{{ctrl.notification}}
برج آزادی تهران

برج آزادی تهران

تهران شهری تاریخی با جاذبه های تاریخی بی نظیر که هرکدام ار دوره ای به یادگار مانده است. در هر گوشه از تهران را که نگاه کنید می توانید بنایی تاریخی و یا نمادی از گذشتگان را بیابید. این شهر لاکچری امروزه را اکثر مردم با نماد زیبای میدان آزادی یعنی برج آزادی می شناسیم، نمادی که سال ها پا برجاست و معماری بی نظیر آن منظره ای بی نظیری را به وجود آورده است. در این مقاله آس چارتر قصد دارد تا به معرفی برج آزادی تهران بپردازد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتری مشهد تهران را به راحتی دریافت نمایید.

برج آزادی تهران

معرفی و تاریخچه برج آزادی تهران

برج آزادی یا برج شهیاد آریامهر به مناسبت یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ساخته شد، برج شهیاد در سال ۱۳۴۹ به دستور محمدرضا شاه پهلوی ساخته شد، در ابتدا محمدرضا شاه برای ساخت این نماد در روزنامه برای طراحان و معماران فراخوانی زد تا طرح های خود را برای ساخت برج باشکوه و با عظمتی را ارسال کنند. در نهایت حدود 100 طرح برای محمد رضا شاه فرستاده شد، که وی طرح یکی از دانشجویان دانشگاه تهران به نام حسین امانت را انتخاب کرد. مهندس حسین امانت فارغ‌التحصیل دانشکده هنر‌های زیبا در دانشگاه تهران و جزو شاگردان و معماران مشهور ایرانی استاد هوشنگ سیحون و حیدر غیابی بودند. برج آزادی یک اثر هنری که چندین سال‌ همچنان نماد تهران و نماد ایران در سطح جهان است و شهرت جهانی دارد. ساخت برج آزادی در ۱۱ آبان ماه سال ۱۳۴۸ آغاز شد و درحدود ۲۸ ماه به طول انجامید. و سر انجام در ۲۴مهرماه سال ۱۳۵۰، در حضور محمدرضا شاه پهلوی و خاندان وی و بیش از ۳هزار مهمان داخلی و خارجی افتتاح شد.

برج آزادی تهران

معماری برج آزادی تهران

برج آزادی تهران یک شاهکار خلاقانه و که شکوه و جلال خاصی به میدان ازادی تهران داده است، معماری این بنا تلفیقی از معماری دوره های مختلف هخامنشی، دوره ساسانی و دوره اسلامی می باشد. این بنا به شکل مربع‌ و مستطیلی بسیار خاص با ۱۶ضلع و ۲ جفت قوس بزرگ ساخته شده است. مساحت زیر بنای این برج حدود ۷۸ هزار متر مربع و عرض پایه این بنا ۶۶ متر و طاق آن از زمین، ۲۳ متر فاصله دارد و دارای هشت بخش مجزا است‌. حدود پنج متر از این برج داخل زمین قرار گرفته است، ارتفاع برج آزادی تهران 45 متر است که در زمان ساختش یکی از بلندترین سازه های جهان محسوب می شد.

برج آزادی تهران

ساخت ای برج حدود 30 ماه به طول انجامیده است. در طراحی این برج حسین امانت ظرافت های خاصی مانند: خطوط موازی و کشیده پایه‌های برج از سبک معماری هخامنشی الهام گرفته، را در طرحش بکار برده است، همچنین قوس اصلی وسط برج و طاق کسری که الام گرفته از دوره ساسانی است و قوس شکسته بالایی برج نیز الهام گرفته به سبک دوران ابتدایی اسلام است.

برج آزادی تهران

پنجره‌ها و طاق داخلی برج آزادی نیز شباهت بسیار زیادی به برج طغرل دارد. شیار‌های بالای برج آزادی الهام گرفته از بادگیر‌های شهر یزد است و شباهت بسیاری به این بادگیر‌ها دارد. برای رنگ آمیزی این برج زیبا از رنگ خنثی سفید و کاشی های فیروزه‌ای رنگ استفاده شده است، در وسط طاق برج نیز مقرنس کاری هایی به چشم می خورد که هنرمعمری اصیل ایرانی رادر این بخش حسین امانت پیاده کرده است. در این برج بیش از 46 هزار قطعه‌سنگ و ۹۰۰ تن آهن در ساخت برج میدان آزادی به کار رفته است. حدود 286 عدد پله ها داخل برج آزادی قرار دارد. یکی دیگر از زیبایی های این برج نورپردازی بی نظیر آن است که درمناسبت های مختلف از آنها استفاده می شود. نمای میدان آزادی و اطراف محوطه برج را اگر از بالا نگاه کنید الهام گرفته از مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان می باشد. برج آزادی تهران در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۵۳ به شماره ثبت ۱۰۰۸ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. با تهیه بلیط چارتر لحظه آخری اصفهان تهران در سامانه آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

برج آزادی تهران

بخش های مختلف برج آزادی تهران

برج آزادی تهران دارای 4 طبقه است و بخش‌های متعددی دارد، این بخش‌ها شامل موزه برج آزادی تهران کتابخانه، واحد سمعی و بصری‌، سالن نمایشگاه‌، سالن اجتماعات، سالن تئاتر و سالن برگزاری کنسرت و کنفرانس برج آزادی تهران، تالار تهران، سالن ایران‌ شناسی، سالن دانستنی‌ها و نگارخانه، رستوران و بخش‌های بسیار متنوع دیگر است. در ادامه به معرفی چند مورد از این بخش ها در برج آزادی می پردازیم.

