{{ctrl.notification}}
بندر ماهشهر

بندر ماهشهر

کشورمان ایران دارای بنادر مهم و تاریخی بسیار زیادی می باشد، بنادری که از نظر اقتصادی برای کشورمان از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از این بنادر بندر ماهشهر در جنوب استان خزستان می باشد. در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی این بندر تاریخی زیبا و تاریخچه و جاذبه های آن بپردازد تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتری تهران ماهشهر را به راحتی از این سامانه تهیه نمایید.

بندر ماهشهر

تاریخچه بندر ماهشهر

بندر ماهشهر یکی از بنادرمهم و تاریخی در کرانه خلیج فارس و در جنوب استان خوزستان قرار گرفته است، قدمت این شهر به دوره ساسانیان و به سال 231 میلادی بازمی گردد، این شهر در زمان پادشاهی اردشیر اول بنا گردد و این شهر ریشهرنامیده شد. این بندر همچنین بنام های معشور و ماچول نیز معروف بوده است.

بندر ماهشهر

آب و هوای بندر ماهشهر

جنوب کشور همانطور که می دانید دارای گرمترین هوا می باشد، بنادر جنوبی که در حاشیه خلیج فارس قرار دارند دارای آب و هوای شرجی مرطوب است، در تابستان ها دمای هوای این شهر تا 50 درجه سانتی گراد نیز می رسد و در زمستان ها به صفردرجه می رسد. دمای هوا در تابستان ها به گرمی بسیارزیادی که دارد، میزان رطوبت و شرجی بودن هوا به صد درصد می رسد که بسیار آزار دهنده است.

بندر ماهشهر

موقعیت جغرافیایی بندرماهشهر

بندر ماهشهر در جنوب غربی ایران و جنوب استان خوزستان قرار گرفته است، و دارای مساحتی حدود۱۹۲۲ کیلومتر مربع می باشد. بندر ماهشهر از دو بخش مرکزی و بندر امام خمینی تشکیل شده است، و حدود 83 کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس است. بندر ماهشهر دارای سه منطقه شهرداری که منطقه یک شامل: ماهشهر قدیم، منطقه دو ناحیه صنعتی و منطقه 3 آن شامل شهرک طالقانی است، که هرکدام از این منطقه ها شامل محله های متعددی می باشد. از نظر جغرافیایی نیز بندرماهشهراز شمال به اهواز و رامشیر، از سمت غرب به شادگان، از شرق به امیدیه و هندیجان و از جنوب به خلیج فارس منتهی می باشد.

بندر ماهشهر

پوشش گیاهی بندرماهشهر

بندرماهشهر به دلیل داشتن خاک شور پوشش گیاهی زیادی ندارد، و به طور پراکنده درختان کنار و گزدر این بندر دیده می شود. از دیگر پوشش گیاهی در این بندر می توان به نارنج، توت، شاه توت، انگور، انجیر، کنار و نخل  ودرختان بی ثمرری مثل بید، آکالیپتوس، نخل زینتی، گز، مورد و شیشه شور اشاره کرد که پوشش گیاهی این بندر را تشکیل می دهند.

بندر ماهشهر

موقعیت مردم بندرماهشهر

بندر ماهشهر یکی از بنادر صنعتی در جنوب کشور است، ساکنان قدیمی و بومی این بندر در کنار قومیت های مختلف عرب، لر، کرد و ترک زندگی می کنند، مردم بندر ماهشهر شیعه هستند و به زبان فارسی و عربی با هم صحبت می کنند. مردم بندرماهشهر نیز به صورت قبیله ای زندگی می کنند که می توان به طوایف بندری وقنواتی اشاره کرد. شغل و پیشه مردم این بندر بیشتر در صنایع پتروشیمی و همچنین کشاورزی و صیادی است، وجود قومیت های مختلف در این بندر بخاطر اشتغال در صنعت پتروشیمی این بندر می باشد.

بندر ماهشهر

جاذبه های دیدنی در بندرماهشهر

بندرساحلی ماهشهر دارای جاذبه های دیدنی و طبیعی بسیار زیادی می باشد، که در سفر به آن خسته نخواهید شد، در ادامه آس چارتر به معرفی جذبه های این بندر می پردازد.

خورموسی بندرماهشهر

خورموسی یکی از جاهای دیدنی و محبوب در بندر ماهشهر می باشد، این جاذبه ی دیدنی دارای جزایر متعددی می باشد که دارای سواحل بکر و زیبایی است. خور موسی دارای عمقی حدود 20 تا 50 متر و برخی نقاط تا 73 متر می رسد. به همین دلیل کشتی های با وزن های سنگین تا 100 تن در آبراه خورموسی تردد می کنند. خور موسی از مهمترین آبراهه ‌های طبیعی در ماهشهر است. همچنین بنادر امام خمینی، بندر ماهشهر، سربندر و منطقه ویژه ی اقتصادی پتروشیمی ماهشهر نیز در ساحل خور موسی قرار دارد، خورموسی دارای پوشش جانوری نظیر: دلفین های گوژپشت و پرندگان دریایی نظیر فلامینگوها، کفچه نوک ها، اگرت های ساحلی، سلیم های خرچنگ خوار، پرستوهای کاکلی، پرستوهای دریایی، پرستوهای پشت دودی، خرچنگ های کوچک، گلخورک ها و انواع ماهی ها می باشد. با رزرو بلیط چارتر ارزان هواپیما اصفهان ماهشهر در سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

