{{ctrl.notification}}
تالاب بین ‌المللی شادگان

تالاب بین ‌المللی شادگان

استان خوزستان یکی ازاستان های جنوبی کشورمان ایران که با تاریخچه و قدمت بسیار زیاد یکی از مهم ترین استان های کشور محسوب می شود. جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیاد در این استان و وجود شهرها و شهرستان های تاریخی این استان را منحصربفرد کرده است به همین دلیل سالانه تعداد زیادی مسافر به این شهر سفر می کنند و به بازدید از جاذبه های این استان می پردازند، در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی یکی از جاذبه های استان خوزستان تالاب شادگان بپردازد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. ، آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان مشهد اهواز چارتر را از سامانه آس چارتر دریافت نمایید.

تالاب بین ‌المللی شادگان

معرفی تالاب بین ‌المللی شادگان

تالاب بین ‌المللی شادگان یکی از جاذبه های دیدنی در استان خوزستان و یکی از بزرگترین تالاب های ایران می باشد که از ترکیب سه تالاب شادگان، خور موسی و خورالامیه تشکیل شده است اما طبق برگزاری همایش تالاب‌های جهان تصمیم گرفته شد که این سه تالاب بعنوان تالاب شادگان شناخته شود. تالاب شادگان در جنوب غربی ایران در جنوب شهر شادگان و در۵۰ کیلومتری شهر آبادان واقع شده‌ است. این تالاب در گذشته های خیلی دور تا مرز عراق هورالعظیم ادامه داشته و خیلی وسیع بوده است. اما در همایش جهانی رامسر برای حفظ و نگهداری این تالاب از هورالعظیم جدا گشت. مساحت این تالاب حدود ۴۰۰ هزار هکتار است و آب این تالاب بین‌المللی از رودخانه‌های جراحی و کارون همچنین جزر و مد خلیج فارس تامین می‌ شود، سالانه ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه جراحی به این تالاب وارد می‌شود، یکی از ویژگی های این تالاب جاری بودن هم ‌زمان آب شور، شیرین و لب ‌شور می باشد. از دیگر نام های این تالاب خوردورق، دورق‌الفرس، فلاحیه و همچنین استلاحیه بوده است که به شادگان تغییر نام داده است.

تالاب بین ‌المللی شادگان

موقعیت جغرافیایی تالاب شادگان

تالاب شادگان از نظر جغرافیایی از سمت شمال به شادگان و هورالدورق، از جنوب به رودخانه بهمن ‌شیر، از سمت غرب به جاده دارخوین و آبادان و از شرق به آب‌های خور موسی می ‌رسد. همچنین از جنوب به خلیج فارس می پیوندد.

تالاب بین ‌المللی شادگان

شغل مردم بومی تالاب شادگان

مردم بومی و محلی در روستاهای اطراف تالاب شادگان به شغل های دامداری، ماهیگیری، شکار پرنده، نی بری و برداشت علوفه می پردازند واز این طریق روزگار خود را سپری می‌ کنند. همچنین بخاطر وجود نخلستان های زیاد و گرمسیر بودن منطقه از بیشترین محصولات این منطقه می توان به گندم و خرما و برنج اشاره کرد که بیشتر مردم به کشت برنج و گندم و جمع آوری خرما مشغول هستند، و همچنین لبنیات سنتی این منطقه که از طریق دامداری تهیه می شود و کاملا سنتی و ارگانیک می باشد. همچنین پرورش گاومیش یکی از شغل های دیگر در این منطقه است که مردم روستا‌های حاشیه تالاب به آن مشغول می‌باشند، تالاب شادگان، مکان مناسبی برای پرورش گاومیش است.
تالاب بین ‌المللی شادگان

پوشش جانوری در تالاب بین المللی شادگان

تالاب شادگان یکی از مناطق حفاظت شده توسط محیط ‌زیست می باشد، منطقه حفاظت حدود 290 هکتار وسعت دارد، این منطقه بعنوان پناهگاه بین ‌المللی حیات وحش شادگان معروف شده است. در طبیعت زیبا و منحصربه ‌فرد این تالاب گونه‌های جانوری مختلفی زندگی می کنند، از جمله مهم ‌ترین جانوران در این منطقه دلفین بینی بطری است که می توانید حرکات نمایشی این دلفین بازیگوش را به راحتی در این تالاب مشاهده نمایید و گرگ بانام محلی ذئب، گراز با نام محلی خنزیر، گربه جنگلی با نام محلی بزون، شنگ با نام محلی چلیب المای می باشد و از دیگر گونه‌های زیستی در این تالاب حدود ۱۵۲ گونه‌‌ی پرنده و ۴۰ گونه‌ ی پستاندار است. همچنین این تالاب محل مناسبی برای زیست پرندگان آبزی مهاجری است که از شمال اروپا و کانادا و سیبری در پاییز به این منطقه کوچ می کنند.

تالاب بین ‌المللی شادگان

اقامت در تالاب شادگان

در این منطقه اگر دوست داشتید شبی را اقامت کنید در می توانید در آلاچیق هایی که در وسط تالاب ساخته شده است به استراحت بپردازید و یا اتاقی از بومیان آن منطقه اجاره نمایید. همچنین می توانید به شهرهای نزدیک اهواز یا آبادان بروید و در هتل های این شهرها شبی را اقامت کنید. با تهیه بلیط چارتر ارزان لحظه آخری تهران اهواز در سامانه آس چارتر از مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

تالاب بین ‌المللی شادگان

صنایع دستی در تالاب شادگان

در اطراف تالاب شما می توانید صنایع دستی زیبایی را که هنر دست بومیان این منطقه است را ببنید و از این صنایع دستی زیبا بعنوان سوغات و هدیه برای خود و دیگران خریداری نمایید.

