{{ctrl.notification}}
برترین جاذبه های گردشگری ایران

برترین جاذبه های گردشگری ایران

کشورمان ایران دارای جاذبه های گردشگری فراوانی می باشد، جاذبه های تاریخی و طبیعی که همه به نوعی دارای جذابیت خاصی می باشد، در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی برترین جاذبه های گردشگری ایران بپردازد، تا قبل ازسفر بتوانید به راحتی تصمیم بگیرید. برترین جاذبه های ایران از نظر قدمت آن و طبیعت بی نظیرش می تواند بهترین گزینه برای بازدید و تفریح باشد، در ادامه مقاله همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط ارزان هواپیما چارتر تهران تبریز را در این سامانه دریافت نمایید.

کاریز کیش

کاریز کیش

شهر زیرزمینی کاریز کیش یکی از جاذبه های تاریخی در قلب جزیره زیبا و مرجانی کیش می باشد، قدمت این بنای تاریخی به حدود 2500 سال پیش بازمی گردد، این شهر زیر زمینی یکی از جاذبه های توریستی بین‌المللی می باشد، سقف این کاریز زمانی بستر دریا بوده است به همین دلیل سقف آن پوشیده شده از صدف‌ها و آبزیان دریایی می باشد، این سقف حدود 7 مترقطر دارد، طبق تحقیقات ب عمل آمده در دانشگاه مونیخ آلمان روی فسیل‌های سقف این شهر نشان داده شده است که این سقف قدمتی حدود  ۵۳ تا ۵۷۰ میلیون سال دارد.

کاریز کیش

این شهر دارای معماری بی نظیر و فوق العاده ای می باشد، مسجدی نیز در این شهر زیرزمینی ساخته شده است که سقف آن پوشیده شده از صدف‌ها و مرجان‌هایی با قدمت چند هزار ساله دارند و می توان گفت تنها مسجد مرجانی جهان است که سقف آن پر از سنگواره و فسیل دریایی است. در نزدیکی این شهر همچنین جاذبه های دیگری همچون موزه خلیج فارس، پایاب کهن قنات، چاه‌های کاریز، عکاس‌خانه و تصفیه‌خانه طبیعی آب می باشد که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. جالب است بدانید خاک موجود در این کاریز خاصیت درمانی دارد و بعنوان گل درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

آدرس شهر کاریز: استان هرمزگان، کیش، میدان المپیک، مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیر زمینی کیش کاریز

قلعه بابک

قلعه بابک

یکی از بناهای تاریخی در ۱۳ کیلومتری شهر کلیبر آذربایجان شرقی، قلعه بابک می باشد، قدمت این قلعه ی تاریخی به دوران اشکانیان و ساسانیان باز می گردد، این قلعه متعلق به بابک خرمدین بوده است، کع در این قلعه رهبری مردم را به دست گرفته بود و حدو د 20 سال در این قلعه با متجاوزان که عباسیان بودند و به آنها حمله می کردند، مبارزه کرده است. این قلعه در ارتفاع ۲۳۰۰ متر در بالای کوهی ساخته شده است که دره های عمیقی که عمق آن به 300 یا 400 متر می رسد قرار دارد، برای بازدید از این قلعه باید مسیر پرفراز و نشیبی را برای رسیدن به آن باید طی کرد. این قلعه یکی از جاذبه های بکر و زیبایی می باشد و در کنار این دژ زیبا در میان راه چشمه ای با آب  گوارا وجود دارد که می توانید لحظه ای را در کنار این چشمه به استراحت بگذرانید، همچنین جنگل های زیبا و سرسبز ارسباران و منطقه گردشگری آینالو نیز در نزدیکی قلعه بابک قرار گرفته است، جالب است بدانید در طی مسیر ممکن است جانوران زیبایی همچون مارال و آهوی وحشی را از نزدیک ببنید، نام دیگر این قلعه بذ می باشد که محلی ها آن را به این نام می دانند.

آدرس قلعه بابک: استان آذربایجان شرقی، کلیبر، ۳ کیلومتری کلیبر

جزیره هرمز

یکی از زیباترین و خاص‌ترین جاهای دیدنی ایران جزیره ی زیبا هرمز می باشد، این جزیره ی رنگی با داشتن رنگ های زرد، سفید و قرمز بسیار دیدنی و جذاب است و به همین دلیل داشتن خاک‌های رنگی خود بهشت زمین ‌شناسان نام گرفته است. جزیره هرمز در 16 کیلومتری از شهر بندرعباس قرار دارد که می توانید با رفتن به سمت اسکله حقانی در بندرعباس با استفاده از قایق های تندرو خود را به جزیره هرمز برسانید. کوه های زیبای سرخ رنگ جلوه ی خاصی دارد و منظره ای رویایی و جذابی را به وجود آورده است. جالب است بدانید از خاک سرخ این جزیره بعنوان ادویه در غذاهای محلی خود استفاده می کنند که این ادویه را سوراغ می نامندو به همین دلیل اگر غذاهای این جزیره را امتحان کرده باشید طعم متفاوا آن را حس خواهید کرد. این جزیره همچنین دارای جاذبه ای دیدنی همچون: دره رنگین‌ کمان، دره مجسمه‌ها، موزه دکتر احمد نادعلیان، و موزه فرش هرمز می باشد. که می توانید در سفر از این جزیره ی شگفت انگیز از این جاذبه ها نیز بازدید نمایید. با تهیه بلیط هواپیما ارزان تهران بندرعباس از سایت آس چارتر از تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس جزیره هرمز: استان هرمزگان، جزیره هرمز

