{{ctrl.notification}}
تالاب لیپارچابهار

تالاب لیپارچابهار

تالاب لیپار چابهار یکی از جاذبه های طبیعی و دیدنی چابهار می باشد و در کنار کوههای مینیاتوری، پلاژ ساحلی تیس و  آرامگاه سید غلام رسول چابهار در نزدیکی روستای تیس که از جاذبه های ساخته شده به دست انسان است.  تالاب لیپار یکی از جاذبه های منحصر به فردی است که در کرانه دریای عمان ایران قرار دارد و تنها چهار نمونه ی مشابه از آن در سراسر جهان مشاهده شده است. در این مقاله آس چارتر به معرفی این تالاب زیبا در چابهار پرداخته است، با ما همراه باشید. برای دیدن ازاین جاذبه زیبای چابهار کافی است بلیط هواپیما چابهار را از سایت آس چارترتهیه نمایید.

تالاب لیپار چابهار

معرفی تالاب لیپار چابهار

وقتی به چابهار سفر می کنید یکی از جاهای دیدنی چابهار که حتما از آن دیدن خواهید کرد و برای شما بسیار جذاب و متفاوت خواهد بود و در نگاه اول تعجب شما را بر می انگیزد، تالاب لیپار چابهار یا همان دریاچه صورتی یا دریاچه قرمزمی باشد. این تالاب در جاده ساحلی چابهار به گواتر و 20 کیلومتری شرق چابهار قرار گرفته است. اسم دیگر تالاب لیپار در چابهار، دریاچه صورتی چابهار می باشد و این وجه تسمیه بدین خاطراست که به علت نوع بافت خاک و وجود نوعی از پلانکتونها به رنگ صورتی دیده می شود. تالاب لیپار دارای منظره ای زیبا و کم نظیری است که در کل دنیا فقط چهار مورد از این نوع تالاب وجود دارد.

تالاب لیپار چابهار

معنی کلمه لیپار

لیپار واژه ای با دو بخش است: «لیپ» و «آر». لیپ یعنی خار و خاشاک رودخانه و آر معنای آب رودخانه می دهد. از آنجا که در روستای لیپار در حوالی تالاب صورتی، آب رودخانه با خار و خاشاک به دریا می رسد، این نام را به آن داده اند. از سوی دیگر در زبان بلوچی، محل به هم رسیدن یا تلاقی آب رودخانه و آب دریا را لیپار می گویند که موقعیت تالاب صورتی را تا حدی وصف می کند.

تالاب لیپار چابهار

طراحی و ساخت دریاچه صورتی چابهار

این تالاب بنا به پیشنهاد آقای دادکریم شیخ‌ زاده که خود بومی محل و از روستای دمبدف است. با کمک اهالی و بودجه شخصی و حمایت وزارت نیرو با در اختیار گذاشتن دستگاه‌ های کشاورزی توانست در سال ۱۳۶۲ خورشیدی برابر با ۱۹۸۱ این تالاب صورتی را احداث کند و به مرحله بهره برداری برساند. این تالاب در اوایل احداث و بارندگی خوبی که در محل آن داشت توانست مدت مدیدی منطقه را سبز و پرندگان مهاجر و غیر بومی را به این تالاب بکشاند. اما به علت این که منطقه چندین سال است خشک و بارندگی کافی نداشته این تالاب هر ساله به شکل خاصی در می ‌آید. ولی اصالت اولیه که همان جمع ‌آوری آب های سطحی که در زمان بارندگی بر روی زمین جاری می ‌شود را دارا است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر تهران چابهار در مشهد می باشد.

