{{ctrl.notification}}
تالاب بین المللی قوری گل تبریز

تالاب بین المللی قوری گل تبریز

تالاب بین المللی قوری گل در موقعیت جغرافیایی در آذربایجان شرقی (شمال غرب ایران) واقع شده است. این تالاب در 18 کیلومترى شمال باخترى بستان آباد تبریز قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 1890 متراست. دریاچه و آب راکد قوری گل، در کنار جاده ترانزیتی تبریز بستان آباد در فاصله 45 کیلومتری شرق تبریز و 15 کیلومتری غرب بستان آباد، در میان کوه ها و ارتفاعات شرقی گردنه شبلی دریک گودی واقع شده است. آس چارتر دراین مقاله شما را با این تالاب زیبا آشنا می کند. شما می توانید بلیط هواپیما تبریز را از سایت آس چارتر تهیه نمایید.

تالاب بین المللی قوری گل تبریز

معرفی تالاب قوری گل تبریز

این دریاچه در میان مردم محل به نام قوری گل (استخر خشک) معروف است اما بعضی آن را دوری گول (استخر آب زلال) و برخی قویل گول (استخر و گودال ژرف و عمیق) می نامند. درازا و پهنای قوری گل، 4 کیلومتر و مساحت آن 16 کیلومتر مربع است و ژرفای این دریاچه که تمام سال آب دارد درعمیق ترین نقطه به 13 متر می رسد. آب این دریاچه شیرین و در صورت تصفیه قابل شرب است. اطراف دریاچه را مرتع، چمنزارها، مزارع و کشتزارهای متعددی فراگرفته و به علت وجود هوای مطبوع در تابستان ها، یکی از مراکز استراحت و تفریح مردم تبریز می باشد.

تالاب بین المللی قوری گل تبریز

آشنایی با تالاب قوری گل تبریز

قوریگل که امروز در ردیف آبهای راکد آذربایجان شرقی است، دارای قدمتی تاریخی است. تالاب قوریگل یکی از منابع زیست محیطی بسیار مهم استان آذربایجان شرقی می باشد که به عنوان یکی از تالابهای بین المللی حفاظت شده ایران به ثبت رسیده است.  این تالاب برای بسیاری از پرندگان مهاجر از نظر زیستگاهی حائز اهمیت بین المللی است لذا حفاظت از آن به عنوان یک هدف اصلی امری اجتناب ناپذیر مدنظر قرار گرفته است. قوریگل باتوجه به دارا بودن قابلیت های مختلف می تواند دربرگیرنده اهدافی چون حفاظت از تنوع زیستی ، آموزش، تحقیقات واکوتوریسم باشد .البته برای استفاده بهینه از شرایط طبیعی و نیز گردشگری، تفرجگاهی در جنب این تالاب احداث شده ودر خدمت مسافران است.

تالاب بین المللی قوری گل تبریز

ثبت بین المللی تالاب قوری گل

تالاب قوری گل جزو تالاب های بین المللی ثبت شده درکنوانسیون رامسرمی ‌باشد که برای شماری از پرندگان مهاجرآبزی و حمایت شده از نظر زیستگاهی حائز اهمیت ملی و بین المللی است.  تالاب قوری گل در سال 1354 به عنوان تالاب بین‌المللی در کنواسیون رامسر به ثبت رسیده و از سال 1373 جزو مناطق شکار ممنوع شده است. شما می توانید بلیط چارتر ارزان رفسنجان تبریز را به راحتی از سایت آس چارتر دریافت نمایید.

تالاب بین المللی قوری گل تبریز

منبع آب تالاب قوری گل

به ‌دلیل اینکه تالاب قوری‌ گل در مجاورت کوه‌ها و ارتفاعات برفگیر دامنه شرقی گردنه شبلی قرار گرفته، و به ‌دلیل تامین آب از محل آب‌های جاری از بارش برف و باران و نیز تعدادی چشمه زیرزمینی که در کف تالاب جریان دارند، همواره در تمام فصول سال پرآب است. یکی از ویژگی‌های کم نظیر این تالاب در مقایسه با سایر دریاچه‌های منطقه این تالاب آب شیرین بودن آن بوده و در صورت تصفيه قابل شرب است. در حال حاضر اين آب برای آبياری کشتزارهای روستاهای پيرامون درياچه يعنی روستاهای ارشتناب، رامناب و يوسف آباد، به مصرف می ‌رسد.

