{{ctrl.notification}}
برکه باران بندرعباس

برکه باران بندرعباس

بندرعباس یکی از شهرهای استان هرمزگان که در جنوب کشور قرار گرفته است؛ بندرعباس شهری ساحلی وصنعتی که دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی است، که سالانه میزبان مسافران زیادی از سرتاسر ایران می باشد، آس چارتر در این مقاله به معرفی یکی از جاذبه های تاریخی و دیدنی بندرعباس برکه های باران می پردازد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتری مشهد بندرعباس را به راحتی از ایت سامانه دریافت نمایید.

برکه باران بندرعباس

تاریخچه برکه‌ باران بندرعباس

بندرعباس شهری خسک و دارای آب و هوای بسیار گرمی می باشد، که تابستان های طاقت فرسایی دارد، از این رو بخاطر کمبود آب شرب در زمان های گذشته وخیلی دور مردم مجبور به ساخت آب انبارهای متعدد بودند، که می ‌توان گفت در این استان بالغ بر ۲ هزار آب انبار مختلف وجود دارد، که از معروف ترین این آب انبارها می توان به برکه های باران بندرعباس اشاره کرد. قدمت این آب انبارها به دوره صفویه بازمی گردد. این برکه‌ها به دستور حکومت دوران صفویه برای تامین آب آشامیدنی بندرعباس ساخته شد، ایت برکه ها بعدها در زمان پهلوی بعنوان یک تفرجگاه اختصاصی مورد استفاده فرح دیبا و محمدرضا پهلوی قرار گرفت. این مجموعه ی دیدنی در هفت خرداد ماه سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران قرارگرفته است.

برکه باران بندرعباس

معماری برکه های باران بندرعباس

برکه های باران بندرعباس دارای معماری جذاب و منحصربفردی می باشد، که توسط معماران دوره صفویه ساخته شده است. در طراحی و معماری ساخت برکه های باران بندرعباس از سه طرح صلیبی شکل، مستطیلی و دایره‌ای با سقف گنبدی شکل و مدور می باشد. این آب انبارها شامل 5 برکه است، این آب انبارها دارای گنبدهای موزون و زیبایی می باشد، گنبد این آب انبار ها از مصالحی همچون: ساروج، سنگ مرجان و سنگ های رودخانه ساخته شده است و فضای داخلی آن به صورت مدور با نرده های چوبی می باشد. دلیل استفاده از سنگ مرجان بخاطر خاصیت ضد پشه ای آن می باشد در این آب انبار ها پشه ای جمع نشود و ساروج در گذشته برای روکش برکه‌ها و عایق مخازن استفاده میشد که ترکیبی از شن، ماسه، آهک و سفیده تخم مرغ است.  در برکه باران نیز از ساروج که همانند یک عایق حرارت و عایق رطوبت عمل می کند استفاده شده است، مصالح به کار رفته برای برکه ها نیز از سیمان و گچ هرنگ ساخته شده است. برکه های در فضای وسیعی قرار گرفته اند و دارای 4 دهانه اصلی برای ذخیره آب می باشد، از معروف ‌ترین این آب‌انبارها می توان به بندرلنگه، خون سرخ و برکه دریا اشاره کرد که به این نام ها معروف هستند. که در داخل موزه خلیج فارس قرار گرفته اند و دو برکه دیگر درفضای بیرونی قرار دارند، به همین دلیل برکه های داخلی به شکل فضای یک آمفی تئاتر طراحی شده اند. از ویژه گی های خاص در معماری این آب انبارها نوع عایق ‌بندی و ساز و کار تصفیه آب می باشد.

برکه باران بندرعباس

موزه مردم شناسی بندرعباس

موزه مردم شناسی بندرعباس، موزه ای است، که فرهنگ کهن مردم جنوب را به نمایش گذاشته است، در این موزه که ساختمان آن با معماری خاص و با رنگ روشن طراحی شده است، وسایل و آثار با ارزشی از تاریخی کهن بندرعباس را در آن نگهداری می شود. آثار باارزشی از دوران قاجاریه و صفویه و پهلوی که طبق گفته مردم محلی و بومی بندرعباس بیشتر آثار با ارزشی که در دوره پهلوی برای تجهیز و تزئین فضا در آب انبار وجود داشتند به دلیل عدم نظارت و رسیدگی این اشیای قیمتی به سرقت حتی دستگاه تهویه هوا این برکه به سرقت رفته است. به همین دلیل سال ها بعد، دور تا دور ۳ برکه ای که داخل موزه قرار گرفته اند، حصار کشی شده است. این موزه در فاصله 650 متری از برکه های باران قرار گرفته است. برای بازدید از موزه مردم شناسی و برکه های باران در این موزه می توانید از ساعت 9 صبح تا 5 عصر به این موزه مراجعه نمایید. با تهیه بلیط هواپیما ارزان چارتر تهران بندرعباس در سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

برکه باران بندرعباس

بهترین زمان برای بازدید از برکه باران بندرعباس

بهترین زمان بازدید از برکه باران بندرعباس با توجه به گرمای زیاد جنوب کشور که تابستان های گرم و سوزانی دارد، می توانید در فصل پاییز و زمستان و اوایل بهار به بازدید و سفر به بندرعباس بپردازید.

