{{ctrl.notification}}
برترین قلعه های ایران

برترین قلعه های ایران

در طول تاریخ، قلعه‌ها نقش مهمی در استحکامات شهرها داشته ‌اند. قلعه های ایران در گذشته جهت امنیت و مراقبت از پادشاهان و مردم ساخته می‌ شدند. کشور ما نیزبیشتر مواقع درگیر جنگ و حمله‌های دشمن بوده است. معمولا قلعه‌ها را در ارتفاعات صخره‌ای و در شهرها و مسیرهای مهم می ‌ساختند. در ایران قلعه‌های متعددی وجود دارد که در دوره‌های زمانی مختلفی ساخته شده‌اند. در این مقاله آس چارتر به معرفی برترین قلعه های ایران می پردازد، آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما تهران قشم در مشهد می باشد، شما می توانید بلیط خود را از این سامانه تهیه نمایید.

برترین قلعه های ایران

قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک از برجسته‌ترین آثار تاریخی و یکی از معروف ترین قلعه های ایران  که قدمت آن به دوران ساسانی بازمی گردد. مساحت این قلعه، حدود 5300 متر مربع و ارتفاع آن حدود 40 متر می باشد. در ساخت قلعه فلک الافلاک از آجر، خشت، سنگ و ملات استفاده شده است. این قلع در طول تاریخ مورد استفاده بسیاری از حکومت‌ها قرار داشته است. در گذشته این قلعه کاربری‌های مختلفی داشته است،

برترین قلعه های ایران

از این قلعه به‌ عنوان مقر حکومت، پادگان نظامی، زندان، خزانه سلطنتی و سایر  نظامی و سیاسی استفاده می شده است. اما اکنون این قلعه باستانی بعنوان موزه باستان شناسی، مردم شناسی و آزمایشگاه مرمت آثار تاریخی تبدیل شده است. موزه فلک الافلاک از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است، در این موزه ۱۲ ویترین وجود دارد که در هر ویترین حدود ۵۰ اثر تاریخی از آثار مهم باستانی ایران را به نمایش گذاشته اند. از مهم‌ترین اشیای این موزه می توان آثار به دست آمده مربوط به دوره هخامنشیان ازغار کلماکره اشاره کرد.

آدرس قلعه فلک الافلاک: ایران، استان لرستان، خرم آباد، خیابان دوازده برجی (خیابان امام)

برترین قلعه های ایران

قلعه رودخان

قلعه رودخان قلعه ای جذاب و یادگاری ارزشمند که در زمان حکومت ساسانیان و در 25 کیلومتری جنوب غربی شهر فومن در استان گیلان واقع شده است، این قلعه قرون وسطایی و  تاریخی از جنس سنگ و آجر است که معماری بی نظیر و ساختار شگفت انگیزی دارد. این قلعه باشکوه در وسط یک جنگل قرار گرفته است که باید 1000 پله سنگی را طی کنید تا به این قلعه برسید. قلعه رودخان برای جلوگیری ازنفوذ دشمن ساخته شده است که دارای 65 برج می باشد که به صورت نامنظم در دوره ساسانیان ساخته شده است،

برترین قلعه های ایران

همچنین قلعه رودخان از دو بخش شرقی و غربی و یک دروازه ورود و خروج، آب انبار، حمام، چشمه، حوض، سردخانه، شاه‌نشین و چند برج برای سکونت در بخش غربی تشکیل شده است. این قسمت‌ها با برج‌های بلند و باروها پوشیده شده‌اند تا امنیت کامل برقرار باشد. این قلعه دارای چشم انداز زیب و بی نظیری می باشد.

آدرس قلعه رودخان: استان گیلان، ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن، بالای روستای رودخان

برترین قلعه های ایران

قلعه شوش

قلعه ای جذاب و دیدنی در شهر باستانی شوش این قلعه شکوهمند و تاریخی در بین خرابه های شهر باستانی شوش، در استان خوزستان قرار دارد. این قلعه شباهت زیادی به قصر ها و ساختمان های قرون وسطایی فرانسه دارد. این قلعه حدود ۱۲۰ سال پیش در زمان قاجار توسط آجرهای به جای مانده از کاخ داریوش ساخته شده است، قلعه شوش بر روی تپه ای و به صورت پلکانی ساخته شده است.

برترین قلعه های ایران

پلکانی بودن این قلعه باعث شده بسیاری از محققان قلعه را شبیه زندان باستیل در فرانسه بدانند. این قلع به شکل ذوزنقه‌ می ‌باشد که دورتادور آن راهرویی قرارگرفته است. این قلعه دارای دو حیاط و سه ورودی می ‌باشد. قلعه شوش در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۳۹۸۳ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس قلعه شوش: ایران، استان خوزستان، شوش، خیابان طالقانی

برترین قلعه های ایران

قلعه دختر

این قلعه یکی از جذاب ترین و معروف ترین قلعه های ایرانی عظیم با ساختاری ظریف و جذاب که یکی از قدیمی ترین سازه های جهان محسوب می شود. قلعه دختر در فیروز آباد استان فارس در سال 209 میلادی به دستور اردشیر در اواخر دوران اشکانیان ساخته شده است. این قلعه دارای ۲۳۰۰ متر مربع مساحت دارد که در ۳ طبقه به صورت پلکانی شکل گرفته است، قلعه دختر دارای  معماری مدرنی می باشد، بر بلندای قلعه یک گنبد بزرگ هلالی‌شکل روی یک اتاق بزرگ به شکل مربع ساخته شده است. این اتاق همان سرای شاهی بود که از تزییات خاصی برخوردارمی باشد، در ساخت این گنبد شیوه جدیدی از تکنیک‌های معماری در آن زمان به کار رفته است که در نوع خود بی نظیر می باشد.