تالاب بین المللی قوری گل تبریز

زیستگاه و حیات وحش تالاب قوری گل

تالاب بین المللی قوری گل در دهه های قبل محل عبور و زیستگاه قوچ و میش ارمنی به عنوان یکی ازگونه های نادر بوده ولی به دلیل توسعه شهری و ایجاد صنایع، این ویژگی از دست رفته است. از حیات وحش تالاب قوری گل در زمان حاضرمی توان به پستاندارانی چون جربیل ایرانی، موش کشتزار، موش مغان، گرگ، روباه و سمورسنگی اشاره کرد. حدود 92 گونه پرنده نیز در تالاب بین المللی قوریگل شناسایی شده که می توان از اردک سرسفید، اردک مرمری، اردک بلوطی به عنوان برخی از آنها یاد کرد که در ردیف گونه های جانوری درحال تهدید به انقراض تلقی می شوند. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما استانبول تبریز در مشهد می باشد.

تالاب بین المللی قوری گل تبریز

حیات‌ وحش تالاب قوری‌ گل

تالاب قوری گل از سال 1373 به‌ منظور حفظ گونه‌های جانوری اطراف دریاچه جز مناطق شکار ممنوع مدیریت می ‌شود. همچنین به ‌دلیل پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، از نظر زیستگاهی حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است. دریاچه قوریگل با توجه به داشتن قابلیت‌های مختلف می‌ تواند در برگیرنده اهدافی چون حفاظت از تنوع زیستی و آموزشی و تحقیقات و اکوتوریسم و غیره ‌باشد.

تالاب بین المللی قوری گل تبریز

گونه‌های جانوری که زیستگاه آن‌ها در این تالاب و محوطه آن است، انواع مختلفی را شامل می ‌شود. برای مثال، در دهه‌های قبل این منطقه محل عبور و زیستگاه قوچ و میش‌های ارمنی بوده که با قوچ و میش‌های منطقه سهند در ارتباط بودند؛ ولی امروزه، به‌علت توسعه حوزه شهری و احداث صنایع مختلف در مسیر این ارتباط به‌ کلی از بین رفته است. از جمله گونه‌های جانوری حاضر در منطقه تالاب می ‌توان به پستاندارانی چون جربیل ایرانی، موش کشتزار، موش مغان، گرگ، روباه و سمور سنگی اشاره کرد. علاوه بر این، حدود 92 گونه پرنده نیز در این تالاب شناسایی شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به اردک سرسفید، اردک مرمری و اردک بلوطی اشاره کرد. برخی دیگر از گونه‌های خرندگان و دوزیستان مانند انواع مارها (گرزه مار، مار پلنگی، کور مار و مار چلیپر)، مارمولک‌ها، قورباغه‌ها و ماهی‌ها در تالاب زندگی می ‌کنند.

تالاب بین المللی قوری گل تبریز

گونه گیاهی تالاب قوریگل

بیش از280 گونه گیاهی در تالاب بین المللی قوری گل تشخیص داده شده که 89 درصد آن درحوزه تالاب روییده و بقیه را گیاهان آبزی و نیمه آبزی تالاب و حوزه بلافصل آن تشکیل می دهند. گیاهان غوطه ور درآب تالاب به عنوان یکی ازجذاب ترین بخش ها نیزشامل گونه هایی چون بارهنگ آبی، آلاله آبی، قوشاب شانه ای، انواع جلبک وفیتوپلانکتون می باشند. آس چارتر این امکان را به شما می دهد تاباکمتر از سه دقیقه بلیط هواپیما چارتر را از سایت تهیه نمایید.