تالاب لیپار چابهار

گونه های جانوری تالاب صورتی لیپار چابهار

علاوه بر گیاهان متنوعی که در تالاب لیپار رشد می کنند، گونه های حیوانات متنوعی هم در آن دیده می شود. این حیوانات شامل پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسک، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، جذابیت های این منطقه را چندین برابر کرده است. نکته جالبی که در این منطقه خواهی دید این است که در این منطقه پنبه‌ های وحشی می ‌روید که مردم منطقه از آن تشک و بالشت تهیه می ‌کنند. مطابق با بررسی ها و آمارگیری هایی که انجام شده در این شهر بندری در مورد گونه های جانوری نتیجه ای به این صورت به دست آمده است که این نتیجه را می توانیم به شرح زیر خدمتت ارائه دهیم:

۹۳ گونه پلانکتون گیاهی، ۳۱ گروه پلانکتون جانوری، ۶۴ گونه از انواع نرم‌ تنان، ۸۵ گونه انواع ماهی، ۲۴ گونه از سخت پوستان، ۱۴ گونه مایوبنتوز و ۴۶ گونه مختلف از جلبک‌ ها در آن شناسایی شده‌ اند که این خود گویایی منحصر به فرد بودن این منطقه می باشد.

تالاب لیپار چابهار

دلیل صورتی بودن تالاب لیپار در چابهار

همانطور که گفتیم رنگ صورتی این تالاب به دلیل وجود فراوان پلانکتون های گیاهی است که در آن وجود دارد و به رنگ قرمز دیده می شود. چیزی حدود ۹۰ درصد از پلانکتون های گیاهی دراین حوزه دیده می شوند. وفور مواد آلی و معدنی ای که از طریق رودخانه و خورهای متصل به خلیج به این حوزه نیز هدایت می شوند. همین موضوع خود سبب افزایش زیاد تولیدات بیولوژیکی در بعضی از فصول می شود، به طوری که این عوامل به همراه جریانات دریایی حاصل از طوفان‌های مونسون که از ویژگی‌ های منحصربه ‌فرد حوزه اقیانوسی دریای عمان است، موجب افزایش بیش از حد تعداد پلانکتون‌های گیاهی در ماه‌های بعد از فصل مونسون (از اواسط خرداد تا اواسط شهریور ) می ‌شود؛ این تعداد در آذرماه به حداکثر میزان خود می ‌رسد.

تالاب لیپار چابهار

خوشگذرانی در تالاب لیپار

شاید امکانات تفریحی آنچنانی در لیپار وجود نداشته باشد، اما این دلیل نمی شود که نتوانید در حوالی این دریاچه خوش بگذرانید. علاوه بر اینکه لیپار فرصت دیدن یک دریاچه صورتی را در ایران به شما می دهد و حال و هوای جالبی دارد، دو فعالیت در آن دنبال می شوند:

پرنده نگری: گونه های زیادی از پرندگان مهاجر، لیپار و حوالی آن را برای زمستان گذرانی انتخاب می کنند. آنها از مدارهای شمالی به سمت مدارهای جنوبی می آیند و در دریاچه صورتی چابهار ماندگار می شوند. این مساله فرصت خوبی به علاقه مندان پرنده نگری می دهد و آنها را به لیپار می کشاند. یکی از مهم ترین پرنده هایی که در این تالاب و حوالی آن مشاهده شده، گونه در حال انقراض اردک مرمری است.

عکاسی: دریاچه صورتی لیپار سوژه خوبی برای عکس های شماست. حتی اگر عکاس حرفه ای نیستید بدون ثبت تصویر این محل را ترک نکنید و یادگاری ماندگاری را با خود از این سفر ببرید.

شترسواری: در اکثر ایام سال مردم محلی را ببینید که با شترهایشان در حوالی تالاب حضور دارند. شما می توانید با پرداخت هزینه به آنها، شترسواری در کنار لیپار را نیز تجربه کنید.

تالاب لیپار چابهار

رنگ دریاچه در ماههای مختلف

به سبب تشدید فعالیت پلانکتون ها در برخی ماه ها می توانید انتظار رنگ بیشتری را داشته باشید. این ماه ها عبارتند از: فروردین، خرداد، شهریور، مهر، بهمن، اسفند.

