، حلوا، سرخو که دارای گوشت لذیذی می باشند و اما ماهی هایی نیز هستند که غیر قابل خوردن می باشند که می توان به لقمه ماهی، مار ماهی، اره ماهی اشاره کرد.

تنب بزرگ و تنب کوچک

تفریحات در جزیره تنب بزرگ

این جزیره بسیار کوچک است که می توانید با یه گشت زدن به راحتی از کل جزیره دیدن نمایید. از جمله پیاده روی می توانید در این منطقه به اسب سواری بپردازید و یا به بازدید از لاک‌پشت دریایی، کوسه، خرچنگ دربازی، دلفین، ماهی مرکب و نرم تنان زیبا در اطراف جزیره بپردازید و از دیدن آنها لذت ببرید.

موقعیت جزیره تنب بزرگ

این جزیره دراستان هرمزگان قرار گرفته است که از سمت جنوب غربی به قشم از سمت جنوب به جزیره ابوموسی، سمت شمال به جزیره قشم، سمت شرق به کشور عمان و از سمت غرب به جزیره تنب کوچک نزدیک می باشد. با تهیه بلیط هواپیما ارزان چارتر تبریز کیش در سامانه آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید، آس چارتر با پشتیبانی 24 ساعته در سفرها همراه و پشتیبان شماست.

تنب بزرگ و تنب کوچک

معرفی جزیره تنب کوچک

جزیره تنب کوچک نیز یکی دیگر از جزایر در خلیج فارس می باشد این جزیره بسیار کوچکتر از جزیره تنب بزرگ است و در ۱۵ کیلومتری غرب جزیره تنب بزرگ قرار دارد، ارتفاع این جزیره از سطح دریا حدود 35 متر می باشد و به شکل یک مثلث است که مانند تپه ای در وسط دریا قرار گرفته است که به آن تپه زهرا گفته می شود. صخره ای در این جزیره در قسمت شمال غربی جزیره قرار گرفته است که ارتفاع آن حدود 32 متر می باشد که بلندترین نقطه جزیره محسوب می شود. این جزیره با بالا آمدن گنبدهای نمکی که از سرچشمه های نمکی و آب دریا و جنس رسوب‌های به جا مانده از جزر و مد دریا شکل‌ها و منظره‌های زیبایی را به وجود آورده است که بسیار دیدنی می باشد. جزیره تنب کوچک مسکونی نیست و آب آشامیدانی نیز ندارد، این جزیره کاملا نظامی می باشد و دارای اسکله ‌ای بسیار کوچک و یک باند فرودگاه کوچکی نیز می باشد که فقط کاربرد نظامی دارد.

تنب بزرگ و تنب کوچک

پوشش گیاهی و جانوری جزیره تنب کوچک

این جزیره بسیار کوچک است و دارای آب و هوای خشک و مرطوبی می باشد، خاک این جزیره شنی است و در برخی مناطق صخره‌ای است، در این جزیره گیاهانی می رویند که در برابر خشکی و شوری بیش از حد زمین مقاوم می باشد. دراین جزیره انواع مارهای سمی وجود دارد که بخاطر وجود مار زیاد تنب مار نیز نامیده می شود. همچنین در این جزیره پرندگانی زیادی نیز زندگی می کنند.

آب و هوای جزایر تنب بزرگ و کوچک

دو جزیره تنب بزرگ و کوچک در آب‌های نیمه شرقی و نیمه شمالی خلیج فارس قرار گرفته اند، این دو جزیره دارای هوای بسیار گرم و زمین های خشکی می باشد. و هوای ای جزایر بخاطر اینکه اطراف آن را کاملا آب دریا فرا گرفته است بسیار مرطوب می باشد. دمای هوا در تابستان ها در این جزایر به 44 درجه سانتی گراد و در زمستان به 24 درجه سانتی گراد می رسد.

بهترین فصل سفر به جزایر تنب بزرگ و کوچک

برای سفر و بازدید از این جزایر در ابندا باید توجه داشته باشید که فقط از طریق دریایی می توانید خود را به این جزایر برسانید اما به دلیل خالی از سکنه بودن جزیره تنب کوچک شما می توانید با قایق های تفریحی سری به اطراف این جزیره بزنید و اما در جزیره تنب بزرگ بروید و کمی تفریح کنید و از غذاهای محلی در این جزیره نوش جان کنید و لذت کافی ببرید. بهترین فصل برای بازدید از این جزایر فصل های پاییزو زمستان است بسیار مناسب سفر می باشد.

تنب بزرگ و تنب کوچک

مسیر دسترسی به جزایر تنب بزرگ و کوچک

برای دسترسی به این جزایر زیبا و دیدنی می توانید به دو صورت به آن سفر کنید که آن هم از طریق هوایی و دریایی می باشد. این جزایربخاطر کوچک بودن فرودگاهی ندارند. اما می توانید از طریق هواپیما به بندرعباس و یا خود را برسانید و از آنجا با کشتی های گردشگری و با قایق های کوچک خودرا به این جزیره برسانید. این جزیره در 30 کیلومتری جزیره قرارگرفته است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما چارتری شیراز کیش در شهر مشهد می باشد.

date_range جمعه 11 آذر 1401 remove_red_eye 123 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0