{{ctrl.notification}}
بقعه سید رکن الدین یزد

بقعه سید رکن الدین یزد

یزد شهری کویری که دارای جاذبه ای تاریخی و باستانی زیادی می باشد، خانه هایی با معماری بی نظیر که توانسته در فهرست جهانی یونسکو جایی برای خود باز کند. یزد را به نام شهر بادگیرها نیز می شناسند، بادگیرهای زیبایی که هنری خلاقانه از هنر دست بهترین معماران تاریخی در دوره های مختلف می باشد. که در بالاترین قسمت خانه های یزد قرار گرفته است، این شهر تاریخی علاوه بر معماری منحصر بفردی که دارد، دارای جاذبه های زیاد دیگری نیز می باشد، که آس چارتر در این مقاله به معرفی یکی از جاهای دیدنی و گردشگری در یزد یعنی بقعه سید رکن الدین یزد می پردازد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمتر از سه دقیقه بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتری مشهد یزد را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید.

بقعه سید رکن الدین یزد

معرفی و تاریخچه بقعه سید رکن الدین یزد

بقعه سید رکن الدین مربوط به سده هشت هجری قمری است و در خیابان مسجد جامع کبیر شهر یزد قرار دارد. این بقعه محل دفن سید رکن‌الدین ابوالمکارم محمد قاضی حسینی یزدی، از سادات و بزرگان شهر یزد است. بقعه سید رکن‌الدین یزد در اصل مدرسه‌ای بود که در قرون هشتم هجری توسط سید رکن‌الدین ساخته شد. سید رکن‌الدین ابوالمکارم در زمان حکومت ابوسعید بهادرخان زندگی کرد و از بزرگان و حاکمان آن دوره محسوب می ‌شد که چون از نوادگان امام جعفر ع بود خیلی مورد احترام مردم آن زمان قرار داشت. وی در طول عمر خود، ابتدا نقابت سادات شهرهایی همچون اصفهان، نائین و یزد را بر عهده داشت و سپس به‌عنوان قاضی القضات شهر یزد منصوب شد. وی پس از مرگش در این مدرسه به خاک سپرده شد، از آن زمان به بعد بنام بقعه سید رکن‌الدین معروف گشت. بقعه سید رکن الدین از سه بخش میان‌ سرا، ایوان و گنبدخانه، رصدخانه، کتابخانه و... برخوردار است. این اثر زیبا و تاریخی در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ هجری شمسی با شماره ثبت ۲۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بقعه سید رکن الدین یزد

معماری بقعه سید رکن الدین یزد

معماری این بنای تاریخی مربعی شکل است و طول ضلع داخلی آن حدود ۸۶ متر و ۱۱ سانتی ‌متر و ضلع خارجی  ۶۰ متر و ۱۴ سانتی ‌متر و ضخامتی برابر با ۴۰ متر و ۱۰ سانتی ‌متر می باشد. این بنا شامل یک در ورودی و یک گنبد زیبا و منحصربه‌ فرد است، بنای بقعه سید رکن الدین با روش سفت کاری و سپس با تزئینات گچ و نقاشی کامل شده است، همچنین تزئینات زیبایی نظیر گچی برجسته، قالبی و فیتیله ای و نیز کتیبه‌های نقاشی، نقاشی‌های تزیینی، طلاکاری و کاشی‌کاری اشاره نماییم، استفاده از ورق های طلا و ایجاد لایه های براق در تزئینات گچی قالبی یکی از ویژگی های مهم در این بنا می باشد. کف صحن وداخل بقعه با آجر مفروش شده است، طرفین سردر ورودی بقعه سید رکن الدین از جهت شمال ، دارای دو صفه که هر یک از دو غرفه تشکیل شده است. حاشیه ولچکی های صفه ها وطاق نماها مزین به کاشی معرق با نقوش هندسی گل وبوته اسلیمی می باشد. از دیگر تزئینات این بقعه می توان به بخش‌هایی مانند سقف گنبد، ۱۲ ترنج لاجوردی در اطراف شمسه‌ مرکزی که در داخل آن‌ها سوره‌ التین به خط ثلث و سوره‌ اخلاص به خط کوفی نوشته‌ شده است و همچنین در گریو گنبد، سوره‌ مبارکه‌ الفتح تا پایان آیه‌ پنجم به‌ صورت خط کوفی حک شده است اشاره نمود.

بقعه سید رکن الدین یزد

گنبد بقعه سید رکن الدین یزد

گنبد بقعه سید رکن الدین یزد از دو پوسته‌ و به ‌شکل شبدری تشکیل شده است، و نمای آن با کاشی‌های معرق به رنگ لاجوردی، آبی فیروزه‌ای و رنگ سفید تزیین شده است. در بخش زیرین گنبد نیز دارای پلانی چهارضلعی با گوشه ‌سازی‌های متعددی می باشد. همچنین در چهار قسمت کمر گنبد، نورگیرهایی به ‌شکل مشبک و از جنس آجر قرار دارد. با تهیه بلیط لحظه آخری چارتر تهران یزد در سامانه آس چارتر از مزایا وتخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

بقعه سید رکن الدین یزد

کتیبه های بقعه سید رکن الدین یزد

کتیبه های گچ بری و نقاشی شده ای در داخل بقع سید رکن الدین قرار دارد که آیاتی از قرآن با تلفیقی از خط ثلث خط کوفی بر روی آن حک شده است، در ای کتیبه‌های می ‌توان لایه‌های گاه‌ گلی، گچی و پوشش صمغ گیاهی را نیز ببنید، برخی از این خطاطی‌ها به ‌صورت مستقیم با قلم‌مو و برخی با تکنیک گرته ‌زنی انجام شده‌اند که در نوع خود بی نظیر است. در بخش بالایی این کتیبه نیز آیاتی از قرآن با خط کوفی می باشد که به‌ دلیل ساییدگی و ریختگی خواندن آن‌ها دشوار است. کتبیه‌ دیگری به نام کتبیه‌ مادر و بچه در بالای نغول‌ دیوارها نیز وجود دارد که  با هنر نقاشی و گچ‌بری ایجاد شده است.