این یک پدیده طبیعی است و طبیعت تحت تاثیر عوامل مختلف جلوه پیدا می کند. بی شک میزان بارندگی ها و تغییرات آب و هوایی تاثیری مستقیم بر چهره این تالاب و رنگ، میزان آب و وسعت آن دارند. ماه هایی که از آنها نام بردیم تنها شانس بیشتری را در اختیارتان می گذارند تا دریاچه صورتی را در وضعیتی بهتر ببینید. ممکن است این تالاب در زمانی به رنگ قرمز و نارنجی هم دیده شود و لزوما صورتی نباشد. البته باید بگوییم که پلانکتون ها رنگدانه های مختلفی از جمله سبز، آبی، زرد، قهوه ای و قرمز دارند، اما از آنجایی رنگ قرمز یا سرخ آنها بیشتر دیده می شود، بیشتر با این رنگ شناخته می شوند. به دلیل وجود همین رنگدانه هاست که ممکن است در فصول مختلف رنگ های متفاوتی را از لیپار ببینید. به هر حال در سال های اول شکل گیری یا احداث تالاب، آب های سطحی به سوی آن هدایت شدند و بارندگی خوب در منطقه و جمع شدن آب در تالاب منطقه را سبز کرد و پرندگان مهاجر و غیربومی را به اینجا کشاند. البته در سال های اخیر خشکسالی ها دامن این تالاب را هم گرفته است و هر سال با توجه به بارندگی ها وسعت و شکل دریاچه تغییر می کند. آس چارتر به شما این امکان را می دهد که بلیط هواپیما شیراز چابهار را ازسایت به صورت آنلاین با کمتر از سه دقیقه رزرو نمایید.

تالاب لیپار چابهار

امکانات تالاب لیپار چابهار

در اطراف دریاچه خبری ازامکانات آنچنانی نیست و فضا خیلی بکر به نظر می رسد. گاهی دستفروشان دیده می شوند که صدف و نمک دریایی دارند و در گوشه ای دیگر ساکنان منطقه مشغول جمع آوری نمک از دریاچه هستند. لیپار با وجود تمام سادگی اش، در اوج شکوه و زیبایی دیده می شود. پدیده ای که تعدادش در دنیا محدود است، دریاچه های هیلیر، هات لاگون و پینک لیک در استرالیا، دریاچه رِتبا در سنگال، دریاچه هایی در آفریقای جنوبی، ونکوور و بولیوی و این یکی قسمت ایران عزیزمان شده است. آب صورتی دریاچه به ساحل زرد رنگ می رسد و در ترکیب با سرسبزی گیاهان و آبی آسمان تصویری را به بیننده هدیه می دهند که در جای دیگری دیده نمی شود. با تهیه بلیط لحظه آخری بندرعباس چابهار از سایت آس چارتر از تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

تالاب لیپار چابهار

بهترین فصل سفر به چابهار

چابهار دیار چهار بهار است و در تمام فصول آب و هوای مطبوعی دارد. اما اگر می خواهید به هنگام بازدید از تالاب صورتی، تندی آفتاب کمتر آزارتان دهد، زمستان و ایام نوروز را برای سفر انتخاب کنید.

بهار: در ایام نوروز چابهار میزبان مسافران زیادی می شود. اگر با این شلوغی مشکل ندارید، این ایام را برای بازدید از لیپار انتخاب کنید.

تابستان: دریاچه صورتی کم آب می شود و ممکن است آن چنان که باید زیبا نباشد.

پاییز: هوای پاییزی است و فصل مهاجرت پرندگان. کم کم دریاچه صورتی میزبان پرندگان می شود که از راه های دور به ایران عزیزمان می آیند.

زمستان: هوای مطبوع چابهار در این فصل هر کسی را وسوسه می کند تا سری به این دیار بزند. پرندگان زمستان‌ گذران به خوبی در این فصل قابل مشاهده هستند.

تالاب لیپار چابهار

آدرس دسترسی به تالاب لیپارچابهار

 سیستان و بلوچستان، کیلومتر 20 جاده چابهار به گواتر، بعد از روستای رمین

تالاب لیپار چابهار

date_range سه شنبه 14 دی 1400 remove_red_eye 342 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0