{{ctrl.notification}}
بندر جاسک

بندر جاسک

بندرساحلی وزیبای جاسک یکی از بنادر مهم و استراژیکی در جنوب استان هرمزگان است، بندر جاسک یکی از جاذبه های گردشگری و قدیمی ترین بنادر در ایران که دارای تاریخچه ی بسیار درخشانی است، این بندر در ساحل دریای عمان و قسمت شرقی تنگه هرمز قرار دارد. در این مقاله آس چارتر به معرفی بندر جاسک می پردازد، با آس چارتر شما می توانید بهترین سفر را تجربه کنید، آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتر تهران بندرجاسک را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

بندرجاسک

تاریخچه بندر جاسک

بندرجاسک جزو بنادر قدیمی و مهم کشور است. وجود معابد آناهیتا در این بندر و طبق تحقیق مورخان و محققان قدمت این بندر به دوران هخامنشیان بازمی ‌گردد. بندر جاسک در گذشته یکی از کانون‌ های معتبر آئین میترا بوده است، این بندر در گذشته جزو مهم ترین بنادر استراتژیکی در ایران بوده است که از لحاظ دسترسی به کشورهای همسایه و آب های آزاد بسیار نزدیک می باشد و برای تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس از آن استفاده می شده است، همچنین این بندر در گذشته بنام های جاشک، چاشک، جک، رأس ‌الجاسک و چاسک نیز معروف بوده است. برای اولین بار اولین تجارت به این بندر توسط انگلیسی‌ ها به این بندر در سال 1614 میلادی انجام شد. بندر جاسک دارای مردمی خونگرم و مهربان است، و اکثر آنها اهل سنت هستند و به زبان بلوچی و گویش جاشکی صحبت می کنند. مردم جاسک بیشتر به شغل صیادی، کشاورزی، دامداری و تجارت مشغول هستند و دارای پوشش بلوچی و عمامه هستند.

بندرجاسک

جاذبه های دیدنی بندرجاسک

بندرجاسک دارای جاذبه های زیبا و بناهای تاریخی می باشد، از جمله جاذبه های دیدنی بندر جاسک می توان به غار سادرمن، سد و رودخانه جگین، جنگل حرا، ساحل دریای عمان، صخره‌های شنی، چشمه آب گرم سدیج، چشمه آب گرم پوراف، دخمه و گورستان تاریخی جاسک، تلگراف‌خانه، برج سیاه و سفید و... اشاره کرد، همچنین بندرجاسک دارای جنگل حرای وسیع، چشمه های آب گرم، دریا، پرندگان مهاجر، سواحل زیبا، منطقه صید ماهی مخصوص  مردم، از مهمترین جاذبه هایی هستند که مسافران زیادی را به سوی خود جلب می کنند. در ادامه به معرفی چند مورد از این جاذبه ها می پردازیم. تا در سفر به بندر جاسک اطلاعاتی را درباره این جاذبه ها داشته باشید. با تهیه بلیط هواپیما ارزان چارتری مشهد کیش در سایت آس چارتر می توانید از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

بندرجاسک

دخمه و گورستان جاسک

یکی از جاذبه های تاریخی و دیدنی در جاسک دخمه و گورستان است، که در 15 کیلومتری شمال شهر جاسک در محلی بنام سعادتمند و در بالای کوه قرار دارد، قدمت دخمه و گورستان جاسک به دوران قبل از اسلام باز می گردد.

بندرجاسک

تلگراف خانه انگلیسی ها

از قدیمی ترین جاذبه ها و بناهای تاریخی در بندر جاسک تلگراف خانه انگلیسی ها می باشد. این بنای تاریخی در سال 1286 ساخته شد، این تلگراف خانه بعنوان ییکی از مراکز تجاری کمپانی هند شرقی در بندر جاسک بشمار می آمد، به همین دلیل دولت امگلیس برای مراقبت از تاسیسات این تلگراف خانه گارد نظامی کوچکی را برای محافظت از این تاسیسات تشکیل داد.

بندرجاسک

غار سادرمن

غار سادرمن یکی از جاذبه های بندرجاسک و از قدیمی ترین غارهای ایران محسوب می شود، این غار در کوه های سادرمن و در 30 کیلومتری بندرجاسک و در نزدیکی روستای گزدان قرار گرفته است. قدمت این غار به دوره قبل از اسلام بازمی گردد. غار سادرمن دارای 5 غار بزرگ و سه غار کوچم بوده است که به مرور زمان 4 غار آن تخریب شده است و انها یک غار باقی مانده است، آن هم بخازد وجود چندین ستون این غار به جا مانده است، در درون این غار آثار تاریخی و سفال های کشف شده است که مربوط به دوره ساسانیان  و توایل دوره اسلامی می باشد، همچنین در دیوراه های این غار طاقچه های وجود دارد که ساخته دست بشر در گذشته بوده است که از آنها برای گذاشتن وسایل استفاده می کردند.

بندرجاسک

چشمه پوراف

بندرجاسک دارای چشمه های آب معدنی و چشمه های ساحلی فراوانی می باشد. چشمه آب معدنی پوراف یکی از چشمه های محبوب و معروف در بندرجاسک است، که از اهمیت ویژه ای در میان مردم جاسک برخوردار است، این چشمه در ساحل دریا و در 20 کیلومتری شرق جاسک قرار دارد. در سفر به جاسک از این چشمه دیدن نمایید این چشمه دارای خواص درمانی بسیار زیادی می باشد.