بیستون کرمانشاه

از دیگر جاذبه های گردشگری در ایران می توان به بیستون کرمانشاه اشاره کرد، کرمانشاه یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران که حدود ۳۰۰۰ اثر تاریخی را در خود جای داده است، که تقریبا حدود 716 مورد از این جاذبه ها به ثبت ملی رسیده اند. و فقط یک اثر تاریخی به ثبت جهانی رسیده است که آن هم بنای تاریخی بیستون می باشد، این بنا در 30 کیلومتری شمال شرق کرمانشاه قرار دارد و به دلیل قرار گیری آن در مسیر جاده ابریشم از موقعیت بی نظیر برخوردار بوده است و مورد توجه پادشاهان قرار داشته است. این بنای تاریخی قدمتش به حدود چهار هزار سال قبل باز می گردد و ارزش تاریخی بسیار زادی دارد، وسعت مجموعه بیستون به حدود 1.650 هکتار می رسد،

از جاذبه های دیدنی در این مجموعه می توان به نقش ‌برجسته حجاری‌ شده داریوش و كتیبه داریوش بزرگ از دوره هخامنشی اشاره کرد که شهرت جهانی دارد و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است که كتیبه داریوش کبیر متعلق به ۵۲۰ سال پیش از میلاد است. آثار تاریخی نظیر مجسمه هرکول اسطوره یونان باستان، پل بیستون، کاروانسرای شاه ‌عباسی، نقش ‌برجسته مهرداد دوم، دیواره فرهاد کوه ‌تراش و کتیبه شکارگاه گراز، تاج ‌گذاری خسرو پرویز و اردشیر دوم که در دل کوه کنده ‌کاری شده و ... از دیگر جاذبه های این مجموعه بیستون می باشند. در این کوه بیستون همچنین غارهای متعددی نیز وجود دارد که به دوران پارینه‌ سنگی باز می گردد.

آدرس بیستون: کرمانشاه، بیستون

ارگ راین

از دیگر جاذبه های برتر و دیدنی ایران که بزرگ ترین بنای خشتی جهان بشمار می رود ارگ راین است که متعلق به دوران ساسانیان می باشد. ارگ راین در جنوب غربی شهر راین در استان کرمان بر بالای تپه‌ ای قرار دارد و حدود 22 هزار متر مربع مساحت آن می باشد و لقب دومین بنای خشتی بزرگ جهان را بعد از ارگ بم به خود اختصاص داده است. این ارگ یکی از دژهای فرمانروایی میرزا حسین خان در زمان نادر شاه افشار بوده است، همچنین این قلعه در گذشته علاوه بر اینکه محل زندگی حاکم راین باشد، اقوام و نزدیکان حکومتی، تاجران، کشاورزان، پیشه‌ وران نیز در این قلعه زندگی و کار می کردند. از دیگر کاربری های این قلعه حفاظت مردم در برابر خطر و هجوم دشمن بوده است که در دوران پس از اسلام در این مکان پناه می‌بردند و می توان گفت قلعه راین جنبه نظامی و دفاعی داشته است. قلعه باستانی راین دارای ارزش تاریخی زیادی می باشد به همین دلیل در سال ۱۳۴۵ با شماره ثبت ۱۲۸۶۷ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

آدرس ارگ راین: استان کرمان، شهر راین،‌ انتهای خیابان درب بهشت راین کرمان، ارگ راین

پارک جنگلی گیسوم

از زیباترین و بکرترین جاذبه های برتر ایران می توان به جنگل گیسوم اشاره کرد، جنگلی رویایی و سرسبز با درختانی سر به فلک کشیده و تنومند که منظره ای وصف ناپذیری را برایتان به وجود آودره است، پارک جنگلی گیسوم در استان گيلان و شهرستان تالش قرار دارد، حدود ۷۶ گونه ‌ی گیاهی مختلف در این جنگل وجود دارد، همچنین جانورانی مانند بز کوهی، گرگ، پلنگ، خرس قهوه‌ای، خرگوش، قرقاول و... نیز در این جنگل زندگی می ‌کنند. از میان جاده ی سرسبز ورویایی این جنگل که بگذرید به ساحلی زیبا خواهید رسید، این جنگل دارای ساحلی شنی با صفا و جذابی می باشد، که یکی از بهترین گزینه های برای سفر می باشد می توانید همزمان جنگل، ساحل و دریا را با هم ببنید و در تفریح و گردش در آن لذت ببرید، این ساحل دارای اقامتگاه و امکانات رفاهی می باشد. در ضمن زیباترین جاده ی اروپایی ایران که دارای بهترین منظره های رویایی می باشد یعنی جاده اسلام به خلخال نیز در 10 کیلومتری این جنگل قرار دارد و همچنین گردنه زیبای حیران که از دیدن آن حیرت زده خواهید شد نیز در نزدیکی این جنگل است و حتما از این جاده ها دیدن نمایید. از دیگر جاذبه های دیدنی در نزدیکی این جنگل می توان به باغ محتشم، عمارت کلاه فرنگی، پارک ملت و بقعه‌ی دانای علی در رشت و گردنه‌ حیران و آبشار لاتون آستارا و آبشار ویسادار در رضوانشهر اشاره کرد.