برکه باران بندرعباس

مسیر دسترسی به برکه باران بندرعباس

برای دسترسی به برکه باران ابتدا به شهر بندرعباس بروید، برکه های باران در موقعیت مناسبی در خیابان ۲۲ بهمن بندرعباس قرار گرفته است که دسترسی به آن بسیار آسان است، شما می توانید با استفاده از خودروی شخصی، اتوبوس و یا تاکسی خود را به برکه های باران برسانید.

آدرس برکه باران: بندرعباس، بلوار پاسداران، جنب موزه بزرگ بندرعباس

برکه باران بندرعباس

جاذبه های دیدنی در اطراف برکه های باران بندرعباس

بندرعباس شهری ساحلی با قدمتی طولانی که دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی می باشد، شما م یتوانید با یک سفر چند روزه به بندرعباس و بازدید از برکه های باران به بازدید از دیگر جاذبه های این شهر همچون: موزه مردم شناسی خلیج فارس، اسکله شهید حقانی، بازار ماهی فروشان بندرعباس، پارک پشت شهر، حمام گله داری، بازار بزرگ هرمزگان، معبد هندوها بندرعباس و ... بپردازید. در ادامه به معرفی چند مورد این جاذبه های دیدنی خواهیم پرداخت.

برکه باران بندرعباس

معبد هندوها بندرعباس

معبد هندوهای بندر عباس یکی ار آثار ارزشمند و تاریخی دربندرعباس می باشد، این بنای تاریخی در سال ۱۲۷۰ خورشیدی در زمان حکومت محمدحسن خان سعدالملک توسط تجار شهری به نام شیکار پور از غرب هند ساخته شده است، در ساخت این معبد از مصالحی همچون: لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگ‌های مرجانی خاک و گچ‌های ضخیم ماده و گچ لویی استفاده شده است. معماری این معبد باشکوه بسیار دیدنی و جذاب است و دارای نمای ظاهری معبد مخروطی شکل با رنگ سفید و شیارها و کنگرهای طولی می باشد، این معبد شامل یک اتاق 4 گوش می باشد که داخل آن با نقاشی‌های مذهبی تزئین شده است، در دورتا دور این اتاق راهرویی قرار گرفته است، که در گذشته های خیلی دور زوار به دور آن زیارت می کردند، داخل راهروها حجره‌های کوچکی نیز قرار داشت که در داخل بعضی از آنها کریشنا که همان خدای فلوت زن می باشد قرار دارد.  این بنای باشکوه در تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۳۷۷ با شماره ثبتی ۱۹۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس معبد هندوها: بندر عباس، بلوار امام خمینی، رو به روی بازار روز بندر عباس
برکه باران بندرعباس

حمام گله داری بندرعباس

حمام گله داری بندرعباس یکی دیگر از جاذبه های تاریخی بندرعباس می باشد، که قدمت آن به دوران قاجار باز می گردد. این حمام تاریخی توسط یک تاجر سرشناس و خیر بنام شیخ احمد گله داری ساخته شد، تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند. این حمام در گذشته بسیار شلوغ بود و مردم از آن استفاده می کردند، این حمام شامل قسمت‌های مختلفی همچون بینه، سربینه، گرمخانه و خزینه است، این حمام دارای معماری بی نظیری می باشد، حمام گله داری دارای 5 گنبد، و در قسمت ورودی آن یک راهرو هشتی قرار دارد، این هشتی دارای 4 سکو نشیمنگاه و رختکن می باشد، و یک حوض کوچک 8 ضلعی نیز در وسط این فضا قرار گرفته است. این هشتی برای تنظیم دما و میزان رطوبت محیط داخلی حمام ساخته شده است. برای ساخت این حمام از مصالحی همچون: سنگ‌های اسفنجی و ساروج محلی به‌اضافه گچ دستکوب استفاده شده است و برای کف پوش حمام از آجر استفاده شده است. حمام گله داری امروزه بعنوان یک موزه مورد بازدید قرار گرفته است. که می توانید با بازدید از آن با تاریخ و آداب و رسوم مردمان هرمزگان بیشتر آشنا شوید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان لحظه آخری در مشهد می باشد.
آدرس حمام گله داری:  بندرعباس، بلوار ساحلی بندرعباس، جنب هتل امین

برکه باران بندرعباس

بازار ماهی فروشان بندرعباس

بندرعباس شهری ساحلی که بخاطر وجود دریای زیبای خلیج فارس اکثر مردم به شغل ماهیگیری مشغول هستند شما می توانید در سفر به بندرعباس تازه ترین و خوشمزه ترین ماهی ها را تهیه نمایید، یکی از جاذبه های دیدنی در بندرعباس بازارماهی فروشان می باشد، بازار ماهی فروشان در زمینی به مساحت ۱۱ هزار متر مربع ساخته شده است. در این بازار شما می توانید انواع آبزیان مختلف همچون: نظیر شوریده، کفال، هوور، کفشک، سنگسر، حلوا سفید، شاه‌ میگو، هشت‌پا، کوسه و خرچنگ را تهیه نمایید.

آدرس بازار ماهی فروشان: بندرعباس، بلوار طالقانی، محله پشت شهر

date_range شنبه 01 بهمن 1401 remove_red_eye 99 بازدید favorite_border 0 chat 1
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 1
سمیرا :

ممنون از مطالب قشنگ تون/