برترین قلعه های ایران

قلعه دختر از مصالحی همچون لاشه سنگ، گچ دست‌کوب و ملاط ساروج ساخته شده است. در این قلعه همچنین یک تالار حدود 14 مترمربع و با ارتفاعی حدود 18 مترمربع دارد، این قلعه در ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ به‌عنوان اثر ملی ایران وهمچنین در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان اثری از آثار دوره ساسانی استان فارس در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

آدرس قلعه دختر:  فارس، فیروزآباد، قلعه دختر

برترین قلعه های ایران

قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی‌ها یکی از مهمترین قلعه های ایران است که در سال 1507 میلادی به دستور آلفونسو آلبوکرک دریانورد پرتغالی ساخته شد. این قلعه بسیار مستحکم ساخته شده و شکل ظاهری آن به صورت چند ضلعی نامنظم می باشد. ازاین قلعه بعنوان انباری بزرگ یا محلی برای نگهداری مهمات و سلاح استفاده می شده است. این قلعه دارای مساحتی بیش از دو هزار متر مربع است و از مصالحی شامل سنگ‌های آهکی و گچی با ملاط ساروج محلی ساخته شده است.

برترین قلعه های ایران

بخش‌های مختلف قلعه شامل: آب‌انبار، انبار تسحیلات و اتاق برای سربازان، کلیساها، انبار، زندان و ... می باشد،  همچنین در پی اکتشافاتی تونل هایی زیر زمینی نیز در اطراف قلعه کشف شده که به نظر می رسد راه فراری برای سربازان و نظامیان پرتغالی بوده است.

ادرس قلعه پرتغالی ها قشم: استان هرمزگان ، جزیره قشم ، بلوار ژئو پارک ، قلعه پرتغالی ها

برترین قلعه های ایران

قلعه بابک

قلعه بابک یکی از معروف ترین قلعه های ایران به‌جا مانده از دوره ساسانیان است. قلعه بابک در بالای کوهی به ارتفاع 2300 متر در جنگل های ارسباران قرار دارد. این قلعه نماد رشادت و حفاظت از وطن و نماد ملی یاد می شود. بابک خرمدین کسی بود که در مقابل حملات اعراب ایستادگی کرد، به همین به خاطر نام این قلعه بخاطر مبارزات دلاورانه بابک خرمدین در مقابله با متهاجمین عرب بنام وی نامگذازی شده است.

برترین قلعه های ایران

این قلعه از قلعه های کوهستانی ایران است که در استان آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر و روستای شجاع‌آباد واقع شده است. این قلعه همچنین نام‌های دیگر مانند دژ جمهور و قصر جمهور نیز دارد که در سال 1345 با این اسم‌ها در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس قلعه بابک: استان آذربایجان شرقی، کلیبر، ۳ کیلومتری کلیبر

برترین قلعه های ایران

قلعه راین

قلعه راین یکی از دیدنی ترین قلعه های ایران و یکی از عظیم ترین بناهای خشتی جهان است. که قدمت آن این قلعه به حدود 1000 سال پیش به دوره ساسانیان باز می گردد. این ارگ بیش از ۲۲ هزار متر مربع مساحت و بیش از ۲۷ هزار متر مربع زیر بنا دارد و در 100 کیلومتری استان کرمان قرار دارد و شباهت زیادی به ارگ بم دارد ولی از نظر مقیاس از ارگ بم کوچک‌تر است، معماری این قلعه به شکل مستطیل است دو برج بزرگ نیز در اطراف این قلعه قرارگرفته است.

برترین قلعه های ایران

این قلعه شامل بخش‌های حاکم‌نشین، عامه‌نشین و اعیان‌نشین می باشد. ارگ راین دارای ۱۶ برج در گوشه‌ها و میانه حصار بیرونی و درونی است که ۱۵ برج، فضای داخل و بیرون ارگ قرار دارد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا باکمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط پرواز مشهد اهواز خود را به راحتی تهیه نمایید.

قلعه راین: استان کرمان، شهر راین،‌ انتهای خیابان درب بهشت راین، کرمان، ارگ راین

برترین قلعه های ایران

قلعه ایرج

قلعه ایرج یکی از بزرگترین قلعه های ایران است. قلعه ایرج از قلعه های معروف ایران را به دوره ساسانی است که باستان‌شناسان ظروفی سفالی متعلق به این دوره را در این قلعه کشف کرده اند، این قلعه مستطیلی‌شکل  که در گذشته دارای ۳۴ برج در ضلع شمالی و ۴۲ برج در ضلع جنوبی و ۳۶ برج  درضلع‌های شرقی و غربی بوده است ولی امروزه دو برج از آن باقی مانده است.

برترین قلعه های ایران

این قلعه دارای معماری منحصربه‌فردی می باشد، این قلعه باستانی در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ هجری شمسی با شماره ثبت ۹۸۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و به‌عنوان بزرگ‌ترین قلعه خشتی ایران و جهان شناخته می‌ شود.

آدرس قلعه ایرج: استان تهران، ورامین، شمال کمربندی ورامین به سمت پیشوا، مجاور روستای عسگرآباد

برترین قلعه های ایران

date_range سه شنبه 15 شهریور 1401 remove_red_eye 372 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0