بندر ماهشهر

پارک ارم شهر بندرماهشهر

از دیگر جاذبه های دیدینی و طبیعی در ماهشهر پارک ارم شهر می باشد، این پارک حدود 20 هکتار وسعت دارد، و دارای بخش های مختلفی همچنین: دریاچه، برج کبوتر‌ها، قفس پرندگان، دو باب قفس میمون‌ها، قفس شترمرغها، قفس مرغ عشق، قفس شاهین است. پوشش گیاهی متنوع این پارک از گل های زیبا و درختان سرسبزی همچون درختان لیمو، زیتون، نارنج و لیموشیرین و همچنین حدود 410 اصله درخت خرمای بارور در این پارک وجود دارد که از معروف ترین و محبوب ترین قسمت های این پارک است که به نخلستان بزرگ باغ دانش معروف می باشد. این پارک همچنین دارای گومه های متنوع از حیوانات همچون: غاز، قو، اردک، انواع کبوتر، طوطی، قرقاول، مرغ عشق، کبک، مرغ مینا، شتر مرغ، مرغ و خروس محلی، طاووس، خرگوش، اسب، بوقلمون، عقاب، شاهین و میمون می ‌باشند. فضای سرسبز و دل نشین این پارک بی نظیر است، پارک ارم ماه شهر دارای امکاناتی همچون دریاچه مصنوعی، قایق سواری، پارک پرندگان، باغ حیوانات و سینما روباز می باشد.

بندر ماهشهر

جزیره بونه بندرماهشهر

یکی از جزیره‌های کوچک و غیرمسکونی در خلیج فارس و در بندرماهشهر جزیره بونه است. این جزیره در دماغه باختر تنوب قرار گرفته است، جزيره بونه یکی از مناسب ترین مکان ها برای تخمگذاری پرستوهای دريايی است. از معروف ترین گونه های پرندگان نیز سلیم خرچنگ‌خور می باشد. جزیره بونه در نزدیکی جزیره‌های دارا و قبر ناخدا در دهانه خور موسی قرار دارد.

بندر ماهشهر

پارک ساحلی خور بندرماهشهر

یکی از پارک های ساحلی زیبا در بندرماهشهر پارک ساحلی خور است که در حاشیه ساحل خور بندر ماهشهر قرار گرفته است، این پارک یکی از اماکن مناسب برای تفریح و سرگرمی محسوب می شود. تفریحات در این پارک شامل قایق ‌سواری، شهربازی و دو دریاچه ماسه ‌ای و تفریحی است.

زیارتگاه شاهزاده حمزه بندرماهشهر

یکی از زیارتگاه‌های محبوب و با ارزش در بندر ماهشهر زیارتگاه امامزاده حمزه می باشد، آرامگاه این امام زاده در دوره قاجار ساخته شده است، این آرامگاه تاریخی دارای یک گنبد مخروطی شکل سبز رنگ می باشد، این بنا در اسل 1399 تخریب گشت و دوباره مورد بازسازی قرار گرفت.

بندر ماهشهر

آرامگاه سید صالح بندرماهشهر

از دیگر آرامگاه های مذهبی و زیارتی در بندرماهشهر آرامگاه سیدصالح می باشد، سید صالح یکی از یاران امام رضا ع بوده است که در پی مهاجرت خود به ایران در این مکان به شهادت رسیدند. در داخل این آرامگاه دو تکه سنگی به شکل مکعب مستطیل قرار دارد که بر وری آن به خط کوفی حکاکی شده بود که متاسفانه این دو تکه سنگ با ارزش به تاراج برده شده است.

بندر ماهشهر

جزیره دارا بندرماهشهر

جزیره کوچک و زیبا دارا یکی از جزیره‌ های بندرماهشهر است، این جزیره نسبتا مسطح است که از دو رشته تپه شنی در شرق و غرب کشیده شده است. این جزیره مساحتی حدود ۱۴۵ هکتار دارد و دارای یک ساحل شنی می باشد. جزیره دارا اگه به آن قدم گذاشته باشید سر و صدای عجیب و زیبایی به گوشتان می رسد این صدای پرندگان در این جزیره می باشد، در این جزیره انواع پرندگانی نظیرسلیم خرچنگ‌ خوار، پرستوی دریایی کاکلی کوچک و بزرگ، پرستوی دریایی خزری، پرستوی دریایی پشت دودی، اگرت ساحلی و کفچه نوک زندگی می کنند. همچنین در این جزیره گونه هایی از دلفین های گوژپشت در این منطقه دیده می شود. پوشش گیاهی موجود در این جزیره مانند فرشی سبز در میان آبها دیده می شود. در این آبهای این جزیره انواع ماهی وجود دارد و خصوصا صید میگو در این منطقه بسیار رونق دارد. به همین خاطر در اطراف جزیره قایق های زیادی را در حال صید ماهی و میگو خواهید دید.

بندر ماهشهر

تل کافرون بندر ماهشهر

از دیگر جاذبه های تاریخی وباستانی که قدمت آن به چندین هزارسال قبل برمی گردد، تاریخچه و اطلاعات دقیقی از این جاذبه باستانی در دست نیست ولی قسمت هایی از این منطقه طبق کاوش های باستان شناسی مربوط به دوره پارتی، ساسانی و هخامنشی است. تل کافرون در بندرماهشهر است که دارای این اثر تاریخی در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط لحظه آخری هواپیما شیراز ماهشهر در مشهد می باشد.

نویسنده: شادی شادکام

date_range دوشنبه 01 اسفند 1401 remove_red_eye 204 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0