برج آزادی تهران

نگارخانه قوام برج آزادی تهران

نگارخانه اقوام یک از بخش های برج آزادی تهران است، این نگار خانه درون راهرویی به ‌شکل نیم‌دایره است، درون این نگارخانه 8 ویترین قرار گرفته است، که در آن صنایع دستی ایران و اشیا مردم شناسی به نمایش گذاشته شده است.

برج آزادی تهران

سالن ایرانشناسی برج آزادی تهران

سالن ایران‌ شناسی برج آزادی را می ‌توان مقیاسی کوچک از نماد‌های ایران دانست. این سالن ۱۲۲۲ متر‌ مربع مساحت دارد. در این بخش شما می توانید با نماد‌های استان‌ها و شهرهای مختلف کشور و شرایط اقلیمی، فرهنگی و تاریخی ایران بیشتر آشنا شوید.

برج آزادی تهران

کتابخانه برج آزادی تهران

کتابخانه برج آزادی تهران مساحتی حدود 200 مترمربع دارد در این کتابخانه  بیش از 11000 جلد کتاب‌ وجود دارد، که 2000 جلد آن کتاب مرجع و کتب دیگر نیز شامل کتاب های مختلف معماری، زبان‌شناسی، تاریخ و ادبیات به زبان‌های فارسی، انگلیسی و فرانسه است. این کتابخانه یکی از کتابخانه های بسیار مجهز است.

برج آزادی تهران

تالار آینه برج آزادی تهران

از دیگر بخش های برج آزادی تالار آینه است، این تالار دارای بخش‌های مختلف است که ۱۲ غرفه دارد. در طراحی ویترین های این تالار از آینه استفاده شده است، به همین دلیل به این تالار، تالار آینه می گویند، در این تالار می‌توانید شاهد تصاویر و نمادهایی از اقتصاد و محیط زیست ایران  و طرح‌های حجمی و تصاویر نمادین باشید.

برج آزادی تهران

تالار کهن برج آزادی تهران

تالار کهن برج آزادی از دیگر بخش های این برج است که مساحتی حدود 346 متر دارد، این بخش شامل 15 ویترین‌ منحصربه ‌فرد است که حاوی آثارهنری و تاریخی ایران، عروسک‌ها و نمادهایی از نقاط مختلف سرزمین مان نگهداری می‌شود، همچنین اشیاء نفیس دیگری از زیورآلات بانوان مربوط به دوره قاجار نیز در این ویترین ها قرار گرفته است.

برج آزادی تهران

سالن نمایش و اجرای تئاتر برج آزادی تهران

یکی از مهم ‌ترین بخش‌ها در برج آزادی سالن نمایش است. این سالن بسیار مجهر است و دارای 18 سکو برای اجرای نمایش‌ها و تئاترها است، ظرفیت این سالن حدود 300 نفر است. زیباترین و جذاب ترین قسمت های این سالن سقف شیشه‌ای آن است. بر روی این سقف نقاشی مرداب انزلی طراحی شده است که بسیار بی نظیر و زیبا است.

برج آزادی تهران

پارک المهدی برج آزادی تهران

پارک المهدی نزدیک ترین پارک به برج آزادی و در محوطه میدان قرار گرفته است، مساحت این پارک حدود ۶۵۰۰۰ مترمربع که در میان آن دریاچه ای نیز قرار گرفته است و اطراف آن باغچه‌ بندی و گل کاری شده است، ‌که زیبایی این محوطه را دو چندان کرده است. این پارک در ضلع جنوب ‌شرقی میدان آزادی واقع شده است.

برج آزادی تهران

امکانات موجود در برج آزادی تهران

ای برج نمادین و بسیار زیبا دارای امکانات رفاهی زیادی در نظر گرفته شده است امکاناتی از قبیل غرفه های فروش صنایع دستی، سرویس های بهداشتی، آنتن دهی خوب موبایل، بخش راهنمای گردشگری، موزه، سالن اجتماعات، صندلی استراحت و تاکسی سرویس در این برج وجود دارد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر هواپیما ارزان در شهر می باشد.

برج آزادی تهران

مسیر دسترسی به برج آزادی تهران

همانطور که می دانید میدان آزادی یکی از اصلی ترین میادین تهران است که بسیار شلوغ و پر رفت و آمد است، از این رو یکی از بهترین مسیرهای دسترسی به این برج استفاده از خط 4 مترو و اتوبوس های بی آرتی خطوط 1 و 2 و همچنین استفاده از تاکسی های خیابانی و پایانه های تاکسیرانی می باشد که می توانید با استفاده از این وسایل نقلیه عمومی خود را به برج ازادی برسانید. همچنین از طریق ماشین شخصی می توانید از فلکه دوم صادقیه وارد بزرگراه محمد علی جناح شده و آن را به سمت جنوب ادامه دهید تا به میدان آزادی و برج آزادی برسید.

date_range شنبه 28 آبان 1401 remove_red_eye 83 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0