{{ctrl.notification}}
بنای داش کسن اژدها در کجا قرار دارد

 بنای داش کسن (اژدها ) در کجا قرار دارد ؟

شهر زنجان از استان های تاریخی ایران می باشد که بناهای تاریخی زیادی دارد، شهر سلطانیه زنجان از جمله شهرهایی است که بیشترین مکان های تاریخی را دارد، از بهترین این بنا بنای داش کسن می باشد که به ان اژدها  نیز می گویند در ادامه همراه ما باشید تا به شما این مکان تاریخی را معرفی کنیم. آس چارتر همراه همیشگی شما در خرید بلیط ارزان هواپیما با پشتیبانی 24 ساعته.

بنای داش کسن

معرفی شهر زنجان

زنجان که به ان زنگان نیز گفته می شود مرکز استان زنجان و شهرستان زنجان می باشد که در بخش شمال غربی ایران قرار دارد، طبق اخرین امار به دست امده جمعیت زنجان در سال 1395 خورشیدی 430،871 نفر می باشد همچنین زنجان بیستمین شهر کشور از لحاظ جمعیت محسوب می شود. نام زنجان عربی شده واژه زنگان است مردم این منطقه همچنان به ان زنگان می گویند این شهر در دره زنجان چای (از شاخه‌های قزل‌اوزن قرار گرفته و سر راه شوسه و راه‌آهن تهران به تبریز می‌باشد. صنایع دستی شهر زنجان  از قبیل ورشوسازی و نقره‌سازی و ملیله کاری و چاروق‌دوزی و چاقوسازی و فرش‌بافی (فرش زنجان) آن بسیار مشهورمی باشد.

بنای داش کسن

موقعیت جغرافیایی زنجان

شهر زنجان از شمال به شهرستان طارم و خلخال و میانه و از مشرق به سلطانیه و طارم و از جنوب به خدابنده و ایجرود و از غرب به شهرستان ماه‌نشان متصل می گردد، ارتفاع شهر زنجان  از سطح دریا ۱۶۶۳ متر می باشد. از شرایطی که باعث به وجود امدن شهر زنجان شده است وجود راه ارتباطی فلات مرکزی ایران به منطقه اذربایجان شرقی در منطقه حاکم بودن شرایط مناسب اوضاع توپوگرافی، وجود اراضی مسطح با شیب 2 درصد در منطقه کوهستانی و لزوم مرکز مبادلاتی تولیدات کشاورزی و ارائه خدمات متقابل به روستاهای حوزه نفوذ به ویژه ایالات 5 گانه مستقر در منطقه بوده است این شرایط نقش مهمی در شکل گیری شهر و محله بندی ان عامل تعیین کننده می باشد.

بنای داش کسن

تاریخچه بنای داش کسن

این معبد سنگی مربوط به دوره ایلخانیان می باشد در این بنا دو نقش برجسته اژدها و چند محراب اسلامی در دو سمت ان و به قرینه یک دیگر حجاری شده است، این نقش ها جزو برجسته ترین و معدودترین نقوش اژدها در ایران هستند و نشان دهنده تاثیر فرهنگ شرق دور (مغولستان و چین ) در عصر ایلخانیان می باشند. برخی می گویند قدمت این معبد به قبل از اسلام مربوط می شود و اعتقاد دارند که در ان زمان ایلخانیان نقش هایی از جمله اژدها به ان اضافه کرده اند. نحوه تشکیل شدن این معبد بعد از مرگ ارغونشاه با پشتکار الجای خاتون خواهر سلطان محمد خدابنده اغاز شد، امام به اتمام نرسید، طبق اثار به جا مانده در این مکان احتمال می دهند که ایلخان مغول ارغون پیش از گرایش به دین اسلام اقدام به ساخت این معبد کرده اند.

بنای داش کسن

علت نام گذاری بنای داش کسن

داش کسن در زبان ترکی به معنای سنگ تراش است، همانطور که در بالا گفته شد این بنا را به نام اژدها می شناسند، اژدها در اندیشه ایرانی نماد ظلم و ستم است اما با ورود قوم فاتح به ایران مانند نگهبان همیشه هوشیار که نماد خیر و برکت و حکومت پایدار است به نمادی مثبت در فرهنگ ایرانی تبدیل شده است.

بنای داش کسن

شیرین و فرهاد

افسانه های زیادی در مورد این مکان بین بومیان رواج داشته است که می گفتند مردمان روستای ویر اسم این منطقه را شیرین و فرهاد گذاشته اند و داش در زبان اذری به معنی سنگ و کسن به معنی بریدن می باشد در افسانه های ایران باستان فرهاد را به عنوان فردی سنگ شکن می شناسند که عشق زیادی نسبت به شیرین داشته است و به همین خاطر این منطقه با نام شیرین و فرهاد معروف شده است اما دلیل اصلی اطلاق نام داش کسن به این مکان به دلیل مکان معدن سنگ بوده است و هنگامی که کارگران مشغول تراشیدن سنگ های معدن بوده اند نقش های زیبا و زیادی در دل سنگ ها به وجود امده است.

بنای داش کسن

ویژگی های بنای داش کسن

اثار زیادی از شکل اولیه این معبد باقی نمانده است و تنها سنگ های بزرگ و پراکنده در گوشه کنار این معبد به چشم می خورد، بسیاری از این سنگ ها در اتاقک های شیشه ای سقف دار به نمایش گذاشته شده است این مکان از نظر نقشه و نقوش جزو با ارزش ترین معماری های صخره ای در تاریخ معماری ایران به شمار می رود  محدوده معبد اژدها مستطیلی و ابعاد ان تقریبا 100 متر در 50 متر است که یک قسمت از ان به واسطه حفاری در تپه ایجاد شده است همچنین چند تندیس اژدها در این مکان وجود دارد.