آدرس جنگل گیسوم: استان گیلان، ۱۸ کیلومتری جاده تالش به انزلی

قلعه رودخان

یکی از مکان های تاریخی شمال کشور که در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن در نزدیکی روستای رودخان و بر فراز ارتفاعات جنگلی منطقه حیدرآلات و در میان جنگلی انبوه قرار دارد قلعه رودخان می باشد. این قلعه دژ مستحکمی می باشد که کاربرد نظامی داشته است و مربوط به دوره ساسانیان می باشد. ارتفاع این قلعه از سطح دریا حدود ۶۵۵ تا ۷۱۵ متر است، این قلعه در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجری قمری برای سلطان حسام الدين امير دباج بن امير علاءالدين اسحق بنا شده است.  در این قلعه کتیبه ای وجود داشته است که تاریخچه این قلعه بر روی آن حک شده است، که این کتیبه امروزه در موزه گنجینه رشت نگهداری می شود. اما بازهم تاریخچه و قدمت اصلی این قلعه هموز ناشناخته مانده است و هده ای از محققان و تاریخ شناسان قدمت آن را مربوط به عصر ساسانیان یا اوایل دوره اسلامی می دانند. در دوران زندیه نیز از این قلعه بعنوان مرکز فرمانروایی بسیاری از فرمانروایان گیلان و رشت استفاده می شده است. این قلعه حدود 1600 پله دارد که هم اکنون گردشگران و توریست ها از آن استفاده می کنند، اما در اصل این قلعه در پی کاوش هایی که شده است حدود 935 پله دارد که از زیرخاک بیرون کشیده شده است. به همین دلیل این قلعه بنام قلعه ی هزار پله نیز معروف می باشد. قلعه رودخان مساحتی حدود 6/2 هکتار را داراست و دارای برج و باروهایی به ارتفاع 1500 می باشد، مصالح استفاده شده برای این بنا آجر و سنگ است، این قلعه شامل سه بخش شرقی، میانی و غربی است، که هر بخش آن دارای قسمت هایی همچون دروازه‌‌ ورودی، زندان، در اضطراری و تعدادی واحد مسکونی و دو برج بزرگ در بخش شرقی، دروازه ی اصلی آن در بخش میانی، و در بخش غربی نیز دروازه‌‌ی ورودی، آب‌انبار، آبریزگاه، سردخانه، شاه‌ نشین و تعدادی واحدهای مسکونی وجود دارد. این قلعه زیبا که در بهارین نقطه سرسبز گیلان قرار دارد را حتما  در برنامه گردشگری و سفر خود بگنجانید و از آن بازدید نمایید.

آدرس قلعه رودخان: استان گیلان، ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن، بالای روستای رودخان



آبشارهای شوشتر


از دیگر جاذبه های دیدنی در جنوب کشورمان آبشارها یا سازه های آبی می باشد، قدمت این سازه ها به دوران ساسانیان باز می گردد، که در زمان پادشاهانی همچون اردشیر اول و شاپور ساخته شده است، برای ساخت این سازه مهندسی از مصالحی همچون سنگ، آجر و ملات ساروج استفاده شده است، این سازه از قسمت های مختلفی همچون: پل‌ها، بند، آبشار، کانال و تونل‌های بزرگی تشکیل شده است، که این قسمت ها بطور بسیار هماهنگ و منظمی با هم در ارتباط هستند و آب را هدایت می کنند. این مجموعه یکی از بزرگترین مجموعه‌‌های صنعتی قبل از انقلاب صنعتی در گذشته های خیلی دور بوده است و این سازه های نقش بسیار مهمی را در رونق صنعت و کشاورزی، حمل و نقل، ارتباطات و بازرگانی داشته اند. این سازه آبی دارای بخش هایی همچون: آسیاب آبی، بندمیزان، کلاه فرنگی، رودخانه گرگر، پل بندبرج عیار، پل شاه علی، پل بند شادروان، سیکا، بند ماهی بازان و بند دختر می باشد. این سازه ی مهندسی تاریخی در ایران یکی از محبوب ترین و با ارزش ترین آثار تاریخی در خوزستان می باشد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر هواپیما ارزان در مشهد می باشد.

آدرس سازه های آبی: استان خوزستان، شوشتر

 

نویسنده: شادی شادکام

 

date_range جمعه 26 اسفند 1401 remove_red_eye 111 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0