{{ctrl.notification}}
تاریخچه تهران

تاریخچه تهران

همانطور که می دانیم تهران پایتخت ایران است و جزو شهرهای مهم و استان مهم کشورمان ایران است ، هرگاه نام تهران به میان می اید بی درنگ به یاد برج ازادی ، دریاچه چیتگر ، کوه های تچال می افتیم تهران شهری است که مکان های دیدنی فوق العاده زیادی دارد که برای بازدید از هر کدام ان ها باید یک روز را وقت بزارید ، در این مقاله از اس چارتر قصد داریم تا به شما تاریخچه تهران را بگوییم تا با ان کاملا اشنایی داشته باشید همچنین اگر می خواهید به تهران سفر کنید کافی است در اولین فرصتی که به دست اوردید بلیط لحظه آخری استانبول تهران خود را از سایت اس چارتر تهیه کنید و سفر تهران گردی خود را شروع کنید در ادامه همراه ما باشید.

تهران

تحقیقات باستان شناسی تاریخ تهران را مربوط به 7000 هزار سال پیش می دانند ، در ان زمان ها خبری از ساختمان های بلند و شیک امروزی نبود همچنین تهران به عنوان روستایی ناشناخته بوده است در ان زمان ها که خبری از الودگی شهرها نبود هوای تهران کاملا تازه و ناب بود به گونه ایی که گفته می شد روستایی خوش اب و هوا است البته این که تهران در دامنه کوه های البرز جای گرفته است نیز بی تاثیر نیست.

تهران

چرا باید به تهران سفر کنیم ؟

در تهران زیارتگاه های معروفی چون : امام زاده صالح ، شاه عبدالعظیم حسنی وجود دارد.

بازار های سنتی و مدرن و مرکز خرید های بی شماری دارد که در ان می توانید محصولات متنوعی را مشاهده و خرید کنید.

تهران جزو 5 مقصد اصلی و برتر برای گردشگری است.

جاذبه های متعدد تاریخی ، فرهنگی ، ورزشی ، هنری ، طبیعی دارد.

میزبان برنامه ها و همایش های فرهنگی ، سیاسی ، ورزشی ، اموزشی ، علمی ، هنری است.

پایتخت ایران است.

تهران

نژاد و زبان تهران

ساکنین اصلی شهر تهران فارسی زبان بوده اند اما با گذشت زمان و با وسیع شدن شهر تهران گروه های مختلفی از قوم هایی چون : اذری ، کرد ، مازندرانی ، گیلک ، ارمنی ، عرب ، لر به این شهر مهاجرت کرده اند ، امروزه بیشتر مردم تهران به زبان فارسی سخن می گویند و بسیاری از ان ها لهجه تهرانی دارند .

تهران

دین و مذهب تهران

اکثر مردم تهران مسلمان و شیعه هستند و مذهب هایی چون : یهودی ، مسیحی ، ارمنی ، سنی در این شهر زندگی می کنند.

تهران

مناطق و محله های تهران

تهران متشکل از 22 منطقه و 376 محله می باشد.

تهران

ریشه نام تهران از کجا امده است ؟

قطعا اگر بخواهیم در مورد تاریخچه تهران بدانیم برایمان سوال پیش خواهد امد که ریشه نام تهران از کجا امده است ؟ برای نام ان نظرهای زیادی وجود دارد که هر کس یک نظر متفاوتی می دهد بعضی از افراد چون مرحوم کسروی معتقد هستند که نام تهران از دو واژه ته به معنای گرم و ران و به معنای مکان تشکیل می شود و بر این اساس نام تهران به معنی جای گرم است که در معنای مقابل شمران یعنی جای سرد قرار می گیرد ، از سمتی در بسیاری از منابع مانند کتاب تهران قدیم گفته شده است که نام تهران از دو کلمه ته یعنی پایین و ران یعنی دامنه تشکیل شده است ،

تهران

به این دلیل که در این شهر در پایین دامنه کوه های البرز قرار دارد ، برخی دیگر می گویند نام تهران به معنی ته ران است چرا که در زمان های گذشته مردم برای در امان ماندن از جنگ و حملات به انتهای خانه یا زیر زمین پناه می بردند و از همین رو واژه تهران به معنی ته راندن است ، همچنین بعضی دیگر می گویند در زمان های گذشته تیره ای از خاندان طاهری خراسان در این منطقه سکنا برگزیدند و نام تهران به ریشه طاهران باز می گردد.