آدرس بقعه سید رکن الدین:

یزد، خیابان مسجد جامع کبیر، کوچه وقت الساعت

بقعه سید رکن الدین یزد

دیدنی های اطراف بقعه سید رکن الدین یزد

بقعه‌ سید رکن‌الدین در خیابان مسجد جامع کبیر یزد و کوچه‌ سید وقت الساعت قرار دارد. که از بهترین و محبوب ترین جاذبه های دیدنی یزد می باشد، اما در نزدیکی این بقعه زیبای تاریخی جاهای دیدنی دیگری همچون پارک کوهستان یزد، برج خاموشان یا دخمه زرتشتیان، عمارت خانه پدری یزد، موزه آب، مجموعه امیر چخماق، مسجد کبیر یزد، موزه قصر آیینه، موزه وزیری یزد، امامزاده سید محمد جعفر و ... می باشد که در ادامه به معرفی چند مورد از این جاذبه ها می پردازیم.

بقعه سید رکن الدین یزد

موزه قصر آیینه یزد

یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر یزد موزه قصر آیینه یزد می باشد، زیربنای این موزه‌ ۸۳۷ متر مربع‌ در باغی‌ مصفا به‌ وسعت‌ ۸.۱۷۴ متر مربع قرار دارد.  عمارت موزه قصر آیینه در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی توسط بازرگان و وكیل مجلس که فرزند حاج على صراف یزدى بود، به‌عنوان مهمانسرای خصوصی ساخته شد. این بنا در میان باغی قرار گرفته است و دارای معماری ترکیبی سنتی و اروپایی بی نظیر و تزئینات منحصربفردی نظیر: گچ‌بری‌ ها، آینه‌کاری‌ها، نقش‌ونگارهای خیره‌کننده، درهای چوبی و مشبک‌ کاری می باشد. این موزه از بخش‌های مختلفی همچون اتاق‌های رو به استخر یا نشیمن بهاری، اتاق خواب، شاه ‌نشین و حوض‌خانه تشکیل شده است. در این موزه آثار تاریخی ارزشمندی ازجمله: آثار ارزشمند خطی‌، اسلحه‌، سکه‌، کتب‌، تمبر، قفل‌، دهنه‌ اسب‌ که متعلق‌ به‌ هزاره‌ دوم‌ قبل‌ از میلاد است و نمونه‌هایی‌ از برنزهای‌ لرستان‌ و اشیای‌ دیگر وجود دارد.

آدرس موزه قصر آیینه: شهر یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی، روبه‌روی پارک هفت تیر

بقعه سید رکن الدین یزد

میدان امیر چخماق یزد

یکی دیگر از آثار تاریخی با ارزش و دیدنی در یزد میدان امیر چخماق یزد می باشد، که یکی از جاذبه های گردشگری یزد محسوب می شود. میدان امیر چخماق مربوط به دوره تیموری در قرن نهم هجری است که توسط یکی از سرداران شاهرخ تیموری امیر جلال‌الدین چخماق ساخته شده است. وی همچنین در اطراف این میدان، بناهای ديگری همچون آب‌انبار، قنادخانه، بازار، خانقاه، كاروانسرا، حمام، چاه آب سرد، تکیه، مسجد و... نيز احداث کرد.

آدرس میدان امیر چخماق: یزد، شرق میدان امیر چخماق

بقعه سید رکن الدین یزد

دخمه زرتشتیان یزد

دو دخمه سنگی بنام دخمه زرتشتیان یزد یا برج خاموشان یزد و برج سکوت در 15 متری جنوب شرقی یزد، درمنطقه صفائیه قرار گرفته است. این دخمه ها بنام مانکجی هاتریا و گلستان می باشد که در دوران قاجار ساخته شده است. ای دخمه ها به شکل دایره  می باشد که یکی از آنها قطری حدود 15 متر دارد،  و دیگری یعنی دخمه گلستان حدود ۲۵ متر قطر و ارتفاع آن ۶ متر از سطح تپه می باشد. ساخت این دخمه ها دارای آیین خاصی می باشد. دخمه زرتشتیان یکی از نشانه‌های آداب‌ ورسوم کهن زرتشتی‌ها است از دخمه زرتشتیان یزد به عنوان محلی برای رها کردن مردگان استفاده می‌ شده است که به مراسم تدفین مردگان آن‌ها مربوط می‌شود، زرنشنیان معتقد بودند جسد انسان پس از مرگ پاک نیست و ‏باعث آلودگی خاک می شود، بنابراین جنازه ها را در این دخمه ها قرار می دادند تا گوشت و ‏پوست آنها خوراک حیوانات و پرنده ها شود، پس از آن استخوان ها را در چاهی که در وسط دخمه زرتشتیان بوده قرار می دادند. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر هواپیما ارزان در مشهد می باشد.

آدرس دخمه زرتشتیان: 15کیلومتر جنوب شرقی یزد، منطقه صفائیه، بلوار شهیدان اشرف، کوه رسوبی و کم ‏ارتفاع دخمه

بقعه سید رکن الدین یزد

date_range دوشنبه 07 آذر 1401 remove_red_eye 91 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0