تالاب بین المللی قوری گل تبریز

اهمیت تالاب بین المللی قوریگل از نظرگردشگری

 اهمیت تالاب بین المللی قوریگل از منظر گردشگری طبیعت به اندازه ای واضح است که دراوایل سال    1384 طرح اولیه تعیین مناطق گردشگری آن تدوین شد. دراین طرح تصریح شده است: با توجه به چشم انداز زیبای طبیعت تالاب در صورت فراهم ساختن زیر ساخت های مناسب تقاضا برا تفرج درمنطقه به طور فزاینده ای افزایش خواهد یافت. شناسایی 280 گونه آبزی درحوزه آبریز، 111 گونه جانورشامل 92 نوع پرنده و 19 نوع خزنده و یک گونه ماهی کپور، امکان پذیرنبودن اسکی روی یخ و شنا و قایقرانی برروی تالاب به دلیل شرایط خاص اقلیمی ازجمله مواردی است که درطرح اولیه گردشگری قوریگل مورد اشاره قرارگرفته است. براساس مطالعات علمی انجام شده درسطح جهان، نزدیک به 20 فایده وکارکرد مثبت برای تالاب ها درتداوم حیات بشری، شناسایی شده است.  تغذیه و تخلیه آب های زیرزمینی، حفاظت در برابر نیروهای طبیعی، حفظ خط ساحلی و کنترل فرسایش، بهره برداری تجاری، حفاظت از حیات وحش به عنوان برخی ازفواید تالاب ها به عنوان ثروت طبیعی خدادادی است. علاوه براین تالاب ها درتنظیم جریان آب وکنترل سیلاب، جلوگیری ازنفوذ آب شوربه سفره های آب زیرزمینی، پاکسازی مواد سمی، عمل به عنوان بادشکن ، جذب وکاهش کربن وحفظ تنوع زیستی، نقش حیاتی دارند.

تالاب بین المللی قوری گل تبریز

امکانات تالاب قوری گل

در نزدیکی تالاب، پارک قوری گل قرار دارد که از مقاصد تفریحی و گردشگری عالی برای خانواده‌ها محسوب می ‌شود. در این محوطه سرویس بهداشتی در نظر گرفته شده است. همچنین وسایل بازی برای کودکان وجود دارد. آب آشامیدنی، منقل و آلاچیق از دیگر امکانات آن هستند که البته برای استفاده از آن‌ها نیازمند پرداخت مبلغی جزئی هستید.

تالاب بین المللی قوری گل تبریز

گردشگری در تالاب قوری گل

این تالاب از بعد گردشگری نیز از جاذبه‌های مهم استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود و به ‌دلیل برخورداری از شرایطی چون وجود چشم‌انداز مناسب تنوع پرندگان آبزی و دسترسی به مراکز شهری و وجود علاقه عمومی به تفرج و گذراندن اوقات فراغت در طبیعت آن از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار بوده و به‌ علت قرارگیری در جاده ترانزیتی تهران تبریز پذیرای مسافران بسیاری است.

تالاب بین المللی قوری گل تبریز

بهترین زمان بازدید از تالاب قوری گل

به ‌دلیل هوای بسیار دلپذیر و معتدل در فصول گرم سال، بهترین زمان بازدید از تالاب قوری گل فصل‌های بهار و تابستان است. البته در فصول دیگر نیز تالاب جذابیت‌های خود را دارد؛ اما وضعیت هوا می‌تواند برای برخی از بازدیدکنندگان آزاردهنده باشد.

تالاب بین المللی قوری گل تبریز

وضعیت آب و هوای تالاب قوری‌ گل

این منطقه دارای آب و هوای زمستانی بسیار سرد و تابستانی بسیار معتدل است. متوسط حداکثر دمای سالانه ۴ الی۱۳ درجه سانتی ‌گراد و متوسط حداقل دمای حوضه ۲/۰- درجه سانتی ‌گراد است. ماه مرداد با میانگین دمای ۲ تا ۱۹ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و بهمن با ۴ تا ۷- درجه سانتی ‌گراد سردترین ماه سال در این منطقه است.

تالاب بین المللی قوری گل تبریز

آدرس :

استان آذربایجان شرقی، بستان آباد، روستای یوسف آباد، تالاب قوری گل

date_range چهارشنبه 22 دی 1400 remove_red_eye 770 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0