بنای داش کسن

همچنین نقش محراب همراه با طرح های اسلیمی و پیچک در کنار این دو اژدها طراحی شده است که این نقش های به جای مانده یادگاری از یک هنرمند چینی است. معبد تاریخی داش کسن یا اژدها  از سمت شمال به دشت سلطانیه و بنای تاریخی آرامگاه سلطان محمد خدابنده مشرف می شود . این معبد در کنار شهر قدیم سلطانیه با گنبد رفیع آن، آرامگاه چلبی اوغلو و آرامگاه ملاحسن کاشی، در مجموع محور فرهنگی تاریخی سلطانیه را تشکیل می‌دهد.

بنای داش کسن

بخش های مختلف بنای داش کسن

طاق و طاقچه

سه طاقچه در بخش غربی و شرقی قلعه داش کسن و در دل صخره ها بنا شده که مقرنس های زیبایی دارند نقش های اسلیمی با طرح های ظریف و متفاوت از نشانه های معماری اسلامی ایرانی است.

طراحی ایوان و منطقه

این معبد چند ایوان و محوطه باستانی دارد که بر روی ان ها نقش های برجسته و سنگ تراشی را می توان دید در ان زمان ها برای ساخت قلعه از پیشرفته ترین فناوری های سنگ تراشی استفاده شده است.

بنای داش کسن

اثار ملی ایران

این اثر در تاریخ 3 اسفند 1353 با شماره ثبت 1026 در فهرست اثار ملی ایران قرار گرفته است.

بنای داش کسن

بهترین زمان بازدید بنای داش کسن

از انجایی که استان زنجان دارای اب و هوای فوق العاده سردی می باشد بهترین فصل بازدید از این بنا فصل بهار و تابستان است همچنین اردیبهشت ماه بهترین ماه بازدید از این بنای تاریخی می باشد.

بنای داش کسن

مسیر دسترسی به بنای داش کسن

برای بازدید از این بنای زیبا و تاریخی که در طی گذر زمان داستان های زیادی داشته است ابتدا باید به شهر زنجان سفر کنید و بعد از ان به شهر سلطانیه بروید و به دنبال روستای ویر بگردید روستای ویر در شمال شرق سلطانیه واقع شده است توجه داشته باشید بعد از رسیدن به روستای ویر به طول 5 کیلومتر تمام جاده ان خاکی می باشد اگر می خواهید به این مکان بروید و در طی مسیر دچار مشکل نشوید بهتر است از افراد محلی بخواهید تا با شما بی ایند.

بنای داش کسن

امکانات بنای داش کسن

در این مکان تنها یک نمازخانه وجود دارد که می توانید از ان استفاده کنید و یک کانکس کوچک که نگهبان این معبد در انجا زندگی می کند.

بنای داش کسن

دیگر اثار تاریخی موجود در زنجان

همانطور که گفتیم زنجان شهری فرهنگی با داشتن مکان های تاریخی بی شماری است که هر کدام از این منطقه ها نیازمند به زمان می باشد از این رو شما می توانید با برنامه ریزی منظم و دقیق به تک تک این مکان ها سر بزنید، برخی از این مناطق عبارتند از : بقعه مجتهدی (دورهٔ قاجار)، بقعه میرزا مهدی زنجانی (دورهٔ قاجار)، عمارت ذوالفقاری (دورهٔ قاجار)، خانه و باغ معین‌التجار (دورهٔ قاجار)، خانه شیخ‌الاسلامی (دورهٔ قاجار)، خانه بهمنی (دورهٔ قاجار)، خانه توفیقی (اواخر قاجار)، خانه مقدم (دورهٔ قاجار)، خانه خدیوی (دورهٔ پهلوی)، کارخانه کبریت سازی (دورهٔ پهلوی) که در حال حاضر به عنوان موزه بازگشایی شده‌است، بنای رخت‌شوی‌خانه (دورهٔ پهلوی)، کاروانسرای سنگی (دورهٔ صفوی)، کاروانسرای دخان (دورهٔ قاجار)، حمام حاج‌داداش (دورهٔ قاجار)، پل سردار (دورهٔ قاجار)، پل حاج سید محمد (دورهٔ قاجار)، پل میر بهاءالدین (دورهٔ قاجار)، بازار زنجان، طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران، مسجد میرزائی (اوایل صفوی)، مسجد جامع زنجان (دورهٔ قاجار)، مسجد چهل‌ستون زنجان (دورهٔ قاجار)، مسجد جمیله خانم (دورهٔ قاجار)، مسجد اسحاق‌میرزا (دورهٔ قاجار)، مسجد عباسقلی (دورهٔ قاجار)، مسجد دمیریه (دورهٔ قاجار)،بقعه میرزا ابوالقاسم زنجانی (دورهٔ قاجار) تمام این مکان های تاریخی با ذکر دوره مربوطه است که اطلاعات بیشتری در مورد هر بنا به شما می دهد.

بنای داش کسن

ادرس بنای داش کسن

زنجان- ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی سلطانیه- روستای ویر

date_range یکشنبه 19 تیر 1401 remove_red_eye 335 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0