بندرجاسک

رودخانه جگین

از زیباترین جاهای دیدنی در بندرجاسک وجود رودخانه زیبای جگین می باشد. این رودخانه از کوه‌های بشاگرد سرچشمه می گیرد و در میان راه با چند رودخانه دیگر می پیوندد و سرانجام به رودخانه انگهران می ریزد، این رودخانه دارای آب شیرین است و از آن برای تامین آب شرب شهرها و روستاهای اطراف و همچنین آبیاری دشت جگین و  مزارع هندوانه استفاده می شود. برای اینکه آب شیرین این رودخانه به دریا نریزد بر روی آن سدی احداث شده است تا از ریختن آن به داخل دریا جلوگیری شود.

بندرجاسک

صنایع دستی بندرجاسک

مردم محلی و بومی در بندر جاسک مردمانی خونگرم، مهمان نواز و هنرمندی می باشند، مردم این شهر در گذشته از تولید محصولات زراعی و دامی به امرار معاش می پرداختند از جمله شغل های آنها صیادی، دامداری و کشاورزی بوده است علاوه بر این همچنین کار صنایع دستی از دیگر پیشه های مردم این شهر بوده است و تاکنون نیز ادامه دارد،  مهارت و هنر خلاقانه این مردم از گذشته تا کنون برجا مانده است و امروزه این صنایع دستی زیبا کمک بزرگی به اقتصاد این شهر می کند. از جمله صنایع دستی این شهر می توان به حصیربافی، خرسک بافی، رودوزی‌های سنتی، برقع ‌دوزی و چنته بافی اشاره کرد. که می توانید بعنوان سوغات از این شهر تهیه نمایید.

بندرجاسک

محصولات بندرجاسک

همانطور که در بالا اشاره شد، مردم جاسک از گذشته تا به امروز از راه صیادی، دامداری و کشاورزی امرار معاش می کردند، از رایج ‌ترین شغل‌های مردم جاسک صیادی بوده . هست که به روش سنتی تا کنون انجام می شود. دامداری نیز با پرورش حیواناتی همچون: بز تالی، گوسفند، گاو شیری و شتر و محصولات لبنی که از گاوهای شیری تهیه می شود امرار معاش می کنند، کشاورزان نیز با تولید محصولاتی نظیر: تره ‌بار، مرکبات، صیفی ‌جات، جو، گندم، خرما، موز، توتون و تنباکو زندگی خود را می گذرانند. جالب است بدانید  هندوانه و تنباکوی جاسک در سطح کشور شهرت خاصی دارد.

بندرجاسک

آب و هوای بندرجاسک

بندر جاسک دارای طبیعت منحصر‌به ‌فردی است. آب و هوای این منطقه گرم و مرطوب است، دمای هوای بندر جاسک در تابستان ها به ۴۱ درجه سانتی گراد و در زمستان ها به ۱۴ درجه سانتی گراد می رسد. این بندر از یک طرف در کنار دریای عمان و از طرفی به منطقه ی کوهستانی محدود می شود، به دلیل وجود آب و هوای خاص و خنک حاصلخیز این منطقه دارای پوشش گیاهی متنوعی می باشد، پوشش گیاهی این منطقه باعث به وجود آمدن پوشش جانوری مناسبی نیز می باشد، بیشترین پوشش جانوری در بندر جاسک مربوط به دنیای زیر آب می باشد.

بندرجاسک

موقعیت جغرافیایی بندرجاسک

بندر جاسک از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب استان هرمزگان و مرکز شهرستان جاسک می باشد، این بندر در حاشیه دریای عمان قرار دارد، همچنین این بندر از شرق به تنگه هرمز و چابهار، از شمال به شهرستان منوجان و میناب، از جنوب به دریای عمان، از غرب به دریای عمان و میناب و به خلیج جاسک و از قسمت شمال شرقی به مناطق نظامی منتهی می‌ شود. جالب است بدانید این بندر از سه طرف در بین آب‌های آزاد محصور شده و این بندر را به ‌شکل یک شبه‌جزیره درآورده است.

بندرجاسک

مسیر دسترسی به بندرجاسک

برای سفر به بندرجاسک و دسترسی به این بندر می توانید با خودروی شخصی از سمت غرب جاده میناب به بندرجاسک و یا از سمت شرق از جاده چابهار به بندر جاسک استفاده کنید، اگر با وسایل نقلیه دیگری همچون قطار، اتوبوس و یا هواپیما می خواهید استفاده کنید باید بدانید که بندر جاسک پایانه مسافربری و راه‌آهن ندارد، و در هر صورت باید ابتدا خود را به بندر عباس برسانید و از بندرعباس تا بندر جاسک حدود 320 کیلوکار فاصله است که بقیه راه را می توانید از تاکسی های خطی و یا اتوبوس های بین شهری استفاده کنید و خود را به بندر جاسک برسانید. همچنین از شهر میناب نیز می توانید به بندرجاسک بروید، جالب است بدانید با وجود آنکه جاسک دارای فرودگاه اختصاصی می باشد، اما فقط از مسیر تهران به جاسک پرواز انجام می شود.  آس چارتر بهترین مرجع بلیط چارتر ارزان هواپیما در شهر مشهد می باشد.

آدرس بندرجاسک: استان هرمزگان، بخش مرکزی شهرستان جاسک

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range سه شنبه 25 بهمن 1401 remove_red_eye 357 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0