تفریحات در تالاب بین المللی شادگان

تالاب شادگان یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی در خوزستان است که می توانید در آن به تفریح بپرادزید. از جمله تفریحات در این تالاب قایق ‌سواری، بازدید از پرندگانی همچون فلامینگو، پلیکان زرد و سبزقبای هندی، عکاسی در تالاب و مناظر اطراف، قدم زدن در نزدیک تالاب، ماهی گیری، شکار پرنده‌ها، دیدن گاومیش‌ها ... از جمله تفریحات در این تالاب می باشد.

تالاب بین ‌المللی شادگان

امکانات تالاب شادگان

این تالاب با اینکه جزو بهترین جاذبه های گردشگری در خوزستان و کشور ایران محسوب می شود و در فهرست جهانی یونسکو بعنوان میراث جهانی ایران به ثبت رسیده است، اما متاسفانه امکانات مناسب رفاهی برای این منطقه در نظر نگرفته شده است، و اگر نیاز به خرید و یا اقامت دارید باید به روستاها و یا شهرهای اطراف مراجعه نمایید.

تالاب بین ‌المللی شادگان

نکات مهم در سفر به شادگان

برای سفر به شادگان چند نکته مهم را حتما رعایت نمایید، این نکات عبارتند از:

برای جلوگیری آلودگی محیط زیست و تالاب از ریختن زباله جلوگیری نمایید.

اگر در فصول پاییز و زمستان برای دیدن پرندگان مهاجر به بازدید از تالاب می پردازید، از آسیب رساندن به این پرندگان جلوگیری نمایید تا نا خواسته مشکلی و آسیبی به آنها وارد نشود.

همچنین برای کمک به اقتصاد این منطقه می توانید از صنایع دستی این مردم محلی تالاب شادگان تهیه نمایید و یا از غذاهای سنتی و خوشمزه آنها خریداری نمایید و نوش جان کنید و طعم بی نظیر ماهی های این منطقه را تست نمایید.

تالاب بین ‌المللی شادگان

جاهای دیدنی نزدیک به تالاب شادگان

تالاب شادگان یکی از جاذبه های زیبا و منحصربفرد در خوزستان می باشد، که گردشگران زیادی هرساله به این منطقه سفر می کنند و از این تالاب بازدید می نمایند، علاوه بر تالاب شادگان جاذبه های دیدنی دیگر نیز در این منقه وجود دارد، که در ادامه به معرفی این جاذبه ها خواهیم پرداخت.

تالاب بین ‌المللی شادگان

روستای صراخیه

یکی از روستاهای جذاب و دیدنی در خوزستان که در میان تالاب شادگان قرار دارد و به ونیز ایران مشهور است روستای صراخیه است، این یک روستای منحصربفرد و جذابی است که با دیگر روستاهایی که تا بحال دیده اید متفاوت است. برای بازدید از این روستا باید سوار قایق شوید و به بازدید از آن بپردازید. خانه های این روستا با سبک بسیار ساده ای ساخته شده است. و برایتان جذابیت خاصی را دارد.

تالاب بین ‌المللی شادگان

آرامگاه ملا فاضل سکرانی

یکی از مکان های دیدنی و مذهبی در نزدیکی تالاب شادگان آرامگاه ملا فاضل سکرانی می باشد، ملا فاضل سکرانی یکی از شاعران نامدار و برجسته و صاحب سبک مشهور در شادگان و کشورهای عربی بوده است که متولد سال ۱۳۰۲ هجری شمسی در شادگان است و در سال 1392 در شادگان دیده از جهان فروبست، وی نیز به نام های عمید ابوذیه و امیر الشعرا نیز معروف بوده است.

تالاب بین ‌المللی شادگان

مسیر دسترسی به تالاب شادگان

برای دسترسی به این تالاب زیبا باید در ابتدا خود را به استان خوزستان برسانید. بعد به سمت اتوبان اهواز به آبادان بروید و از سه ‌راهی دارخوین وارد جاده روستای صراخیه بشوید و تالاب در نزدیکی این روستا قرار دارد. همچنین می ‌توانید از شهر ماهشهرنیزسمت تالاب شادگان بروید.

تالاب بین ‌المللی شادگان

خطرهای زیست محیطی در تالاب شادگان

از خطرات که این تالاب را تهدید می کند، سدسازی، تخلیه پساب‌های آلوده‌ای، رعایت نشدن نیاز آبی تالاب، پرورش ماهی و فولاد خوزستان، پساب‌های مزارع نیشکر، عبور لوله‌های نفتی، فعالیت ۳۰ واحد پتروشیمی و تخلیه زباله‌های شهری می باشد، به همین دلیل این تالاب در سال 1372 در لیست مونترو و فهرست قرمز تالاب‌های بین ‌المللی ثبت شده است و به همین منظور در فهرست جهانی یونسکو نیز در رتبه پنجم قرار گرفته است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان چارتری در مشهد می باشد.

تالاب بین ‌المللی شادگان

بهترین زمان برای سفر و بازدید از تالاب شادگان

بهترین زمان برای سفر و بازدید از تالاب شادگان ماه های آذر تا فروردین ماه است، همانطور که می دانید جنوب کشور دارای آب و هوای بسیار گرمی می باشد، و تابستان های خوزستان بسیار گرم و طاقت فرسات و نمی توانید گرما را تحمل نمایید از این رو بهترین فصل زمستان می باشد که هوا معتدل می باشد.

date_range چهارشنبه 24 اسفند 1401 remove_red_eye 106 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0