{{ctrl.notification}}
بیستون کرمانشاه

بیستون کرمانشاه

کرمانشاه یکی از زیباترین و جذاب ترین شهرهای ایران است که دارای جاذبه های منحصربفردی است، جاذبه های تاریخی و باستانی و همچنین طبیعت بی نظیر و آب و هوای معتدل کوهستانی کرمانشاه که مسافران و گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند. در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی یکی از زیباترین جاذبه های باستانی کرمانشاه بیستون بپردازد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان تهران کرمانشاه خود را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

بیستون کرمانشاه

معرفی بیستون کرمانشاه

مجموعه بیستون یکی از باستانی ترین مناطق ارزشمند و جاذبه ی دیدنی در شهر کرمانشاه می باشد، بیستون دارای 1.650 هكتار وسعت دارد. بیستون بخاطر وجود آثار ارزشمند تاریخی یکی از گنجینه های بزرگ تاریخی ایران را در خود جای داده است. که قدمت آنها به حدود 4 هزار سال پیش بازمی گردد. که حدود 28 اثر با ارزشمند در این منطقه بیستون در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در این منطقه علاوه بر آثار باستانی غارهای زیادی نیز وجود دارد که نشانه ای از وجود انسان در آن ها دیده شده و طبق تحقیقات به دست آمده قدمت آن به دوران پارینه سنگی باز می گردد. یکی از با ارزش ترین آثار در بیستون وجود نقش‌برجسته و كتیبه داریوش بزرگ است که متعلق به 520 سال پیش از میلاد و دوره هخامنشی می باشد.

بیستون کرمانشاه

بخش های مختلف بیستون

بیستون کرمانشاه یکی از منطقه های تاریخی و باستانی در کرمانشاه که دارای بخش های مختلف باستانی دیدنی مانند: مجسمه هرکول، سنگ بلاش، نقش مهرداد اشکانی، صخره فرهاد تراش، سنگ نگاره گودرز، کتیبه شیخ علی خان، پرستشگاه پارتی، غار شكارچيان، غار مردودر، سراب بيستون، غارمرتاريک، نيايشگاه مادی دژمادی، کاروانسرای شاه عباسی، کاروانسرای ایلخانی می باشد، که در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد.

بیستون کرمانشاه

کتیبه بیستون کرمانشاه

کتیبه بیستون، بزرگ‌ ترین سنگ نبشه جهان یادگاری ارزشمند از سخنان داریوش بزرگ هخامنش است. این کتیبه از معروف ‌ترین آثار تاریخی بیستون و یکی از قدیمی ‌ترین اسناد مکتوب تاریخ ایران است. این کتیبه هفتمین اثر ثبت‌ شده ایرانی در فهرست جهانی یونسکو است. کتیبه بیستون دارای سه نوع خط فارسی باستان، ایلامی نو، بابلی نو یا اکدی است. در این کتیبه پیروزی داریوش اول هخامنشی و دو سردارش بر شورشیان به تصویر کشیده شده است. که به دلیل این پیروزی دستور داد این کتیبه تاریخی را بر این کوه بتراشند و پیروزی شان را جشن بگیرند. طول این کتیبه 20 متر و عرض آن 7.80 سانتی‌متر است.

بیستون کرمانشاه

مجسمه هرکول بیستون کرمانشاه

مجسمه هرکول یکی از جاذبه های مجموعه تاریخی بیستون است که از دوره سلوکیان به جا مانده است، قدمت این مجسمه به 150 سال قبل از میلاد برمی گردد. این مجسمه در بهمن ماه سال ۱۳۳۷، توسط کارگرانی که مشغول حفر و تسطیح جاده جدید همدان به کرمانشاه بودند، کشف شد. هرکول شخصیتی در اساطیر یونان، نماد شجاعت، قدرت و مردانگی، با نیروی مافوق بشری است و در میان مردم یونان از اهمیت و قداست فوق العاده بالایی برخوردار است. مجسمه هرکول بر روی سکویی به طول حدود 20 متر ایستاده است و یک جام را در دست چپ خود گرفته، به پهلوی چپ دراز کشیده، دست راست خود را روی پای راست و پای راست خود را روی پای چپ قرار داده است. طول مجسمه هرکول 1 متر و 47 سانتی متر می ‌باشد. با تهیه بلیط چارتر هواپیما ارزان مشهد کرمانشاه در آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

بیستون کرمانشاه

سراب بیستون کرمانشاه

دریاچه ای پر آب با قدمتی چندین هزار ساله که به سراب بیستون شهرت دارد. این سراب در محوطه باستانی بیستون قرار گرفته است، این سراب یکی از دلایل سکونت انسان‌ها از دوران پارینه سنگی تا امروز در این منطقه بوده است. همچنین کاروان هایی که از غرب ایران به سمت بین النهرین می رفتند در سراب بیستون توقف می کردند. سراب بیستون با شماره 5020 در 25 اسفندماه سال 1380 به ثبت ملی رسید.