تهران

تهران در زمان های قدیم !

برای نخستین بار نام تهران در قرن سوم هجری در وصف شهرت فردی به نام ابو عبدالله محمد بن حماد طهرانی بیان شده است ، در قرن هفتم بود که غازان خان پادشاه ایلخانی ، روستای خوش اب و هوای تهران را به عنوان استراحت گاه خودش انتخاب کرد و از ان به بعد کم کم این منطقه شناخته می شود و همه ان را می شناسند همچنین سیاحان زیادی وصف ان را در سفرنامه های خود می اورند.

تهران

در دوره صفویه شاه طهماسب که از جنگ با ازبکان به سمت پایتخت صفویه یعنی قزوین بر می گشت در مورد تهران و زیبایی های ان چیزهایی شنید که تصمیم گرفت به این مکان برود ، از ان جایی که قبر جد صفویان در تهران بوده است و این شهر مدام در معرض حمله راهزنان قرار می گرفته است شاه طهماسب دستور داد تا 114 ععد حصار و برج و باروی بلند در اطراف شهر بسازند ، این حصار با چهار دروازه به نام های دروازه عبدالعظیم ، دروزاه شمیران ، دروازه قزوین ، دروازه دولاب تا دوره ناصرالدین شاه قاجار برپا مانده است.

تهران

علاوه بر این دروازه ها بازار تهران یادگار دیگری از شاه طهماسب برای شهر تهران بوده است که به یادگار مانده است. ابادانی و ساخت و ساز در تهران در دوران شاه عباس که مقتدرترین پادشاه صفوی بوده است ادامه دارد ، شاه عباس با این که در شهر تهران به مریضی سختی دچار شد و این شهر را نفرین کرد با گذشت زمان بعدها دلش خواست که در تهران سکونت داشته باشد زیرا اب و هوای خیلی خوبی داشت او دستور داد تا چنارهای زیادی را در بخش هایی از تهران بکارد ، به طوری که بعد از ان تهران به چنارستان مشهور شد. در دوره زندیه تهران بسیار مورد توجه کریم خان زند واقع شد و او نیز چندین بار به تهران سفر کرد و دستور داد تا تهران را اباد کنند.

تهران

اطلاعاتی در مورد شهر تهران

تهران همانطور که می دانید در کشور ایران است و در بخش مرکزی قرار دارد جمعیت ان برابر با 8693706 نفر می باشد و تراکم جمعیت ان بالغ بر 12200 نفر بر کیلومتر مربع است ، همچنین مساحت شهر تهران 751 کیلومتر مربع است.

تهران

اب و هوای تهران

میانگین بارش سالانه در شهر تهران 220 میلی متر و روزهای یخ بندان سال 48 روز است.

تهران

نکاتی جالب در مورد تهران قدیم !

سابقا در تهران خانه هایی بوده است که به (خانه های قمر خانمی)  معروف بوده است ، دور تا دور خانه اتاق بود با حیاطی نسبتا بزرگ که در هر یک دو اتاق ان خانواده ای زندگی می کردند.

تهران

سوغات و صنایع دستی شهر تهران چیست ؟

سوغات و صنایع دستی در تهران زیاد مطرح نمی باشد زیرا با گذشت زمان و مدرن شدن شهر همه سوغات و صنایع را فراموش کرده اند اما با این حال چند مورد از صنایع دستی و سوغات ان را می توانیم نام ببریم :

پشته دوزی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ایلات تهران

کارهای خراطی با چوب

انواع جواهرات و زیورالات ، کیف و کفش چرمی ، اثار شیشه ای ، نمدمالی

زیورالات مدرنی که با سنگ های مصنوعی ، کاموا ، چرم و فلزاتی نظیر استیل و برنج ساخته می شود.

وسایل تزئینی از جنس سفال ، شیشه ، کاشی ، چوب ، لباس ها ، کیف های دست دوز با طرح سنتی

تهران

مهم ترین و بهترین مراکز خرید صنایع دستی و سوغات تهران

خیابان های ولیعصر ، استاد نجات اللهی ( ویلا ) ، امام خمینی ، بازار تهران ، بازار صنایع دستی عودلاجان ، بازار تجریش از مهم ترین مراکز خرید سوغات و صنایع دستی در تهران هستند.

تهران

date_range یکشنبه 06 شهریور 1401 remove_red_eye 214 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0