بیستون کرمانشاه

سنگ بلاش بیستون کرمانشاه

سنگ بلاش مربوط به دوره اشکانیان است و در محوطه تاریخی بیستون واقع شده است، در دامنه های کوه بیستون تخته سنگی به شکل چهار ضلعی وجود دارد که در سه طرف آن کنده کاری شده است. بر روی این تخته سنگ نقش برجسته شاه اشکانی دیده می شود، که در دست چپ خود کاسه ای دارد و دست راستش به سمت آتشدان دراز کرده است. این اثر در تاریخ 19 اسفند 1380 با شمارهٔ ثبت 4884 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بیستون کرمانشاه

نقش مهرداد اشکانی بیستون کرمانشاه

از دیگر دیدنی های بیستون نقش برجسته مهرداد اشکانی است، نقش برجسته ای در قابی مستطیلی به طول 6.73 متر و عرض 3.48 متر و دقیقا در مقابل دیوار داریوش هخامنشی قرار گرفته است. قدمت این نقش برجسته، به حدود سال ۱۰۰ قبل از میلاد می رسد. دراین دیوار 5 نفر از بزرگان اشکانی را خواهید دید که در حال دادن پیشکش به محضر مهرداد دوم هستند. نقش برجسته مهرداد اشکانی در تاریخ۱۹/۱۲/۱۳۸۰ به شماره ۴۸۸۱ به ثبت ملی رسیده است.

بیستون کرمانشاه

کاروانسرای ایلخانی بیستون کرمانشاه

پایین کوه بیستون روبروی کتیبه بیستون و مقابل فرهاد تراش کاخ نیمه سازی قرار دارد که متعلق به خسرو پرویز پادشاه ساسانی در دوره ساسانیان بوده است. طبق تحقیقات به عمل آمده از روی بنای بجا مانده این کاخ که از سال 1355 به ‌طور مرتب انجام شد، این کاخ با تنها دیوارهای اطراف بنا به دلایلی ناتمام ماند و بعدها به کاروانسرا تبدیل شد. اما بر اثر زلزله ای که در زمان قاجاریه رخ داده کاروانسرا ویران شده است و اکنون روستای بر روی ویرانه های این کاخ ساخته شده است.

بیستون کرمانشاه

صخره فرهاد تراش بیستون کرمانشاه

شاید برایتان جالب باشد که کوه بیستون در افسانه هایی که همه ما شنیدیم توسط فرهاد به عشق شیرین ساخته شده است، به همین دلیل بیشتر مسافران و گردشگران بخاطر شنیدن و دیدن این افسانه عاشقانه به این منطقه برای بازدید بروند، صخره فرهادتراش در دامنه کوه بیستون و در نزدیکی نقش برجسته داریوش اول، دیواری حجاری شده قرار دارد که به فرهاد تراش و تخت فرهاد معروف است. قدمت این اثر تاریخی به دوره ساسانیان برمی گردد. این اثر تاریخی استان کرمانشاه در روز 19 اسفند ماه سال 1380 و به شماره 4487 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

بیستون کرمانشاه

غار شكارچيان بیستون کرمانشاه

غار شکارچیان کرمانشاه یکی دیگر از بی نظیرترین آثار تاریخی بیستون کرمانشاه است، طبق تحقیقات باستان شناسان این غار بین ۷۰ تا ۴۰ هزار سال قدمت دارد. این غار به این دلیل به این نام معروف شده بود که شکارچیانی که برای شکار به این منطقه می آمدند برای پناه بردند و پنهان ماندن از شکار خود در این غار مخفی می شدند. غار شکارچیان در تاریخ  ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ به شماره ۴۸۸۹ در فهرست اثار ملی کشور به ثبت رسید.

بیستون کرمانشاه

کاروانسرای شاه عباسی بیستون کرمانشاه

کاروانسرای شاه عباسی بیستون در محوطه تاریخی و فرهنگی بیستون قرار دارد. که از دوره صفویان به یادگار مانده است. این کاروانسرا به دستور شاه عباس اول صفوی در سال ١٠٧٧ هجری قمری ساخته شده است. این کاروانسرا در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و میرزا آقاخان نوری، توسط یک معمار اصفهانی بنام حاجی جعفرخان مرمت شد. معماری این کاروان‌سرا به سبک چھار ایوانی است و دارای 60.83 متر طول و 50.74 متر عرض می باشد. این کاروانسرا امروزه بعنوان یک اقامتگاه برای مسافران و گردشگران در نظر گرفته شده است که می توانید برای بازدید از بیستون باستانی چند روزی را در این کاروانسرا اقامت کنید. این اثر در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۹۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بیستون کرمانشاه

بهترین زمان برای بازدید از بیستون کرمانشاه

کرمانشاه دارای زمستان‌های بسیار سردی است، بهترین زمان سفر و بازدید از بیستون کرمانشاه از نظر آب و هوا اوایل خرداد تا اوایل شهریور ماه است، شلوغ‌ترین زمان نیز اواخر بهار و تابستان است که در این زمان کرمانشاه هوای دل انگیزی دارد و اکثر گردشگران و مسافران برای لذت بردن از طبیعت بی نظیر کرمانشاه در این بازه زمانی به سفر می پردازند. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر ارزان هواپیما در مشهد می باشد.

آدرس بیستون: کرمانشاه، شهر بيستون، محوطه تاریخی بیستون

date_range چهارشنبه 25 آبان 1401 remove_red_eye 85 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0